Eerste motor: Ducati 848/999 of Yamaha R6?

FerryL361

MF'er
18 aug 2016
36
0
Dag mensen, ik zit met een dilemma. Ik heb net mijn motorrijbewijs binnen, een lang gekoesterde droom: ik kan een motor uitzoeken. Vanaf kleins af aan ben ik al gek op Ducati. De looks, het geluid, het imago, een Duc heeft voor mij iets speciaals. Maar omdat het mijn eerste motor is weet ik niet of dit meteen een handige keuze is aangezien ik dus eigenlijk 0 rijervaring heb (wel verkeersinzicht door auto, maar op de motor is een heel ander verhaal).

Ik twijfel dus tussen een Ducati 848 of 999 en een Yamaha R6. Ben geen fan van Yamaha maar zijn relatief goedkope fietsen die wel wat pit hebben. Maar het komt voor mij niet in de buurt van een Ducati.

Hebben jullie hier ervaring mee? En wat adviseren jullie? Ik ben erg benieuwd! Alvast bedankt voor jullie reacties :-)
 
Als jij die droomfiets betalen en verzekeren kan, lekker doen. Een duc schijnt wat minder betrouwbaar te zijn en het onderhoud is wat duurder (vaker kleppenstellen bijv.), dus reken het even uit aan de hand van ervaringen van anderen.

Hieronder komen waarschijnlijk heel wat reacties van mensen die zeggen dat iedere motorrijder minstens 1x per leven op zn bek gaat, zal ook vast kloppen, maar dat kan ook met je 2e, 3e of 12e motor gebeuren.

Er zullen ook heel wat antwoorden komen over de hoeveelheid vermogen in je eerste motor, maar ook dat: als jij je in kan houden kan je op een 200pk fiets stappen vanaf het behalen van je rijbewijs. Kan je dat niet, dan is 60pk ook al te veel.

Kortom: doen wat je hart je ingeeft en je betalen wil/kan :) en lekker veel gaan rijden (is goed voor de ervaring ook).

edit: mijn eerste motor was een Honda CBR1000RR, nadat die gestolen werd een BMW S1000RR gekocht. Ik rijd die laatste nu een jaar, zonder ongevallen, maar wel lekker vlot.
 
Laatst bewerkt:
Ducati 999 zijn hele mooie motors het is wel net als lopen in een mijnenveld.
Met wat pech loop je zo vele duizenden euro's leeg aan extra kosten.

Nokkenassen en nokkenas volgers zo'n motor moet je kopen met alle rekeningen erbij.
Of kopen via vd Biggelaar.

Meen dat de 848 nogal wat elektronische shit had ?

Elk merk motor heeft wel iets maar bij een Ducati dure onderdelen/onderhoud willen de jongere rijders nog wel vaak te zuinig/gierig zijn ;)

Yamahaha R1 ......... goed uitzoeken welk jaartal je gaat kopen en let dan ook op de overjarige modellen. Die laten staan bij technische issues.R6 ken ik niet :N

Zelf op onderzoek uitgaan is het belangrijkste veel google enzo :P
 
Laatst bewerkt:
Ducati 999 is heel betrouwbaar, heeft geen last van nokkenassen en nokvolgers dat is alleen bij een desmoquarto(748,916 en 996. 848 is ook betrouwbare motor.
 
Voor de 999: monoposto's breken subframes. Niet dat je't daarvoor moet laten.
749 is trouwens een erg leuk alternatief op de openbare weg vind ik zelf, maar vanaf 2004 zou daarvan het klepstellen erg complex zijn. Ik kan lezen en schrijven met het ding.

848 lijkt me toch echt al een veel modernere motor.

Een R6 zou ik nooit kopen :-P

Om heel eerlijk te zijn - en zonder de moraalridder te willen uithangen - ik heb me laatst rot geamuseerd op een ninja 300. Tenzij je wat aanleg hebt, zou ik eerst zo'n ding zijn bandjes leren rondrijden voor ik overschakel op een 'echte' sportmotor. Het staat zo zielig, een 848 met 2 cm chickenstrips aan elke kant.
Langs de andere zijde, 't is niet omdat je (nog) niet zo goed kan rijden dat je je daar een drol moet van aantrekken en niet mag rijden op wat je graag ziet. Dus gaan voor dat ding.
 
Laatst bewerkt:
Thanks voor de mooie reacties! Ik denk dat ik in de winter even intensief op zoek ga aangezien de prijzen dan waarschijnlijk ook een stukje beter zijn. Ik kan er nu nog twee maanden op rijden, dat is het me nu niet waard :-)
 
Ik zou beginnen met een goedkope allround Jap,, kawa 500, suzuki 500, kan je ook lekker mee knallen. Leer eerst s rijden en gevoel voor een motor ontwikkelen. Als je dat een jaar gedaan hebt neem dan een Ducati, dan raak je of verslaafd of je vind het een rotding! 1 ding is zeker een ducati springt boven de massa uit , echte motor! Of de aprillia Tuono, goedkoper in onderhoud en ook een knal fiets.
 
848, prima fietsje en alweer wat moderner en makkelijker in onderhoud dan de 999. Proefritje maken en vergelijken, dan spaar je liever door voor de Duc, dan op een zielloze R6 te moeten rijden.
 
Ik zou beginnen met een goedkope allround Jap,, kawa 500, suzuki 500, kan je ook lekker mee knallen. Leer eerst s rijden en gevoel voor een motor ontwikkelen. Als je dat een jaar gedaan hebt neem dan een Ducati, dan raak je of verslaafd of je vind het een rotding! 1 ding is zeker een ducati springt boven de massa uit , echte motor! Of de aprillia Tuono, goedkoper in onderhoud en ook een knal fiets.

In dure onkosten/onderhoud wel :+
 
met zo,n zielloze jap kan je wel goedkoop leren rijden!. En mocht je een keer omvallen of vallen dan is de schade niet zo groot. Zo,n duc is wel een fiets dat je moet weten wat je doet.
Het is de bedoeling dat jij de baas bent over de motor niet andersom. Dus,, nog geen duc kopen.
 
En je zal je wat dieper in de Ducati moeten verdiepen,, behalve die zenuwachtige super hyperbikes, zijn er ook nog heeeele leuke meer oer ducati,s,, met het echte geluid.
Je hebt nl de 4 kleppers,, superbikes,,, duurrrrrrrr. En je hebt de 2 kleppers,,lopen zeer mooi,, stukken goedkoper in onderhoud en heeeeel veel fun.. 900ssi, st2, monsters, en nog een paar,,, dan ben je verstandig bezig.
 
Heb 4 zielloze Jappen ,nooit omgevallen , ben er ook de baas over ben verstandig bezig wat is je punt dan precies ?
 
Lekker voor de Duc gaan!
Ik heb er zelf al een paar gehad, en nooit echt grote problemen mee gehad.
Zorg wel voor een complete onderhouds-geschiedenis.
Ik heb een 996S en ben er erg tevrede mee.
Zelf zou ik voor een 749 gaan, das meer dan zat vermogen voor op straat en stuurt als een scheermes.
Groet
Sebas
 
Mijn tip: Stel jezelf 2 vragen:

Wat wil ik het liefst?
Past dat binnen mijn budget?

Afgaande op je OP wens ik je dan veel plezierige km's op je duc ;)
 
Dag mensen, ik zit met een dilemma. Ik heb net mijn motorrijbewijs binnen, een lang gekoesterde droom: ik kan een motor uitzoeken. Vanaf kleins af aan ben ik al gek op Ducati. De looks, het geluid, het imago, een Duc heeft voor mij iets speciaals. Maar omdat het mijn eerste motor is weet ik niet of dit meteen een handige keuze is aangezien ik dus eigenlijk 0 rijervaring heb (wel verkeersinzicht door auto, maar op de motor is een heel ander verhaal).

Ik twijfel dus tussen een Ducati 848 of 999 en een Yamaha R6. Ben geen fan van Yamaha maar zijn relatief goedkope fietsen die wel wat pit hebben. Maar het komt voor mij niet in de buurt van een Ducati.

Hebben jullie hier ervaring mee? En wat adviseren jullie? Ik ben erg benieuwd! Alvast bedankt voor jullie reacties :-)


Koop een Ducati en twijfel/zeur/twijfel niet zo je hebt helemaal geen dilemma :+
 
:^ en
full


De zoekfunctie werkt prima maar een topicvraag waar het antwoord meer in terug te vinden is...zal je niet vinden.
 
Thanks voor de reacties! Ik weet genoeg, ik ga gewoon voor een Duc. Heb het geld er voor over en ik koop liever iets wat ik echt mooi vind :-)
 
Je kunt aan tienduizend mensen hun mening vragen, uiteindelijk telt wat jij mooi vindt/fijn vindt rijden en wat bij jou past. Al wil je een 1299 panigale R als eerste motor. Als jij dat mooi vindt en bij jou past, doen.
 
ik snap de drang wel, maar net als met jochies van 20 die ff gaan scheuren met een paar maten in een dikke bmw auto...risico dat je de pijp uitgaat is stukkie groter.
Dus doe eerst wat ervaring op, 1 seconde geen concentratie en je ligt in het ziekenhuis of erger.
 
ik snap de drang wel, maar net als met jochies van 20 die ff gaan scheuren met een paar maten in een dikke bmw auto...risico dat je de pijp uitgaat is stukkie groter.
Dus doe eerst wat ervaring op, 1 seconde geen concentratie en je ligt in het ziekenhuis of erger.

Ik begrijp je reactie, maar ik ben geen jochie van 20, heb m'n autorijbewijs 8 jaar en heb er in de auto inmiddels zo'n 200.000 km op zitten. De afgelopen paar jaar in een vrij pittige bak. Resultaat: 2 kleine boetes van €50,- en nog geen krasje gereden ;-) Snap je heel goed, maar het is niet zo dat ik een broekie ben die het heel belangrijk vindt om even heel stoer te doen, maar een beetje voorzichtigheid is nooit verkeerd inderdaad! Thanks voor je reactie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan