Er zijn 2 dingen die ik moet uitbesteden aan onderhoud, kleppen stellen en synchroniseren, de rest doe ik zelf. Nu staat er op mijn R6 van 2001 21.000km en ik vindt dat hij op lage toeren(+-4000Rpm) en vooral bij constante snelheid bokt en stottert. Ik heb het vermoeden dat de carbs gesteld moeten worden. Nu zet ik er zelf nieuwe bougies in, maar is het synchroon stellen van de carbs voldoende, of moet bij deze "lage" km.stand de klepspeling ook gecontroleerd worden? Dat laatste leek mij eigenlijk niet, aangezien dat normaal bij 42.000km moet.
Nu staat er op mijn R6 van 2001 21.000km en ik vindt dat hij op lage toeren(+-4000Rpm) en vooral bij constante snelheid bokt en stottert.
Als de service-interval voor kleppenstellen door de fabrikant op 42.000 km is vastgesteld, waarom zitten er hier dan mensen te roepen om bij 21.000 km vooral eerst kleppen te stellen voor te gaan synchroniseren?
Het verloop van de klepspeling bij die dingen is nu eenmaal bijzonder gering.
Als je synchroniseert door de onderdruk op de motorinlaat te meten zou het misschien mogelijk zijn dat een inlaatklep met meer- of minder lift een andere onderdrukwaarde oplevert? Of zou dat niet meetbaar zijn?Wat kleppen stellen te maken heeft met het synchroniseren van je carbs is me volstrekt onduidelijk.
Het verloop is inderdaad gering maar bij 21000km staan er mogelijk al wat kleppen krap. De fabrikant zegt 42000km omdat je met wat krappere kleppen ook kan rijden. De motor zal dan gewoon onregelmatiger draaien en minder gewillig starten.
Ik zou gewoon de motor een grote beurt geven. Je betaalt er een hoop geld voor bij aanschaf en dan zou ik ook graag de motor in goede staat houden. Daar valt dus ook een onderhoud bij.
Dat was ook een beetje mijn insteek, dus omdat ik de carbs wil synchroniseren gooi ik er maar een extra klap geld tegenaan door meteen de klepspeling te laten controleren bij 21k en de manual zegt pas bij 42k. Het gaat er overigens niet om dat het geen geld mag kosten, maar als het niet nodig is en ik doe verder al mijn onderhoud zelf, dan blijft het een leuke sport.Dit is echt een onzin reactie. Als bij al die Yamaha's werkelijk de kleppen in 21.000 km al te strak kwamen te staan, dan hadden ze in japan echt die service intervallen wel ingekort.
Te weinig speling kan leiden tot verbrande kleppen, denk je echt dat ze in Japan dat risico willen lopen?
Van hoeveel van dat soort Yamaha's heb jij al de klepspeling gecontroleerd bij 20.000 km? (of bij 42.000 km trouwens?)
Er zijn 2 dingen die ik moet uitbesteden aan onderhoud, kleppen stellen en synchroniseren, de rest doe ik zelf. Nu staat er op mijn R6 van 2001 21.000km en ik vindt dat hij op lage toeren(+-4000Rpm) en vooral bij constante snelheid bokt en stottert. Ik heb het vermoeden dat de carbs gesteld moeten worden. Nu zet ik er zelf nieuwe bougies in, maar is het synchroon stellen van de carbs voldoende, of moet bij deze "lage" km.stand de klepspeling ook gecontroleerd worden? Dat laatste leek mij eigenlijk niet, aangezien dat normaal bij 42.000km moet.