eigen voorband verwisselen..

Brakke Gaid

MF veteraan
18 feb 2003
3.029
0
Rotterdam
Hallo MFERS!


Dr stond op MF ergens een post van RWP volgens mij waarop ze lieten zien hoe je zelf je (voor)band kan verwisselen.

Kan de topic niet vinden, dus als iemand anders het weet dan graag hier even voor me posten!

Thanks a million

Brakke
 


BOOOM!

bedankt man.

Zie net dat het een achterband is....is een nieuwe voorband erop leggen moeilijker of makkerlijker dan een achterband?

Ik zou hem graag naar een dealer brengen, maar maandag zijn alle dealers dicht in maastricht (daar staat de motor), Iemand nog meer tips (speficiek voor voorband misschien?)
 
Voorband is ietsjes moeilijker. Dezelfde techniek, alleen is de band wat stugger en heb je minder rubber om op te stampen.

[edit]Flexter vraagt zich af waarom Ferry is ingelogd op zijn computer....[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Zo, weer zelf ingelogd.

Balanceren kan nodig zijn. Ik merkte het op een gegeven moment trillingen boven de 140. Maar dat verschilt per band.

Kun je ook wel zelf doen. Gewoon het wiel op de as laten draaien en het zwaarste punt zal uiteindelijk naar beneden wijzen. Kun je geen zwaarste punt vinden, dan is die in balans ;)

Is dat allemaal te ingeweikkeld en gevaarlijk, moet je gewoon naar de motorboer gaan ;)
 
Als het een tubeless is kan het wat moeilijker zijn, maar als het een band met binnenband is kun je het heel goed zelf doen.
Hangt ook van de band af, sommige zijn erg stug en die krijg je moeilijk van de velg af of erop, en dan kan je beter bij een bandenboer langs, die hebben machientjes waar dat heel goed mee gaat. Sommige bandenboeren zullen het dan weer niet leuk vinden dat je de band niet bij hen hebt gekocht.... ze maken daar ook winst op uiteraard.
Maar je kunt het altijd proberen.
Op de Fort Willemweg in Maastricht zit een bandenboer (tegen 't eind, bij de sluis) die beweert dat hij motorbanden niet eens kan oppompen, dus daar moet je in ieder geval niet heen.
Maar als je naar een bandenspecialist gaat, en je zegt dat je het bandje gekregen hebt, maar hem niet op de velg krijgt, zal een bandenboer misschien voor een paar euro het ding er wel op willen leggen. Als je zegt dat je hem via internet of zo gekocht hebt, kan de man er opeens geen zin in hebben, het is tenslotte ook zijn broodwinning...
(Ik spreek uit ervaring. Mijn vader had een garage, en dan waren er wel eens "vaste" klanten die dan een radio b.v. of een setje mistlampen, hadden gekocht bij de V&D, en dan dachten ze dat m'n vader die wel even voor ze zou monteren, want ze waren vaste klanten... Ja, dikke mik, van de marge op zo'n radio of zo'n setje mistlampen moesten wij ook leven. Een garage heeft ook een hoop vaste lasten, en die moeten ook betaald worden. Dus begrijpelijk dat niet iedereen zo'n elders gekocht onderdeel gratis of goedkoop wil monteren!)
Dus wees een beetje diplomatiek als je bij een bandenboer je bandje wilt laten omleggen, en accepteer dat dat een paar euro's gaat kosten! Die man heeft tenslotte z'n kosten: gebouw, machines, pesoneel enzo, en dat moet allemaal betaald worden uit de verkoop en het omleggen van bandjes.
Dus: ofwel zelf doen, ofwel vriendelijk en diplomatiek zijn, en een paar euro's betalen.
Groeten,
Eduard.
 
Voorband is ietsjes moeilijker. Dezelfde techniek, alleen is de band wat stugger en heb je minder rubber om op te stampen.

[edit]Flexter vraagt zich af waarom Ferry is ingelogd op zijn computer....[/edit]

Kijk maar uit dat je je schijven niet krom "stampt". ;)
 
Laatst bewerkt:
Als het een tubeless is kan het wat moeilijker zijn, maar als het een band met binnenband is kun je het heel goed zelf doen.
Hangt ook van de band af, sommige zijn erg stug en die krijg je moeilijk van de velg af of erop, en dan kan je beter bij een bandenboer langs, die hebben machientjes waar dat heel goed mee gaat. Sommige bandenboeren zullen het dan weer niet leuk vinden dat je de band niet bij hen hebt gekocht.... ze maken daar ook winst op uiteraard.
Maar je kunt het altijd proberen.
Op de Fort Willemweg in Maastricht zit een bandenboer (tegen 't eind, bij de sluis) die beweert dat hij motorbanden niet eens kan oppompen, dus daar moet je in ieder geval niet heen.
Maar als je naar een bandenspecialist gaat, en je zegt dat je het bandje gekregen hebt, maar hem niet op de velg krijgt, zal een bandenboer misschien voor een paar euro het ding er wel op willen leggen. Als je zegt dat je hem via internet of zo gekocht hebt, kan de man er opeens geen zin in hebben, het is tenslotte ook zijn broodwinning...
(Ik spreek uit ervaring. Mijn vader had een garage, en dan waren er wel eens "vaste" klanten die dan een radio b.v. of een setje mistlampen, hadden gekocht bij de V&D, en dan dachten ze dat m'n vader die wel even voor ze zou monteren, want ze waren vaste klanten... Ja, dikke mik, van de marge op zo'n radio of zo'n setje mistlampen moesten wij ook leven. Een garage heeft ook een hoop vaste lasten, en die moeten ook betaald worden. Dus begrijpelijk dat niet iedereen zo'n elders gekocht onderdeel gratis of goedkoop wil monteren!)
Dus wees een beetje diplomatiek als je bij een bandenboer je bandje wilt laten omleggen, en accepteer dat dat een paar euro's gaat kosten! Die man heeft tenslotte z'n kosten: gebouw, machines, pesoneel enzo, en dat moet allemaal betaald worden uit de verkoop en het omleggen van bandjes.
Dus: ofwel zelf doen, ofwel vriendelijk en diplomatiek zijn, en een paar euro's betalen.
Groeten,
Eduard.


jah het is een tubeless, en ben van plan hem rwp stijl door midden te decouperen, dus dat scheelt.

En met de remschijven...die haal ik er wel even vanaf vordat ik aan de slag ga.

Thnx voor de tips.
 
jah het is een tubeless, en ben van plan hem rwp stijl door midden te decouperen, dus dat scheelt.

En met de remschijven...die haal ik er wel even vanaf vordat ik aan de slag ga.

Thnx voor de tips.


Markeer dan wel even hoe je schijf op je wiel zat (links/rechts staat d'r meestal wel op, of een draairichting, maar welk gat waar op de naaf zat niet :))
 
Let ook op de draairichting van de band (pijl) en er staat een witte stip op die op het zwaarste deel van de velg moet komen, meestal maar niet altijd, de plek van het ventiel.
 
Dat is tegenwoordig zink. Haal je bij de motorzaak of bandenboer of bij Louis of motozoom.

10003298_890_FR02_08.JPG
 
Als het echt niet lukt, kan ik hem er ook wel voor je opleggen.
moet je maar emailtje sturen, doen we dat vanavond wel.
ik kijk regelmatig in het boxie.

suc6
 
Als het echt niet lukt, kan ik hem er ook wel voor je opleggen.
moet je maar emailtje sturen, doen we dat vanavond wel.
ik kijk regelmatig in het boxie.

suc6


Bedankt allemaal voor het aanbod.
Keuring is verplaatst naar vrijdag dus hebben geluk gehad. Hoeft nu niet meer gehaast.

Misschien dat ik me nog wel aanbevolen hou voor je aanbod, maar dat hoor je tzt wel.

Maar ik kan nu mocht het nodig zijn (noodgeval) wel iig eigen band verwisselen.

Gr

Brakke
 
Terug
Bovenaan Onderaan