Die standaard interface voor obd2 is er wel voor auto's, maar nog steeds miet voor motoren en eerlijk gezegd, heb ik liever zo'n kleine 3 polige stekker ergens zitten, dan die enorme knol die voor auto's wordt gebruikt. Op het stekkertje na voldoen de motoren wel aan de standaard, dus lijkt mij het gezeur over het stekkertje een beetje mierenneukerij.
De interfaces en software worden ook gewoon als obd2 aangeboden.
Even van een willekeurige webshop gepikt:
Motorfiets diagnose - OBD2 | Q24U webshop
Thx!
En ook sorry voor de verwarring - ik ging er niet vanuit dat men enkel de OBD2-stekker bedoelde
Omdat wij met de morini's al jaren met de mapping lopen te stoeien dacht ik dat "iedereen" dat doet
Maar dat is dus duidelijk niet zo.
Dus voor iedereen die nog niet is afgehaakt nog ff ter verduidelijking (en zo simpel en dus niet volledig mogelijk):
Moderne motorfietsen maken gebruik van een ECU (de geheugenchip waar de "mapping" op staat), sensoren (bv. luchtdruk, temperatuur, nokkenas etc) om de actuele gegevens naar de ecu te sturen en "canbus", een protocol om bv de actuele gegevens zoals toerental, snelheid etc. op je display te zien en de inspuiting/onsteking van de juiste gegevens te voorzien. Maar ook om middels een diagnose stekker eventuele opgetreden storingen uit te kunnen lezen.
De mapping op de ecu is een soort tabellen-verzameling waarin allerlei gegevens opgeslagen staan, zoals onstekingstijdstip, hoeveelheid in te spuiten benzine etc. De juiste waarde wordt als het ware opgezocht a.d.h.v. de actuele gegevens van de sensoren - temperatuur, gasstand, toerental etc. etc. De opgezochte waarde wordt als "commando" doorgegeven aan de injectoren en bougies, zodat er op tijd het juiste mengsel verbrand wordt. Bv. bij een koude motor wat rijker.
De sensoren geven hun signaal analoog af en worden in de ecu naar digitale berichten omgezet. Hierdoor kan je via canbus op je display je snelheid, toerental, watertemperatuur etc aflezen.
Voor storingsdiagnose is er dus niets anders nodig dan een adapter (vaak dus een obd2) om die diagnose gegevens begrijpbaar op een PC/tablet/smartphone weer te geven, zodat je ook de storing kan oplossen.
Vaak kan je met deze diagnose software ook eenvoudige aanpassingen doen zoals bv TPS resetten (simpel gezegd de basis-instelling van je gaskleppen op de juiste waarde zetten), co instellen of je max. toerental/schakel lampje instellen op een bepaalde waarde en natuurlijk je foutmeldingen wissen, zodat je na reparatie kan zien of 't gewerkt heeft.
Als je zelf de mapping wilt aanpassen, ben je afhankelijk of er software beschikbaar is voor jouw merk/type ECU.
Racers willen dit altijd, omdat ze dan de maximale performance uit hun blokje kunnen halen. Maar ook voor de "tourist" kan het leuk zijn, omdat je bv. open pijpen heb gemonteerd, niet tevreden bent over het starten, de koudloop, of vanwege milieu-eisen te maken hebt met inhouden bij constante snelheid, omdat je mapping dan een te magere instelling kiest.
Dan ga je uit van een basismap en laat die aanpassen op de rollenbank. Dit is vaak ok, maar wil soms in de praktijk - dus gewoon rijden op straat - een beetje tegenvallen.
Ook dan gebruik je weer de ODB aansluiting en log je de AFR tijdens het rijden. Daarbij let je op het toerental/omstandigheden waar de problemen optreden, waarna je je mapping - na het analyseren van het log - gericht kan bijstellen.
Ook kan je zo natuurlijk verschillende maps maken - een zuinige om te toeren en 1 om helemaal los te gaan als je een circuitdagje hebt bv.
Natuurlijk is het makkelijker en sneller om dit via een specialist en/of bv. powercommander te doen, maar ik vind zelf doen veel leuker. En, zoals eerder gezegd, het kan op de rollenbank top zijn, maar dan in de praktijk toch nog niet helemaal lekker lopen.
Aangezien er veel meer mensen zijn die hier moeite voor doen, kan je dan elkaars "map" ruilen en vergelijken. Zodoende zijn er voor mijn motor (corsaro 1200) vele mappings beschikbaar.
Overigens ben ik zeker geen specialist en doen andere, slimmere mannen het zware werk, ik rommel alleen een beetje in de veilige marges van m'n mapping.