hremie
Die hard MF'er
Ik heb vandaag bericht gehad van het RDW:
Vraag: Is in Nederland een uitlaat met e-keur verplicht?
Antwoord: Nee, zodra de motor een typegoedkeuring heeft, is voor de berijder alleen nog van belang dat hij voldoet aan de permanente eisen.
Het volgende goede nieuws komt uit Duitsland. Het TüV antwoordt op de vraag: Ben ik als nederlander, op een nederlandse motor, verplicht een uitlaat met e-keur te hebben als ik in Duitsland rij?
Antwoord: Nee, de voorschriften gelden alleen voor duitse motoren met kenteken afgegeven in een duitse deelstaat. Voor nederlandse motoren gelden hier de regels die ook in nederland gelden (zie boven)
Je moet natuurlijk wel voldoen aan de geluidsnormen die voor je motor gelden (zie kenteken of frame).
Vraag: Is in Nederland een uitlaat met e-keur verplicht?
Antwoord: Nee, zodra de motor een typegoedkeuring heeft, is voor de berijder alleen nog van belang dat hij voldoet aan de permanente eisen.
Permanente eisen motorfiets (vlgs Regeling voertuigen, art 5.4.11).
1.Motorfietsen moeten zijn voorzien van een uitlaatsysteem dat over de gehele lengte gasdicht is, met uitzondering van de afwateringsgaatjes.
2.Het uitlaatsysteem moet deugdelijk zijn bevestigd.
3.Motorfietsen mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A).
4.Motorfietsen waarvoor geen waarde als bedoeld in het derde lid is vermeld, mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen te hoog geluidsniveau produceren.
Het volgende goede nieuws komt uit Duitsland. Het TüV antwoordt op de vraag: Ben ik als nederlander, op een nederlandse motor, verplicht een uitlaat met e-keur te hebben als ik in Duitsland rij?
Antwoord: Nee, de voorschriften gelden alleen voor duitse motoren met kenteken afgegeven in een duitse deelstaat. Voor nederlandse motoren gelden hier de regels die ook in nederland gelden (zie boven)
Zulassungsvorschriften richten sich primär an den jeweiligen Zulassungsstaat, d. h. die Fahrzeuge müssen die Vorschriften des jeweiligen Staates erfüllen, in dem sie zugelassen sind.
Je moet natuurlijk wel voldoen aan de geluidsnormen die voor je motor gelden (zie kenteken of frame).