Frame checken, toleranties

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.616
10.717
Andere kant van de evenaar
Jongens en meisjes,

Ik heb laatst een ongeluk gehad, voorvork helemaal kapot.
De voorvork heeft een deuk in het frame geslagen, maar daar achter zat een buis, dus dat zal een groot deel van de klap hebben opgevangen.

Ik wil toch wel zeker weten of het frame nog recht is, daarom heb ik net wat meetgereedsschap gekocht om de boel te checken.

Het betreft een Suzuki GS1000 uit 1979, ouderwets buizen frame.

Ik had gedacht om de pen door de achterbrug als referentiepunt te gaan gebruiken, die hrizontaal zetten, en dan het balhoofd meten.
Ook wil ik een liniaal langs de bovenste buis houden langs het balhoofd, en dan meten of er verschillen in zitten.

Maar mijn eigenlijke vraag; wat zijn de toleranties eigenlijk? Ik zit nu met een vlugge meting op iets meer dan een halve graad af.
Iets zegt me dat die oude frames helemaal niet zo nauwkeurig gebouwd zijn..

Als iemand tips of tricks heeft is dat van harte welkom.

Dank u :)
 
Tsja, stalen frame.
Wil je het echt precies weten / meten dan zal je je frame kaal moeten maken en met laser apparatuur na moeten lopen. Maar stel dat er een kleine verbuiging is; hoe erg is dat?
Ik zou zelf het frame even op een aantal vaste punten nalopen met liniaal / meetlint. Van een halve graad verschil zou ik niet wakker liggen.

Belangrijkste is dat de integriteit onaangetast is, geen scheuren, geen afspringende lak, lasnaden, etc. Op het zicht moet alles recht ogen en het plaatwerk moet zonder spanning gemonteerd kunnen worden. Als de motor vervolgens ook nog gewoon recht spoort met handen los zou ik er verder niet meer aan denken.

Aluminium frame is een heel ander verhaal.
 
Tijd voor een nieuw project? of ga je deze proberen te richten en herstellen?
als je zelf maar niet al te veel verandert bent door het ongeluk is de rest gelukkig vervangbaar.
Ik zat wel te denken aan wat anders.
Stond een mooie XJR1300 te Koop, maar die is natuurlijk al weg.
Of een GSX1400, maar die zijn heel zeldzaam hier.

En gister dacht ik, ik heb dat ding ruim 20 jaar, zo veel tijd en geld in zitten, beetje zonde dat dit het eind zou moeten zijn...
 
Ik zat wel te denken aan wat anders.
Stond een mooie XJR1300 te Koop, maar die is natuurlijk al weg.
Of een GSX1400, maar die zijn heel zeldzaam hier.

En gister dacht ik, ik heb dat ding ruim 20 jaar, zo veel tijd en geld in zitten, beetje zonde dat dit het eind zou moeten zijn...
dat zal je altijd zien na zo'n lange relatie waar je veel in geïnvesteerd hebt dan moet je plotseling keuzes maken waar je nog helemaal niet klaar voor was want het ging tog goed. afscheid is pijnlijk maar door blijven sleutelen waarschijnlijk ook moeilijke keuze zeker als ik me bedenk hoe je in elkaar steekt aan de hand van je posts de laatste jaren. maar misschien is het ook wel fijn om een tijdje een motor te hebben waar je niet zo veel aan hoeft te sleutelen en waar onderdelen goed beschikbaar voor zijn.
 
En gister dacht ik, ik heb dat ding ruim 20 jaar, zo veel tijd en geld in zitten, beetje zonde dat dit het eind zou moeten zijn...
Toen ik de titel van dit topic zag, dacht ik direct aan een artikel wat ik onlangs heb gelezen.
Het ging over een bedrijf in Lunteren die motor-frames kan checken en richten. Ik lees €695

zie richten
 
dat zal je altijd zien na zo'n lange relatie waar je veel in geïnvesteerd hebt dan moet je plotseling keuzes maken waar je nog helemaal niet klaar voor was want het ging tog goed. afscheid is pijnlijk maar door blijven sleutelen waarschijnlijk ook moeilijke keuze zeker als ik me bedenk hoe je in elkaar steekt aan de hand van je posts de laatste jaren. maar misschien is het ook wel fijn om een tijdje een motor te hebben waar je niet zo veel aan hoeft te sleutelen en waar onderdelen goed beschikbaar voor zijn.
Ik kan niet echt een leuke vervanger vinden...
Wel een XR600 gezien, die vind ik al jaren leuk..
 
XR600 zou ik ook wel zien zitten aan de andere kant van de evenaar. er is daar in ieder geval nog genoeg speelruimte om het asfalt achter je te laten en gebruik te maken van dat soort motoren zolang je genoeg benzine hebt om de volgende pomp te bereiken.
 
Als je tijd hebt en het niet erg vind om wat spullen te kopen dan denk ik dat je heel ver komt Reinhoud. Scharnierpunt van de achterbrug, stuurpen en beide assen. Als die goed staan dan ben je een heel eind.
 
Als je tijd hebt en het niet erg vind om wat spullen te kopen dan denk ik dat je heel ver komt Reinhoud. Scharnierpunt van de achterbrug, stuurpen en beide assen. Als die goed staan dan ben je een heel eind.
moet je eerst de juiste positie weten van de voorste as, heeft hij voor de moment niet.
het zou mij ook niet tegen houden hoor om het frame te herstellen. fuck de regeltjes, wat ze niet weten hoef je ze niet te vertellen :+
 
moet je eerst de juiste positie weten van de voorste as, heeft hij voor de moment niet.
het zou mij ook niet tegen houden hoor om het frame te herstellen. fuck de regeltjes, wat ze niet weten hoef je ze niet te vertellen :+
Als ie terug moet naar originele specificatie wel ja. Met een stijvere voorvork en stijver frame (vooruit lopende op de zaak) is een steilere vorkhoek misschien wel prettig.
 
XR600 zou ik ook wel zien zitten aan de andere kant van de evenaar. er is daar in ieder geval nog genoeg speelruimte om het asfalt achter je te laten en gebruik te maken van dat soort motoren zolang je genoeg benzine hebt om de volgende pomp te bereiken.
Inderdaad leuk hier, ik heb de XR600 altijd wel wat gevonden, vroeger 13 jaar een off roadje gehad, veel plezier mee gehad.
 
Als ie terug moet naar originele specificatie wel ja. Met een stijvere voorvork en stijver frame (vooruit lopende op de zaak) is een steilere vorkhoek misschien wel prettig.
Daar zit ik wel aan te denken, het balhoofd een centimer of 2/3 verder naar voren, en dan wat steiler.
Ik wil wat maten van de GSXR750 van mn maat meten, want dat ding stuurt best fijn eigenlijk.

Maar op het moment gaat er van alles door mn hoofd, ik wil hem eigenlijk fixen, maar weet nog steeds niet of het mogelijk is.

Ik zit er ook aan te denken om een nieuw frame te maken, proberen zo dicht mogelijk bij het origineel te blijven, met iets dikkere buis, gewoon omdat de originele maat waarschijnlijk niet te koop is (28mm)
En dan misschien het scharnierpunt van de achterbrug wat lager, zodat ik wat meer speling met de ketting heb.
 
Daar zit ik wel aan te denken, het balhoofd een centimer of 2/3 verder naar voren, en dan wat steiler.
Ik wil wat maten van de GSXR750 van mn maat meten, want dat ding stuurt best fijn eigenlijk.

Maar op het moment gaat er van alles door mn hoofd, ik wil hem eigenlijk fixen, maar weet nog steeds niet of het mogelijk is.

Ik zit er ook aan te denken om een nieuw frame te maken, proberen zo dicht mogelijk bij het origineel te blijven, met iets dikkere buis, gewoon omdat de originele maat waarschijnlijk niet te koop is (28mm)
En dan misschien het scharnierpunt van de achterbrug wat lager, zodat ik wat meer speling met de ketting heb.
Als je dit kan (als ik het zou kunnen :')) zou ik voor deze optie gaan.
Beetje alá een Spondon frame kit die je kon kopen, net even dikker en beter , verstevigd waar nodig is en dan de originele tank, zit en zijkapjes erop. *O*
 
Is dit frame misschien iets voor je @reinhoud ?
Is wel een GS1000G frame..
Nu komt dit frame uit de USA.

Maar stel dat Reinhoud het frame uit Eindhoven koopt, zie mijn vorige post, dan moet het op een pallet geplaatst worden en via een zee zending
naar down under verscheept. Wel moet het er kenteken komen te vervallen bij de RDW en krijg je vrachtkosten plus evt. Invoerrechten in Australië.

Zou er binnen dit forum geen douanedeclarant van een zeevracht vervoerder zijn die de uitvoering van dit frame op zich kan nemen?
-frame op pallet.
-vervoerder Eindhoven-Rotterdam.
-zeevracht naar AU.
-inklaren frame AU.
-vervoer dichtstbijzijnde haven AU of op het
eiland waar Reinhoud woont naar huisadres.

Er is alleen één ding en dat is het kostenplaatje en die weet ik niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan