EVA diesel motorfiets

Track DCI800 diesel, hot or not?

  • Stoer, robuust, diesel, 1/50. Zeker weten, HOT!

    Stemmen: 108 89,3%
  • Totaal niet stoer, diesel, zeker weten, NOT!

    Stemmen: 13 10,7%

  • Totaal aantal stemmers
    121
Ik wacht nog steeds op het moment dat de Altius Scimitar in productie gaat. :9
Het is eigenlijk een Kawasaki KLR650 met een 670cc dieselmotor. Wordt al jaren in het Amerikaanse leger gebruikt en een paar jaar geleden heeft het Indiase Hero Motocorp het ontwerp gekocht met het plan om deze ook voor de civiele markt beschikbaar te maken.

full

full

full


Technical Data:

PERFORMANCE

MAXIMUM SPEED In excess of 152 kph (95 mph)
ACCELERATION 0-53 kph (30 mph), 3.3 sec / 0-106 kph (60 mph), 9.7 sec
MINIMUM CONSTANT SPEED Less than 5 kph (3 mph)
TURNING RADIUS Less than 2.1 meters (7 feet)
GRADABILITY 60%
FORDING DEPTH 610 mm (24 inches)
FUEL MILEAGE 46.6 kpl @ 90 kph (96 mpg @ 55 mph)
RANGE 653 km @ 90 kph (408 miles @ 55 mph)
FUEL JP8, JP5, JP4, AVTUR, JET-A1, Diesel, Biodiesel
ENGINE

TYPE Patent Pending 4-Stroke, Indirect Injection (IDI), single cylinder, liquid cooled, heavy-fuel engine
DISPLACEMENT 670cc
POWER 33 Hp @ 5700 RPM
TORQUE 53 Nm (38 ft-lbs) @ 3300 RPM
LUBRICATION Wet sump, compatible with MIL-L-2104, MIL-L-46152 & MIL-L-46167 lubricants
AIR FILTRATION High capacity, 3-stage, oiled foam, reusable
TRANSMISSION 5-speed, clutchless, constant mesh, return shift
FINAL DRIVE Self lubricated, sealed, O-ring roller chain
ELECTRICAL

BATTERY 12 volt, 625 CCA, maintenance free dry cell
ALTERNATOR 14 amp, 14 volt, AC, three phase
STANDARD LIGHTING DOT approved lighting system
BLACKOUT LIGHTING Driving, Marker & Tail/Stop lights meeting MIL-STD-1179 with IR Driving Lights
CONTROLS & INSTRUMENTATION

HANDLEBARS & CONTROLS Heavy duty with integral hand and control guard
THROTTLE Dual cable with auto and manual return, water and dust resistant
CABLES Nylon lined, water and dust resistant
SPEEDOMETER Calibrated in MPH & KPH with resettable odometer, illuminated
INSTRUMENTS Illuminated Speedometer calibrated in KPH and MPH, Resettable Odometer, Tachometer, Engine Temperature Gauge, Neutral Indicator, Directional Indicator and High Beam
CHASSIS

FRAME Semi-double cradle, welded high-tensile steel mainframe with removable rear section
FRONT SUSPENSION Telescopic forks, hydraulic damped and sealed with non-reflective boots
REAR SUSPENSION Swing arm with multi-link actuated adjustable shock, sealed needle bearings at all pivot points
ENGINE GUARDS Skid plate with tubular engine and radiator guard
FOOT PEGS Safety folding, spring return
FUEL TANK Rotationally molded plastic, 14 liter (4.25 gallon) capacity
WHEELS Heavy duty, wire-spoke with alloy rims
TIRES Dunlop D606, dual-purpose (on/off-road) tires, DOT approved
FRONT BRAKE/REAR BRAKE Single 280mm petal-type disc, two-piston caliper / Single 240mm disc, single-piston caliper
BODY Headlight cover, Air filter box, Fenders, Seat base, Side panels, Chain guard
TOOLS Full operator tool kit
EQUIPMENT RACK Heavy duty rear equipment rack with 23 kg (50 lb) capacity
EQUIPMENT CASE Side mounted, hard sided equipment cases optional
WEIGHTS & MEASUREMENTS

DRY WEIGHT 176 kg (389 lbs)
MAX WIDTH 960 mm (37.8 in)
MAX LENGTH 2296 mm (90.4 in)
MAX HEIGHT 1219 mm (48 in) Mirrors not included
WHEEL BASE 1481 mm (58.3 in)
GROUND CLEARANCE 211 mm (8.3 in)
COLORS Desert Tan, Military Green or Black (Special Color upon request)
 
Ziet er leuk uit, maar is zwaar en traag. 0-100= 10 seconden (60mph=96km/h niet 106) en dat kan de gemiddelde auto ook.

Alleen de actieradius is goed en dat je op allerlei brandstof kan rijden is wel grappig.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er leuk uit, maar is zwaar en traag. 0-100= 10 seconden (60mph=96km/h niet 106) en dat kan de gemiddelde auto ook.

Alleen de actieradius is goed en dat je op allerlei brandstof kan rijden is wel grappig.

Zwaar? 176 kg vind ik zeker voor een diesel nog wel meevallen. En de acceleratie is misschien niet spectaculair, maar de topsnelheid van 152 km per uur is voldoende voor de snelweg en dat bij een verbruik van 1 liter op 46,6 km bij 90 km per uur. :}
 
Zwaar? 176 kg vind ik zeker voor een diesel nog wel meevallen. En de acceleratie is misschien niet spectaculair, maar de topsnelheid van 152 km per uur is voldoende voor de snelweg en dat bij een verbruik van 1 liter op 46,6 km bij 90 km per uur. :}


En het ziet er uit als een motor die al af is en geen prototype zoals de Track.
 
ik vind het jammer dat er niet meer "woon-werk" tourdiesels zijn gemaakt met de hoge brandstofprijzen hetgeen wat de forens zou willen als je mij vraagt.

een k / rt bmw model uitgerust met een 800cc cdi (smart) of 1.2 tdi(vag) motor dan moet 1:40 toch makkelijk haalbaar zijn ?
Minder vermogen maar genoeg koppel lijkt me geweldig :-)
1:40 ga je nooit halen op de snelweg.

Luchtweerstand domineert en op zo'n toer-achtige fiets heb je ongeveer evenveel luchtweerstand als een forse station of een kleine SUV.

Zelfs met een diesel ga je met 120 km/h amper boven de 1:20 uit komen...
 
Wat goed genoeg is voor het Amerikaanse leger, is goed genoeg voor mij. Lijkt me een perfecte fiets voor een wereldreis door de minder ontwikkelde gebieden. Ik denk dat hij zelfs op slaolie nog rijdt. Verwachte verkoopprijs in India $3360,= tot $3920,=. Met zo'n prijs zou die hier toch ook beneden de 10.000 euro in de markt gezet moeten kunnen worden.


 
Meende dat diesel juist in bepaalde minder ontwikkelde delen zoals in Afrika moeilijk te verkrijgen is. Voor het leger is het sowieso handig omdat ze minder verschillende soorten brandstof hoeven te vervoeren, en diesel is beter houdbaar.
 
hij rijdt dus ook op kerosine en petroleum, en dat moet toch over heel de wereld te verkrijgen zijn zou ik zeggen
 
Meende dat diesel juist in bepaalde minder ontwikkelde delen zoals in Afrika moeilijk te verkrijgen is. Voor het leger is het sowieso handig omdat ze minder verschillende soorten brandstof hoeven te vervoeren, en diesel is beter houdbaar.
Belangrijkste reden is dat diesel een veel hogere ontstekingsenergie heeft. Je wordt niet direct gecremeerd als de pleuris uitbreekt.

Overigens zit er een hoop verschil tussen de diverse soorten Kerosine en Diesel. Diesel is bijvoorbeeld veel schraler (belangrijk voor pompen), terwijl veel kerosine dermate veel vervuiling bevat dat een common-rail hoge-druk injectiesysteem vrij snel om zeep wordt geholpen...
 
1:40 ga je nooit halen op de snelweg.

Luchtweerstand domineert en op zo'n toer-achtige fiets heb je ongeveer evenveel luchtweerstand als een forse station of een kleine SUV.

Zelfs met een diesel ga je met 120 km/h amper boven de 1:20 uit komen...


Raar dat mijn 1100cc Moto Guzzi dat weer makkelijk haalt op benzine, ik geloof je niet :P
 
Ik wacht nog steeds op het moment dat de Altius Scimitar in productie gaat. :9
Het is eigenlijk een Kawasaki KLR650 met een 670cc dieselmotor. Wordt al jaren in het Amerikaanse leger gebruikt en een paar jaar geleden heeft het Indiase Hero Motocorp het ontwerp gekocht met het plan om deze ook voor de civiele markt beschikbaar te maken.
Het ding bestaat inderdaad al jaren. Maar het is geen diesel Hij kan rijden op allerlei brandstoffen, ook diesel. Maar hij heeft niet die compressie en directe injectie van een diesel. Hij heeft gewone ontsteking met een bougie.

Volgens mij is de Track de enige serieuze diesel (geweest).
 
Laatst bewerkt:
Gewoon binnendoor toeren, niet op het randje dus. Geen snelweg. Dan pak ik de auto wel.
 
Gewoon binnendoor toeren, niet op het randje dus. Geen snelweg. Dan pak ik de auto wel.
Dan krijg je alles zuinig.

Heb het wel eens nagerekend, op de fiets doe ik ongeveer 1 MJ per uur. Dat is pak 'm beet 100 gram pindakaas of 0.1 liter benzine.

1:300... niet slecht...met 30+ km/h
 
Nou dat is wel zo, maar met een 1000 haal je dan wel 1 op 20, maar geen 1 op 26 hoor.
 
Belangrijkste reden is dat diesel een veel hogere ontstekingsenergie heeft. Je wordt niet direct gecremeerd als de pleuris uitbreekt.

Overigens zit er een hoop verschil tussen de diverse soorten Kerosine en Diesel. Diesel is bijvoorbeeld veel schraler (belangrijk voor pompen), terwijl veel kerosine dermate veel vervuiling bevat dat een common-rail hoge-druk injectiesysteem vrij snel om zeep wordt geholpen...


Knal maar eens een 25 mm he granaatje door een dieseltank, moet je eens kijken hoe goed dat flambeert.
 
Zwaar? 176 kg vind ik zeker voor een diesel nog wel meevallen. En de acceleratie is misschien niet spectaculair, maar de topsnelheid van 152 km per uur is voldoende voor de snelweg en dat bij een verbruik van 1 liter op 46,6 km bij 90 km per uur. :}

Bij een snelheid van 120 km/uur zal het verbruik zeker 1:25 zijn en misschien waarschijnlijk nog wel zuiniger.
 
Die motor is niet te homologeren ivm de uitlaatgassen.

Kun je mij even de link sturen waar je dit vandaan hebt? In de toelatingseisen op de overheidspagina, op de RDW info pagina en nergens anders op internet kan ik deze bewering staven.
Emissie eisen voor motorfietsen staan in Nederland nog in de kinderschoenen hoor.

http://mirrer.nl/wp-content/uploads/2011/02/voertuig-eisen-motorfiets.pdf

http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/Hoofdstuk5/Afdeling4/geldigheidsdatum_20-09-2014
 
Terug
Bovenaan Onderaan