biker217
Die hard MF'er
Klein probleempje.......
In de aanhanger staan dus 2 kleine 9Ah accu's, deze worden tijdens het rijden opgeladen. Om terugloop te voorkomen zit er een 4-polig scheidingsrelais tussen.
30 - constante plus (direct van plus start accu)
85 - massa
86 - geschakelde plus (contact aan/uit)
87 - naar plus huishoud accu's in de aanhanger.
Als ik het contact van de motor aanzet gaat keurig alle verlichting branden, zowel motor als aanhanger. Alles werkt ook normaal, gewone verlichting, rem verlichting en de richtingaanwijzers.
En nu de grote MAAR..... als ik het contact van de motor uit zet blijft alle verlichting van de motor en van de aanhanger branden.
Even test gedaan.....
Alles bedrading van zowel motor als aanhanger gecontroleerd en alles is juist aangesloten, constante plus van de motor klopt en de geschakelde plus van de motor klopt ook, contact uit is geen 12v en contact aan is wel 12v. dus dat klopt allemaal.
Terug naar het relais.....
Massa op 85
Geschakelde plus van de motor op 86
Contact van de motor aan en het relais schakelt keurig in, contact weer uit en relais schakelt keurig uit.
Daarna de constante plus van de motor op 30 en de plus van de accu's in de aanhanger op 87
Contact van de motor aan...verlichting gaat gewoon aan en het relais schakelt keurig in. Contact van de motor uit en alle verlichting blijft branden ook van de aanhanger.
Het relais schakelt niet uit. Ik had het "huisje" van het relais gehaald dus keek direct op de spoel/magneet contact en de contactjes, vreemd genoeg bleven de contactjes "kleven", ik kreeg ze ook met geen mogelijkheid van elkaar. Pas toen ik 1 van de 4 stekkertjes los haalde verbrak ik natuurlijk de stroomlus en werd het contact verbroken en ging alle verlichting uit.
Op mijn andere motor heeft hetzelfde relais (30/40A) altijd keurig gewerkt met exact dezelfde opstelling dus ook de 2 9Ah accu's en alle bedrading van motor en aanhanger hetzelfde !! ... MAAR.... in die motor zat een 18Ah accu en in deze een 30Ah accu.
Zou de huidige accu niet te zwaar zijn voor het relais?
In de aanhanger staan dus 2 kleine 9Ah accu's, deze worden tijdens het rijden opgeladen. Om terugloop te voorkomen zit er een 4-polig scheidingsrelais tussen.
30 - constante plus (direct van plus start accu)
85 - massa
86 - geschakelde plus (contact aan/uit)
87 - naar plus huishoud accu's in de aanhanger.
Als ik het contact van de motor aanzet gaat keurig alle verlichting branden, zowel motor als aanhanger. Alles werkt ook normaal, gewone verlichting, rem verlichting en de richtingaanwijzers.
En nu de grote MAAR..... als ik het contact van de motor uit zet blijft alle verlichting van de motor en van de aanhanger branden.
Even test gedaan.....
Alles bedrading van zowel motor als aanhanger gecontroleerd en alles is juist aangesloten, constante plus van de motor klopt en de geschakelde plus van de motor klopt ook, contact uit is geen 12v en contact aan is wel 12v. dus dat klopt allemaal.
Terug naar het relais.....
Massa op 85
Geschakelde plus van de motor op 86
Contact van de motor aan en het relais schakelt keurig in, contact weer uit en relais schakelt keurig uit.
Daarna de constante plus van de motor op 30 en de plus van de accu's in de aanhanger op 87
Contact van de motor aan...verlichting gaat gewoon aan en het relais schakelt keurig in. Contact van de motor uit en alle verlichting blijft branden ook van de aanhanger.
Het relais schakelt niet uit. Ik had het "huisje" van het relais gehaald dus keek direct op de spoel/magneet contact en de contactjes, vreemd genoeg bleven de contactjes "kleven", ik kreeg ze ook met geen mogelijkheid van elkaar. Pas toen ik 1 van de 4 stekkertjes los haalde verbrak ik natuurlijk de stroomlus en werd het contact verbroken en ging alle verlichting uit.
Op mijn andere motor heeft hetzelfde relais (30/40A) altijd keurig gewerkt met exact dezelfde opstelling dus ook de 2 9Ah accu's en alle bedrading van motor en aanhanger hetzelfde !! ... MAAR.... in die motor zat een 18Ah accu en in deze een 30Ah accu.
Zou de huidige accu niet te zwaar zijn voor het relais?