File rijden

1. Zijn er dingen waarop je moet letten tijdens het rijden tussen het verkeer? (Behalve automobilisten die zonder te kijken wisselen)
Heel veel. Zeker nu het donker is en soms nat. Koekblikkers zien nog minder dan anders. Files op ongebruikelijke plaatsen (aanrijding) zijn gevaarlijker dan standaard files. Bovendien is nu de weg en zijn zeker de strepen gladder.
2. Het inhalen op een 1-baans afslag? Dus eigenlijk in de bocht naar een andere snelweg? Mag dit, en zoja hoe doen jullie dit?
Meestal prutsen. Je mag (eigenlijk) niet op de vluchtstrook of redresseerstrook (links van de weg) rijden. In de praktijk dus vaak in de file aansluiten en voorzichtig met invoegen, want de koekblikkers zijn op zoek naar een gaatje en niet naar een motorrijder.
3. Het inhalen op een 2-baans weg met zo'n groene strook ertussen? Mag dit als er aan beide kante file staat?
Nee is gewoon een dubbele doorgetrokken lijn. Je kan het proberen, maar let op als er aan 1 kant file staat. Koekblikkers willen ook wel een keren in de file!

Doe voorzichtig, zeker als je net je rijbewijs hebt. Je kan vaak prima rijden in slecht weer, maar wel met extra beheersing in je rechterhand (zowel met gas als remmen). Bij sneeuw of ijzel haak ik af.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij bestaat er niet zoiets als een "dubbele doorgetrokken lijn". Je hoort bij wegmisbruikers ook wel agenten zeggen: meneer u haalde in over een DUBBELE doorgetrokken lijn. Alsof dat erger zou zijn dan een enkele :?
Een "dubbele doorgetrokken lijn" zijn gewoon twee doorgetrokken lijnen. Eentje voor de ene weghelft, en eentje voor de andere.
 
Even een andere vraag:

Ik heb ooit begrepen dat het de bedoeling was om tussen de twee meest linkse banen door te rijden. Nu doe ik dat vaak vanzelf al: dat zijn de banen waar meestal de meeste ruimte is.

Maar, bijvoorbeeld op de A12 heeft iemand verzonnen dat een smallere linkerbaan ook grappig is. Hoe rijden jullie op zo'n traject met een spitsstrook als linkerbaan door de file?

Tussen de spitsstrook en de baan er naast of nemen jullie dan de twee banen waar de meeste ruimte is tussen de auto's? Met het risico dat de automobilisten op die banen niet rekenen op tussendoor rijdende motorrijders....

IMG_0588.JPG
 
aangezien die dingen meestal beginnen en eindigen aan één of ander eilandje, of gewoon zijn dichtgeschilderd (zoals onderstaand voorbeeld)
|_|
moet je altijd minstens één keer over een volle streep rijden, wil je er tussen belanden ;)
 
Je rijdt dan al links van de doorgetrokken streep van jouw rijstrook. Die andere streep is niet echt relevant.

Is dat zo, dat elke streep een eigen rijstrook afschermt en dat ertussen dus een soort niemandsland in? Als ik dus op de een of andere manier tussen die 2 stroken terechtkom vlak voor de 2 rijstroken beginnen, rij ik dan niet op de openbare weg?
edit: blijkbaar wel -O-
 
Laatst bewerkt:
Is dat zo, dat elke streep een eigen rijstrook afschermt en dat ertussen dus een soort niemandsland in? Als ik dus op de een of andere manier tussen die 2 stroken terechtkom vlak voor de 2 rijstroken beginnen, rij ik dan niet op de openbare weg?
edit: blijkbaar wel -O-
Ik denk dat het gewoon niet mogelijk is om daar te komen zonder een lijn te overschrijden.. en anders... sja, dan zit je opgesloten :P

Net als een mier op een stuk papier, als je daar een rondje omheen tekent met een balpen, dan kan ie er niet meer uit :P
 
Is dat zo, dat elke streep een eigen rijstrook afschermt en dat ertussen dus een soort niemandsland in? Als ik dus op de een of andere manier tussen die 2 stroken terechtkom vlak voor de 2 rijstroken beginnen, rij ik dan niet op de openbare weg?
edit: blijkbaar wel -O-


Artikel 1 onder b Wegenverkeerswet 1994
wegen: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten

Van berm tot berm en van tuin tot tuin behoort bij de weg!
 
Laatst bewerkt:
Bedankt iedereen, maakt het een stuk duidelijker.

@dionb, precies het stuk waar ik overheen moet ;)
 
Hey een motor, Mike Delta en uhhh weg ies.

als jij met 200 tussen die file doorrijdwel ja...geloof mij nou maar dat ze echt geen moeite hebben met je kentekenspotten als jij met 50 (of zelfs nog meer) voorbij rijd. ik heb wel vaker boete gehad terwijl ik politie tegemoet reed. Dat je geen boete hebt gekregen wil denk ik meer zeggen dat ze er niet moeilijk over doen. maar je kan net een rotte agent treffen natuurlijk...

ik zeg neit dat ik zelf niet zou inhalen in dit geval, alleen wel dat de mogelijkheid bestaat dat je er een boete voor krijgt
 
Mogelijkheid bestaat zeker, maar zelf nooit gehad..rustig er tussendoor/langs rijden is de clou.
Bij brug open rijden we meestal ook gewoon over de doorgetrokken streep naar voren.
Zelfs dubbel doorgetrokken zoals die tussen Alphen en Leimuiden, ben ik een aantal maal politie voorbij gereden. Da's dan dus in het midden tussen de 2 doorgetrokken strepen.
Zelfs stilstaand verkeer met een verhoging in het midden en dan links tussen verhoging en de auto's door gaan.
Doe dat nu 3 jaar..geen boetes. Maar zeker gewoon rustig..dus tussen de 10- en 20KMph verschil.
 
Terug
Bovenaan Onderaan