EMGO schokbrekers, ervaringen?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.117
8.244
Assen
Dag mensen,
ik zoek een setje schokbrekers die (flink) stugger zijn dan de originele op m'n '88 xj900F
De aanschafprijs van deze motor was laag maar de investeringen stapelen snel op dus ik hoop dat dit een blijvertje is.

Emgo heeft vriendelijker geprijsde schokbrekers, ik meen dat het een Taiwanees merk is dat meer motorspul maakt.
Zijn hier mensen die ervaringen hebben met deze schokkers op een zwaardere motor?
 
Dan zou de buitenpoot tegen de kroonplaat slaan bij doorslaan? De gehele veerweg is 13cm.
(je link doet het niet)

Ehm, kon het niet laten en even testrit, moest toch iets halen en brengen.
- Raar warm/lauwstartprobleem.. is voor het eerst maar is hier te off-topic.

-Voorvering is absoluut beter; demping is beter en minder duiken.
-Achtervering dempt goed(geen nadeinen) maar de veren zijn hopeloos slap. Ik begrijp werkelijk waar niet dat deze schokbrekers voor deze motor zijn voorgeschreven,
Gek genoeg lijkt het opdraaien van de voorspanning (heb 'm onderweg tegen het einde van de stelmogelijkheid aan gedraait) erg weinig uit te maken?
Ik zal eens kijken of YSs te contacteren is/wat ze er van zeggen.
 
link was gewoon om een foto van een XJ te tonen waarop je de afstand buitenbeen-kroonplaat kan zien.

iedere fabrikant zal de overlapping tussen binnen en buitenbeen zo groot mogelijk willen houden omdat dat voor minder wrijving zorgt. no way dat Yamaha 15cm zou laten liggen.
bij alle normale weg-moto's (geen choppers met lange vorken) met right-side-up vorken zullen bij max veerweg de buitenbenen slechts enkele cm's van de kroonplaat verwijdert zijn.

de 15 - 20 cm die jij opgeeft komt al praktisch overeen met de toestand in rust. zonder gewicht van de rijder zal dan hooguit 1/4de van de veerweg gebruikt zijn.
 
link was gewoon om een foto van een XJ te tonen waarop je de afstand buitenbeen-kroonplaat kan zien.

iedere fabrikant zal de overlapping tussen binnen en buitenbeen zo groot mogelijk willen houden omdat dat voor minder wrijving zorgt. no way dat Yamaha 15cm zou laten liggen.
bij alle normale weg-moto's (geen choppers met lange vorken) met right-side-up vorken zullen bij max veerweg de buitenbenen slechts enkele cm's van de kroonplaat verwijdert zijn.

de 15 - 20 cm die jij opgeeft komt al praktisch overeen met de toestand in rust. zonder gewicht van de rijder zal dan hooguit 1/4de van de veerweg gebruikt zijn.
Je maakt een leesfoutje.. kijk nog eens,, ;)
 
Dan zou de buitenpoot tegen de kroonplaat slaan bij doorslaan? De gehele veerweg is 13cm.
(je link doet het niet)

Ehm, kon het niet laten en even testrit, moest toch iets halen en brengen.
- Raar warm/lauwstartprobleem.. is voor het eerst maar is hier te off-topic.

-Voorvering is absoluut beter; demping is beter en minder duiken.
-Achtervering dempt goed(geen nadeinen) maar de veren zijn hopeloos slap. Ik begrijp werkelijk waar niet dat deze schokbrekers voor deze motor zijn voorgeschreven,
Gek genoeg lijkt het opdraaien van de voorspanning (heb 'm onderweg tegen het einde van de stelmogelijkheid aan gedraait) erg weinig uit te maken?
Ik zal eens kijken of YSs te contacteren is/wat ze er van zeggen.
Dan is inderdaad de veer veel te licht,dat heeft niet zozeer met geschikt zijn voor de motor te maken maar
met het gewicht van de persoon die er op zit,blijkbaar laten ze daar een Thais meisje voor proefzitten,kinderarbeid
is daar nog gewoon.Wil je het echt goed doen dan behoord de veer op het gewicht van de berijder afgesteld te zijn,
echte schokbreker fabrikanten hebben daar losse veren voor.Al is dat bij jou wat moeilijker omdat je met passagier wil gaan rijden,dan zal de marge
wat ruimer gehouden moeten worden.Dat is het probleem als alles zo goedkoop mogelijk moet,je was allang klaar geweest als je naar Hyperpro
of HK was gegaan,maar ja daar hangt een ander prijskaartje aan.
 
Laatst bewerkt:
ik weet niet hoever je nu bent met die voorvork, maar ik heb dit voor je gevonden:

Parts & Specifications: YAMAHA XJ 900 F | Louis Motorcycle & Leisure

YAMAHA XJ900F(58L)85-94 : Motoronderdelen Roukama, De meest complete motorfiets onderdelen winkel van Nederland, dagelijks open!

Verder lees ik rond pagina 6/7 veel over een luchtkamer die je moet aanhouden, in mijn zoektocht (voor de yamaha) ben ik echter nergens tegen gekomen dat men over een luchtkamer sprak.

Voor mijn Fireblade en mijn SP1 sprak men inderdaad over een luchtkamer, echter nu rijd ik met een Tuono en daar vind ik ook geen gegevens van wbt de luchtkamer, wel een toe te passen hoeveelheid per vorkpoot. (In notabene een handboek van Appie zelf)
Dat heb ik dus gewoon aangehouden, klaar en gaan.
 
Meestal geven ze zowel de inhoud als de luchtkamer op. het voordeel van de luchtkamer meten is dat de achtergebleven olie geen invloed heeft op het resultaat.
 
Daar heb je gelijk in, ik heb mijn vorkpoten daarom 2 dagen/nachten uit laten druppelen.

Verder heb ik dit nog kunnen vinden, van HK-suspension, echter is dit wel met vervangingsveren en hoeveel invloed dat heeft op het aantal cc's weetik niet.
Van diverse xj900's , met en zonder antiduik.

https://www.hksuspension.nl/images/...2017/Wilbers-Katalogus-2017-Voorvorkveren.pdf

Zij hanteren iig wel een andere viscositeit olie zie ik.
 
1392923
1557488454302.png

;)
 
Daar heb je gelijk in, ik heb mijn vorkpoten daarom 2 dagen/nachten uit laten druppelen.

Verder heb ik dit nog kunnen vinden, van HK-suspension, echter is dit wel met vervangingsveren en hoeveel invloed dat heeft op het aantal cc's weetik niet.
Van diverse xj900's , met en zonder antiduik.

https://www.hksuspension.nl/images/...2017/Wilbers-Katalogus-2017-Voorvorkveren.pdf

Zij hanteren iig wel een andere viscositeit olie zie ik.
Ik had geen problemen de oude olie, ik gok W5, er uit te laten lopen. ook de volledige hoeveelheid spoel-olie kwam er weer uit.
Ik heb het advies van de Wirth-meneer aangehouden en de -door hun-voorgeschreven hoveelheid olie voor dit type er in gemikt.
De voorvork is nu veel steviger en dempt goed.
Ik voelde met het monteren van de vorkmoeren bovenop ook duidelijk verschil met de oude.
 
Terug
Bovenaan Onderaan