Elektrisch probleem met accu meten en de praktijk.

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.384
11.013
Op reis
Facebook
Ik hoop dat ik een mooie pakkende titel heb bedacht om zo uw aandacht te vragen voor het volgende.
Al een tijdje heb ik een accutester, deze werden steeds goedkoper en het is natuurlijk ook leuk/duidelijk voor de klant als je aan de hand van een apparaat
kan laten zien dat een accu stiekem toch stuk is al zegt de druppellader van niet.

Ik zal eerst even een foto van het display laten zien zodat het eerder duidelijk is waar ik het daarna over heb.

accutester.jpg


Nu ik een accu voor mijn buscamper heb, hetzelfde model als de startaccu kan ik zien dat bij het indrukken van de knop om de accu te belasting (knop zit net onder de display) de wijzer op 11 volt blijft staan, bij motoraccu's wijst hij minder aan, waarbij ik het groene vak aanhoud, het 'trappetje' tussen geel en groen is dus de overgang van een goede naar een matige accu en hetgeen wat gemeten word bij de belasting word weergegeven als een voltage wat hij vast kan houden en (dus) hoeveel CCA de accu in kwestie kan leveren.

Maar bovenstaande maak ik ervan ;)
het probleem waardoor ik de accu ben gaan vervangen kwam omdat de bus uitviel nadat ik gestart had, maar omdat ik net een koppeling tussen de startaccu en de huishoudaccu heb gemaakt , omdat dat recent was gebeurt , drukte ik de schakelaar in om ze weer te koppelen en daarna kon ik weer starten, wat zich het beste liet zien door het wel of niet branden van het voorgloei lampje.

Wat een lulverhaal over een buscamper.. ja , maar eigenlijk komt het technisch overeen met het aansluiten van startkabels ( op je motorfiets) dus ik ga toch even door ;)

Met de accumeter heb ik de startaccu gemeten en die leek prima, nu eenmaal gedemonteerd en opnieuw gemeten ook.
als ik de startaccu meette aan het einde van de dikke draad die men heeft aangelegd om zo te kunnen koppelen aan de huishoudaccu , dan was het voltage al gelijk een stuk lager en bij de knop indrukken om een last te simuleren kakte hij helemaal in, de getallen weet ik niet meer, maar kwam echt overeen met een defecte accu.

Die lange draad kan natuurlijk voor een spanningsval zorgen, wat ik begrepen heb. het relais wat er tussen zit kan 80 ampere aan, maar misschien is er elders iets, kweetniet :) .
Na het wisselen van de accu brandde het voorgloeilampje nog steeds niet , maar na het terug aan sluiten van 2 draadjes die er erg hobbyistisch uitzagen en ik losgelaten had om een eventuele lekstroom te vermijden , deed alles het weer prima . sleutelblundertopic waardig maar toch hier gezet omdat ik wel benieuwd ben wat ik nu (weer) fout doe.

De oorspronkelijke startaccu is vervangen en nu brand het voorgloeilampje weer. Net zelfs nog even naar buiten gelopen om een mooie Euro 0 wolk door de straat te jagen, starten doen hij ook weer super.
Ik weet zelfs nog dat het lampje wat aangaat als je de deuren open hebt erg zwak brandde toen ik gisteren alleen de startaccu had aangesloten. Hoe kan zo een accu dan toch 12.7 volt aangeven en bij het belasten nauwelijks inzakken ? als ik op internet zoek naar het model Tool it 50113 zou deze tot 100 A moeten kunnen. omdat het om een 100 A accu gaat lijkt de test dan wat positiever uit te vallen dan wat de accu werkelijk nog kan ?

Ik hoor graag wat ik over het hoofd zie en/of niet snap.
 
inmiddels een tabel gevonden die op een gegeven moment wel zal blijven plakken..


zonder een precieze diamter te weten denk ik dus een 10 of 16 mm2 draad te hebben, waarbij de laatste 5 cm dunner is vanwege die kroonsteen.
Die 16 qmm draad is ook veel te dik om in de kabelschoen met platte aansluiting te kunnen die dan weer past op het 9,3 mm connector van het relais.

 
Relais is ook niet het beste dat je kan hebben hoor. :N


Krijg zo'n 50 accu's te zien op je linkje, dus weet ik nog niet welke je hebt.
 
inmiddels een tabel gevonden die op een gegeven moment wel zal blijven plakken..


zonder een precieze diamter te weten denk ik dus een 10 of 16 mm2 draad te hebben, waarbij de laatste 5 cm dunner is vanwege die kroonsteen.
Die 16 qmm draad is ook veel te dik om in de kabelschoen met platte aansluiting te kunnen die dan weer past op het 9,3 mm connector van het relais.



De lengte is dan nog wel van belang bij een startmotor van 1Kw
 
Laatst bewerkt:
Bijvoorbeeld, een 500 ampere Mespatroon ...

Oeh oude herinneringen komen boven drijven.
Polygoon filmpje 1980 Kema testen

In die laboratoria heel wat voetstappen liggen voor mijn stage. (Bij de Kema, volgens mij was ik er letterlijk in 1980)
Berekeningen maken aan smeltveiligheden, lekker kapot maken 😍 met hele hoge stromen in het "nieuwe" laboratorium.
10.000A door een 500A zekering en dan het "oscillosgram" aflezen.
Tig formules, snelle trage zekeringen, kortsluitstromen, hoge load stroom, zoveel tijd en dan boem.
Zekeringen wel weer inleveren, statiegeld 😅 zeker die grote jongens.

Mooie tijd, ik wordt nu echt oud blijkbaar.

ok off-topic .....

Praktijk wet van ohm: (dan kan hier ook op gaan)
Waar de schakeling/draad rookt is de stroom het hoogst :+ (tijdelijk dan daarna loopt de weerstand heel snel op 🤪)
 
Hoe kouder het in die bus is, deste beter geleiden die kabels. @LePensZeur heeft het heus wel door allemaal


Ja ik wou het luchtig houden :)

erger dan graffiti.jpg


rechtsbovenin de startaccu en linksonder de HH . De dikke kabel gaat (inc kroonsteentje, dus dan nog maar de dikte van bruine draad) naar het relais, daar haalde ik hem los en heb ik dus ten onrechte gemeten met de accutester.

Misschien moet ik alleen nu de vraag nog stellen of er een manier is om de oude accu te testen, ik zit te denken hem even aan te sluiten op eerder genoemde inverter , dat werkte met een staafmixer op aangesloten maar begon hij gelijk te piepen, met 2 piepjes, niet figuurlijk , omdat het een motor accu was die gelijk onder de 10 volt daalde.
 
Hoe kouder het in die bus is, deste beter geleiden die kabels. @LePensZeur heeft het heus wel door allemaal
Ik kon er om lachen dus ik heb ondanks alles, vandaag een prima dag gehad.

Gezien de situatie van de gescheiden accu’s wat mij het beste lijkt om te doen is een voldoende dikke kabel plaatsen en een circuit die het starten ook nogges aankan.
blijkbaar lukt het starten zonder dat er dingen kapot gaan. Of dit verstandig is hangt af hoe e.e.a is aangesloten.
 
Ja ik wou het luchtig houden :)

Bekijk bijlage 1584828

rechtsbovenin de startaccu en linksonder de HH . De dikke kabel gaat (inc kroonsteentje, dus dan nog maar de dikte van bruine draad) naar het relais, daar haalde ik hem los en heb ik dus ten onrechte gemeten met de accutester.

Misschien moet ik alleen nu de vraag nog stellen of er een manier is om de oude accu te testen, ik zit te denken hem even aan te sluiten op eerder genoemde inverter , dat werkte met een staafmixer op aangesloten maar begon hij gelijk te piepen, met 2 piepjes, niet figuurlijk , omdat het een motor accu was die gelijk onder de 10 volt daalde.
Je hebt toch een tester tot je beschikking?
direct aan de accu testen.
 
Ik zou er ook alleen op de standaard accu starten en geen startstroom door die 3 meter kabel heen trekken.
Als alles in optimale conditie is, met dat verlengsnoer er tussen, krijgt die HH accu niet eens de kans om stroom te leveren. Je hebt het over een circuitweerstand van 0,001 (startaccu) tegen 0,05 (HH Accu met kabelhaspel) ohm ofzo, een factor 50
 
ik heb de accu inmiddels rechtstreeks getest , wat ik ook eerder had aangegeven , toen al rechtsteeks op de accu polen.
Net nog een keer gedaan en op de waardes gelet , 13 volt onbelast en 800 CCA bij het indrukken, wat overeen komt met net iets meer als 11 volt.

Lijkt mij prima.
Rest dan de vraag waarom de bus wel met de nieuwe accu start.
De oude heeft een uur aan de 6 Ampere lader gelegen dus dan zou hij 6 Ah meer kunnen 'hebben' ..
 
Drie meter op een 16mm2 kabel (d=5,1mm). Zou op zich wel een tijdje kunnen goed gaan. Die piek van 100A lukt wel. Aangezien er een dunner stuk bij zit die ook niet afgefikt is.
Die kroonsteen is 0,0 probleem want als je daar het oppervlakte van berekent en die afzet tegen de lengte is dat het stuk in het circuit wat het meeste aankan.
Als de - kabel ook van dezelfde kabel is gemaakt dan is de lengte stiekem 6 meter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan