Energica

Gisteren was de Dutch 1000 The Dutch 1000 – 1000 km door NL in 24h

Marchel heeft hem met de Ribelle gereden, zonder problemen.
Sowieso knap en dus ook geen probleem met een EV :t

1657451234482.png


Ik doe het hem niet na :$
 
Dan heeft ie m clockwise gereden? Ben twee ribelles tegengekomen. Vond het wel stoer.
 
Dan heeft ie m clockwise gereden? Ben twee ribelles tegengekomen. Vond het wel stoer.
Geen idee (Het was een rode Ribelle met rood frame)
quote:
Vetrokken op zaterdagmorgen om 6:50. Drie vaste tussenstops in de 1.000 km route als stempel post. De 1e in Culemborg, dan door naar de Eemshaven en via Klazienaveen terug naar de start en finish bij camping De Hei (Siebengewald)

Zeker stoer, ik doe het hem niet na iig.
 
Geen idee (Het was een rode Ribelle met rood frame)
quote:


Zeker stoer, ik doe het hem niet na iig.
Heb er zelf 1000 gereden in 3 dagen maar ben wel blij met de kleinere accu. Die hield het soms langer vol dan mijn achterwerk.

Volgens mij ook de 2de keer dat Marchel die Dutch 1000 reed?

Misschien is een iron butt saddle sore Al wel mogelijk in Nederland. 1600km in 24 uur.
 
Heb er zelf 1000 gereden in 3 dagen maar ben wel blij met de kleinere accu. Die hield het soms langer vol dan mijn achterwerk.

Volgens mij ook de 2de keer dat Marchel die Dutch 1000 reed?

Misschien is een iron butt saddle sore Al wel mogelijk in Nederland. 1600km in 24 uur.
Klopt tweede keer, eerste keer gestopt na 650 km maar toen was er heel veel regen en was hij doorweekt en er klaar mee.
Nu wel gelukt. Heel netjes.

1600 km is wel heel veel in 24 uur, dan moet je gemiddeld 67 km/h halen 24 uur constant. Dat is een serieuze uitdaging.
 
Leuk filmpje weer over de historie van Energica:


Vanaf 4:05 het verhaal over het geluid en waarom Energica deze opzet gekozen heeft.
Ook het nut van de gearbox.
 
Hi,
Vraag over de Energica Experia.
Iemand die weet of je de ABS op het achterwiel uit kan zetten? En of je de traction control uit kan zetten of eigenlijk nog beter in kan stellen zodat hij slip toelaat?
 
Hi,
Vraag over de Energica Experia.
Iemand die weet of je de ABS op het achterwiel uit kan zetten? En of je de traction control uit kan zetten of eigenlijk nog beter in kan stellen zodat hij slip toelaat?

Gezien de giet-wielen en niet spaak-wielen zou ik uitgaan van street-oriented met offroad looks...
Wat ook betekend dat dat vaak niet kan, dat willen is vrij offroad georienteerd.
 
Hi,
Vraag over de Energica Experia.
Iemand die weet of je de ABS op het achterwiel uit kan zetten? En of je de traction control uit kan zetten of eigenlijk nog beter in kan stellen zodat hij slip toelaat?
Mijn Eva Ribelle heeft 6 standen TC en is uitschakelbaar. ABS is in z'n geheel uitschakelbaar, ik verwacht dus van wel. De pre-productie Experia waarop ik gereden heb had een lastige menustructuur met profielen, als je echt zeker wilt zijn moet je Bike Barn even benaderen, volgens mij staat daar een Experia
 
Een ruime tijd geleden alweer een rit gemaakt via bike-barn op de Energica EGO, ik vond het echt heerlijk rijden tot mijn verbazing. Ik ben namelijk heel erg van het zelf schakelen en houd van afremmen op de motor (dat deed ik jaren met een VTR SP1 en daar gaat rijden ook echt heerlijk mee.
Maar de EGO was echt heerlijk opstappen, wegrijden (wat een vermogen, echt bizar), rijden verder ook heerlijk, afremmen op de motor en zonder schakelen beviel me enorm.

Slechts 2 dingen die me niet bevielen:
1) de jank/het gehuil die door de het gat in de kuip via het stuur omhoog kwam (met mijn lengte hang je daar precies boven);
2) de prijs... anders had hij al bij mij thuis gestaan...

Waar ik wel vrees voor had op die motor is het verliezen van mijn rijbewijs, want wat rijd je ongemerkt en makkelijk te hard met die motor.
 
Even snelweg praktijkcijfers.
Moest vandaag in Arnhem en Amsterdam (vlak bij Arena) zijn
Arnhem-Amsterdam A12-A2 constant 100 GPS (110 op de klok) korte file bij Utrecht
92,4 km constant doorgereden op de snelweg 52% accu verbruikt. (korte bui, wind redelijk)
IMG_4373.jpeg


Laden op lokatie
IMG_4375.jpeg


En weer door, via A1 - A28 afslag T Harde
91,9 km volledig snelweg, meer doorgereden, kouder meer regen en wind.
110 km/h (teller 122) naar Amersfoort, op de A28 130 km/h op de teller.
Verbruik ligt duidelijk hoger (uiteraard) lader stond op 98% bij vertrek nu 30%

IMG_4378.jpeg


@IJzervreter met deze accu is 100 km snelweg dus echt geen probleem.
Vandaag weer bewezen, je kunt zelfs nog behoorlijk doorrijden.

Vermogen gewoon max (circuit afbeelding) en regeneratie op 1 (laag) gebruik je niet echt op de snelweg maar wel handig, remt iig iets af op de motor (en 2 zijkoffers, geeft wel iets extra verbruik, denk ik)
 
Laatst bewerkt:
30% SOC en een warme accu zo te zien :D.

Vereglijkbaar met mijn cijfers wel, als ik zo in de regen m'n 100 km ritje doe kom ik ook soms op 30% uit. Terwijl als ik dezelfde rit in de zomer bij mooi weer doe het eerder 40-45% is. Doe er nog wat extra file bij en ik kan 't met 50% doen.

Mijn rit maandag was eerst 100 km snelweg naar leuven, met 30% aangekomen. De ene helft stevig doorgereden (130-140 kph op teller), de andere helft file. Daar tegen 8A tot 100% opgeladen weer, iets van 6u laden.
Om dan 's avonds door te rijden naar Antwerpen over snelweg, hier mogen we wel nog 120 kph maar toen was het al hevig aan het regenen dus meeste 100-110 kph gereden. Dat was maar iets van net boven de 50 km. Ben aangekomen met 75% over of zo, in elk geval nog in de 70.
En dan 's nachts in de gietende regen de volle 100 km terug naar huis gereden. 3 zware ongevallen (wat betreft blikschade dan toch) langs gereden. Zelf uiteindelijk halverwege ook van de snelweg gegaan omdat de zichtbaarheid echt NOK was. Thuisgekomen met nog iets van 18%. Kon gemakkelijk langs een van de fastned locaties onderweg gestopt zijn om bij te laden maar als je al doorweekt op de motor zit wil je echt niet nog eens aan de kant gaan staan wachten.

 
Hier ook ff m'n carbon zijkappen laten zien. Volgende wat ik maak is de belly pan. Daarna wat kleinere zaken als de ketting beschermer en spatborden.

Voor de bellypan probeer ik nog wel of ik het ook gedaan krijg zonder eerst een mal te maken. Want die mal is wel ff werk. En polyester stinkt ook serieus. Dat probleem heb ik niet met de epoxy voor de carbon zelf.



 
30% SOC en een warme accu zo te zien :D.
Ja de terugweg wat sportiever gereden O-) was wel kouder en regen dus beetje doortuffen :]
Hij kwam wel direct van de lader af, stond op 98% in balancing. AC lader op max (3kw) zal ook invloed hebben gehad.

Lekker bezig met je carbon :t
 
En polyester stinkt ook serieus. Dat probleem heb ik niet met de epoxy voor de carbon zelf.
Leuk project, succes ermee, weet uit ervaring dat het best lastig is mallen te maken, en dan vooral de mal van het onderdeel los te krijgen.
Voor je stank probleem, je kan voor je mallen in plaats van polyesterhars met glasvezel, ook epoxyhars met glasvezel gebruiken.
Ik gebruikt geen polyester hars mee, maar altijd epoxy, sterker en het stinkt veel minder, wel iets duurder.
 
Arnhem-Amsterdam A12-A2 constant 100 GPS (110 op de klok) korte file bij Utrecht
92,4 km constant doorgereden op de snelweg 52% accu verbruikt. (korte bui, wind redelijk)

(92,4/52)*100=177 km bereik, niet gek.

91,9 km volledig snelweg, meer doorgereden, kouder meer regen en wind.
110 km/h (teller 122) naar Amersfoort, op de A28 130 km/h op de teller.
Verbruik ligt duidelijk hoger (uiteraard) lader stond op 98% bij vertrek nu 30%
(91,9/68)*100=135 km bereik bij dergelijke snelheden.

Maar ja, dat uiterste bereik is ietsje vertekenend, want ik wil toch altijd 20 km buffer overhouden. Want ik heb nooit een type 2 kabel bij me :)
 
...
Maar ja, dat uiterste bereik is ietsje vertekenend, want ik wil toch altijd 20 km buffer overhouden. Want ik heb nooit een type 2 kabel bij me :)
Je kunt het flink beïnvloeden door de laatste 20 km je rijstijl aan te passen, zit er zo weer 10-15 extra bij.

Daarnaast weet ik dat je bij een lege accu (0%) ook nog een 10-15 km zeker kunt rijden (tja O-) )
Alleen is de max dan een 70 km/h en heb je het vermogen van een solex. ;) (dan wel gelijk laden, niet leeg laten staan)

Kortom ik hou die 20 km niet meer aan, dat was het eerste jaar ook anders maar nu niet meer. :)
Het is een wennen, klopt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan