Fazerrijder (V/M) hangplek - deel 14

Status
Niet open voor verdere reacties.
Doel? Dat zegt me niks :N Dit was in Rotterdam, Noorderkade. Koplamp krijg ik veel reacties op, in de FZ1 Facebook group hebben ze me al zo ver gekregen dat ik een "how to" aan het maken ben... :')
 
Oh daar ben ik dan wel erg benieuwd naar hoe je dat gedaan heb
wellicht een leuk winter project.
Ik kom uit de buurt van Rotterdam maar deze grafity zegt mij niets
nu kom ik ook niet veel in de binnenstad zelf.
Doel is in België en buiten de leuke rit er naar toe is het ook een
bezienswaardigheid want is een beetje een spook dorp.
 
Ok ik wacht het even af ben benieuwd
Doel staat dit jaar nog wel op mijn lijstje maar
volgende week eerst met collega's naar de Moesel voor
een paar dagen.
 
Dat zijn de betere vooruitzichten. Duitsland blijft voor mij ook favoriet als het een beetje in de buurt moet zijn.

Even gegoogled naar Doel, bij nader inzien wel eens van gehoord. Complete leegloop omdat het van de kaart verdwijnt door uitbreiding havens Antwerpen. Als ik de online foto's van graffiti daar zie, lijkt me zeker leuk om eens naar toe te rijden, ik hou me aanbevolen :Y
 
Laatst bewerkt:
Ja wordt mijn 2e keer Duitsland 1e maal in het noorden geweest kan je ook lekker toeren

Doel moest ook leeg ivm de kerncentrale die je er vlakbij heb.
Mocht ik de rit gaan maken post ik dat wel even.
👍🏻
 
Hoi, mijn eerste postje in dit topic daar ik zelf met een Honda Crosstourer rij. Mijn vrouwke rijdt met een fz6-s2 van 2009. Net terug van reis hebben we met deze fazer voor de tweede keer (2 jaar terug idem in Slovenië) problemen gehad in het hooggebergte. Waarmee ik bedoel boven de 1500 meter. We logeerden 60 km onder Carcassonne en hadden geen problemen. Enkel de dag dat we naar Andorra zijn gereden had mijn vrouw in Andorra en de rest van de rit problemen met het afslaan van de motor als zij ontkoppelt om te schakelen. Hij valt precies dood door te laag in toeren te komen. In Slovenië 2 jaar terug idem ook in de hoge colls rond de 2000 meter.
Op het einde van de rit stoppen we terug voor een drankje op 15 km van onze logeerplaats, bij terug aan zetten probleem weer volledig verdwenen, daar waren we wel maar op max 500m hoogte. Bij ons thuis in Vlaanderen doet hij dit nooit maar zo verliest ze alle vertrouwen om met deze motor, waar ze heel graag mee rijdt, naar het gebergte te gaan. Ook de Eifel in Duitsland of Luxemburg geeft dit probleem niet. Iemand tips wat het probleem zou kunnen zijn ? Luchtfilter en bougies zijn vorige zomer vernieuwd dus max 6000 km oud.
Alle tips welkom om dit opgelost te krijgen.
Ander probleemke dat wij met deze motor hebben is dat wij nu al de tweede ventilator om zeep helpen door een klein steentje dat tussen de ventilator en radiator geraakt en de boel blokkeert. Bestaat er een mod om deze ventilator beter te beschermen ?
 
Hoe hoger je komt, hoe ijler de lucht wordt. Dit kan zeker van invloed zijn bij motoren met carburateurs. Injectiemotoren hebben hier geen last van.
 
Hoi, mijn eerste postje in dit topic daar ik zelf met een Honda Crosstourer rij. Mijn vrouwke rijdt met een fz6-s2 van 2009. Net terug van reis hebben we met deze fazer voor de tweede keer (2 jaar terug idem in Slovenië) problemen gehad in het hooggebergte. Waarmee ik bedoel boven de 1500 meter. We logeerden 60 km onder Carcassonne en hadden geen problemen. Enkel de dag dat we naar Andorra zijn gereden had mijn vrouw in Andorra en de rest van de rit problemen met het afslaan van de motor als zij ontkoppelt om te schakelen. Hij valt precies dood door te laag in toeren te komen. In Slovenië 2 jaar terug idem ook in de hoge colls rond de 2000 meter.

Is stationair toerental hoog genoeg afgesteld? Ik had dezelfde problemen in de Alpen vorig jaar Oktober. Stationair toerental bij een FZ6 S2 hoort zo rond de 1350 1/min te zijn, en kan met een schroef onder de tank afgesteld worden.
 
Zoals beloofd hier een kopie van mijn xenon how-to op Facebook FZ1:

Hi friends! Some of you asked me about my headlight, what it is, how it's made, to post close up pics, even if I could make an instruction video... :) Luckily I took some pics when I started this little project, so I would like to share them for anyone who's interested.

I wrote my suggestions at the "under construction" photos 5-17. Please ask me for more details or explanation when necessary!

11214227_851059288334828_417080197287767723_n.jpg

The final result.


11029475_851059308334826_8301485655518136854_n.jpg

Only halo and leds turned on.


11752011_851059318334825_6032153026584815315_n.jpg

HID (low beam), halo and leds turned on.


11694022_851059395001484_5933659710819237081_n.jpg

Close up projector.


11209572_851059411668149_6037547841253636911_n.jpg

This is the universal HID conversion kit I used: 0E82 Car Slim 12V 55W Conversion Xenon HID Ballast For H1 H3 H7 H11 New H4-2 H7C | eBay In my case it's a 55W white 6000K xenon bulb with matching LED halo. Max projector size 3" x 4", anything bigger won't fitt. 55W xenon is very bright and officially not allowed in the Netherlands (35W only). Don't know about other countries. If you place it correctly, you won't blind anyone, so I took the risk. Make sure you buy a kit that's suitable for H4, otherwise you'll loose the high beam. Also please go for a LED halo, not a TFT. LED is much brighter and won't need an inverter.


11742777_851059421668148_449222065578313337_n.jpg

First of all take off the headlight, take off the cables from the back and connect everything to the new parts, so you can test if everything works properly. There's only one way the connections will fitt, so that's easy. The cables from the halo must be connected somewhere to the cable of the sidelights.


11742785_851059455001478_1496128108208425173_n.jpg

Lay down the projector next to the bike. Cables are very short so put it on a chair or something. Then reconnect the original white connector at the front of the bike, and push the remaining black and red cables with ring ends against the battery poles and hold tight with something. Now just start the beast and check if it all works properly (don't forget the high beam).


11737887_851059485001475_1494240897439641636_n.jpg

This is the hardest part: taking off the front panel without damaging it. To make it a little easier, use a hairdryer to make the glue weaker. Or even better, put the whole thing for 5-10 minutes in the oven at 80 degr. Celsius. Use for example a spatula or spreading knife, and not a pointed knife or screwdriver. You should avoid point pressure on the object. It can break, so be very careful!


11781776_851059495001474_6476157044564485379_n.jpg

I preferred a fully dark look on the front. But that's a matter of taste of course. Here you see what it looks like if you keep it in the original chrome style.


11760260_851059515001472_8063213498766094229_n.jpg

I brushed the inside reflector in matt black. All other visible chrome in gloss black.

In my case, unfortunately I got a little damage on the edge of the glass. I repaired that by sanding the edge and applying a 1 cm wide strip of high gloss black wrapping foil all around.


10685463_851059535001470_1103720785278475894_n.jpg

When the paint has dried you can mount the projector. Use the H4-shaped accessory.
There's also a flexible white ring which is just too thick. The projector will stick out too far to finally put back the front glass. You don't really need the ring, but if you want to use it then cut it till the front glass will fit.
The four small wires (for halo and high beam valve) will fit through a little square hole next to the projector. You need to cut off the connectors. It 's best to tape the wires together with black tape, so you won't see them inside.
I made the mistake to glue the front glass already in this phase. It's better to wait till the end.


11751442_851059578334799_7093422210760786169_n.jpg

Of course you want matching side lights. They are not included with the HID conversion kit. You need 5W5 / T10 LEDS, mostly available in 6000K. 2,5 - 5 watt will be sufficient. Don't buy those big ones, they won't fit in the small glass bulb.


20106_851059621668128_936277270055954499_n.jpg

Now it's time for some cable work. As there's no space at all behind the headlight, you need to put the ballast and other stuff under the seat. The cables are too short to do this, so you need to extend them. For easy taking off the headlight unit in future, it's best to keep all connectors attached to the cable parts on the unit.


11225443_851059648334792_5485615169306928909_n.jpg

So you cut the wires a few inches behind the connectors on the parts that lead to the ballast etc. and then connect them to some new cables. It's very important to use good quality wires and make decent connections, especially for the two thick HID cables. When the wires do not conduct optimal, the HID may not start up! Special HID extension cables with matching connectors do exist, so it might be a good idea to use them.


11745719_851059661668124_2300822150288880486_n.jpg

Lift the tank, then pull the cables through the hole in the frame and sideways push them under the airbox and towards the area under the front seat. Of course you don't need to take apart the back side, I did that for another reason :)


11755701_851059675001456_2531069952134260302_n.jpg

The cable hole in the frame. This is the only visible part of the extension wires.


11751446_851059701668120_2561220599323264363_n.jpg

Connect the extension cables properly to the remaining original cable parts. When extending cables, unnecessary to tell that it's very important to use the same colors as original, or check twice that no exchanges took place.
To protect the ballast etc. from shocks and long term vibration influence, it might be a good idea to put them in a piece of heat resistant soft material.
Now connect the two head cables definitely to the battery poles and reconnect all cables at the front to the ones on the headlight unit. Again start the engine and check if it all works fine. If it does, it's time for remounting the headlight and adjusting the beam. On the back of the headlight you'll find two screw nuts which move the whole inside reflector, and with that, also the projector. Make sure the bike stands on flat surface. The top of the beam should always stay lower than the vertical position of the projector. You can slightly turn the projector to get the beam a little lower to the left side and higher to the right (or to the other side if you live in UK or Japan of course :) )
The final job: putting back the front glass panel. But first, keep the HID turned on for about 15-30 minutes, so it all heats up to the max. Some gasses may come out, for example from the fresh painted parts. You don't want them to affect the inside of the glass panel. Of course you need to keep your engine running, or connect a loading device to the battery. When ready, apply a strong mounting glue with waterproof sealing capacity all over the inside front edge of the headlight unit. Then carefully press the glass panel back, and that's it. Job done!
 
Laatst bewerkt:
Is stationair toerental hoog genoeg afgesteld? Ik had dezelfde problemen in de Alpen vorig jaar Oktober. Stationair toerental bij een FZ6 S2 hoort zo rond de 1350 1/min te zijn, en kan met een schroef onder de tank afgesteld worden.

Zou kunnen oorzaak zijn. Stationair toerental staat inderdaad niet zo hoog (rond een goeie 1000) en veroorzaakt hier ten lage lande geen probleem. Volgende reis eens verhogen als we in de bergen gaan rijden en dan maar hopen dat dit het probleem oplost. Heeft het bij jou het probleem opgelost in de Alpen vorig jaar ?
 
Goeiemorgen!
Zal me ook eens even voorstellen, ben al een tijdje lid maar nog niet echt actief.
Ik rij sinds oktober 2012 op een zilvergrijze FZS600 uit 2000. De teller stond op 8000 toen ik hem kocht, inmiddels op 14000. Ik heb het ruitje vervangen voor een hoger exemplaar ivm turbulentie en ik heb hem voorzien van navigatie. (foto's volgen)
 
Laatst bewerkt:
Zou kunnen oorzaak zijn. Stationair toerental staat inderdaad niet zo hoog (rond een goeie 1000) en veroorzaakt hier ten lage lande geen probleem. Volgende reis eens verhogen als we in de bergen gaan rijden en dan maar hopen dat dit het probleem oplost. Heeft het bij jou het probleem opgelost in de Alpen vorig jaar ?

Ja, mijn toerental stond ook rond de 1000 1/min en ik had vooral in de bergen bij het afdalen het probleem dat de motor afsloeg bij het remmen en terugschakelen voor een haarspeldbocht (vooral bij 3->2 en bij 2->1 bij kleine wegen). Dat is net het moment waar je graag tractie wilt hebben om uit de bocht te accelereren.
Ik zou niet wachten tot de volgende bergtoer: in je handleiding staat het normale stationaire toerental opgegeven en die (uit mijn hoofd) 1350 1/min doen geen pijn ... het is ff wennen als je al een tijdje met 1000 toeren per minuut gereden hebt dat je machine wat sneller stationair draait. Bovendien vind ik het een fijnere handling bieden als met lagere snelheid een bocht krap genomen moet worden aangezien je gasrespons niet zoals een aan-/uitschakelaar reageert.
 
Laatst bewerkt:
Sinds vorige week ben ik gelukkige eigenaar van een Fazer uit 1999 (met laser demper!) Het betreft de 400cc uitvoering, maar daar kan ik eigenlijk erg weinig over terug vinden. Ook heb ik nergens nog kunnen vinden of onderdelen uit te wisselen zijn met de 600. Wie kan me hier meer over vertellen?

Ik wil er trouwens een nieuw setje banden onder zetten. Road pilot 3 had ik in gedachten. Goede keus?

Bedankt alvast.
 
Even een vraagje : heeft er hier iemand een Quick shifter op een fz1 N. Lijkt me best een mooi ding om als accessoire er op te hebben .
Dus heeft iemand hier ervaring mee of er soms 1 te koop dan ben ik wel benieuwd naar de ervaringen wat betreft werking / inbouwen etc.
 
Sinds vorige week ben ik gelukkige eigenaar van een Fazer uit 1999 (met laser demper!) Het betreft de 400cc uitvoering, maar daar kan ik eigenlijk erg weinig over terug vinden. Ook heb ik nergens nog kunnen vinden of onderdelen uit te wisselen zijn met de 600. Wie kan me hier meer over vertellen?

Ik wil er trouwens een nieuw setje banden onder zetten. Road pilot 3 had ik in gedachten. Goede keus?

Bedankt alvast.

Zelf ben ik altijd erg tevreden geweest over de road 3. Heb gehoord dat Road 4 beter is bij regen, maar kan ik zelf niet over oordelen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan