File rijden

Leroy1991

Die hard MF'er
19 okt 2011
434
0
Ik heb sinds kort mijn rijbewijs en ben van plan om zo nu en dan met de motor naar school te rijden. Nu ben ik tijdens mijn rijlessen nog nooit in de file terecht gekomen en heb hier dus totaal geen ervaring mee.
Maar op het stuk snelweg dat ik moet nemen staat gegarandeerd file. (A15->A50)

Nu zit ik met een aantal vragen:
  1. Zijn er dingen waarop je moet letten tijdens het rijden tussen het verkeer? (Behalve automobilisten die zonder te kijken wisselen)
  2. Het inhalen op een 1-baans afslag? Dus eigenlijk in de bocht naar een andere snelweg? Mag dit, en zoja hoe doen jullie dit?
  3. Het inhalen op een 2-baans weg met zo'n groene strook ertussen? Mag dit als er aan beide kante file staat?
    Afbeelding16.jpg
    (bij mij in de buurt is het wat breeder)

Verder zijn natuurlijke alle tips en trucs welkom.

Alvast bedankt :)
 
ik maak me er niet zo druk om of het wel of niet mag. vaak genoeg politie voorbij gereden.
wat willen ze doen? ze staan toch in de file...
 
Bij je eerste punt werden mij 2 dingen ingehamerd met lessen.... extra opletten bij "gaten" omdat automobilisten dan sneller even snel van baan willen wisselen en extra opletten bij buitenlandse nummerborden omdat het in de meeste landen niet gebruikelijk is dat motorrijders tussen de file door mogen.
 
ik maak me er niet zo druk om of het wel of niet mag. vaak genoeg politie voorbij gereden.
wat willen ze doen? ze staan toch in de file...


Heb ik ook eens gedaan. B|
Kwam ik er vrij rap achter waarom die lui radio in de auto hebben...

Een paar kilometer verderop stonden de collega's me op te wachten. :( :(
 
Laatst bewerkt:
Wat mag is vrij simpel. Je mag andere voertuigen inhalen over dezelfde rijstrook. Dat mogen automobilisten in principe ook, alleen dat past natuurlijk niet. En ook daar ben je natuurlijk gebonden aan het kapstokartikel dat je niet mag hinderen of gevaar mag veroorzaken.

Verder is alles wat verboden is, ook in deze situatie verboden. Doorgetrokken strepen daar mag je niet overheen dus ook niet als je een file wilt inhalen. En zo'n groene streep heeft geen wetteliijke betekenis, maar de twee witte strepen aan beide kanten maken er nog steeds een dubbele doorgetrokken streep van. Inhalen in die situatie mag dus niet en de kans op een boete is vrij groot.

Als je dan toch besluit in te halen (en ja, dat doe ik ook regelmatig), doe het dan veilig. En dat betekent dat je juist helemaal links moet gaan rijden. Je ziet tegemoetkomend verkeer aankomen, en belangrijker je kunt ver vooruit zien waar de gaten vallen in je eigen rijstrook zodat je altijd weer op tijd terug kunt invoegen. Als er ook tegemoetkomend een file staat dan zou ik zeer terughoudend zijn met inhalen.
 
Ok, bedankt dolfijn en Mike. Maakt dingen wat duidelijker.

Alleen blijft bij mij punt 2 een beetje leeg. Gwn achteraan aansluiten, link of rechts ervoorbij?
 
Gewoon achter aansluiten Léroy :+
Wat je wel vaak ziet is dat mensen bij een afrit inderdaad aan de verkeerde kant van de streep rijden daar, goede vraag wat je daarmee doet.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb sinds kort mijn rijbewijs en ben van plan om zo nu en dan met de motor naar school te rijden. Nu ben ik tijdens mijn rijlessen nog nooit in de file terecht gekomen en heb hier dus totaal geen ervaring mee.
Maar op het stuk snelweg dat ik moet nemen staat gegarandeerd file. (A15->A50)
Je hebt het over snelweg maar geeft een voorbeeld van een autoweg met doorgetrokken dubbele streep. Heb je het toevallig over de Maas en Waalweg, specifieker tussen Druten en Ewijk? :P
Nu zit ik met een aantal vragen:
~
  1. Zijn er dingen waarop je moet letten tijdens het rijden tussen het verkeer? (Behalve automobilisten die zonder te kijken wisselen)

  1. Alles? ;)

    Zeker in deze jaargetijden letten op het wegdek. Markeringen en reparaties (op de A15 en vooral A50 schering en inslag) zijn bij nat weer al spekglad, laat staan als er prut of ijzel op de weg zit. Als het echt heel glibberig is, is het beter om achter aan te sluiten dan om tussendoor onderuit te gaan :o
    [*]Het inhalen op een 1-baans afslag? Dus eigenlijk in de bocht naar een andere snelweg? Mag dit, en zoja hoe doen jullie dit?
    Muv de stupide knijpende ritsstrook op de afrit A50->A73 bij Ewijk: niet of nauwelijks. Soms kun je erlangs, bijvoorbeeld als er een erg smal autotje staat, maar in de regel zit je met de A15 tussen de vrachtwagens. Enige keuze behalve aansluiten is om vol op de vluchtstrook te rijden, wat a) niet mag, b) niet verwacht wordt door andere bestuurders en c) vol troep/prut ligt.

    Sowieso, A15->A50 is tweebaans, je hebt het dus over A50->A15, dat is maar een kort stukje, maar idd, gewoon geduld hebben en erlangs als het toevallig kan en veilig is.
    [*]Het inhalen op een 2-baans weg met zo'n groene strook ertussen? Mag dit als er aan beide kante file staat?[afbeelding] (bij mij in de buurt is het wat breeder)
    ~
Alleen als het in dezelfde rijstrook kan. Nog los van wat wel en niet mag, al die wegversiering (groen enzo) is spekglad, daar wil je niet overheen prutsen bij winterse omstandigheden.
Verder zijn natuurlijke alle tips en trucs welkom.

Alvast bedankt :)
Ondanks dat je op een motor veel meer opties hebt in de file dan in een auto blijft de beste keuze: andere tijden rijden. Filerijden is in het beste geval erg inspannend, allerminst het relaxte motorgevoel - hooguit het gevoel niet *nog* langer erover gedaan hebben (heb een keer in een rit file gehad op ring A'dam, tussen A'dam en Utrecht, ring Utrecht, halverwege Breda, tussen Breda en A16, voor Antwerpen, op de ring van Antwerpen, op de ring van Brussel en tussen Brussel en Leuven - dan heb je het echt gehad kan ik je verzekeren, ondanks de wetenschap dat je er echt 2 a 3 uur minder lang over gedaan hebt dan met de auto :X ).
 
Goeie vraag TS.... Ik rijd er altijd wel voorbij. Meestal besef ik me dan tijdens de actie pas dat 't waarschijnlijk niet mag....
Dat is het gevaar als je altijd vooraan wilt staan bij het stoplicht.. 't wordt een automatisme dat inhalen bij stilstaan de auto's
 
Goeie vraag TS.... Ik rijd er altijd wel voorbij. Meestal besef ik me dan tijdens de actie pas dat 't waarschijnlijk niet mag....
Dat is het gevaar als je altijd vooraan wilt staan bij het stoplicht.. 't wordt een automatisme dat inhalen bij stilstaan de auto's

Maja voordeel voor beide toch 1 voertuig minder, jij sneller daarom zullen ze ook niet zo snel bekeuren denk ik.
 
Een jaar of 10 geleden reed ik dagelijks de doseerlichtfile voorbij: tussen de auto's en de vluchtstrook. Meneer agent stond eens in de bocht en vertelde mij toen: óf je haalt veilig in (ruim om de auto's heen) óf niet. In het vervolg de ruime route genomen over de verboden vluchtstrook. Nog nooit beboet op dat stukkie.
Tegenwoordig sluit ik achteraan aan bij volle opritten. De vluchtstrook is nou eenmaal verboden terrein. Soms moet je je maar in houden om niet 'voor te dringen' zoals madmarv ook meldt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan