Eerste motor: Ducati 848/999 of Yamaha R6?

Heeft niets met oogkleppen op te maken. Als je een beetje nadenkt snapt iedereen wel dat het een stuk slimmer is om 2 jaartjes op een barrel te rijden zonder zorgen waardoor je alle aandacht hebt om GOED te leren rijden, dan meteen op een dure fiets stappen waar 1 beginnersfoutje al een schadepost van 4000 euro op kan leveren. Om over je verzekeringskosten nog maar te zwijgen.

Dan koop je 2 jaar later die Ducati, en heb je al meer rijervaring en vertrouwen erin om deze ook daadwerkelijk goed te kunnen gebruiken. Maargoed, zoals ik al zei, dat is niet hip, want je moet per direct alles kopen "omdat het kan".

Hoe zou jij het vinden als elke 18 jarige in een Veyron zou stappen omdat hij het geld had ? Ik zou me er niet veiliger op voelen...


Het gaat mij niet zozeer om wat 'hip' is, want als ik de massa hoor vindt iedereen dat je eerst een Jap moet kopen. Dat het misschien niet heel gebruikelijk is ben ik wel met je eens. Mijn eerste vriendinnetje was ook super mooi en spannend, en ik kon er waarschijnlijk ook nog niet veel van.. Maar daar heb ik ook nooit problemen mee gehad ;)

Ik vind de vergelijking met een Bugatti Veyron ook wel scheef. Het is niet zo dat ik een splinternieuwe Ducati 1199 Panigale Superleggera koop ofzo (helaas). Ik ben nog steeds heel onervaren maar weet wel hoe ik mijn hersenen moet gebruiken.

Desalniettemin ga ik misschien toch eerst een jaar een goedkopere motor kopen zodat ik niet met de angst rijd dat ik een paar duizend euro schade rijd. In ieder geval ga ik rustig wachten tot in de winter zodat ik nog even kan nadenken wat ik wil.
 
Ik zou lekker kopen waar ik zin in heb , en als je het kunt betalen dan koop je toch zo`n prachtige 848 , dat is een zeer gebruiksvriendelijke Duc met een mooi linear koppel , zeker de evo !!
 
Het gaat mij niet zozeer om wat 'hip' is, want als ik de massa hoor vindt iedereen dat je eerst een Jap moet kopen. Dat het misschien niet heel gebruikelijk is ben ik wel met je eens. Mijn eerste vriendinnetje was ook super mooi en spannend, en ik kon er waarschijnlijk ook nog niet veel van.. Maar daar heb ik ook nooit problemen mee gehad ;)

Ik vind de vergelijking met een Bugatti Veyron ook wel scheef. Het is niet zo dat ik een splinternieuwe Ducati 1199 Panigale Superleggera koop ofzo (helaas). Ik ben nog steeds heel onervaren maar weet wel hoe ik mijn hersenen moet gebruiken.

Desalniettemin ga ik misschien toch eerst een jaar een goedkopere motor kopen zodat ik niet met de angst rijd dat ik een paar duizend euro schade rijd. In ieder geval ga ik rustig wachten tot in de winter zodat ik nog even kan nadenken wat ik wil.


Het gaat er niet om of je een jap koopt of een italiaan, maar dat het veel relaxter is om het om een goedkoper en vergevingsgezinder fietsje te leren. Dit hoeft natuurlijk geen 500 euro brik te wezen of een 11kw fietsje, dat is het andere uiterste :P
Ik weet 100% zeker dat je sneller goed leert rijden op een budgetfiets dan op een (bijna) nieuwe supersport. Daarnaast kost het ook nog eens heel wat minder als je op je plaat gaat waardoor het rijden alleen maar ontspannender wordt.

Mijn droom was ook een Ducati, en die heb ik ook nieuw gekocht later, maar ik ben blij dat dit nooit mijn eerste motor is geweest :+ . Ik heb hem helaas ook al na 2 jaar verkocht omdat hij gewoon weg begon te roesten ondanks dat hij in de winter binnen stond en in de zomer in een houten schuur. Dus voor mij viel die droom een beetje tegen achteraf, ondanks dat het wel vet was om te rijden :+
 
Je kan het ook andersom zien, iemand koopt een oud barrel om mee te beginnen en gaat meteen als een idioot blazen met dat ding, want ''het kost toch bijna niks'' met alle gevolgen van dien.
Iemand die veel geld voor een Ducati heeft neergelegd zal er wellicht voorzichtiger mee omspringen?

Die 18jarige in een Veyron, ben ik absoluut met je eens, maar dat komt omdat automobilisten en zeker beginners naar mijn idee veel meer risico nemen dan motorrijders.
Met een CBR600f kan je ook levensgevaarlijke stunts uithalen en veel te hard rijden.

Heb je ooit een 848 gereden of gehad? Je hoeft op dat ding maar 1x met 1 vinger iets te hard te remmen en je ligt serieus op je plaat. Ik heb een 600F en een Fireblade gehad, en zelfs dat waren beginnersmotortjes in gebruik vergeleken met een 848.
En voor mensen met een 1199 is een 848 een makkie, ja joh, maar als je totaal niets gewend bent is het nog aardig wat.
 
Heb je ooit een 848 gereden of gehad? Je hoeft op dat ding maar 1x met 1 vinger iets te hard te remmen en je ligt serieus op je plaat. Ik heb een 600F en een Fireblade gehad, en zelfs dat waren beginnersmotortjes in gebruik vergeleken met een 848.
En voor mensen met een 1199 is een 848 een makkie, ja joh, maar als je totaal niets gewend bent is het nog aardig wat.


Ja, of die goede remmen van de 848 zorgen dat je op tijd stilstaat als het nodig is en met je 600F van 12 jaar oud schiet je mooi rechtdoor.

Gewoon kopen wat je mooi vind, eerste motor kan prima een snel ding zijn.

Als je 2-cilinder mooi vind, kijk ook eens naar een Aprilia RSV.
Oersterk blok, behoorlijk betrouwbaar en het klinkt geweldig :D
 
Laatst bewerkt:
Heb je ooit een 848 gereden of gehad? Je hoeft op dat ding maar 1x met 1 vinger iets te hard te remmen en je ligt serieus op je plaat. Ik heb een 600F en een Fireblade gehad, en zelfs dat waren beginnersmotortjes in gebruik vergeleken met een 848.
En voor mensen met een 1199 is een 848 een makkie, ja joh, maar als je totaal niets gewend bent is het nog aardig wat.


Nee, nooit gereden of gehad, kan ik niet betalen.
Het zal echt niet de makkelijkste machine zijn, zeker niet vergeleken met een Honda, maar aan de remmerij moet je bij iedere motor wennen en dan heb ik persoonlijk liever een wat gretige bite dan dat je alles moet knijpen om hem te laten stoppen.
 
Ja, of die goede remmen van de 848 zorgen dat je op tijd stilstaat als het nodig is en met je 600F van 12 jaar oud schiet je mooi rechtdoor.

Gewoon kopen wat je mooi vind, eerste motor kan prima een snel ding zijn.

Als je 2-cilinder mooi vind, kijk ook eens naar een Aprilia RSV.
Oersterk blok, behoorlijk betrouwbaar en het klinkt geweldig :D

Natuurlijk schiet je rechtdoor. Als je geen fatsoenlijke remblokken erin gooit. :') Wat een onzin weer, maargoed :W

Als je iets niet wilt hebben als eerste motor is het een Aprilia, want je wilt graag rijden en niet constant electronische problemen op staan lossen.
 
Natuurlijk schiet je rechtdoor. Als je geen fatsoenlijke remblokken erin gooit. :') Wat een onzin weer, maargoed :W

Als je iets niet wilt hebben als eerste motor is het een Aprilia, want je wilt graag rijden en niet constant electronische problemen op staan lossen.



Nee, koop vooral een Honda, dan hoef je alleen maar spanningsregelaars te wisselen :+
 
Natuurlijk schiet je rechtdoor. Als je geen fatsoenlijke remblokken erin gooit. :') Wat een onzin weer, maargoed :W

Als je iets niet wilt hebben als eerste motor is het een Aprilia, want je wilt graag rijden en niet constant electronische problemen op staan lossen.

Ik beantwoord onzin met onzin. :j
 
ik heb wat verschillende compounds geprobeerd op het circuit en dat heeft veel invloed op het remmen van hard en moeilijk te doseren tot mooi linear en goed te doseren
standaard Brembo`s blokken voor op straat heeft niet mijn voorkeur , remt als een malle !!
heb goeie ervaring met SBS sinter
 
heeft brembo,s nu wel of niet jou voorkeur Ducootje.
Ik vind ze op straat te agressief , te bijterig
Op straat heb ik liever een set remblokken die wat meer linear remmen wat beter aanspreken zeg maar , daar heeft SBS de voorkeur , althans voor mij
Ik vond de Brembo`s zelfs op het circuit zo agressief dat ik maar moeilijk door durfde te knijpen , bang om mezelf onderuit te remmen.
 
Ik vind ze op straat te agressief , te bijterig
Op straat heb ik liever een set remblokken die wat meer linear remmen wat beter aanspreken zeg maar , daar heeft SBS de voorkeur , althans voor mij
Ik vond de Brembo`s zelfs op het circuit zo agressief dat ik maar moeilijk door durfde te knijpen , bang om mezelf onderuit te remmen.

Dat is dus de reden waarom Brembo's zonder ABS niet echt handig zijn voor beginnend bestuurders ;) :+
 
Mijn laatste fiets was een cbr1000rr Fireblade uit 2004.
In verband met weinig tijd toentertijd verkocht en 3 jaar vervolgens geen motor meer gehad.

Afgelopen jaar opzoek naar een niet te dure leuke spannende fiets. Dit i.v.m.
geboorte van mijn dochter en het voornamelijk woon/werk zou worden en af en toe
is een leuke dag of weekendtrip.

Inmiddels al bijna een jaar in het bezit nu van een Ducati 900 ss i.e. uit 2003.
Een hele leuke funfiets waar ik ook goed mee uit de startblokken kan komen. Tuurlijk
qua vermogen geen partij voor de Fireblade. Maar op deze kan ik ook relaxed toeren.

Over het onderhoud, tja, het is een
Ducati. Je weet dat je financieel gezien een tandje bij moet zetten dan op zo'n
Japanner. Maar de fun wat je met je zo'n ding hebt. Ik verzeker je dat ik de bochten
net zo hard, maar zeker ook ontspannender neem dan de Fireblade.

Nu even terug ontopic.

Ik zeg gewoon doen waar jij je goed bij voelt. Kun je het financieel aan ga dan lekker
voor die Ducati.
 
Dus die Ducati bevalt je goed? goed geluid,,open dempers? goed starten,,plat door de bocht? Mijn oog is ook gevallen op dit type, niet al te moeilijke techniek, gewoon luchtgekoelde 2 klepper toch. En heeft pit genoeg. Nog veel plezier ermee.
 
de 2 kleppers staan bekend als de meest betrouwbare Ducati blokken en ze zijn de "goedkoopste " in onderhoud
Ik heb als 1e Duc een 900 monster gehad , geen enkel probleem gehad in 3 jaar
daarna S4R 4 klepper 3 jr gehad 1x probleem gehad , slang los geschoten in de tank van benzinepomp !
Daarna 996SPS , die heb ik inmiddels 7 jaar en heeft me 1x laten staan in de Dolomieten...geen benzine meer .......
Op het circuit heb ik 4 seizoenen met een 996 R gereden 1x olie koeler kapot en 2x relais benzinepomp kapot , kost 5 euro , maar ja , hij doet het dan echt niet meer
Nu inmiddels met een Panigale S 2jaar op het circuit , in het begin wat elektronica problemen (sensoren) en wat los gelopen bouten (remschakelset) en lekkage kleppendeksel
Bij mij is elke storing er 1 te veel dan vervloek ik de motor , maar na oplossen geniet ik weer met volle teugen . Ik heb nu eenmaal geen motor gekocht om te sleutelen dan had ik wel een meccano doos gekocht ,
 
Had een ST2 gekocht, nou dat volgens de Ducatisten geen Ducati maar een flutding.
Man wat heb ik een schik gehad van dat ding 85 pk, maar dan Italiaanse volbloed pk,s. Had er een naked bike van gemaakt, 35 kilo zooi eraf,,fijne motor. Vloog zo op z,n achterwiel en een supergeluid. ciao.
 
Had een ST2 gekocht, nou dat volgens de Ducatisten geen Ducati maar een flutding.
Man wat heb ik een schik gehad van dat ding 85 pk, maar dan Italiaanse volbloed pk,s. Had er een naked bike van gemaakt, 35 kilo zooi eraf,,fijne motor. Vloog zo op z,n achterwiel en een supergeluid. ciao.
ST2 is perfect om naked bike van te maken , geen radiateur dus lekker slank
85 pk op straat is meer dan voldoende Rij met de Pani nu 2 jaar wedstrijden OW cup
Ik snap echt niet wat je met zo`n motor op straat moet doen Heb er op het circuit de handen vol aan
 
met zo,n zielloze jap kan je wel goedkoop leren rijden!. En mocht je een keer omvallen of vallen dan is de schade niet zo groot. Zo,n duc is wel een fiets dat je moet weten wat je doet.
Het is de bedoeling dat jij de baas bent over de motor niet andersom. Dus,, nog geen duc kopen.
Tja nog nooit op een VTR SP1/SP2 gereden dus . . . een jap en een ziel.
 
eh Ducootje, st2 is helaas wel watergekoeld, dus extra meuk erop wat je allemaal moet wegwerken.

tja die vtr 1 en 2 ,, schitterende motor, maar een Honda, dus dat is weer te perfect vrees ik, dus die ziel is ver te zoeken vermoed ik. Ducati heeft ""karakter"", dat vind je bij geen andere motor.
 
Ik heb als eerste motor een SF 1098 S gekocht , gewoon kopen wat je leuk vind slimmer is wel op zo veel mogelijk proefrijden .
De R 6 zal pas laat op gang komen / oppikken de 2 cyl veel eerder , maar 848 heeft weer niet zon topboost als de R 6 .
Bij silverlinemotorverhuur hebben ze de ultieme proefrit dan rijd je in 1 weekend heel veel verschillende motoren .
De kawa die ik nu heb is veel vloeiender te rijden als de duc plus een kuip dus windbescherming maar dat heeft de 848 supersport ook , de enige manier om erachter te komen is dus allebei rijden
Mijn volgende bike word een aprillia RSV 4 RF , alleen nog even sparen.
En als ik comfort wil rijden de recente ducati multistradas mijn favoriete twin , niet zo aan /uit als de 1098
 
Laatst bewerkt:
eh Ducootje, st2 is helaas wel watergekoeld, dus extra meuk erop wat je allemaal moet wegwerken.

tja die vtr 1 en 2 ,, schitterende motor, maar een Honda, dus dat is weer te perfect vrees ik, dus die ziel is ver te zoeken vermoed ik. Ducati heeft ""karakter"", dat vind je bij geen andere motor.
dan zit ik er mooi naast.....dacht dat de 2 kleppers uitsluitend lucht gekoeld waren Maar een ST2 heeft een 944cc water gekoeld blok
 
Terug
Bovenaan Onderaan