Elke 5 jaar terug naar (de rij)school???

Nodig of geldklopperij?

  • Om de 5 jaar bijscholing is zeker nodig.

    Stemmen: 9 5,4%
  • Om de 5 jaar bijscholing is geldklopperij.

    Stemmen: 154 92,2%
  • Ik heb geen mening hierover.

    Stemmen: 4 2,4%

  • Totaal aantal stemmers
    167

Clown683

Possessed!
15 mei 2006
44.024
10.169
Zetten
Zojuist gelezen in de Telegraaf...

ARNHEM - Het aantal verongelukte motorrijders kan drastisch omlaag als er een permanente nascholing plaatsvindt. Motorrijders zouden na het behalen van het officiële motorrijbewijs A van het Centraal Bureau Rijvaardigheid vooral op het gebied van risico-inschatting intensief getraind moeten worden.

Daarvoor pleit motorrijdersvereniging KNMV. Jaarlijks verongelukken zo'n tachtig motorrijders. In korte tijd kwamen de afgelopen maand minstens zes motorrijders om het leven. Een aantal verloor de controle over het voertuig.

De KNMV vindt dat niet alleen geroutineerde motorrijders blijvend geschoold moeten worden, maar vooral ook de recreatieve groep. Die vormen momenteel het grootste gevaar op de weg.

"Het behalen van het motorrijbewijs A is niet voldoende. Wie bij het CBR slaagt, doet er verstandig aan om regelmatig vervolglessen te nemen" , stelt Patrice Assendelft, adjunct-directeur van het KNMV. "Van de ruim 400.000 actieve motorrijders maken gemiddeld 3000 van de voortgezette rijopleidingen gebruik. Wat ons betreft, mogen dat er meer worden gelet op het veranderende en vooral drukke verkeer op het wegennet."

Volgens de KNMV moeten motorrijders minimaal iedere vijf jaar naar een vervolgopleiding. Assendelft: "We zien nu al dat de vraag naar trainingen over inzicht en risico-inschatting stijgend is. Motorrijders die minder vaak de weg op gaan, bijvoorbeeld alleen in het weekeinde, ondervinden grote problemen als ze niet regelmatig aan het drukke verkeer deelnemen." De organisatie met 300 gediplomeerde instructeurs wil een verlengstuk worden van het CBR. " We zien in de praktijk dat bepaalde kennis en technieken na verloop van tijd verloren gaan."

Verkeersminister Eurlings is groot voorstander van het idee om motorrijders na het behalen van het rijbewijs een nascholingstraject te laten doorlopen. Ook het CBR is voor een dergelijk vervolgtraject.



De bron



Zo maar ff hardop denken... is dit nu echt nodig? Of geldklopperij... :?
 
Laatst bewerkt:
Geldklopperij? Hoe vaak hoor je dat zo'n VRO cursus maar een hoop onzin is? Dat hoor je toch zowat nooit? In plaats daarvan hoor ik juist alleen maar dat ze altijd aangeraden worden. Ik kan me moeilijk voorstellen dat het dan geldklopperij is.

Wat mij betreft: goed idee. Zie het desnoods als een soort APK: is het niet voor de motor, dan wel voor jezelf.
 
Denk dat je dan elke weggebruiker moet gaan bijscholen....
In mijn ogen is het geldklopperij want de controle verliezen over de motor gaat in de meeste gevallen niet omdat iemand niet kan rijden maar eerder omdat men zich niet kan beheersen.
 
Ik ben niet tegen voortgezette rijopleidingen, wel tegen een verplicht karakter.

En dat het KNMV hiervoor pleit, is natuurlijk omdat zij . . . . jawel die voortgezette rijopleidingen aanbieden..
 
Eerst gestemd, daarna gelezen.

zoals in de tekst ook genoemd werd. De 'recreatieve' groep.
Lijkt mij dat idd de 'seizoens/incidentele/heropstapper' rijder misschien nog eens een opfrisles kan gebruiken voordat ze na een maand of 4 of langer weer op de motor stappen.
Om hier regelgeving voor te maken... Lijkt me geldklopperij, voorlichting en aanbiedingen voor opfriscursus lijkt me veel nuttiger.
Maak het maar aantrekkelijk om eens een lesje te nemen voordat men na de winter (welke winter) weer op de motor stapt. Bied eens een goedkope cursus aan rond april o.i.d.
 
Ik vraag me af of het voor 80 (dodelijke?) ongelukken per jaar wel verstandig is om 400.000 motorrijders verplicht een periodieke vervolgcursus te laten doen.

Stel de cursus kost 200 euro. Dat is 80 miljoen per 5 jaar (?) en dat is dus 200.000 per dodelijk ongeluk. Wat is een mensenleven waard?

Ik ben wel een voorstander van vervolgcursussen. Maar dan voor je eigen veiligeid. Om het nu verplicht te stellen?
 
Geldklopperij? Hoe vaak hoor je dat zo'n VRO cursus maar een hoop onzin is? Dat hoor je toch zowat nooit? In plaats daarvan hoor ik juist alleen maar dat ze altijd aangeraden worden. Ik kan me moeilijk voorstellen dat het dan geldklopperij is.

Wat mij betreft: goed idee. Zie het desnoods als een soort APK: is het niet voor de motor, dan wel voor jezelf.

Maar... als vervolglessen nodig zijn, dan voldoet de huidige rijopleiding toch zeker niet?
Andere verkeersdeelnemers hebben toch ook geen vervolglessen nodig... waarom wij dan wel?
 
Maar... als vervolglessen nodig zijn, dan voldoet de huidige rijopleiding toch zeker niet?
Andere verkeersdeelnemers hebben toch ook geen vervolglessen nodig... waarom wij dan wel?
Omdat de gemiddelde autorijder dagelijks rijdt en de motorrijder gemiddeld veel minder, alleen in de zomer en dan nog in het weekend :]
 
Hoewel ik bijscholing heel nuttig vind riekt dit toch naar belangenverstrengeling, de KNMV wil immers maar al te graag verdienen aan die vervolgopleidingen.

Overigens zou het voor alle weggebruikers nuttig zijn als ze bijvoorbeeld eens in de 10 jaar een opfriscursus zouden (moeten) doen.
 
Omdat de gemiddelde autorijder dagelijks rijdt en de motorrijder gemiddeld veel minder, alleen in de zomer en dan nog in het weekend :]

Juist door dat dagelijkse karakter, met meestal dezelfde route, maken veel autorijders brokken. Simpelweg omdat ze de concentratie verliezen, op routine rijden e.d...
 
Daar kies je toch zelf voor? Waarom 'verplichten', het is toch ook niet verplicht om een slipcursus met de auto te doen nadat je je rijbewijs hebt gehaald? (Dan merk je pas het verschil tussen normale en winter banden tijdens de winter...) VRO cursus lijkt mij op zich wel leuk om te doen, kan dat op je eigen motor?
 
Stel nu es dat je de kostprijs van de opfris cursus kan inbrengen bij de belastingen? of dat je na het volgen van de cursus een deel van de kostprijs in mindering krijgt op je verzekeringspolis ....
 
Ik ben niet tegen voortgezette rijopleidingen, wel tegen een verplicht karakter.

En dat het KNMV hiervoor pleit, is natuurlijk omdat zij . . . . jawel die voortgezette rijopleidingen aanbieden..
Helemaal :^
Al is een bijscholing voor alle weggebruikers helemaal niet verkeerd.
 
Laatst bewerkt:
had em ook al gespot en op motormeuk gezet, handige actie van de knmv om wat extra basisinkomsten te genereren......
 
Kan de overheid beter subsidie gaan geven voor de vervolg lessen, kan begrijpen dat er veel mensen (zeker de recreatieve) niet graag een paar honderd euro neer leggen voor iets dat ze sporadish zullen gebruiken (dat het je leven kan kosten is niet zo boeiend, toch?)

Voor vervolgopleidingen, tegen een verplicht nazibeleid dat onze regering zo lijkt te koesteren.
 
Daar kies je toch zelf voor? Waarom 'verplichten', het is toch ook niet verplicht om een slipcursus met de auto te doen nadat je je rijbewijs hebt gehaald? (Dan merk je pas het verschil tussen normale en winter banden tijdens de winter...) VRO cursus lijkt mij op zich wel leuk om te doen, kan dat op je eigen motor?
:Y
 
Omdat de gemiddelde autorijder dagelijks rijdt en de motorrijder gemiddeld veel minder, alleen in de zomer en dan nog in het weekend :]


Rijd meer motor dan auto. Krijg ik nou ook korting op zo'n cursus?
Zijn ook mensen met een autorijbewijs die alleen in het weekend of met mooislecht weer rijden. Moeten die ook een opfriscursus doen?
 
Kan de overheid beter subsidie gaan geven voor de vervolg lessen, kan begrijpen dat er veel mensen (zeker de recreatieve) niet graag een paar honderd euro neer leggen voor iets dat ze sporadish zullen gebruiken (dat het je leven kan kosten is niet zo boeiend, toch?)

Voor vervolgopleidingen, tegen een verplicht nazibeleid dat onze regering zo lijkt te koesteren.
Een vervolgopleiding dom lullen heb jij iig niet meer nodig :Z
 
Juist door dat dagelijkse karakter, met meestal dezelfde route, maken veel autorijders brokken. Simpelweg omdat ze de concentratie verliezen, op routine rijden e.d...

Daar heb je een punt, maar ik denk dat mensen die minder rijden per kilometer meer brokken maken dan mensen die veel rijden. Opfriscursus voor iedereen lijkt me een goed idee, uiteraard.

Maar het ging om motorrijders en dan zullen de zomer-weekend-rijders relatief gezien meer ongelukken veroorzaken per gereden kilometer dan de geroutineerde winter-door-rijders.
 
Laatst bewerkt:
Stel nu es dat je de kostprijs van de opfris cursus kan inbrengen bij de belastingen? of dat je na het volgen van de cursus een deel van de kostprijs in mindering krijgt op je verzekeringspolis ....
Er zijn al verzekeringsmaatschappijen die (tijdelijk) extra korting bieden na een VRO.
 
als het zoveel doden en gewonden scheelt dan financieren de verzekeringsmaatschappijen en overheid het toch?

al die qua medische/politie en revalidatiekosten zijn toch veel hoger dan het gratis aanbieden van curcussen?

dus als het echt helpt dan bespaart de overheid en verzekeraars veel geld....of zou het toch ook grotendeels liggen aan niet oplettende andere verkeersdeelenemers?
 
Ik zie absoluut het nut in van een voortgezette motorrijopleiding en ik vind het erg leuk om deze te volgen (alhoewel ik de VRO van een zeer laag nivo vind). Ik volg een VRO omdat je er lekker scherp van wordt en je hebt in bijvoorbeeld Lelystad daar lekker de ruimte voor op een bijzonder mooi terrein.

Ik vind de kosten voor deelname aan zo'n VRO eigenlijk beklopt. Meer dan €200,=. Ik kan me heelgoed voorstellen dat mensen om dit bedrag niet zo'n cursus volgen.
Als je ziet hoeveel belangstelling ervoor is moet naar mijn mening dit bedrag veel lager kunnen. Kijk bijvoorbeeld eens op de site van de KNMV, daar zijn heel veel data al lang volgeboekt en is deelname (vooral in het begin van het seizoen) helemaal niet meer mogelijk.

Dat de KNMV voorstander is van een VRO kan ik begrijpen, maar om voorstander te zijn om het verplicht te stellen vind ik grote waanzin. Mijn mening is dat de KNMV zich hier zelf in de portemonee praat. Bij deze zeg ik mijn KNMV lidmaaschap op.
 
Ik denk dat het een beetje onzin is. Veel mensen zullen er meer zelfvertrouwen van krijgen. En dat betekent voor veel van die mensen dat ze nog harder gaan rijden.
Men kan beter de minimumleeftijd voor het rijden op motoren verhogen naar 23 jaar.
Zelfbeheersing is het moeilijkste van motorrijden. En die zelfbeheersing komt met de jaren.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben niet tegen voortgezette rijopleidingen, wel tegen een verplicht karakter.

En dat het KNMV hiervoor pleit, is natuurlijk omdat zij . . . . jawel die voortgezette rijopleidingen aanbieden..

:^

En indien toch verplichten dan ook alle andere weggebruikers op herhaling, het argument dat automobilisten dagelijks rijden en dat het daardoor niet nodig is, kan op mij als motorrijder ook wel betrekking hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan