Ervaringen met Loobman kettingsmeersysteem

seba$

MF veteraan
5 jan 2005
5.526
4
Assendelft
Heeft er iemand ervaring met het Loobman kettingsmeersysteem?

Zelf heb ik een osco gekocht dus daarmee hoef je het niet te vergelijken maar zo'n loobman leek me wel wat voor m'n vriendin omdat die redelijk veel rijd en het smeren teveel gedoe vindt.

Het idee achter de loobman is simpel maar werkt het ook zo simpel en is het kwalitatief ook oké of kan je de boel na een half jaartje afschrijven?

lge_hornet.jpg
 
Afgewerkte olie is absolute meuk, het bevat allerlei behoorlijk kankerverwekkende stoffen. Raak het ook nooit met blote handen aan, da's niet gezond.

Goedkoop is het wel, ja...... :X

Nou, dat betwijfel ik eigenlijk nog. Heb laatst wel een documentaire gezien over olie van vliegtuigmotoren, dat wordt zo heet dat er inderdaad hele bijzondere reacties optreden waarbij hele exotische stoffen ontstaan uit de olie. Deze worden gezien als kankerverwekkend, maar het was nog niet helemaal duidelijk. Verder was het ook zo dat het alleen schadelijk is voor mensen die langdurig blootgesteld worden, dus niet voor Jan met de korte achternaam die eens per jaar naar de Canarische Eilanden op vakantie gaat :+

Of het bij motorolie voor een auto/motor ook zover komt dat die stoffen door je motorblok 'gesynthetiseerd' worden durf ik niet te zeggen..... Mocht het wel zo zijn dan zal de blootstelling ook wel loslopen, tenzij je er iedere dag je handen in wast. Ik zeg altijd maar zo, zolang een groot deel van de bevolking nog rookt denk ik dat je je niet te druk moet maken om allerlei zogenaamde kankerverwekkende stoffen :+

Ik vind het wel een goede tip trouwens, al is het alleen maar om te zorgen dat je niet zulke smerige handen krijgt :+

On-topic: heb helaas geen ervaringen met zulke smeersystemen (het lijkt me wel makkelijk!) :$
 
Nou, dat betwijfel ik eigenlijk nog.

Dan raad ik je aan je eens bij te lezen over het onderwerp. In afgewerkte olie bevinden zich allerlei stoffen, de meeste daarvan restproducten van de verbranding zoals bv. aromatische koolwaterstoffen, die worden gezien als kankerverwekkend.
Uiteraard is het zo dat het risico hoger wordt naarmate je er vaker aan wordt blootgesteld, maar dat geldt voor de meeste carcinogene stoffen.
Maar als je met kettingsmeersystemen in de weer gaat is dat contact wel verzekerd. Die olie verspreidt zich over de achterkant van je motor en daar kom je bij het schoonmaken maar ook bij allerlei klusjes vanzelf mee in aanraking, vaker dan je denkt. Denk bv. aan het controleren van je bandenspanning, spannen van je ketting.
 
ik had vd week loobman's binnen gekregen, van het weekend ff knutselen om het erop te krijgen :)

Wat betreft afgewerkte olie, ik zou m'n handen er niet mee insmeren nee met normale olie ook niet trouwens. als dr soms een beetje op komt kan het geen ramp zijn maar het lijkt me niet echt gezond, vooral die castrol olie ruikt zo chemisch als ik weet niet wat.
M'n oom heeft z'n smerige handen eens met benzeen schoongemaakt op z'n werk, sinds dien heeft hij kloven in z'n handen (nu na jaren ook nog) dus ik zou wel een beetje uitkijken met die chemische zooi ;)

wat betreft olie voor de loobman, ik probeer eerst normale olie maar waarschijnlijk gaat het daarna kettingzaagolie worden, daar lees ik goede verhalen over en t is niet duur :)
 
Kettingzaag olie is kleverig waardoor zand troep etc aan je ketting kleven! Rij zelf met een pro-oiler en met gewone olie die ik ook in mijn bike gooi! Een automatisch smeer systeem is erg handig als ie werkt! Zijn er veel hoor....osco, scott-oiler, pro-oiler (de beste vind ik), de mccoi, en er zullen nog wel een paar immitaties zijn! Scott-oiler heeft nu ook een digitale display die pro-oiler al jaren heeft. Pro-oiler is het enige smeersysteem dat snelheidsafhankelijk smeert!
 
Terug
Bovenaan Onderaan