fireblade wel of niet als eerste motor

blade1985

Rookie
6 sep 2010
10
0
twente
beste Motor kenners,

zoals ik in mijn voorstel topic schreef heb ik wat vragen mbt het kopen van mijn eerste motor en ik zou heel graag jullie mening willen horen.

ik ben 26jr en sta op het punt mijn eerste motor te kopen. Op mijjn werk ( veel rijders ) lang gesproken over mij mooi lijkt en wat ik zou willen.
nouwas het voor mij vrij snel duidelijk. een fireblade,een ninja of een R1. ook een tijd gedacht aan een ducati maar omdat mensen zeiden dat het inderhoud erg hoog was toch maar beetje links laten liggen ... terecht ??

nou komt het eerste probleem. bijna iedren inmijn omgeving zegt dat dit geen '' beginners '' motoren zijn. dat zal wel zo zijn maar wat zij ndat wel dan ?
zouden jullie zon motor als 1e motor kopen of is dat echt zo slecht. er zijn dus 2 kampen :-)
de een zegt , geen probleem je moet je er fijn op voelen. ander zegt: dat gaat niet goed op zon ding.

ik heb inmiddels een dik uur gereden op ee fireblade uit 2005 en datging prima. zat lekker. wel wennen vooral met gas en koppel. toch iets anders dan de les motor. was wel iets zenuwachtig maar dat kwam denk ik vooral ondat ik weet dat het de eigenaar veel moeite heeft gekost deze motor bij elkaar te sparen :-)

ik ben dus benieuwd wat u er van denkt.....
was is verstandig. en is het niet zo dat alsi k nu een 4 of 600 cc koop ik over een tijdje mischien weer wat anders wil ?

alvast bedankt
 
Nou, en daarmee is de hele discussie wel zo'n beetje samengevat :)


ja, idd dat dacht ik ook wel. ik was toch benieuwd hoe jullie er over dachten.
ik heb ook wel eens gehoord , een fireblade kun je niet rijden zonder ervaring.

kijk ik kan mijn geldmaar 1 keer uit geven en het moet geen kat in de zak worden he
 
ook een tijd gedacht aan een ducati maar omdat mensen zeiden dat het onderhoud erg hoog was toch maar beetje links laten liggen ... terecht ??

Niet als je weinig km's maakt of veel geld hebt.

Fireblade als eerste motor?
Ferrari als eerste auto?

Het kan, en als je het wilt doe je het toch. :+
 
was is verstandig. en is het niet zo dat alsi k nu een 4 of 600 cc koop ik over een tijdje mischien weer wat anders wil ?

alvast bedankt
Die kans is er bij de 1000cc van de blade ook dus zoals al eerder geopperd:
Koop wat je fijn vind. Als het tegen gaat vallen kan je altijd weer iets anders zoeken.
Zoveel motorrijders zoveel wensen. Succes met je zoektocht/aankoop.
 
Ik zie dat je username al "blade1985" is.

Na bijna 10 jaar MF ken ik m'n pappenheimers.
Je zoekt hier gewoon bevestiging van de keuze die je al gemaakt hebt. 8-)

:P
 
Ik zie dat je username al "blade1985" is.

Na bijna 10 jaar MF ken ik m'n pappenheimers.
Je zoekt hier gewoon bevestiging van de keuze die je al gemaakt hebt. 8-)

:P
Niet dat dat slecht is natuurlijk. In eerste instantie al goed dat de TS een keuze heeft gemaakt.
Alleen is de bevestiging van MF-posters niet nodig om een aankoop van een motor te verantwoorden. :]
 
Grappig, net deze nog langsgekomen...

Waar het op neer komt: Op zo'n motor leer je niet rijden. Je bent veel te bang voor het vermogen, en terecht. Je durft geen bocht fatsoenlijk uit te accelereren, omdat je weet dat wanneer je te ver gaat je nog niet weet hoe je het kunt corrigeren. Je weet tevens niet wanneer je te ver gaat, dus je houdt vanzelf onwijs veel in. Als jouw stijl volgas op het rechte eind, rechtop door de bochten gaat zijn, leef je uit. Wil je normaal leren rijden en fatsoenlijk een bocht in- en uitsturen, koop dan iets lichters.

Ik ben geen moraalridder, als jij een Blade wil moet je dat vooral doen. Ik geef alleen aan dat je al moet kunnen rijden om een Blade zinnig te gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie dat je username al "blade1985" is.

Na bijna 10 jaar MF ken ik m'n pappenheimers.
Je zoekt hier gewoon bevestiging van de keuze die je al gemaakt hebt. 8-)

:P

:^

Of een blade wel of niet verstandig is, ligt aan jou. Als je je weet te beheersen is er niks aan de hand. Aan de andere kant heb je altijd mensen die zichzelf op een CB125 zowat van kant weten te rijden. Jij kent jezelf het beste.
 
Ik zie dat je username al "blade1985" is.

Na bijna 10 jaar MF ken ik m'n pappenheimers.
Je zoekt hier gewoon bevestiging van de keuze die je al gemaakt hebt. 8-)

:P

haha, nou ik zoek geen bevestiging en heb zeker nog niet een keuze gemaakt. Maar een Fireblade staat dik bovenaan mijn lijstje. Was gewoon benieuwd wat hier de meningen over zijn. en idd ik twijfel best nog wel of ik er goed aan doe.

dat is nog steeds niet veranderd. maar de fireblade komt er, is het nietnu dan over een aantal jaar.
bedankt voor de reacties ! het is lastig om een keuze te maken.

Ik heb inmiddels een proefrit gemaakt op een fireblade ( van een vriend ) en een ducati 750SS
De fireblade vond ik wel aan de grote kant aangezien ik niet zo groot ben. de ducati is geweldig maar geen verstandige keuze qua kosten denk ik
 
Naja opzich als je best ruim zit kwa centen, kun je voor de Duc gaan.
Al eens in het 600cc sigment gekeken?
 
Ik heb Mn Blade als 2de motor gekocht, uiteraard mn eerste kmetjes op een 600
de rede dat ik voor de blade koos was omdat ik het A een super machine vond, en B omdat het toch wel een machine blijkt te zijn waar je met weinig ervaring zo op wegrijdt, en dat laatste viel me meteen op, de koppelcurve is behoorlijk lief, onderin.

gr Danny
 
Grappig, net deze nog langsgekomen...

Waar het op neer komt: Op zo'n motor leer je niet rijden. Je bent veel te bang voor het vermogen, en terecht. Je durft geen bocht fatsoenlijk uit te accelereren, omdat je weet dat wanneer je te ver gaat je nog niet weet hoe je het kunt corrigeren. Je weet tevens niet wanneer je te ver gaat, dus je houdt vanzelf onwijs veel in. Als jouw stijl volgas op het rechte eind, rechtop door de bochten gaat zijn, leef je uit. Wil je normaal leren rijden en fatsoenlijk een bocht in- en uitsturen, koop dan iets lichters.

Ik ben geen moraalridder, als jij een Blade wil moet je dat vooral doen. Ik geef alleen aan dat je al moet kunnen rijden om een Blade zinnig te gebruiken.

hier kan ik me nu helemaal bij aansluiten!
ikzelf heb een fireblade uit 2003 en ondanks ik redelijk wat ervaring heb met motoren kan hij toch nog wel eens listig uit de hoek komen.. zoals laatst, net even een verkeerde draaibeweging aan het gas met een uitbrekend achterwiel als gevolg.. nu zeg ik niet dat dit niet kan bij een 600, maar de gasreactie/koppel is heftiger..

ikzelf ben op mijn 21ste begonnen met een honda magna van mijn moeder (zeg maar niks...), toen een cbr600f2 gekocht, toen een cbr600f4, toen een gsx-r750 '06 en nu een '03 fireblade.. op deze manier veel ervaring opgedaan en na alweer 6 jaar op een 2 wieler te hangen is er gelukkig nog niks gebeurd...

maarrrrr, als jij je prettig voelt op een blade met 170 pk+ meen ik, moet je dat zeker doen! of het verstandig is, is punt 2.. persoonlijk zou ik gaan voor een cbr600rr van de eerste types, om een goede feeling te krijgen met het feit motorrijden en om eens echt motor te leren rijden.. aangezien je maar eens kans heb las ik, probeer ook andere motoren, street triple 675 bijvoorbeeld of een wat hogere motor!

in iedergeval succes met je keuze!
 
het zal idd gaan om een occasion. een ducati is prachtig maar ben bang voor de kosten en zo ruim zitten we ook niet in de centen :-P

het is een lastige keuze. er gaat toch een groot deel van mijn spaar centen in zzitten en nogmaals die wil ik goed gebruiken.

ik heb wel een stukje op de blade gereden maar daar kon ik niets uit opmaken. heb heel rustig gereden omdat ik hij niet van mij was.
 
kan het trouwens kloppen dat ik de honda vri groot vond. ik ben 1.73 ong en ik had het idee dat hij mij echt iets te groot was.
 
spaargeld goed gebruiken = niet motor rijden, dit kost namelijk alleen maar geld! :)
wat ik je zou aanraden is veel proefritjes maken met allerlei soorten motoren.. om geen miskoop te doen is dit van groot belang, straks koop je iets omdat de rode kleur zo mooi is bijvoorbeeld en dan krijg je last van je rug.. (heb ik gehad, koste me € 1500,- in een half jaar tijd..)
soms zijn er wel eens van die demo dagen bij dealers, dan kan je verschillende motoren testen!

verder nog een tip: wat je ook koopt, laat hem all risk verzekeren.. misschien wel wat meer in de lasten, maar als er is wat is, ben je niet gelijk van al je spaarcenten af! ook gelijk eventuele accessoires op laten nemen.. wordt vaak vergeten namelijk..

succes!
 
Wat wil je er eigenlijk mee gaan doen. Veel woonwerk of alleen bij mooi weer af en toe een rondje rijden?
 
Wat wil je er eigenlijk mee gaan doen. Veel woonwerk of alleen bij mooi weer af en toe een rondje rijden?


Hij is eignelijk bedoeld om in eerste instantie bij mooi weer voorde hobby te rijden. mischien evt in de toekomst voo woon werk verkeer.
rij ruim 220 km per dag aan WW verkeer.

voor nu is het gewoon voor d ooie vrije dagen had ik zo bedacht
 
verder nog een tip: wat je ook koopt, laat hem all risk verzekeren.. misschien wel wat meer in de lasten, maar als er is wat is, ben je niet gelijk van al je spaarcenten af! ook gelijk eventuele accessoires op laten nemen.. wordt vaak vergeten namelijk..

succes!


dank goede tip ! kun je een pak en helm ok meeverzekeren dan ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan