Panta rei, alles in dit aardse tranendal moet een keer beginnen en ook weer een keer ophouden. Er zijn al genoeg producten die gewoon doorgaan totdat niemand er meer op zit te wachten, en die daarom als train wreck eindigen. De Amerikanen zijn daar nog het best in, zeker met producten als film/game franchises en TV series. *kuch* Lost *kuch
Het go-to schoolvoorbeeld van iets dat op tijd is gestopt op dat vlak is natuurlijk Fawlty Towers. Twaalf magistrale episodes, en als iedereen roept "we want more!" zeggen "if we give you more, you will like it less". En zelfs dat had eigenlijk al na de eerste zes moeten stoppen.
Maar ja, als iets populair is is het voor een producent met winstoogmerk logisch om ermee door te gaan. En als je ergens al lang mee bent doorgegaan en de "wet van afnemende meeropbrengsten" speelt op alle vlakken op, komt de identiteitscrisis. "Ja maar ze vonden het toch leuk? Waarom is er geen hype meer? Hoe kunnen we zo vernieuwen dat het nieuw genoeg is voor nieuwe hype, en ook herkenbaar genoeg voor de historische liefhebbers?"
Op een gegeven moment is er gewoon geen oplossing meer voor en vind je jezelf en je product terug op een doodlopende weg. Dan moet de stekker eruit, liefst nog vóórdat je de doodlopende weg inslaat. Maar dat is moeilijk, want dan moet je het laatste beetje schwung dat er nog in zit prijsgeven. De upside is dat je die schwung dan weer kunt investeren in die andere richting. Zo lang je fans nog benieuwd zijn naar wat je verandert, in plaats van lachen om wat je hetzelfde houdt.