Eerste Motor als beginnend motorrijder

Ik heb zelf een Honda NTV650 gehad met ruim een ton op de teller.
Dit is ook een tweecilinder zoals de MT-07.
Mijn motor was nog z.g.a.n. en verbruikte bijvoorbeeld geen olie.

Even een +1 voor de NTV, ook mijn eerste motor, en niets dan hulde voor deze machine, inmiddels ruim een jaar in bezit, enkele duizenden kilometers erbij gereden en voor een motor uit 1991 stuurt hij nog steeds uitermate goed en oer betrouwbaar gebleken.

Maar als je 6k te besteden hebt, zou ik persoonlijk kiezen voor een modernere fiets met ten minste ABS en eventueel TC.
De MT07, Z650 en CB600F zijn i.m.o. uitstekende motoren voor een beginnend rijder als je wat leuks zoekt en betrouwbaar.
 
In het begin had ik mijn zinnen gezet op een Yamaha MT-07.
Nu ben ik aan het rondneuzen op marktplaats.
Momenteel zie ik op marktplaats een 2-tal Ducati Monster 796 staan, beide om te zetten naar A2:

Nu ben ik nogal een Ducati liefhebber, en zou niks mooiers vinden dan een Duc als eerste motor. Maaarrrrr.....
Veelal hoor/lees ik dat Ducati aan de prijzige kant is qua onderhoud en het "Ducati, stuk gaat ie"-grapje🫠 komt ook geregeld voorbij.

Nu is mijn vraag of bovengenoemd wel/niet waar is, en het dan verstandig is om een Monster 796 als eerste speeltje aan te schaffen.
Als jou een Ducati mooi lijkt als eerste motor, gewoon doen, volg je droom.
Wat het onderhoud betreft, als je vijfduizend kilometer per jaar rijdt, volstaat een onderhoudsbeurt 1 keer in de 2 jaar ook wel.
Dan vallen de kosten nog wel mee.
 
Een contrast als in betrouwbaarheid? Kosten? Zuiniger?
In alles. Looks. Karakter. Reputatie. Betrouwbaarheid. Verbruik. Onderhoudskosten.

De Honda is op autotechniek gebaseerd. Zuinigheid en betrouwbaarheid stonden bovenaan. Een ontzettend praktische motorfiets, geschikt om dagelijks grote afstanden mee te rijden. Hij doet alles met gemak, maar dat maakt deze Honda wel een wat saaie motorfiets.
 
Ik zou kijken voor een Suzuki SV 650 met ABS. Voor 6000 kun je mooie exemplaren vinden met zeer weinig km's. Andere pijp er op en het klinkt ook nog eens lekker. En een V twin is altijd lekker. Denk dat je hier heel goed op gaat leren rijden en dat een hoop vertrouwen geeft voor de toekomst.
 
Ik ben (lang geleden.. ) begonnen op een enduro motor (crossmotor met kenteken en verlichting). Gewoon met noppenbanden over de weg en door het maisland etc. Daarnaast had ik er een set straatwielen bij.
Je leert er geweldig van sturen, EN je leert niet meer te schrikken van onverwachte griploze situatie etc....

Enduro is wat spartaans natuurlijk, en niet geweldig voor langere ritten. Wellicht is een leuke supermoto een idee?

(PS, ik reed mijn oom met zijn ZX6R zoek over de dijkweggetjes..)
 
Terug
Bovenaan Onderaan