Het is nu echt tijd dat je gaat proefrijden op een elektrische motor. En dan niet een uurtje, niet een middag; nee, regel zo’n motor voor een (werk)week.
Dan krijg je echt een goede indruk en ga je ook begrijpen waarom de rijders er zo enthousiast over zijn.
Precies dat (wat ik dus heb gedaan).
Apeldoorn-Zwolle (vv) is voor mij bijna meteen de snelweg op (A50/A28) met 130-120-100 Km/u en dan heb ik op de enkele route altijd dik meer dan 50% over. En dan houd ik me niet echt in. Die 82 km red ik wel op één lading (maar hij staat idd in het fietsenhok weer bij te laden terwijl ik aan het werk ben).
Apeldoorn-Lochem v.v. (100-130-100-80 km/u) moet ik wel op één lading doen want daar kan ik niet bijladen. Geen probleem voor de 70 Km.
En straks wellicht Apeldoorn-Wageningen (hoewel ik nog twijfel of dat A50 of N304 wordt)
Energica's hebben t.o.v. de Zero's idd iets minder range, maar kunnen daarentegen wel aan de snelladers. Waarvan naast Fastned, nu ook shell aan het bouwen is. Dat is wel het grote voordeel t.o.v. de zero's, naast dat het echt volwassen fietsen zijn.
Maar iedereen is heel erg goed in het denken vanuit beperkingen. Alsof je bijvoorbeeld altijd met een volle tank thuis komt (vaak genoeg dat ik op reserve bij een pomp stond). Als ik nu thuis of op mijn werk vertrek, vertrek ik _altijd_ met een volle accu. Nooit meer voor vertrek moeten tanken, heerlijk. En moet je ergens naar toe, dan bel/mail je van te voren even of je ergens aan 220 kunt laden of je checkt of er een laadpaal in de buurt is (en die zijn er vaak, en genoeg ook. Weleens een app of website bekeken waar die palen staan?).
Maar het begint bij de wil om iets te veranderen. In je gedrag, in je manier van reizen. Je beperkingen los te laten, en te zien hoe het wèl (ook) kan. En inderdaad uit die loopgraaf te komen.