ervaringen overstap supersport naar naked?

utr

MF veteraan
5 feb 2007
1.415
7
Hallo,

ik ben op zoek naar de ervaringen van mensen die zijn overgestapt van een supersport naar een naked.
Rijd zelf een R6 maar zit er steeds vaker aan te denken om naked te gaan rijden omdat ik het hangen steeds meer zat begin te worden,ook mn rug en polsen werken niet echt mee bij langere ritjes.
Zit zelf te denken aan een kawa z1000 of een honda cb1000.
Wat zijn jullie ervaringen na de overstap en wat zijn volgens jullie de positieve en/of negatieve verschillen qwa rij eigenschappen enzo?

alvast bedankt :)

:W
 
Klinkt misschien vreemd maar ik heb juist op een naked met rechtop zitten meer last van me rug dan op een sport. Rij zelf op een thundercat en heb regelmatig op een vfr v-tec gereden helemaal geen last. Maar op een naked is het meteen raak.

Heb zelf een zwakke rug. Ook al aan geopereerd (hernia). En op mijn thundercat rij ik zo in een ruk naar luxemburg. Wel af en toe tanken natuurlijk. Naked is elk half uur stoppen.
 
Klinkt misschien vreemd maar ik heb juist op een naked met rechtop zitten meer last van me rug dan op een sport.

Dit herken ik ook.

Ik ben van een ZX6R overgestapt naar een Z1000 en had in het begin met enige regelmaat meer last van mijn rug dan op de ZX6R. Sinds vorig jaar ben ik echter actief aan het sporten en train daarbij ook (indirect) mijn rugspieren en dat kan ik nu in het nieuwe seizoen goed merken, ik heb dus een stuk minder (geen) last.

In het algemeen ben ik erg blij de stap gedaan te hebben naar een naked. Mijn Zedje rijdt fantastisch, vorig jaar mee naar Sauerland geweest en dit jaar naar de Eifel. Helaas ontkom je niet aan stevige stukken snelweg op dergelijke ritten, maar ondanks dat ik op de Zed geen windbescherming heb, valt het me toch nog wel een beetje mee.
 
Hallo,

ik ben op zoek naar de ervaringen van mensen die zijn overgestapt van een supersport naar een naked.
Rijd zelf een R6 maar zit er steeds vaker aan te denken om naked te gaan rijden omdat ik het hangen steeds meer zat begin te worden,ook mn rug en polsen werken niet echt mee bij langere ritjes.
Zit zelf te denken aan een kawa z1000 of een honda cb1000.
Wat zijn jullie ervaringen na de overstap en wat zijn volgens jullie de positieve en/of negatieve verschillen qwa rij eigenschappen enzo?

alvast bedankt :)

:W

Ik ben van een gsx-r 750 2002 naar een Z1000 2005 gegaan.

Had ik veel eerder moeten doen :Y

Ten 1e is de zit veeeel ontspannender (geen last van de rug iig)

Ten 2e is je blik veld veel groter als rechterop zit dan als je op een supersport zit.

Qua stuur eigen schappen hoef je het tegenwoordig ook niet te laten.

Op korte bochtachtige wegen ben ik sneller dan ik ooit met de gixxer was *O*

Gewoon een hele lange proefrit maken is mijn advies.
 
Ik ben zelf overgestapt van een naked naar een supersport

Het grootste verschil voor mij was dat je op een naked veel meer het idee hebt dat je hard gaat. Dit komt vooral door het gebrek aan windbescherming. Dat is dan ook meteen weer het nadeel, want als het tempo hoog ligt moet je je zonder windbescherming toch wel goed vasthouden. (klein ruitje kan al wel veel schelen)

persoonlijk vind ik bij lagere snelheden tot ong 100 een naked wel veel fijner. (sowiezo in het kortere bochtenwerk) Binnendoor verlang ik nog wel is terug naar een naked. een supersport word pas leuk met lange bochten als het echt hard gaat, (tenminste met mijn 996) en dat kan maar op weinig plekken. Bovendien loop je dan meteen grote risico's met je rijbewijs.

Als je veel op de snelweg rijd zou mijn voorkeur een supersport zijn, rij je meer binnendoor een naked. Ik vind de supersport nu wel erg kicken, maar ik ga uiteindelijk over een paar jaar toch weer terug naar de naked denk ik.

edit:

Bij warm weer is naar mijn idee een naked ook een stuk koeler..
 
Laatst bewerkt:
Van Thundercat naar Bandit 1200 Yoshimura, naked. Veel eerder moeten doen: bakken meer power onderin, stoerdere zithouding (sbk stuur), maar wel asocialere rijstijl :+ Wheelies enzo. En natuurlijk de supersport patsertjes zoek rijden die snel denken te zijn op hun playmobil speelgoed.

Thundercat vond ik, zoals idd hierboven gezegd, alleen leuk in bochten met echt hoge snelheid. Ik vind een SS normaal berijden maar suf eigenlijk. 10x meer fun met een naked binnendoor.

Naked is elk half uur stoppen.
Met een hernia misschien, geen last van hier: ben vorig jaar in één dag van het Garda-meer naar huis gereden, +1050km. Ging 9:00 weg en kwam 22:00 thuis aanrijden :P Wel een wat zere rug..
 
Laatst bewerkt:
Deze ga ik volgen! Zit namelijk zelf te overwegen om over te stappen van naked naar Supersport...!

En enige wat me tot nu toe weerhoudt is dat ik mijn Z750 echt te gek vind! Maar heb pasgeleden voor 't eerst circuit gereden en dan kom je toch echt te kort.
 
Deze ga ik volgen! Zit namelijk zelf te overwegen om over te stappen van naked naar Supersport...!

En enige wat me tot nu toe weerhoudt is dat ik mijn Z750 echt te gek vind! Maar heb pasgeleden voor 't eerst circuit gereden en dan kom je toch echt te kort.
circuit motor voor erbij misschien
ik heb nog veel te veel op mijn hornet om over te stappen op een ss :]
 
Van Thundercat naar Bandit 1200 Yoshimura, naked. Veel eerder moeten doen: bakken meer power onderin, stoerdere zithouding (sbk stuur), maar wel asocialere rijstijl :+ Wheelies enzo. En natuurlijk de supersport patsertjes zoek rijden die snel denken te zijn op hun playmobil speelgoed.

Thundercat vond ik, zoals idd hierboven gezegd, alleen leuk in bochten met echt hoge snelheid. Ik vind een SS normaal berijden maar suf eigenlijk. 10x meer fun met een naked binnendoor.

Een thundercat is nog niet te vergelijken met een echte supersport he. O-)
 
Een supersport is niet te kloppen qua performance en op de snelweg rijdt het heerlijk omdat je vanaf 120/130 door de rijwind gebalanceerd wordt. In de stad is een naked veel comfortabeler en met een naked heb je meer beleving, je moet er wat voor doen om de fiets om te leggen in bochten e.d. En wat Zdave zei, op een naked kun je beter rondkijken.

De een is niet beter dan de ander, hooguit is de een geschikter voor bepaalde wegtypen. Maar eea hangt natuurlijk erg van de persoon af. En als je een naked hebt wil je een supersport, en andersom natuurlijk })
 
mischien is een half-naked iets voor je?

een honda vtr1000f mischien O-)
aprillia falco
susuiki tl1000s

toch kuipwerk, en een beetje dat ''race-idee''
maar wel die enorme bak koppel onderin

tuurlijk is het allemaal niet echt te vergelijken, dit zijn allemaal 2cilinders
en de gemiddelde racers zijn allemaal 4cilinders

maar ik moet zeggen, ik zou niet anders meer willen
4cilinders was erg leuk, maar mijn mijn 2cilinder is de fun-factor erg omhoog gegaan!
en dat is voor mij erg belangrijk :Y

en nou moet ik eerlijk bekennen, mijn eventuele volgende motor zou wss ook een naked zijn
al was het maar om de fun-factor, en die ligt daarbij gewoon hoger
 
Van een Fireblade naar een Dorsoduro, geweldig! Stuurt strak, lekker spelen en het hoeft niet zo hard om leuk te zijn ;)

Lekker bochten pakken, gaat stukken leuker als met de Blade.
 
Van een Fireblade naar een Dorsoduro, geweldig! Stuurt strak, lekker spelen en het hoeft niet zo hard om leuk te zijn ;)

Lekker bochten pakken, gaat stukken leuker als met de Blade.

:^ *O*

Veel meer fun bij lagere snelheden :]
 
Ik ga ook overstappen van naked, nu heb ik een Bandit verkleed in GSXR kuipen :X Maar de volgende motor word echt een naked, meer beleving en een kuipruitje is ook niet alles (turbelentie rond je kop).
 
Hmm ook even draadje volgen. Twijfel er over om de gixxer in te ruilen op iets naakts met 2 cilinders.
 
Van Gsxr750k6 naar Z1000 2008...

Ander stuurtje er op en wat voorover gedraaid, zit je iets minder rechtop
en geen rugproblemen....(ben ook niet rugklachtenvrij, op een chopper
o.i.d.ben ik na 30 min gaar)

en tot 140 heb ik niet echt problemen met de wind, of het moet een straf
tegenwindje zijn...
Een naked is natuurlijk niet voor watjes... :+

Ondanks het zwardere gewicht vind ik de Z toch beter stuuren, zal natuurlijk
door het bredere stuur komen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan