"effe" olie verversen

vannelle

MF veteraan
23 nov 2007
3.491
2
where ever I lay my hat.....
Ik wou dus wat onderhoud plegen aan de motor.
Bougies, olie, oliefilter, balhoofdlagers en kogellagervet gekocht.

Bougies waren redelijk snel gedaan, maar toen begon het gedonder.
Ik had de olie afgetapt en wou het oliefilter losdraaien.
Door de uitlaatbochten kon ik er niet echt prettig bij, ik kreeg er iig geen tang op zodanig dat ik ook nog een slag kon maken.

Dan maar proberen los te slaan, maar verdomme! wat zat dat ding vast zeg!
Ben gisteravond maar gestopt met proberen, ik stond echt op het punt om gereedschap vliegles te geven.

Vandaag maar weer verder, nu met hulp van iemand anders.
Met een zware ijzeren strip tegen het filter en een moker zijn we langs de zijkant aan het hameren gegaan.
Het heeft echt een kwartier geduurt voor er eindelijk een klein beetje beweging in kwam, en daarna nog zeker 20 minuten voor het filter er af was.
Ongelooflijk hoe vast dat ding zat! 8O

Dit is het resultaat van die mepperij:

oliefilter.jpg


Nu staat mijn motor weer helemaal in elkaar, heb zelfs mijn voorpoten er nog uit gehad om ruimte te maken.

Ik kan morgen dus gelukkig op de motor naar het werk, hoef niet te fietsen! :)

Die balhoofdlagers doe ik een andere keer wel.....
 
Onvoorstelbaar dat ie zo vast kan zitten :o ,ik draai ze er meestal gewoon met de hand eraf :Y


Ik was dus ook van plan em met de hand er af te draaien, maar dat viel dus ff tegen. :(
Ik denk dat de vorige eigenaar em met een tang heeft vastgedraaid ipv. met de hand, rubber was iig helemaal plat.

Was al aan het overwegen om mijn uitlaat te demonteren zodat ik er een tang op kon zetten. Niet normaal toch?
 
Ik wou dus wat onderhoud plegen aan de motor.
Bougies, olie, oliefilter, balhoofdlagers en kogellagervet gekocht.

Bougies waren redelijk snel gedaan, maar toen begon het gedonder.
Ik had de olie afgetapt en wou het oliefilter losdraaien.
Door de uitlaatbochten kon ik er niet echt prettig bij, ik kreeg er iig geen tang op zodanig dat ik ook nog een slag kon maken.

Dan maar proberen los te slaan, maar verdomme! wat zat dat ding vast zeg!
Ben gisteravond maar gestopt met proberen, ik stond echt op het punt om gereedschap vliegles te geven.

Vandaag maar weer verder, nu met hulp van iemand anders.
Met een zware ijzeren strip tegen het filter en een moker zijn we langs de zijkant aan het hameren gegaan.
Het heeft echt een kwartier geduurt voor er eindelijk een klein beetje beweging in kwam, en daarna nog zeker 20 minuten voor het filter er af was.
Ongelooflijk hoe vast dat ding zat! 8O

Dit is het resultaat van die mepperij:

[afbeelding]

Nu staat mijn motor weer helemaal in elkaar, heb zelfs mijn voorpoten er nog uit gehad om ruimte te maken.

Ik kan morgen dus gelukkig op de motor naar het werk, hoef niet te fietsen! :)

Die balhoofdlagers doe ik een andere keer wel.....


Eh, misschien is de aanschaf van een oliefiltersleutel het overwegen waard?
:+ :+
 
Ik heb op de 600f d'r een schroevendraaier doorheen gejast


Zat ik ook aan te denken en had ook wel gelukt alleen had ik dan geen draai kunnen maken omdat de bovenste helft van het filter niet buiten het blok uitsteekt.

Bestaat er niet een stuk gereedschap waarmee je een filter langs de voorkant kan pakken?
Ik denk hierbij aan iets met rolletjes in een buis die zichzelf vastzetten als je linksom draait en los gaan als je rechtsom draait.

Bajonetsluiting op een filter is mss. ook wel een idee. :+
 
Bij de Suzuki hebben we gewoon een oliefilterdop ervoor.
Hierin kan je een normale dopsleutel op zetten met alle verlopen die je denkt nodig te hebben.
Prutsen is natuurlijk niet nodig. :)
 
Eh, misschien is de aanschaf van een oliefiltersleutel het overwegen waard?
:+ :+


Die heb ik, alleen geen ruimte om een slag te maken.

Koop dan goed gereedschap of maak gewoon voldoende ruimte.

Gereedschap is het probleem niet.
Ruimte wel, maar ik was dus echt niet van plan mijn uitlaat er af te halen om ruimte maken voor een oliefilter.
Als zo'n ding correct gemonteerd is hoeft het helemaal geen probleem te zijn.
En dat was ie dus niet. Veel te strak aangedraaid.
Heeft niks met gereedschap of ruimte te maken, maar met problemen die ik blijkbaar van de vorige eigenaar er bij heb gekregen.

Bij een volgende wissel gaat ie wél goed los, zeker weten.
 
Zat ik ook aan te denken en had ook wel gelukt alleen had ik dan geen draai kunnen maken omdat de bovenste helft van het filter niet buiten het blok uitsteekt.

Bestaat er niet een stuk gereedschap waarmee je een filter langs de voorkant kan pakken?
Ik denk hierbij aan iets met rolletjes in een buis die zichzelf vastzetten als je linksom draait en los gaan als je rechtsom draait.

Bajonetsluiting op een filter is mss. ook wel een idee. :+
Er zijn gewoon een soort grote dopsleutels te koop voor oliefilters.
Er zijn er twee, een voor Honda en een voor Yamaha, Kawasaki en Suzuki, die hebben alledrie dezelfde maat.
 
Er zijn gewoon een soort grote dopsleutels te koop voor oliefilters.
Er zijn er twee, een voor Honda en een voor Yamaha, Kawasaki en Suzuki, die hebben alledrie dezelfde maat.


Dat wist ik dus niet, had er ook niet op gerekend dat ie zo vast zou zitten.
Heb ik echt nog nooit eerder meegemaakt............

Zal er es naar zoeken en ik zal em wel kopen ook!
Dit gelazer heb ik echt geen zin meer in. :+
 
Heb je daar een foto van?
Was al nieuwsgierig hoe profs dat doen en met welk gereedschap...

Met ketting; past op elk oliefilter, maar vaak komt hij er iets minder netjes vanaf, omdat je hem 'fijn knijpt';

Oliefilter%20sleutel.jpg


Met dop; Hierbij komt de filter er altijd wel netjes en goed vanaf.
get.aspx




De tweede verdiend dus ook mijn voorkeur. :)
 
Laatst bewerkt:
Filters die met handkracht worden vastgedraaid (zoals het "hoort") zijn meestal redelijk makkelijk los te draaien (hoewel soms gereedschap nodig is), maar helaas gebruiken velen olie-filter tangen of doppen om nieuwe filters (veel te) vast te draaien.

Schroevendraaiers door filters meppen kan beter vermeden worden maar als je het toch doet sla 'm niet te laag door het filter om schade aan de schroefdraad te voorkomen.
 
ben ook benieuwd hoe je de balhoofdlagers gaat vervangen......
de mijne moest je eruit persen })


Volgens mijn wph handboek zit er 1 in het frame geperst en die kun je er met een drift uittikken.
De andere blijft aan het stuurgedeelte zitten en moet met een poelietrekker verwijderd worden.
Ik ga er gewoon aan beginnen en zie wel wat ik tegenkom.
Uitgangspunt is dat er geen problemen bestaan, alleen situaties die om oplossingen vragen. ;)
 
Volgens mijn wph handboek zit er 1 in het frame geperst en die kun je er met een drift uittikken.
De andere blijft aan het stuurgedeelte zitten en moet met een poelietrekker verwijderd worden.
Ik ga er gewoon aan beginnen en zie wel wat ik tegenkom.
Uitgangspunt is dat er geen problemen bestaan, alleen situaties die om oplossingen vragen. ;)


Met een poelietrekker gaat niet werken. Allemaal boekengeneuzel.

Ik slijp die onderste lagerschaal er met een slijptol in 5 minuten eraf. (niet te diep beter een paar keer stoppen. Dan als je er bijna bent ram je met beitel en hamer de schaal er met 1 klap af.

Zorg eerst dat je een ijzeren buis hebt die precies op je nieuwe lagerschaal past die je vast zet op je 3 poot beneden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan