Eerste solo trip

Peter12

Gtr 1400- mt01- vfr800 - monkey
26 jun 2019
359
283
Ik ga halverwege september mijn eerste solo trip maken, ik ben net in Zwitserland geweest met mijn broer, en kon spontaan nog een vakantie krijgen, vandaar ik alleen ga ( en vind het stiekem wel lekker)

Nu begin ik in Oostenrijk, en daarvandaan ga ik richting Roemenië, om vervolgens door de Balkan landen weer terug te gaan.

heb wel wat wegen die ik gezien moet hebben, vooral de transfagarasan en wat wegen in Montenegro.

Maar misschien is er in die hoek nog stuk die je gewoon niet mag missen.

Ik mik een beetje tussen Noord Italië en Griekenland in. Maar als ik het echt niet mag missen mag het ook daarbuiten, heb een maand de tijd dus rijd zo om. 😅
 
Transfagarasan en Transalpina in Roemenie zijn top. Geen idee hoe lang je gaat maar anders is Albanië een aanrader!
 
Ja Albanië zit er zozo bij, maar sprak toevallig vandaag iemand die daar was gaan wandelen, die zei dat ik daar beter zo snel mogelijk doorheen kon gaan.

Hij vond de natuur maar niks, maar ik heb het idee dat dat wel meevalt, en dat hij gewoon op de verkeerde plek wandelde. Vandaar....

En bij de transfagarasan (ik ga er zozo heen hoor) krijg ik een beetje een stelvio idee.

Zodra iets te bekend word, word het er ook te druk.... En dat is precies wat ik probeer te vermijden.
 
Ja Albanië zit er zozo bij, maar sprak toevallig vandaag iemand die daar was gaan wandelen, die zei dat ik daar beter zo snel mogelijk doorheen kon gaan.

Hij vond de natuur maar niks, maar ik heb het idee dat dat wel meevalt, en dat hij gewoon op de verkeerde plek wandelde. Vandaar....

En bij de transfagarasan (ik ga er zozo heen hoor) krijg ik een beetje een stelvio idee.

Zodra iets te bekend word, word het er ook te druk.... En dat is precies wat ik probeer te vermijden.
Albanië is fantastisch !!!! 3 jaar geleden naar Theth geweest echt waanzinnig. Maar dan moet je wel een handelbare allroad hebben. Bewoners zijn gastvrij het eten is goed en goedkoop. Montenegro en Albanië staan hoog op mijn lijst van vakantielanden
 
Albanië is fantastisch !!!! 3 jaar geleden naar Theth geweest echt waanzinnig. Maar dan moet je wel een handelbare allroad hebben. Bewoners zijn gastvrij het eten is goed en goedkoop. Montenegro en Albanië staan hoog op mijn lijst van vakantielanden
Die handelbare allroad heb ik alleen niet, ga met een Kawasaki gtr 1400.
 
Die handelbare allroad heb ik alleen niet, ga met een Kawasaki gtr 1400.
Geen probleem, de tet is offroad rijden. Wegen in Albanië zijn goed te doen

De kust is fantastisch. Daarna in Montenegro door het Durmitor park met de Tara kloof en dan via Bosnië omhoog. Als laatste de kustweg in Kroatië : majesta adriatica :-)

Was in ieder geval een van onze favoriete reizen die we nog een keer gaan doen
 
Als je dan in die hoek zit bedenk dan ook of je eventueel richting Macedonië wil. Paar jaar geleden zaten wij aan het meer van Ohrid. Fantastisch. En dan een rondje om het meer.
 
Als je dan in die hoek zit bedenk dan ook of je eventueel richting Macedonië wil. Paar jaar geleden zaten wij aan het meer van Ohrid. Fantastisch. En dan een rondje om het meer.
Ik ga inderdaad wel op de plek zelf vooral bedenken hoe of wat, wil niet teveel aan een vaste planning zitten, want die mislukt toch op dag 2.

Alleen even wat ideeën opdoen alvast, is ook een belangrijk onderdeel van een vakantie natuurlijk... Voorpret 😅
 
Ja Albanië zit er zozo bij, maar sprak toevallig vandaag iemand die daar was gaan wandelen, die zei dat ik daar beter zo snel mogelijk doorheen kon gaan.

Hij vond de natuur maar niks, maar ik heb het idee dat dat wel meevalt, en dat hij gewoon op de verkeerde plek wandelde. Vandaar....

En bij de transfagarasan (ik ga er zozo heen hoor) krijg ik een beetje een stelvio idee.

Zodra iets te bekend word, word het er ook te druk.... En dat is precies wat ik probeer te vermijden.
Als hij de natuur in Albanië niks vond heeft hij zeker alleen maar op de vluchtstrook van de snelweg gelopen...

Mocht je nog tips voor die regio zoeken, dan maak ik even reclame voor mijn eigen reisverslag.
Enige nadeel toen, ik was vrij vroeg in het seizoen (april), dus veel bergwegen waren nog gesloten. Transfagarasan dus niet gedaan, die was nog dicht, en ook veel hogere delen in Albanië.
 
Als hij de natuur in Albanië niks vond heeft hij zeker alleen maar op de vluchtstrook van de snelweg gelopen...

Mocht je nog tips voor die regio zoeken, dan maak ik even reclame voor mijn eigen reisverslag.
Enige nadeel toen, ik was vrij vroeg in het seizoen (april), dus veel bergwegen waren nog gesloten. Transfagarasan dus niet gedaan, die was nog dicht, en ook veel hogere delen in Albanië.
Van de 10 mensen die ik deze week gehoord heb over Albanië, is hij wel werkelijk de enige die het maar niks vond, ken hem verder niet (sprak hem onderweg) maar vrees inderdaad dat hij op de vluchtstrook wandelde 😂

Ga zeker je verhaal even lezen.
 
Gaaf een maandje alleen touren door de Balkan, ben ik toch niet de enigste ;)
Ik rijdt 6 september vanuit Nederland naar Roemenie, vooral via de snelweg in ik denk zo'n beetje 3 dagen. Mijn oom en tante hebben midden in Roemenie een melkveebedrijf, ga daar dan 2 weken meehelpen met de maisoogst. Als de mais gehakseld is (denk rond de 20ste of paar dagen eerder of later) wil ik ook in ongeveer 3 - 4 weken via de Balkan landen terug touren naar Nederland.

't is voor mij ook m'n eerste solo trip, neem de kampeerspullen mee en dan zie ik terplekke wel waar ik heen ga en overnacht.
Ben zelf ook nog op zoek naar mooie routes, landen en plaatsen dus zal dit topic zeker in de gaten houden.

Mocht je ook rond die tijd in Roemenie zijn dan kunnen we misschien nog wel 1 of een paar dagen samen wat rond touren als je wil, heb de Transfagarasan en Transalpina ook sowieso op het lijstje staan!
Ben jij ook van plan onderweg te kamperen of overnacht je in hotels etc?

Laat maar horen...
 
Gaaf een maandje alleen touren door de Balkan, ben ik toch niet de enigste ;)
Ik rijdt 6 september vanuit Nederland naar Roemenie, vooral via de snelweg in ik denk zo'n beetje 3 dagen. Mijn oom en tante hebben midden in Roemenie een melkveebedrijf, ga daar dan 2 weken meehelpen met de maisoogst. Als de mais gehakseld is (denk rond de 20ste of paar dagen eerder of later) wil ik ook in ongeveer 3 - 4 weken via de Balkan landen terug touren naar Nederland.

't is voor mij ook m'n eerste solo trip, neem de kampeerspullen mee en dan zie ik terplekke wel waar ik heen ga en overnacht.
Ben zelf ook nog op zoek naar mooie routes, landen en plaatsen dus zal dit topic zeker in de gaten houden.

Mocht je ook rond die tijd in Roemenie zijn dan kunnen we misschien nog wel 1 of een paar dagen samen wat rond touren als je wil, heb de Transfagarasan en Transalpina ook sowieso op het lijstje staan!
Ben jij ook van plan onderweg te kamperen of overnacht je in hotels etc?

Laat maar horen...
Ik heb wel een tent mee, maar ben niet bepaald een ervaren kampeerder verder, dus ga toch wel voor wat meer gemak en dus hotel.

Ik vertrek 20 september naar Oostenrijk, en daarvandaan ga ik kijken hoe ik het "rondje" ga rijden, er zitten dan vrienden in Montenegro, dus ik ga misschien eerst die kant op.

Maar tot zover mijn planning 🙈

Edit:Oh ik zie nu pas dat je dus ook rond de 20ste vertrekt.

Het zou kunnen dan ik rond de 23e in Romenie ben, en dan daarvandaan naar Athene ga, want daar zit misschien een vriend te wachten tot hij op Lesbos mag helpen (met de vluchtelingen daar).

We contacteren wel even over 3 weken, want een planning is om vanaf te wijken natuurlijk 😅
 
Laatst bewerkt:
Ik heb wel een tent mee, maar ben niet bepaald een ervaren kampeerder verder, dus ga toch wel voor wat meer gemak en dus hotel.

Ik vertrek 20 september naar Oostenrijk, en daarvandaan ga ik kijken hoe ik het "rondje" ga rijden, er zitten dan vrienden in Montenegro, dus ik ga misschien eerst die kant op.

Maar tot zover mijn planning 🙈

Edit:Oh ik zie nu pas dat je dus ook rond de 20ste vertrekt.

Het zou kunnen dan ik rond de 23e in Romenie ben, en dan daarvandaan naar Athene ga, want daar zit misschien een vriend te wachten tot hij op Lesbos mag helpen (met de vluchtelingen daar).

We contacteren wel even over 3 weken, want een planning is om vanaf te wijken natuurlijk 😅
Aha oke, ja inderdaad dan zien we tegen die tijd wel of we nog toevallig bij elkaar in de buurt komen om een dagje te touren :]

Verder dan het rijden van de Transalpina en/of Transfagarasan heb ik ook nog niet echt, ik denk daarna langs kennissen in Bulgarije en van daaruit ook richting Montenegro en dan weer richting het noorden... Maar kan ook zomaar veranderen 8)7

Houdt je toevallig nog ergens een blog of de route ergens bij?
Weet niet of je ooit van Polarsteps gehoord hebt maar deze app houdt je gereden route bij en kun je eventueel foto's en tekst bij plaatsen.
Ga ik ook in ieder geval gebruiken om m'n route vast te leggen, zal je tzt de link wel sturen dan kun je zien waar ik ongeveer uithang

Veel succes met de voorbereiding en alvast een goede reis!
 
Misschien een beetje een inkopper maar als je toch in Oostenrijk begint en je gaat die kant uit pak dan zeker ook gewoon de Dolomieten mee.
 
Aha oke, ja inderdaad dan zien we tegen die tijd wel of we nog toevallig bij elkaar in de buurt komen om een dagje te touren :]

Verder dan het rijden van de Transalpina en/of Transfagarasan heb ik ook nog niet echt, ik denk daarna langs kennissen in Bulgarije en van daaruit ook richting Montenegro en dan weer richting het noorden... Maar kan ook zomaar veranderen 8)7

Houdt je toevallig nog ergens een blog of de route ergens bij?
Weet niet of je ooit van Polarsteps gehoord hebt maar deze app houdt je gereden route bij en kun je eventueel foto's en tekst bij plaatsen.
Ga ik ook in ieder geval gebruiken om m'n route vast te leggen, zal je tzt de link wel sturen dan kun je zien waar ik ongeveer uithang

Veel succes met de voorbereiding en alvast een goede reis!
Nee, ik zit met 24 jaar wel in de categorie om op internet dingen te delen. maar verder dan dit forum ben ik nog nooit geweest.😅

Heb nog nooit sociale media gehad, en het delen is niet mijn ding. Heb wel eens meegekeken met iemand die aan het lopen was met polarsteps, en dat is ergens wel grappig natuurlijk, maar niet aan mij besteed.
 
Misschien een beetje een inkopper maar als je toch in Oostenrijk begint en je gaat die kant uit pak dan zeker ook gewoon de Dolomieten mee.
Ja dat is misschien wel logisch, alleen ga ik volgend jaar mei weer naar de Dolomieten.

Mijn vrienden willen dat stuk nog wel rijden, de Balkan vinden ze te ver. maar aangezien ik nu de kans hebt wil ik toch wat verder weg.
 
Nee, ik zit met 24 jaar wel in de categorie om op internet dingen te delen. maar verder dan dit forum ben ik nog nooit geweest.😅

Heb nog nooit sociale media gehad, en het delen is niet mijn ding. Heb wel eens meegekeken met iemand die aan het lopen was met polarsteps, en dat is ergens wel grappig natuurlijk, maar niet aan mij besteed.
Ach internet die gooien allen naar beren op de weg . Zelf ontdekken is veel mooier zo ging dat vroeger ook.
Is niets mis mee. Je kan ook lekker boeken kopen en zo info verzamelen

Je hebt dit en dat en je moet zus en zo want.... ...
Eerder gingen ze met een matje kleine portemonnee en onbetrouwbare motor zonder ANWB en ze kwamen terug met de mooiste.........

Veel plezier zeg ik.
 
Het zou kunnen dan ik rond de 23e in Romenie ben, en dan daarvandaan naar Athene ga, want daar zit misschien een vriend te wachten tot hij op Lesbos mag helpen (met de vluchtelingen daar).

We contacteren wel even over 3 weken, want een
Hoi Peter, was even benieuwd waar jij nu ergens rijdt. Ik ben vandaag vertrokken en had de keuze uit de Transfagarasan en de Transalpina. Op de Transfagarasan was gister 10cm sneeuw gevallen dus heb gekozen voor de Transalpina.

De eerste paar uur sturen waren prachtig, mooie bochtige wegen over strak asfalt op weg naar het hoogste punt van Roemenië. De wolken kwamen dichterbij en plots zat ik er middenin, zicht van nog geen 20 meter. Geen probleem, rustig rijden en de gele lijntjes blijven volgen. Tot vlak voor de top er een storm begon op te zetten en rijden onmogelijk werd. Letterlijk met motor en al werd je tegen de vangrail geblazen, en ik was gelukkig niet de enige...
Na 3 uur was de wind nog niet gaan liggen en werd ik door een aantal Roemenen met motor en al over de top geholpen op een trailer. Een hele ervaring die me helaas wel een kap en knipperlicht heeft gekost.
Dus pas wel op als je 1 van beide nog wil gaan rijden, het weer kan erg verraderlijk zijn op de top.
 

Bijlagen

  • 20210924_171633.jpg
    20210924_171633.jpg
    201,2 KB · Weergaven: 34
Welke windkracht moet je dan wel niet hebben gehad?

Ik was enkele jaren terug op Kaap Fisterra (NW kaap van Spanje)
Daar was de wind zo hard dat je moest opletten dat je zelfs lopend niet omwaaide.
De motor had ik met de neus naar de wind achter een gebouwtje geparkeerd.
Rijdend werd je idd alle kanten op geblazen, maar ik kon wel op de weg blijven. Reed mss maar 30km/h.

Op de Grote-Belt Brug (wegdek op 75m) in DK stond ook een heel straffe wind. Durfde niet sneller dan 50km/h.
Echter bij de pyloon was de winddruk voor eventjes weg, om een paar meter verder weer vol terug te komen.
Ik heb de hele rijbaan moeten gebruiken om overeind te blijven. Ik was blij aan de overkant dat ik weer gewoon op aarde was.

Wat ik maar wil zeggen is, dat de wind wel bijna orkaan moet zijn wil je van de motor waaien!
Het is mij bekend dat zelfs bij redelijk normale wind, dat je op pashoogte ineens in een storm kan zitten.
 
Ik vertrek nu net voorbij oradea, ik dacht vandaag naar camping doua Lumi te rijden. Dat is voor mij nog 350 km, en dan morgen de transfagarasan.

Maar er ligt dus sneeuw daar?

Ben gistermiddag vroeg gestopt, omdat mijn motor alleen keyless kan starten, en da's leuk tot hij het niet meer doet, dus dat koste me 2 uur, en toen deed hij het weer.
Hopelijk heb ik daar vandaag geen problemen mee.
 
Laatst bewerkt:
Ah oké, ja leuk idd dat Keulen starten tot het ineens niet werkt...
Het was vanochtend prachtig weer op de transalpina dus ben nog even weer naar de top gereden om van het uitzicht te genieten, nu onderweg richting Bulgarije.
2 dagen geleden is er dus wel sneeuw gevallen ja, maar het weer is nu weer stukken beter dus denk dat je er wel gewoon over kunt met de motor.

Zo was het eergisteren:
Pe Transfăgărășan ninge și stratul de zăpadă este de 10 centimetri. La Vârful Omu au fost -8,5 grade Celsius, cel mai frig din Europa
 
-8.5 graden ook 😂

Maar hoe gaat je rit nu verder, eerst Bulgarije en dan?
 
Ik sta nu op de veerboot over de Donau naar Bulgarije, verblijf vanavond en morgen op Moto Camp Bulgaria.

Daarna heb ik eigenlijk nog geen planning, eens zien wat ze op de motorcamping adviseren
 
Terug
Bovenaan Onderaan