ervaring, salaris, etc eerste motorfietstechnicus

Downatello

Rookie
14 sep 2014
6
0
Amsterdam
Hey allemaal,

Afgelopen jaar heb ik mijn HBO diploma in beeldende vormgeving en onderwijs binnen weten te slepen. Na 4 jaar stage gelopen te hebben voor de klas heb ik ervaren dat de middelbare school niet mijn eerste keuze als werkplek is. Ik heb momenteel een tussenjaartje en ben over een 2e opleiding aan het denken. Eén van de opties is de opleiding motorfietstechnicus gevolgd door eerste motorfietstechnicus. Nou vroeg ik me af of er op dit forum ook mensen zitten die de opleiding (eerste) motorfietstechnicus hebben gedaan en mij hierover kunnen informeren. Een aantal dingen die ik mij afvroeg zijn bijvoorbeeld:

-Hoeveel moeite heb je moeten doen om een stage te kunnen vinden?
-Waar heb je een stage gevonden?
-Bovenstaande 2 vragen, maar dan met betrekking tot een vaste baan.
-Hoelang werk je al als motorfietstechnicus en wat voor salaris krijg je? Hierbij zou ik ook graag willen weten wat de regeling is qua jouw salaris. Gaat dit per jaar omhoog, is dit vast of iets anders? Natuurlijk is leeftijd en het aantal contracturen ook wel handig om te weten ;)
-Wat is jouw persoonlijke ervaring van de gehele studie? leerzaam, langdradig, productief, etc.
-Heb je nog tips qua scholen in omgeving Amsterdam?
-Alles wat je nog kwijt wilt over de opleiding/baan als (eerste) motorfietstechnicus die mij zou kunnen overtuigen om deze carrièreswitch te maken is van harte welken!

Natuurlijk mogen alle mensen die de opleiding niet hebben gevolgd, maar er wel meer over weten ook reageren. Alle informatie is welkom!
Alvast bedankt :}

Downatello
 
Laatst bewerkt:
De afgelopen tijd worden monteurs bij bosjes ontslagen.

Stage is al lastig, een baan al helemaal.
 
Daarnaast, het is geen stage. Je hebt een arbeidscontract bij een werkgever en daarnaast ga je naar school 'avonds. Het is geen opleiding die je in een klasje volgt (althans, nauwelijks).
 
De afgelopen tijd worden monteurs bij bosjes ontslagen.
Stage is al lastig, een baan al helemaal.

Gaat het zo slecht in de motorhandel dan? Ik had de indruk dat het laagtepunt in 2013 was bereikt?
 
Wat een taboe weer om openlijk over je salaris te hebben :+

Zelf met 29 jaar technisch medewerker/kwaliteits man bij een micrometaal bedrijf en salaris zonder extra's per maand komt op 2190 euro bruto!
 
Je hoort wel eens dat veel motorfietstechniekers opstappen om als onderhoudstechnicus te werken(belgie) omdat het meer verdient. btw volg zelf een avondschool motorfietstechnicus maar of daar ooit effectief een carrière mee te beginnen dat is een vraagteken. Het gaat in elk geval niet zo goed in die branche heb ik al veel gehoord.

Maar heb zelf geen moment spijt van de kennis die ik tot nu toe heb opgedaan en hoop ooit iets in bijberoep te doen rond motoren. Maar dat is dan meer uit interesse.
 
Laatst bewerkt:
De afgelopen tijd worden monteurs bij bosjes ontslagen.

Stage is al lastig, een baan al helemaal.


Ik werk als monteur aan bouw en landbouwmachines en daar is bijna niet aan monteurs te komen, misschien leuk als carriëreswitch voor motorfietsmonteurs?
Reken wel op onregelmatige tijden en vuilere handen, lonen liggen zo tussen de 1700 en 2000 netto.
Komt in het seizoen meestal nog een aardig bedrag aan overuren en storingsdiensten bij voor de landbouwmachines.
Bouwmachines gaat het hele jaar door maar meestal wel op regelmatige tijden. (af en toe heel vroeg beginnen of s'avonds wat langer doorwerken.
 
Laatst bewerkt:
@Mark300 Ik zie het probleem er niet van in om je salaris te bespreken met iemand, al helemaal met een vreemde. Mocht je je ervoor schamen, dan hoef je natuurlijk niet te reageren. Dit is allemaal puur informatief voor mij, zodat ik keuzes kan maken die betrekking hebben tot mijn toekomst. Maar verder ga ik een nutteloze discussie uit de weg, omdat ik dit topic alleen wil gebruiken om informatie te verzamelen.

@Martell Thanks voor de nuttige reactie :) Is het motorrijden juist niet opkomend in Nederland? Dit is tenminste wat her en der lees. Hoort dit niet gepaard te gaan met meer banen in de motortechniek?

@MasterTommy Wat ik op meerdere sites van scholen lees is dat je een 2-jarige opleiding kan doen voor zowel motorfietstechnicus en eerste motorfietstechnicus. Deze zouden bestaan uit 4 dagen "stage" en 1 dag overdag school per week. Wel prefereren de scholen dat je al werkzaam bent bij een motorzaak. Anders zou je een stageplek+stagecontract moeten regelen.
 
De reacties stromen binnen, bedankt allemaal! Om de taboe te breken zal ik ook mijn eigen maandsalaris en functie in dit topic knallen. Ik ben momenteel werkende in de Albert Heijn voor 2160 bruto per maand.

@Rebel1982 waar volg jij deze avondschool? Zit hier ook een soort "stage" aan verbonden, of ben je alleen maar op de avondschool zelf bezig?

@Dopey85 & Red Force thanks voor jullie reacties, ik zal monteur aan bouw en landbouwmachines zeker in mijn achterhoofd houden!
 
Ik ben belg en volg deze opleiding van 3j via syntra dicht bij brussel. Deze opleiding is gericht om zelfstandig te beginnen dus krijg je ook vakken rond wetgeving aan-en verkoop enzo met bijhorende attesten. Nuja dit moest ik er gewoon bij nemen, het is in de eerste plaats uit interesse dat ik het volg. Het is handig als je zelf aan je motoren kan leren werken. :)
 
Laatst bewerkt:
Als ik om me heen lees en luister is het vrij lastig om aan werk te komen in de motorbranche en hoef je het voor een dik salaris ook niet te doen...Als hobby is het dan natuurlijk wel weer interessant :Y
Buschauffeur niks voor je :? _O- :P
€ 3115 bruto zonder nachtdienst/feestdagtoeslag of overwerk en zit nog niet eens in de hoogst mogelijke loonschaal....
 
Wat is je ervaring met sleutelen aan motoren? Of uberhaupt sleutelen?
 
Ik ben zelf opgeleid als 1e autotechnicus, en heb na 3 jaar de overstap naar motoren gemaakt.
Ben aangenomen bij een motorbedrijf, waar ik na bijna 3 jaar werken samen met nog 7 anderen ben ontslagen wegens financiele redenen.

Het salaris is gewoon marktconform, loonsverhoging was lastig ivm de financiele periode..
Je moet wel rekening houden met regelmatig, of elke zaterdag werken, en in de zomer is het vaak lastiger om vrije dagen op te nemen, (max. 2 weken zomervakantie bijv.) omdat het geld in die periode verdient moet worden.

Verder denk ik dat het in deze periode inderdaad niet mee valt een stageplaats/baan te vinden in deze sector, en kwa werk aanbod is het gewoon heel instabiel, omdat het voor de meeste mensen nog steeds een hobby is, en grotendeels seizoensgebonden is.
 
Ik zou dan gaan voor auto techniek. Voor zover ik weet gaat het met auto garages prima omdat mensen de hand op de knip houden en langer blijven doorrijden in dezelfde auto of een ander tweedehandsje kopen. Aangezien de overheid jaarlijks zijn eigen graairecord probeert te verbeteren en het zwarte gat van Brussel elk jaar zwarter blijkt zal daar niet erg snel verandering in komen.

Daar komt bij dat als je een paar werkende hersencellen hebt en je niet van nature de drang hebt om mensen te naaien je sowieso al 10 stappen voor loopt op je concurrentie. Kijkende naar de shit4brains monteurs hier in de buurt is daar zoveel winst te behalen.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt ook gaan voor de docentenopleiding autotechniek./motortechniek
Je gaat dan werken op een vmbo of mbo. Vooral mbo is totaal anders dan een middelbare school.


Een docent begint bij 2500 bruto tot 3900 bruto pm bij een werkweek van 38 uuur
 
Laatst bewerkt:
Als ik om me heen lees en luister is het vrij lastig om aan werk te komen in de motorbranche en hoef je het voor een dik salaris ook niet te doen...Als hobby is het dan natuurlijk wel weer interessant :Y
Buschauffeur niks voor je :? _O- :P
€ 3115 bruto zonder nachtdienst/feestdagtoeslag of overwerk en zit nog niet eens in de hoogst mogelijke loonschaal....


geen wonder dat het openbaar vervoer onbetaalbaar wordt, en dan is dit nog zonder gevarengeld.
 
geen wonder dat het openbaar vervoer onbetaalbaar wordt, en dan is dit nog zonder gevarengeld.

Als de roverheid zijn deel heeft ingehouden valt het nog best tegen hoor :')

Nou wil ik niet zeggen dat OV goedkoop is, maar wat denk je dat het kost om dagelijks +/-200 bussen, 200 trams, 100 metros en 15 veerboten te exploiteren, onderhouden, etc....
Los daarvan hebben we ook nog een hele dure directie :X
En gevarengeld :? :?
 
Laatst bewerkt:
Je kunt ook gaan voor de docentenopleiding autotechniek./motortechniek
Je gaat dan werken op een vmbo of mbo. Vooral mbo is totaal anders dan een middelbare school.


Een docent begint bij 2500 bruto tot 3900 bruto pm bij een werkweek van 38 uuur


LC schaal loopt nog +/-400 door en een eventuele bindingstoelage.

:+
 
LC schaal loopt nog +/-400 door en een eventuele bindingstoelage.

:+

Klopt, MAAR.. als beginnend docent ga je vaak niet naar een LC, maar begin je in een LB... zeker als je gewoon van de opleiding af komt en niet uit het bedrijfsleven.

doorgroeien is altijd mogelijk.
 
Als de roverheid zijn deel heeft ingehouden valt het nog best tegen hoor :')

Nou wil ik niet zeggen dat OV goedkoop is, maar wat denk je dat het kost om dagelijks +/-200 bussen, 200 trams, 100 metros en 15 veerboten te exploiteren, onderhouden, etc....
Los daarvan hebben we ook nog een hele dure directie :X
En gevarengeld :? :?

wat heeft het door jou genoemde met het salaris van een chauffeur te maken?
als een simpele chauffeur al op ruim €3100 zit wat mag de directie dan wel verdienen?

edit; vervang verdienen voor krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan