Fazer 600 loopt niet stationair, quick fix of slecht idee?

meneerdeuil

Rookie
11 jan 2015
18
1
Mijn fazer 600 uit het jaar 2000 loopt niet meer stationair. Ik rijd te weinig en vermoed dat de carburateur en of stationairsproeiers ultrasoon gereinigd moeten worden. Dat lijkt me een aardige kostenpost dus probeer ik het eerst simpeler op te lossen.

Wat ik zelf al geprobeerd heb is de 95 benzine vervangen voor V-power 98 en daar nog zo'n reiniger additief aan toegevoegd maar lost het probleem niet op. Met de choke een heeel klein stukje open kan ik prima rijden. Laag in de toeren bokt/trilt hij dan wel een beetje als ik het gas opengooi. Als ik tijdens het rijden de choke dicht doe dan gaat dat goed tot ik richting stilstaan ga qua snelheid en dan slaat hij meteen af.

Is er nog iets anders wat ik zelf kan proberen? Ik had bedacht dat ik mogelijk de choke kabel zo kan afstellen dat hij altijd een beetje aan staat maar weer niet of dit een slecht plan is.
 
Quickfix is volgens mij enkel om bij eventuele hoge nood nog op n verantwoordelijke manier met de boel thuis te geraken. Er zijn natuurlijk wat enkelingen waar er meer ducktape, kroonsteentjes en tiewraps aanwezig zijn dan de overige onderdelen van hun motorfiets. Daar hoor je toch niet bij? En n centenkwestie dat hoeft echt niet. Reinig je carbs zelf.. wat dacht je dat ze deden voordat ultrasoon reinigen was uitgevonden? Elbow grease.. :) succes!
 
Bedankt voor jullie (ongezouten) reacties, duidelijk verhaal en ik wil inderdaad geen motorfiets die van Ducktape aan elkaar hangt. Wel probeer ik het een beetje betaalbaar te houden allemaal en daarnaast zekerheid te krijgen dat het reinigen inderdaad mijn probleem oplost want anders wordt het nog duurder.

Maar de boodschap is duidelijk, ik breng de motor gewoon weg.

Je diagnose hoeft trouwens niet te kloppen. Al gespeeld met stat. toerental ?

Nee niet mee gespeeld. Ik sleutel zelf niet aan de motor. Zal het eens overleggen met de monteur.
 
Nee niet mee gespeeld. Ik sleutel zelf niet aan de motor. Zal het eens overleggen met de monteur.

Dit moet je echt zelf kunnen, pak even (online) de handleiding er bij. Er zit vanaf de carbs een kabel met een handschroefje er aan, die kan je met de hand draaien. Daarmee verhoog, verlaag je het toerental. Doe dit op gehoor hoger afstellen en kijk of je het afslaan hiermee kan voorkomen.
 
Dit moet je echt zelf kunnen, pak even (online) de handleiding er bij. Er zit vanaf de carbs een kabel met een handschroefje er aan, die kan je met de hand draaien. Daarmee verhoog, verlaag je het toerental. Doe dit op gehoor hoger afstellen en kijk of je het afslaan hiermee kan voorkomen.

Thanks dat moet inderdaad nog wel te doen zijn. Ik ga op zoek naar een online handboek en zal hier nog eens even mee experimenteren. Als dat niet werkt dan breng ik hem weg.
 
Ik vind carburateur reinigen als absolute leek geen goed plan.
Begin wellicht eens met demonteren en wegbrengen, dat scheelt al weer een hoop.
Vaak moet er veel los en een foutje is zo gemaakt.

Tussenweg is iemand (in je omgeving?) vragen om te assisteren bij het sleutelen.
Je moet het leuk vinden of een goede motivatie (geld!) hebben.

Vergeet niet de aanschaf van (goed) gereedschap als je van 0 af aan begint.
 
Nee ik ga dat zelf niet reinigen hoor. Ben geen slechte klusser maar geen (priori)tijd voor en zie het niet echt zitten als extra hobby voor erbij op dit moment.

Wat ik zelf wil proberen is het stationair toerental zoals Freaky_1 voorstelde in zijn reactie. Dat lijkt redelijk laagdrempelig en mogelijk een makkelijke fix. Het afslaan zit namelijk echt op het randje, als ik choke of toeren ook maar een klein beetje opendraai gaat het goed. Dat was ook de aanleiding van dit topic, om te kijken of ik dit zelf met een quick fix kan oplossen en zo niet dan breng ik hem weg...
 
Zie hier in de instructies, dit is echt dummy proef.

Capture.JPG
Capture.JPG
 
Stationair toerental verhoogd door schroefje met klok mee te draaien tot hij niet verder ging (was ongeveer een volledige rotatie). Hij slaat nu niet meer af, wel bokt hij een beetje bij stationair en in lage toeren. Prima mee te rijden maar je hoort en voelt dat hij bij lage toeren net niet lekker loopt. Dit geeft in ieder geval even wat tijd om na te denken en uit te zoeken of ik de boel zelf ga uitbouwen en opsturen of de motor ga wegbrengen.

Dank voor de hulp.
 
Als de carburateurs eenmaal gereinigd zijn en je blijft weinig rijden is het handig om benzine te tanken zonder ethanol (premium benzine van Shell, Esso, BP), zodat je minder snel hetzelfde probleem hebt. Om te voorkomen dat het ontaard in een benzinediscussie hier kan je daarvoor verder kijken in het topic dat over ethanol in benzine gaat.
 
Als de carburateurs eenmaal gereinigd zijn en je blijft weinig rijden is het handig om benzine te tanken zonder ethanol (premium benzine van Shell, Esso, BP), zodat je minder snel hetzelfde probleem hebt. Om te voorkomen dat het ontaard in een benzinediscussie hier kan je daarvoor verder kijken in het topic dat over ethanol in benzine gaat.
Ja, want daar is er al 69 pagina's consensus over :+

@TS : misschien kan je nog wat langer met een spoelmiddel rijden om te kijken of het dan beter wordt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan