fout gesteld?! Kleppen verbrand?

Francesco

MF'er
23 apr 2006
177
0
Sevenum
Ik heb vanavond de kleppen (2) van mijn Yamaha xt500 gesteld omdat het blok nogal tikte.
Nu was de klepspeling erg lastig te meten omdat de kleppendeksels maar erg weinig ruimte boden voor een voelermaatje dus heb ik een beetje op 'gevoel' gesteld.
Het tikken was uiteindelijk nogenoeg weg en toen ben ik een testritje gaan maken...

Na een paar 100 meter sloeg de motor of ik remde hem dood op glad gras, maar daarna wilde hij niet meer starten en ik kon hem vrij makkelijk door de compressie trappen, iets wat voorheen onmogelijk was...

Heb ik nu mijn kleppen verbrand?? ;( of zou het ook mogelijk zijn dat een vd borgmoertjes los is getrild en nu een klep te ver open staat en dus lek? kan een klep in 5min (halfgas) al verbranden?? Ik heb de deksels overigens nog niet losgehaald.
 
doe je niets fout mee, met de oplossing van motorang :N
de klepspeling tussen net gesteld en net voor het stellen kan ook enorm verschillen.
de nauwkeurigheid is voldoende.
in ieder geval beter als stellen met voelermaatjes op een ingeslagen klepsteel.
nieuwe kleppen moest je toch al, waarom dus niet zo lang mogelijk doorrijden.

geknoei van yamaha, kleppen die inslijten door het openen |(
 
Bij het klepstellen van mijn sr 500 had ik gewoon stukjes plaat van de dikte van de klepspeling. Dit waren opvulplaatjes van de een of andere machine. Ik heb toen een stripje van die plaatjes afgeknipt en zo kwam je gemakkelijk bij de kleppen. De dikte van die plaatjes heb ik wel even nagemeten met een micrometer.
 
joehoe.. Kleppen opnieuw gesteld (met omgebogen voelermaatjes ;) ) en nu loopt hij weer lekker, beetje tikken maar dat liever dan helemaal geen geluid uit mijn ploffer :] .

Kan iemand me vertellen of ik knipperlichten kan aansluiten op de verlichtingsspoel, dus zonder accu? of is de spanning hiervoor te gevarieerd?
 
Laatst bewerkt:
Kan iemand me vertellen of ik knipperlichten kan aansluiten op de verlichtingsspoel, dus zonder accu? of is de spanning hiervoor te gevarieerd?

Ik weet niet of er een spanningsregelaar gemonteerd zit of dat de accu dat moet afvlakken. Zit die regelaar er niet, nou neem maar een abbotje bij meneer Osram voor elke keer dat je m in toeren jaagt.

Verder zullen dus bij stationair toerental je richtingaanwijzers wel eens kunnen stoppen met knipperen i.v.m. te lage spanning.
 
Even een reactie op =lvt= klepspeling is er niet om de kleppen open te laten staan maar juist om goed af te sluiten. Je bedoeld het vast goed, maar het is net ff anders.

Anyway op een paar honderd meter kun je je kleppen niet verbranden.
Je zou nu eigenlijk even compressie moeten meten, en daarna perslucht op je cilinders(s) zetten. Je kunt dan in de uitlaat of inlaat horen welke klep lek is.
Hoor je lucht in de olievuldop is/zijn je zuiger(veren) kapoet.
Borrel in de radiator is koppakking.
Dus ff een buisje op de draad van een oude bougie, een aansluiting voor de perslucht lassen en je hebt special-tools.
Suc6
 
Ja zit aan de pils. Maar klepspeling is toch niet voor niets? is ervoor om te voorkomen dat de kleppen open blijven staan. Wanneer de klepspeling dus alleen maar groter zou worden, waarom zou je ze dan nog met speling afstellen?
Even een reactie op =lvt= klepspeling is er niet om de kleppen open te laten staan maar juist om goed af te sluiten. Je bedoeld het vast goed, maar het is net ff anders.

:? Zegt ie toch ???? Of mis ik iets,...
 
weet ik et...ik snap er geen zak meer van.
Is net zoiets als je gaan afvragen waar het heelal ophoudt... ik doe de moeite niet eens meer.

Mjah... de relatie tussen het heelal en kleppen ben ik ff kwijt, maarja B|

Maar het komt er dus op neer dat er bij die jappenbak meer speling is bij warme motor.

Het is erg simpel, dat stellen dan. Pak een wph van je motor en zoek het paragraafje kleppen stellen op, begin bij punt 1 en eindig bij het laatste punt. Kan niet mis gaan, vooral als je aan de waarden houdt die vermeld staan in de wph O-)

Cor.
 
nou eh ik heb het topic doorgelezen, en ik begrijp er helemaal niets meer van :N

gelukkig maar dat ik het gewoon volgens het boekje doe, dan komt het meestal wel goed.

in elk geval is het probleem opgelost. :Y
 
gaaf... dan is kleppenstellen helemaal een eitje, gewoon 0mm koud
Als de klepspeling bij een motor bij 20 graden
op nul afgesteld wordt ,dan gaan kleppen bij 0 graden
niet meer dicht en is er geen kompressie en dan kun je
niet meer starten.

Bij mijn motor is de klepspeling slechts 0,03 mm
dit is bijna nul.
De klepspeling wordt door het rijden steeds kleiner
ik moet om de 60.000 km een plaatje verwisselen voor een dunnere.
 
Je kan je kleppen best iets ruimer zetten dan voorgeschreven.
Heb zelf jaren met een sr 500 gereden en van een beetje meer tikken gaat ie echt niet dood.
Oke'het klinkt wat minder maar die oude 1 cilinder blokken maken zowieso erg veel mechanisch geluid.

En inderdaad effe voelermaatjes verbuigen en je komt er bet aardig bij !
 
Als de klepspeling bij een motor bij 20 graden
op nul afgesteld wordt ,dan gaan kleppen bij 0 graden
niet meer dicht en is er geen kompressie en dan kun je
niet meer starten.

Bij mijn motor is de klepspeling slechts 0,03 mm
dit is bijna nul.
De klepspeling wordt door het rijden steeds kleiner
ik moet om de 60.000 km een plaatje verwisselen voor een dunnere.

klepspeling wordt altijd kleiner, de kleppen slaan in op de zittingen.
als je klepspeling groter wordt loopt je nokkenasketting uit.
 
Hmm vond het wel aannemelijk...want de mijne mag zo zoetjes aan wel vervangen worden denk ik (de kop tikt/ratelt soms).
Evengoed ook zeer benieuwd naar onderbouwing *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan