Elektra vraagstuk

biker217

Die hard MF'er
14 aug 2009
410
60
alphen aan de rijn
Klein probleempje.......

In de aanhanger staan dus 2 kleine 9Ah accu's, deze worden tijdens het rijden opgeladen. Om terugloop te voorkomen zit er een 4-polig scheidingsrelais tussen.

30 - constante plus (direct van plus start accu)
85 - massa
86 - geschakelde plus (contact aan/uit)
87 - naar plus huishoud accu's in de aanhanger.

Als ik het contact van de motor aanzet gaat keurig alle verlichting branden, zowel motor als aanhanger. Alles werkt ook normaal, gewone verlichting, rem verlichting en de richtingaanwijzers.
En nu de grote MAAR..... als ik het contact van de motor uit zet blijft alle verlichting van de motor en van de aanhanger branden.

Even test gedaan.....

Alles bedrading van zowel motor als aanhanger gecontroleerd en alles is juist aangesloten, constante plus van de motor klopt en de geschakelde plus van de motor klopt ook, contact uit is geen 12v en contact aan is wel 12v. dus dat klopt allemaal.

Terug naar het relais.....
Massa op 85
Geschakelde plus van de motor op 86

Contact van de motor aan en het relais schakelt keurig in, contact weer uit en relais schakelt keurig uit.

Daarna de constante plus van de motor op 30 en de plus van de accu's in de aanhanger op 87

Contact van de motor aan...verlichting gaat gewoon aan en het relais schakelt keurig in. Contact van de motor uit en alle verlichting blijft branden ook van de aanhanger.

Het relais schakelt niet uit. Ik had het "huisje" van het relais gehaald dus keek direct op de spoel/magneet contact en de contactjes, vreemd genoeg bleven de contactjes "kleven", ik kreeg ze ook met geen mogelijkheid van elkaar. Pas toen ik 1 van de 4 stekkertjes los haalde verbrak ik natuurlijk de stroomlus en werd het contact verbroken en ging alle verlichting uit.

Op mijn andere motor heeft hetzelfde relais (30/40A) altijd keurig gewerkt met exact dezelfde opstelling dus ook de 2 9Ah accu's en alle bedrading van motor en aanhanger hetzelfde !! ... MAAR.... in die motor zat een 18Ah accu en in deze een 30Ah accu.
Zou de huidige accu niet te zwaar zijn voor het relais?
 
Oplossing
Zou je het zo doen dan zou het moeten werken.

0382A87D-594B-438A-A493-60486314840C.jpeg
Het relais schakelt niet uit. Ik had het "huisje" van het relais gehaald dus keek direct op de spoel/magneet contact en de contactjes, vreemd genoeg bleven de contactjes "kleven", ik kreeg ze ook met geen mogelijkheid van elkaar. Pas toen ik 1 van de 4 stekkertjes los haalde verbrak ik natuurlijk de stroomlus en werd het contact verbroken en ging alle verlichting uit.
Inschakelstromen over relais heen zijn niet te flauw. De extreme variant is bijvoorbeeld elektrische voertuigen. Als je daar gewoon het relais ingeschakeld blijven de contacten daarna ook kleven. Daar zit dus los een circuit in wat zorgt dat de spanning op beide kanten gelijk is voordat het relais overschakeld. Het is namelijk het punt dat een relais nog nét geen contact maakt waar het stuk gaat.

Meet eens hoeveel stroom er loopt zodra je het relais inschakeld (als je pieken kunt meten). Er is een goede kans dat dat veel te veel is en je het contact van je relais als het ware vast last.

Zijn 2 oplossingen voor:
  1. Zorgen dat er minder stroom loopt door een dikke weerstand er tussen te doen.
  2. Een dikker relais die de hoge stromen wel aan kan er tussen doen.
Nadeel van 1 is dat je accu's dan minder snel opladen.
Nadeel van 2 is dat die echt dikke relais niet goedkoop zijn, hoewel zoiets: Curtis Albright Relais SW60 – Spoel 12VDC – EV Europe misschien ook wel werkt en een stuk goedkoper is.
 
Ik probeer het me voor te stellen met het schema van een relais ingedachten… Kun je de weerstand eens meten tussen 86 en 87 bij losgekoppelde accu’s? Het lijkt er toch op dat er ergens een stroompje via een lampje bv. je relais aangetrokken houdt, zodra hij eenmaal aangetrokken is. Je hebt eigenlijk onbedoeld een “houdtschakeling” gemaakt. De weerstand zou oneindig hoog moeten zijn.

De capaciteit van de accu’s zou hier niet de oorzaak van moeten zijn.
 
Kan wel zijn, als het het vastlassen van de contacten is kan een grote accu er voor zorgen dat er nog meer stroom overheen getrokken wordt bij inschakelen.
Zeker. Maar dat is hier duidelijk niet aan de hand als ik dit zo lees.

”Pas toen ik 1 van de 4 stekkertjes los haalde verbrak ik natuurlijk de stroomlus en werd het contact verbroken en ging alle verlichting uit.”

Vastgesmolten contacten zijn einde oefening voor een relais.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joep
Ik probeer het me voor te stellen met het schema van een relais ingedachten… Kun je de weerstand eens meten tussen 86 en 87 bij losgekoppelde accu’s? Het lijkt er toch op dat er ergens een stroompje via een lampje bv. je relais aangetrokken houdt, zodra hij eenmaal aangetrokken is. Je hebt eigenlijk onbedoeld een “houdtschakeling” gemaakt. De weerstand zou oneindig hoog moeten zijn.

De capaciteit van de accu’s zou hier niet de oorzaak van moeten zijn.
Ik heb het onderstaande schema aangehouden, alleen accessoire is in dit geval de accu's in de aanhanger.
Op mijn vorige motor en aanhanger had ik exact hetzelfde systeem gemaakt, dus bedrading, relais en de 2 9Ah accu's. MAAR... in mijn vorige motor zat een 18Ah accu en in deze motor zit een 30AH accu.
En bij mijn vorige motor werkte alles perfect en bij deze niet ondanks dat alles op exact dezelfde manier is aangesloten
 

Bijlagen

  • download (4).png
    download (4).png
    3,7 KB · Weergaven: 26
Ik heb het onderstaande schema aangehouden, alleen accessoire is in dit geval de accu's in de aanhanger.
Op mijn vorige motor en aanhanger had ik exact hetzelfde systeem gemaakt, dus bedrading, relais en de 2 9Ah accu's. MAAR... in mijn vorige motor zat een 18Ah accu en in deze motor zit een 30AH accu
Ja, dus kan ook zijn dat deze accu meer stroom kan leveren kortstondig (als het relais dichtklapt dus). MEESTAL is dat ook het geval. Dus even meten hoe het zit met de hoeveelheid stroom die je er in piek doorheen blaft.
 
Ja, dus kan ook zijn dat deze accu meer stroom kan leveren kortstondig (als het relais dichtklapt dus). MEESTAL is dat ook het geval. Dus even meten hoe het zit met de hoeveelheid stroom die je er in piek doorheen blaft.
De accu die in de motor zit is een accu met een hogere start capaciteit dan "normale accu's, zit in een Harley Davidson Street Glide
 
Meet eens hoeveel stroom er loopt zodra je het relais inschakeld (als je pieken kunt meten). Er is een goede kans dat dat veel te veel is en je het contact van je relais als het ware vast last.
Ik heb er eens een 18Ah accu aan gezet, massa op 85 en plus op 86. Het relais schakelt keuring in.... MAAR ik kan de contacten van het relais makkelijk, dus zonder kracht te zetten, met mijn nagel verbreken, terwijl dat dus totaal niet ging met de accu van de motor, de contacten leken dus inderdaad "vast gelast".
 
Ik heb er eens een 18Ah accu aan gezet, massa op 85 en plus op 86. Het relais schakelt keuring in.... MAAR ik kan de contacten van het relais makkelijk, dus zonder kracht te zetten, met mijn nagel verbreken, terwijl dat dus totaal niet ging met de accu van de motor, de contacten leken dus inderdaad "vast gelast".
Maar toen je er een stekker aftrok viel het relais af zei je net dus het zat eerder niet gelast.
 
Maar toen je er een stekker aftrok viel het relais af zei je net dus het zat eerder niet gelast.
Ja klopt, maar toen de stroomlus er nog wel was kon ik met geen mogelijkheid de contacten van het relais van elkaar krijgen, terwijl dat met de "kleinere" accu wel lukte.
Daarom begrijp ik het niet, ik heb alles aangesloten en bedraad zoals bij de andere motor en nu werkt het niet. Eerlijk gezegd heb ik meer verstand van boutjes en moertjes dan van stroompjes _O-_O-
 
Ik heb er eens een 18Ah accu aan gezet, massa op 85 en plus op 86. Het relais schakelt keuring in.... MAAR ik kan de contacten van het relais makkelijk, dus zonder kracht te zetten, met mijn nagel verbreken, terwijl dat dus totaal niet ging met de accu van de motor, de contacten leken dus inderdaad "vast gelast".
Vast lassen, plakken, het lijkt allemaal erg op elkaar.

Maar toen je er een stekker aftrok viel het relais af zei je net dus het zat eerder niet gelast.
Maar zoals eerder gezegd, kan precies dat ook gebeuren.

Ja klopt, maar toen de stroomlus er nog wel was kon ik met geen mogelijkheid de contacten van het relais van elkaar krijgen, terwijl dat met de "kleinere" accu wel lukte.
Daarom begrijp ik het niet, ik heb alles aangesloten en bedraad zoals bij de andere motor en nu werkt het niet. Eerlijk gezegd heb ik meer verstand van boutjes en moertjes dan van stroompjes _O-_O-
Dus daarom ervaring op doen. En dat lukt alleen door te meten.

Als je wilt kun je ook een keer deze kant op kachelen, dan kan ik meekijken. Ik heb ook nog ergens een relais liggen waarmee je zo'n beetje een zeecontainer nog kan opstarten, dus dit moet dan ook wel lukken.
 
Vast lassen, plakken, het lijkt allemaal erg op elkaar.


Maar zoals eerder gezegd, kan precies dat ook gebeuren.


Dus daarom ervaring op doen. En dat lukt alleen door te meten.

Als je wilt kun je ook een keer deze kant op kachelen, dan kan ik meekijken. Ik heb ook nog ergens een relais liggen waarmee je zo'n beetje een zeecontainer nog kan opstarten, dus dit moet dan ook wel lukken.
Ik ben eigenwijs genoeg om het zelf te willen ontdekken en dan het bekende "O JA - momentje" _O-_O-.
Als je eens in Jip en Janneke taal wilt uitleggen wat en waar ik precies moet doormeten dan ga ik er eens voor zitten. Ondanks dat ik er geen bal van snap, zeker omdat hetzelfde systeem op de andere motor perfect werkte, vind ik het wel weer een uitdaging.
 
Ondanks dat @Clank zeker gelijk zal hebben
Dat sowieso :+

Ik ben eigenwijs genoeg om het zelf te willen ontdekken en dan het bekende "O JA - momentje" _O-_O-.
Als je eens in Jip en Janneke taal wilt uitleggen wat en waar ik precies moet doormeten dan ga ik er eens voor zitten. Ondanks dat ik er geen bal van snap, zeker omdat hetzelfde systeem op de andere motor perfect werkte, vind ik het wel weer een uitdaging.
Ik wil het best in meer Jip en Janneke uitleggen, maar dit is zover als dat ik ben gekomen via een stukkie tekst. Als je ooit in het altijd zonnige zuiden bent wil ik graag het een en ander uitleggen met een whiteboard en een bak slechte koffie erbij.

Overigen, mocht het zijn dat het je wat zegt, ik had het er vandaag met iemand over die gaf nog 2 oplossingen:
  1. Je kunt aan de hand van zener diode's ongeveer dezelfde schakeling maken die dit automagisch doet. Je hebt wel wat spanningsverlies, maar je kunt het zo maken dat alle spanning boven de 13,5 volt afgevoerd wordt naar je aanhanger, zonder dat je aanhanger ooit je motoraccu leegtrekt.
  2. Er schijnen speciale relais te zijn die afschakelen als de voedingsspanning onder diezelfde 13.5 volt komt. Stuk efficienter, maar lastiger te vinden.
Daarbij heb ik het met die beste heer ook gehad over de oplossing om dat enorme relais van mij er tussen te zetten. Daar was hij het mee eens dat dat sowieso een oplossing is. (mist het echt een plakkend relais is)
 
Zelfvertrouwen is mooi.
Ik wil het best in meer Jip en Janneke uitleggen, maar dit is zover als dat ik ben gekomen via een stukkie tekst. Als je ooit in het altijd zonnige zuiden bent wil ik graag het een en ander uitleggen met een whiteboard en een bak slechte koffie erbij.
Dan is het een cursus
Overigen, mocht het zijn dat het je wat zegt, ik had het er vandaag met iemand over die gaf nog 2 oplossingen:
  1. Je kunt aan de hand van zener diode's ongeveer dezelfde schakeling maken die dit automagisch doet. Je hebt wel wat spanningsverlies, maar je kunt het zo maken dat alle spanning boven de 13,5 volt afgevoerd wordt naar je aanhanger, zonder dat je aanhanger ooit je motoraccu leegtrekt.
  2. Er schijnen speciale relais te zijn die afschakelen als de voedingsspanning onder diezelfde 13.5 volt komt. Stuk efficienter, maar lastiger te vinden.
Daarbij heb ik het met die beste heer ook gehad over de oplossing om dat enorme relais van mij er tussen te zetten. Daar was hij het mee eens dat dat sowieso een oplossing is. (mist het echt een plakkend relais is)
 
Zeker :)

In dat geval gaat wel mijn uurloon omhoog...
Denk niet dat ik nog antwoord op mijn vraag ga krijgen dus wat kan het verder schelen. Ik had begrepen dat hij een andere motor voor zijn aanhanger had gezet en als deze bij het contact op stand uit niet volledig onderbreekt krijg je ook een lekstroom die groot genoeg is om het relais ingeschakeld te houden. Zo had ik led-lampen die bleven branden terwijl het contact uit was. Ze bleven niet op volle sterkte branden. Vandaar dat ik vroeg hoeveel spanning er nog op de spoel stond.
 
Terug
Bovenaan Onderaan