Elektrisch probleem? Motor viel stil en start niet meer.

IsaacR

Die hard MF'er
12 apr 2016
540
4
Ik kwam vorige week thuis van een ritje en stond ik met mijn gs500f uit 2005 te wachten op de garagepoort die openging. Na 20 seconden stationair te draaien viel mijn motor stil. Wanneer ik op de startknop duwde gebeurde er niets. Licht en dashboard verlichting bleef werken, maar ik hoorde nog niet eens de startmotor.

Ik heb ook laatst mijn dashboard lampjes vervangen en heb ik de draden opnieuw ingetapet. Het omhulsel van die draden was grotendeels weggesleten omdat er frictie is met mijn frame. Sindsdien zie ik af en toe dat mijn toerenteller even naar de 0 wipt en weer terug naar normaal toerental.

De afgelopen maanden is ie 4 keer stilgevallen tijdens een rit. Bij een stoplicht (stilstand), op mijn oprit (stilstand) en tijdens het remmen voor een overstekende voetganger (traag rijdend) , maar dan startte hij altijd weer direct.

Vanmorgen startte ik 'm een paar keer. 1 keer maakte hij een klik geluid (startrelais?), alle verlichting bleef aan maar hij startte niet. 2de keer startte hij wel. 3de keer startte hij weer niet, maar deze keer viel alles uit incl. de dashboard verlichting.

De accu is goed. Benzine is er genoeg en de kraan staat niet dicht.

Wat denken jullie dat het is? Ik heb gekeken naar de kabels, maar ik word er niet wijzer van.
Bedrading richting de startmotor of bedrading naar de killswitch of iets anders?

Wat zouden jullie doen? Nieuwe / gebruikte kabelboom kopen of laten vervangen? Iemand die hier een goed adres kent?

Ik ben zo blij dat mijn motor die dag het niet meer deed. Ik was haast de volgende dag ermee naar Oostenrijk gereden :X
 
Zucht....@IsaacR je stelt een vraag om met behulp van dit forum tot een mogelijke oplossing te komen. Het forum heeft je daarbij tips gegeven, toch? Wees dan niet zo snel aangebrand... Je kan ook gewoon je motor voor reparatie aanbieden bij een garage, weet je....
Wat moet ik dan met dat soort opmerkingen? Daar erger ik me inderdaad aan.

En die laatste zin. Ok, sluit het hele forum maar dan. Zijn we gelijk van alles af, iedereen kan toch naar de dealer gaan he?
 
Daar ben ik het mee eens. Vandaar dat ik niet elk ding onmiddelijk vervang zonder dat ik het zeker weet.

Enfin. Ik heb de dynamo doorgemeten, gelukkig hoefde ik 'm niet helemaal los te koppelen want dat was een heel karwei geweest. Ik heb het stekkertje met 3 draden die van de dynamo naar de spanningsregelaar gingen doorgemeten. Volgens een guide (deze) moest ik 2 draden steeds meten. Dit hebben we gedaan en deze was met elke combinatie 0.0v (multimeterstand op 200v).

Dus ik ga een nieuwe dynamo kopen. Ik vraag me alleen af hoe ik die paar keer niet heb kunnen starten, en een paar secondes daarna weer wel. Dat staat namelijk volledig los van die dynamo, maar goed.
200volt DC?
 
Wat moet ik dan met dat soort opmerkingen? Daar erger ik me inderdaad aan.

En die laatste zin. Ok, sluit het hele forum maar dan. Zijn we gelijk van alles af, iedereen kan toch naar de dealer gaan he?
Wat moet ik dan met dat soort opmerkingen? Daar erger ik me inderdaad aan.

En die laatste zin. Ok, sluit het hele forum maar dan. Zijn we gelijk van alles af, iedereen kan toch naar de dealer gaan he?
Vooral zo doorgaan, daar win je een hele hoop goodwill mee. Of misschien toch niet...
 
Waarschijnlijk leest TS daar dingen die hij niet wil lezen.
Tjonge, hebben jullie het soms zo moeilijk? Ik probeer een probleem op te lossen, en word daarbij vriendelijk bijgestaan door een aantal mede-motorrijders. Als je onzin uitkraamt of op de één of andere manier zwaar geërgerd wordt door dit topic kan je altijd ervoor kiezen om naar het volgende topic te gaan.

Spaart je een hoop moeite en onnodige frustratie :W
 
Tjonge, hebben jullie het soms zo moeilijk? Ik probeer een probleem op te lossen, en word daarbij vriendelijk bijgestaan door een aantal mede-motorrijders. Als je onzin uitkraamt of op de één of andere manier zwaar geërgerd wordt door dit topic kan je altijd ervoor kiezen om naar het volgende topic te gaan.

Spaart je een hoop moeite en onnodige frustratie :W
Ik denk dat bedoeld wordt dat er in jouw voorbeeld/uitleg fouten en onvolledigheden zitten die je op het verkeerde been zetten. Ik bespeur bij midlifecrisis geen frustraties
 
Ja en nee. Hij startte niet toen ie net stil viel. Na een minuutje weer wel. Een dag later had ie ook een paar keer dat ie niks deed.
Wanneer je dynamo de accu tijdens het lopen van de motor niet/nauwelijks laad dan vermoeid je de accu. Slaat hij dan af dan, indien de accu er nog toe in staat is, trekt de accu weer wat bij en kun je weer starten. Totdat je op een punt komt dat de accu het niet meer trekt natuurlijk, zoals je had een dag later. Toch? Moest je hem toen weer aan de lader hangen of deed hij het spontaan weer?
 
DCV bleek inderdaad fout te zijn. Op de ACV stand gaf de dynamo outlet netjes 60v aan bij iedere combinatie. De kabel van dynamo naar spanningsregelaar weer verbonden en daarna meette ik de accu door, die veranderde (zoals eerder getest) niets in voltage met flink gas te geven.

Heel erg bedankt, ik had haast al een nieuwe dynamo besteld!
 
Wanneer je dynamo de accu tijdens het lopen van de motor niet/nauwelijks laad dan vermoeid je de accu. Slaat hij dan af dan, indien de accu er nog toe in staat is, trekt de accu weer wat bij en kun je weer starten. Totdat je op een punt komt dat de accu het niet meer trekt natuurlijk, zoals je had een dag later. Toch? Moest je hem toen weer aan de lader hangen of deed hij het spontaan weer?
ah, ik wist niet dat de accu weer wat extra 'juice' had als je 'm eventjes niet gebruikt. Wat betreft de 2 laatste zinnen, dat herinner ik mij niet meer goed..
Wel heb ik nadat ik 'm aan de lader heb gehangen, dat ie iedere keer netjes start en dat het voltage van de accu tiptop in orde is.

Ik ga nu maar de spanningsregelaar doormeten.
 
Dan zou je dezelfde test uit moeten voeren (die van die drie draden die uit de dynamo komen) terwijl je dynamo belast word met de spanningsregelaar en de accu. Volgens mijmeraar dat ook in de howto. Onbelast zat je in ieder geval goed.
 
Dan zou je dezelfde test uit moeten voeren (die van die drie draden die uit de dynamo komen) terwijl je dynamo belast word met de spanningsregelaar en de accu. Volgens mijmeraar dat ook in de howto. Onbelast zat je in ieder geval goed.
?? Dan ?? Wanneer bij het vervangen van de spanningsregelaar:N:N:N?

Nee, je moet de DCV spanning meten die moet bij ca 5000 toeren 14,3 volt zijn. (zie how to)
 
?? Dan ?? Wanneer bij het vervangen van de spanningsregelaar:N:N:N?

Nee, je moet de DCV spanning meten die moet bij ca 5000 toeren 14,3 volt zijn. (zie how to)
Ik neem aan dat je de accu spanning bedoelt? Die heb ik eerder al doorgemeten en die veranderde niet bij 5k toeren. De ACV meting was voor de stekker die uit de dynamo komt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan