Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Gisteravond, knooppunt Eemnes, de bocht van de A27 (Utrecht) naar de A1 (a'dam)
Ik heb de betreffende bocht al tientallen keren gereden, maar gisteravond heb ik het helemaal fout gedaan. Ik ging met ong 100 de bocht in, ging lekker, in de bocht klein beetje gas erop. Maar halverwege knijpt hij een beetje, en kreeg ik het ineens benauwd. Op dat moment heb ik ongeveer alles foutgedaan wat ik fout kon doen.
- Ik keek niet ver de bocht in
- Ik keek naar de dubbele streep tussen 2 rijbanen, waar ik (logischerwijs) op afreed
- Was bang om onderuit te gaan op de streep, heb de motor rechtgezet
- Heb niet het lef om hem op de 2e baan weer plat te gooien en de bocht te vervolgens af te maken
- Heb geremd
- Naar de vangrail gekeken
- De rest weet ik ook niet precies, maar denk dat ieders fantasie dit in kan vullen.
Achteraf gezien supersupersuperstom geweest, als ik ver de bocht in had gekeken, nog een beetje dieper was gaan hangen had ik de bocht nog met 2 vingers in mijn neus kunnen halen, maar in een soort paniekreactie alles verkeerd gedaan.
Resultaat: Ik weet niet precies hoe het allemaal gebeurde, het ging zo snel allemaal. Ik heb met de motor de vangrail geraakt, en een flits later stond ik alweer op de vluchtstrook, en lag mijn motor op zijn kant op de meest rechtse baan.
achter me reed een andere motorrijder, die had het zien gebeuren. Hij is meteen gestopt, samen met een automobilist die daar weer vlak achteraan kwam. vlak daarna was ook een auto van de maraschausee, die hebben het verkeer geregeld terwijl ik met een van de 2 gestopte mensen de motor opgetild heb en de vluchtstrook op heb geduwd.
Zittende op de vangrail mezelf nog even geinspecteerd, afgezien van mijn pols die gekneusd was, merkte ik niets. Later wees de maraschauseeman nog op een wond op mijn rug, daar was ik door het pak heengeschuurd. Op dat moment was ik er vrij nuchter onder, nu durf ik nauwelijks na te denken wat er had kunnen gebeuren als het anders was gelopen.
Ambulance liet erg lang op zich wachten. Uiteindelijk samen met de berger (die de motor al met een van de omstanders had opgeladen) en de motoragent (die ook nog even langskwam en het overnam van de maraschausee) naar de witte bergen (wegrestaurant) gereden alwaar de ambulance ook kwam. Die hebben de wond op mijn schouderblad even ontsmet en verbonden, en raadden me aan om bij het ziekenhuis even een tetanusinjectie te halen.
De ambulance kon me brengen (maar ze zei erbij dat het 800 euro zou kosten) dus heb de berger even lief aangekeken (die moest toch die kant op) en die heeft me ff gedropt.
In het ziekenhuis waren ze in de eerste instantie niet echt te spreken over de handelswijze van de ambulance, iemand die met een snelheid van boven de 70 (hoe hard ik ging, ik weet het echt niet, mischien was het wel 100) zelf naar de eerste hulp laten reizen vonden ze niet tof, ik werd snel onderzocht, en ze kwamen tot de conclusie dat ik idd in orde was, en kon een half uurtje later, met 2 tetanusprikken, en een kousje om mijn pols weer vertrekken.
Ben nu druk bezig de aftermath te regelen, Ik werd net gebeld dat de motor is aangekomen bij de dealer, en vrijdag komt de schade-expert langs om het boeltje te bekijken. Ik ga zo zelf nog even die kant op om nog even te kijken, en de resten van mijn kleding, en de aankoopbonnen langs te brengen.
Ik besef nu dat ik superveel mazzel heb gehad gisteravond, de schade aan de motor is aanzienlijk. Voorvork krom, Bijde valblokken afgebroken, aan de linkerzeide een hoop val/en glijschade, rechts weet ik niet precies, maar gezien hij daar langs de vangrail is geschuurd zal het er daar ook niet rooskleurig uitzien. Maar het kan me weinig schelen, de motor is vervangbaar (en zo niet heb ik een dure les gehad, maar ik heb nog een auto), ik ben goed (all risk) verzekerd, Ik ben gezond, ik kan het na-vertellen, heb zelfs nauwelijks pijn (behalve van mijn pols zo nu en dan, maar ik kan er nog mee tikken) zelfs de verwachte spierpijn valt tot nu toe 100% mee.
Ik hoop, dat niet alleen ik, maar ook andere beginnende motorrijders van mijn schade en schande kunnen leren. Verder zal ik later met nog wat vragen komen denk ik hoe eea het best af te handelen.
Ik ben heel blij dat alles goedgekomen is, en ben ontzettend dankbaar voor de mensen die gestopt zijn. Motorrijder (Jan willem), de andere automobilist, maraschausee, motoragent, berger, en vooruit, ook de ambulance maar ff, Enorm bedankt voor jullie hulp!
maar gisteravond heb ik het helemaal fout gedaan
Hebben die sliders nu wel of geen zin gehad? (Ik zit namelijk zelf te twijfelen tussen een beugel of sliders.)...
- Beide sliders afgebroken (hoe die rechter afgebroken is weet ik niet, mijn been moet daar vlak achter gezeten hebben toen ik de vangrail raakte, mijn been heeft niets, en toch issie gebroken )
...
Hebben die sliders nu wel of geen zin gehad? (Ik zit namelijk zelf te twijfelen tussen een beugel of sliders.)
Ik kan weinig anders he? 't was mooi weer, de weg was schoon, er waren (gelukkig) geen andere weggebruikers bij betrokken, en andere beren op de weg heb ik echt niet gezien.Balen hee! Wel stoer dat je de fout bij jezelf zoekt. Wel een 'mooi' praktijkvoorbeeld voor alle lessers die niet goed kijken waar ze heengaan!
Succes met je herstel in ieder geval!
Allereerst ben ik blij dat de persoonlijke schade enorm mee valt. Van die pols zul je nog wel een poosje last houden, maar het had veel erger gekund. Succes hiermee.Net bij de dealer geweest. Pak gebracht, en de aankoopbonnen. FF gepraat, en wat foto's genomen.
(Afbeelding)
(Afbeelding)
(Afbeelding)
Op het oog viel de schade me mee. Ik heb vannacht in mijn dromen ergere beelden langs zien flitsen. De motor is een stukje korter geworden. Voorpoten zijn dus krom, de monteur zei dat ik er maar op moest rekenen dat hij totalloss zou gaan, omdat er grote kans was dat het frame ook krom zou zijn. En bij dit frame kunnen/mogen ze het niet zetten omdat het aluminium is.
Ik weet echt niet of ik daar blij of verdrietig mee moet zijn, heb totaal geen ervaring met dat soort dingen. Voor mijn gevoel rijd ik liever een nieuwe dan deze als hij opgelapt is, maar ik weet het echt niet. (iemand tips en adviezen?)
De schade verder zoals ik het kan zien:
- Voorpoten krom dus
- Stuur heeft een andere vorm gekregen (beetje chopperstuur)
- Koppelingshendel wijst naar het noorden
- Kappen links val en schuifschade
- Deukje en krassen in de tank
- diepe krassen in de kap op het motorblok
- Beide sliders afgebroken (hoe die rechter afgebroken is weet ik niet, mijn been moet daar vlak achter gezeten hebben toen ik de vangrail raakte, mijn been heeft niets, en toch issie gebroken )
- Kapje achter schuifschade
- Linker stepje afgebroken
- Bok en Jiffy hebben allebei niet meer de origionele vorm
Rechts is bijna niets te zien, terwijl ik daar toch de vangrail geraakt moet hebben. Wel een wit plekje op het glas van de koplamp, maar dat is alles
Nouja, we gaan het allemaal wel zien. Ik ben gezond Motor is vervangbaar.
Balen hee! Wel stoer dat je de fout bij jezelf zoekt. Wel een 'mooi' praktijkvoorbeeld voor alle lessers die niet goed kijken waar ze heengaan!
Succes met je herstel in ieder geval!
Ik heb samen met de politieman gekeken naar de vangrail, hierop was echter niets te zien. Ik kon aan het spoor (lag een beetje zand op de vluchtstrook) zien dat ik de vangrail op ongeveer 45 graden moet hebben geraakt. maar ik weet het niet zeker.Als ik zo jou relaas, de schade en foto`s bij elkaar optel lijkt me dat je motorfiets een dubbel contact gemaakt heeft met de vangrail (dat zou je aan de vangrail moeten kunnen terug zien)
1e contact vrij frontaal, waardoor je voorvork krom geslagen werd en jij zelf er afgegaan bent. 2e contact via de flank doordat je motorfiets door drukte (uitslingerende kracht). Je been was toen al weg en heeft je slider waarschijnlijk de tweede klap opgevangen en daardoor afgebroken.
Sliders hebben wel degelijk zin, alleen niet in alle gevallen.