Energica

Ik was gisteren op Assen.
Zou die accu ook wel even willen opstoken in twee, drie rondjes. :+ :]
 
Was gezellig Gert! 👍🏻

(Plaatje voor de sfeer)
 

Bijlagen

  • IMG_3829.jpeg
    IMG_3829.jpeg
    312,2 KB · Weergaven: 5
Geen probleem om een volledige trackday te rijden hoor. Tussendoor ff aan de stekker.
Vraagt een klein beetje accumanagement als je de hele dag onder de 2:00 rond rijdt.
Stroom is toch gratis op Assen.
Volgens mij zijn de aansluitingen zelfs drie fasen. :?

Maar ik was bij een Tesla die na drie rondjes Zandvoort moest stoppen met een oververhit accu pakket. :)

Gisteren had ik steeds tachtig minuten tussen de sessies, maar wel twintig minuten rijden.
Tegen de vijf liter liter per sessie.
 
Volgens mij zijn de aansluitingen zelfs drie fasen. :?

Stoom is idd vrij beschikbaar, en op die driefase kan je een snellader aansluiten. De Enegicaclub die ondersteur bij dit soort evenementen en ook de importeur die hier vaak aanwezig is, heeft dan een snellader mee en stellen deze beschikbar.

Het accupakket is meer dan voldoende cappateit om een sessie te rijden. Dacht dat ik met de Eva met een 20,5 kWH pakket ongeveer 50% van de accu gebruikte tijdens een sessie.
Als je tijdig kan laden is alleen de tempertuur van de accu een probleem. Dat warmt op tijdens het rijden en het laden.
 
Ik had stroom zat wat wellicht komt omdat ik amateur ben. De eerste sessie ging super langzaam, toen had ik nog 75% accu.
Tweede sessie, achter de instructeur, ging al een stuk beter, toen had ik nog iets 52% over.
Derde sessie, in een giga stortbui, ook nog iets van 70% accu over.
Vierde was op een natte baan, geen idee, vergeten te kijken.
Vijfde sessie was weer op een redelijk droge baan, nog iets van 55% over.
Deze vijfde sessie ben ik begonnen op regen modus en halverwege op de standaard stand.
Overigens heb ik geen enkele sessie op circuitstand gereden. Regeneratie heb ik altijd uit staan.

Marchel reed zelf ook en die had nog iets van 20% over als hij terug kwam met zijn circuit EGO. Maar die rijd dan ook onder de twee minuten.
 
Aangezien dit het ervaringen topic is, nu ook eens een flink mindere ervaring

Het lijkt er op dat mijn Energica Eva 2017 flink kapot is. Mijn vriendin reed er de afgelopen weken dagelijks mee op en neer naar het werk en elke dag stak ik de stekker rond 23:00 de stekker in het stopcontact om hem goedkoop te laden voor de volgende dag.

Tot op een avond dit gebeurde
20231101_232434.jpg


In het diagnostisch scherm kreeg ik de volgende melding
20231101_233033.jpg


De motor wilde niet meer laden en na 10 seconden viel deze weer uit. Hierdoor kon ik ook geen software reset doen of uberhaupt de motor starten.
Een nachtje laten staan om de volgende dag te kijken of het allemaal weer werkte. Helaas was dit niet het geval en weigerde de motor elke vorm van laden.

Uiteindelijk Bike barn gemaild met alle errors die in zie en checks die ik zelf heb gedaan. Ik kon gebruik maken van hun ophaalservice aangezien de motor niet zelf meer kon rijden. Toen nog positief gezegd dat hem dan weer op de motor op zou halen want dat scheelde weer een keer rijden.

Een paar dagen later werd ik opgebeld met het nieuws dat de motor nog steeds niet laad en dat zij vermoeden dat het Battery Management System(BMS ) kapot is. Dit zit bij deze nog in de accu verwerkt dus daar kunnen ze zelf niet bij. Zij zouden nog overleggen met Energica Italië en de importeur.

Vandaag belde ik weer voor een update en ik kreeg te horen dat dit nog niet eerder is gebeurd en niet bekend was bij Energica. Ze zin er nu vrij zeker van dat het het BMS is en dat kan aardig duur worden vanwege de vele arbeid die nodig is. Ik zou later een prijsopgave krijgen om de mogelijkheden te bespreken.


Ik was altijd groot fan van elektrische voertuigen maar dit geeft mij toch een naar gevoel. Opeens kan dus je hele motor of auto onbruikbaar zijn en je kan er zelf niet eens iets aan doen.
 
:^

Mijn vriendin haar koekblik was ook pas kapot met iets aan de accu.
De dealer mocht en kon niet zelf aan het hoogspanningsgedeelte werken, daarvoor moest hij naar één van de drie speciale service centers in Nederland getakeld worden.
Negen weken en €4.200,00 verder is die terug.
Verder geen gedetailleerde uitleg gehad.
Nul verstand van zaken bij de merken garage.
 
Kak. Sterkte. Hopelijk wat coulance bij de reparatie.
Dat motorblok storingstekentje is ook heel raar op een elektrische motor.
 
Sterkte ermee, idd ook wel een van de redenen waarom ik electrisch rijden wel spannend vindt.
En ik weet dat het nagenoeg niet voorkomt, maar bij zoiets kan je niks en heb je geen vervoer en moet je maar afwachtten wat het gaat kostten.
 
Ik ben benieuwd wat de prijsopgave wordt.
De gevallen waarin het misgegaan is zijn tot nu toe best wel coulant behandeld door Energica.
Hopelijk komen ze jou ook tegemoet, laat het weten hier.

Het is inderdaad irritant dat bij de Energica een aantal dingen in de accu zitten, zoals de dc/dc converter (12V) en het bms systeem.
Daar gaat een dealer volgens mij niet aan werken en je bent gelijk aangewezen aan Energica zelf.
Hoplijk komt daar ook snel verandering in.
 
Ik was altijd groot fan van elektrische voertuigen maar dit geeft mij toch een naar gevoel. Opeens kan dus je hele motor of auto onbruikbaar zijn en je kan er zelf niet eens iets aan doen.
Je kan ook onverwacht hoge kosten krijgen met een ICE: Collega van mij had 18000 euro kosten aan een audi Q5: Versnellingsbak kapot gegaan en veel gevolgschade in de rest van de aandrijving.
Daarnaast heb ik iemand ontmoet die een kapote batterij in zijn Tesla model S heeft laten vervangen: 10000 euro inclusief werkuren. Dat valt eigenlijk wel mee. Die auto kan daarna terug 200000km doen.

Voorbeelden bewijzen natuurlijk niks. Maar het geeft wel aan dat je met een ICE net zo goed veel pech kan hebben. En overwacht zeer grote kosten kan tegen komen.
 
Vandaag belde ik weer voor een update en ik kreeg te horen dat dit nog niet eerder is gebeurd en niet bekend was bij Energica. Ze zin er nu vrij zeker van dat het het BMS is en dat kan aardig duur worden vanwege de vele arbeid die nodig is. Ik zou later een prijsopgave krijgen om de mogelijkheden te bespreken.
Vorig jaar heb ik bij een Energica Eva hetzelfde gezien, bleek een kapotte PSU te zijn. Kon alleen de importeur repareren want zat ook in het accupakket. Liep ook lelijk in de kosten..
 
Ik was altijd groot fan van elektrische voertuigen maar dit geeft mij toch een naar gevoel. Opeens kan dus je hele motor of auto onbruikbaar zijn en je kan er zelf niet eens iets aan doen.
Inderdaad, een nare ervaring. “Computer says no” noemde Monty Python dat meen ik. Ook al is je hele motor op zichzelf oké, als de overkoepelende regeling het niet doet staat de zaak nóg stil.
 
Vorig jaar heb ik bij een Energica Eva hetzelfde gezien, bleek een kapotte PSU te zijn. Kon alleen de importeur repareren want zat ook in het accupakket. Liep ook lelijk in de kosten..
Kosten van het BMS en wat andere onderdelen zat rond de 650 euro. Arbeidskosten rond de 1600.

Voor nu is gekozen om de motor naar Italië te laten transporteren door de importeur zodat ze daar bij Energica er naar kunnen kijken. Blijkbaar is dit de eerste met een BMS issue. Mocht het toch iets anders zijn dan is daar de expertise om het te fixen.
 
Als je onderuit gaat met een Energica, bijvoorbeeld over de kop op het circuit, zijn er dan verschillende kleuren indicatielampjes?
Vereist bij Circuit Assen bijvoorbeeld. :)

Aanvullende regels elektrische motoren TT-Circuit Assen
  • De deelnemer aan het evenement dient minimaal 10 werkdagen voor aanvang het TT-Circuit Assen te informeren over deelname door elektrische voertuigen en het aantal.
  • Het gebruik van zgn. Energy Storage met behulp van lithium-batterijen met als doel tijdelijk een piekvermogen te creëren is niet toegestaan.
  • Elektrische voertuigen mogen niet in een pitbox worden gestald of opgeladen. Alleen originele laadkabels mogen gebruikt worden. Per stroompunt op de paddock mag één elektrisch voertuig worden opgeladen.
  • Een ter zake kundige (deelnemer) dient ’s ochtends een Race Control-medewerker te informeren over hoe te handelen bij incidenten waarbij het elektrische voertuigen betrokken is. In geval van incidenten moet een ter zake kundige beschikbaar zijn om op Race Control of eventueel ter plaatse advies te geven of te assisteren bij de berging.
  • Het voertuig dient voorzien te zijn van indicatoren (verlichte lampjes) waarmee aangeven wordt of voertuig veilig aangeraakt kan worden of niet. De betekenis van de verschillende kleuren moet aan de Race Control-medewerker worden toegelicht.
  • Een elektrisch voertuig heeft geen toegang tot het circuit zonder expliciete toestemming van Race Control.
  • De gebruiker/het team moet voor het gebruik op de paddock zelf beschikking hebben over persoonlijke beschermingsmiddelen/veiligheidsmiddelen zoals een isolatiemat voor over het voertuig, veiligheidsmat voor op de vloer, veiligheidsgereedschap, veiligheidshaak, minimaal 2 sets geïsoleerde handschoenen en minimaal 1 speciale Lithium brandblusser van minimaal 9 liter (zoals bijvoorbeeld AVD)
 
Geen idee, de Energica heeft wel diverse veiligheidssystemen en hij is goedgekeurd op TT Assen.
Er wordt fanatiek mee gereden op Assen, ook de Energica club zit er regelmatig.
 
Geen idee, de Energica heeft wel diverse veiligheidssystemen en hij is goedgekeurd op TT Assen.
Er wordt fanatiek mee gereden op Assen, ook de Energica club zit er regelmatig.
Maar nog niet in de ZAC of de snelste groep van circuitdagen.
Überhaupt nog nooit zo'n ding gezien behalve een prototype Ego op de beurs in 2014 en de Experia dit jaar bij Hyperpro.
 
De club regelt idd aan aantal dingen:

Wat regelt de club tijdens circuit events voor haar leden?​

  • Gebruik DC snelladers waar nodig
  • Gebruik van AC laadtrailer waar nodig
  • Goedgekeurd veiligheids protocol per circuit
  • Afstemming racecontrol
  • Specifieke veiligheids briefing voor elektrische rijders
  • Additionele veiligheidsmiddelen op paddock en bij Marshals.
  • Schaduwtenten bij meerdere deelnemers.
  • Koffie en gezelligheid.
  • BONUS: Professionele Foto’s
Energicaclub heeft afspraken met de meeste vaste circuit-fotografen zodat je in de meeste gevallen niet zelf je set foto’s a EUR35,- per rijder hoeft aan te schaffen.
 
Ze hebben zeker bezoek gehad van de verzekering? Wat een typisch staaltje van ontkennen van de nieuwe werkelijkheid weer. Als er een benzinefiets in de fik vliegt dan hebben ze alle middelen voorhanden maar als je met een elektrische komt moet je je eigen blusmiddelen mee maar nemen? Te zielig voor woorden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan