FZR600 4jh herbouw carb problemen.

ElmerYeet

Die hard MF'er
2 sep 2020
461
248
Hoogezand

Iemand een idee? Blijft alleen hangen in de hoge toeren als ik dik gas heb gegeven, niet bij klein beetje gas.

Carburateurs zijn compleet gereviseerd, niks verstopt etc.
Valse lucht gecheckt met carb cleaner.

TL;DW
Carburateur motor blijft in hoge toeren hangen bij hard gas geven maar niet zaxht gas geven.
 
Net ff je vorige nokkenassentopic gelezen: dat ding heb je in delen gekregen toch? Dan alles checken, kan zomaar zijn dat je aftermarket platen hebt die nooit gewerkt hebben. Klopt de dikte met die in het werkplaatshandboek?
Hier kwam ik net achter, de gemeten maat is 3.18mm per koppelingsplaat en 2mm per ijzeren plaat. Volgens het boek:
1620679795888.png

omdat ze alle 9 ongeveer .1mm te dik zijn moest het wisselen van een koppelingsplaat met een ijzeren plaat de oplossing zijn, dit was dus niet zo, was nog steeds te dik.
Na het verwijderen van 1 hele koppelingsplaat werkte het zo goed als ik kon testen op een bok.
Worm versleten of verkeerd in elkaar gezet?
Drukplaat moet toch wel meer als 1mm naar buiten komen bij intrekken koppelinghendel

3, 4... misschien wel 5
Als de boutjes met veren er niet op zitten komt het zeker wel 4mm naar buiten.
Druklager nog ok?
Heb je een voorbeeld foto of een Engelse benaming die ik in het boek op kan zoeken?
plaats eens een foto van het koppelingshendel aan het blok in rust, afgesteld
Morgen weer een nieuwe dag. Maak ik een foto voor je.
Het is niet zo dat de schroef helemaal naar binnen of naar buiten gedraaid staat. Ik denk dat ik weet waar je naar op zoek ben maar zoals eerder aangegeven, vanaf hendel tot korf werkt alles.
Er zit niet te veel en niet te weinig slack in de kabel.
 
Die stelschroef moet je helemaal aandraaien en dan een haartje terug, maar eerst moet het heveltje aan de binnenkant van het carter een hoek van net effe minder dan 90 graden met de kabel maken. 90 graden als de koppeling aangrijpt
 
Die stelschroef moet je helemaal aandraaien en dan een haartje terug, maar eerst moet het heveltje aan de binnenkant van het carter een hoek van net effe minder dan 90 graden met de kabel maken. 90 graden als de koppeling aangrijpt
Dat eerste heb ik elke keer gedaan. Die 2e ga ik vanuit dat het ook wel goed zit, zit niet op het einde van de slag zegmaar.

1620682048672.png

Dingetje 17 en aanhangsel heb je het over.
 
Hier kwam ik net achter, de gemeten maat is 3.18mm per koppelingsplaat en 2mm per ijzeren plaat. Volgens het boek:
Bekijk bijlage 1630693
omdat ze alle 9 ongeveer .1mm te dik zijn moest het wisselen van een koppelingsplaat met een ijzeren plaat de oplossing zijn, dit was dus niet zo, was nog steeds te dik.
Na het verwijderen van 1 hele koppelingsplaat werkte het zo goed als ik kon testen op een bok.



Als de boutjes met veren er niet op zitten komt het zeker wel 4mm naar buiten.

Heb je een voorbeeld foto of een Engelse benaming die ik in het boek op kan zoeken?

Morgen weer een nieuwe dag. Maak ik een foto voor je.
Het is niet zo dat de schroef helemaal naar binnen of naar buiten gedraaid staat. Ik denk dat ik weet waar je naar op zoek ben maar zoals eerder aangegeven, vanaf hendel tot korf werkt alles.
Er zit niet te veel en niet te weinig slack in de kabel.

Als de drukplaat onder veerspanning niet zover naar buiten komt als zonder veerspanning dan zit het probleem in de worm overbrenging. Deze is waarschijnlijk versleten
 
Als de drukplaat onder veerspanning niet zover naar buiten komt als zonder veerspanning dan zit het probleem in de worm overbrenging. Deze is waarschijnlijk versleten
Is dat vanaf de buitenkant te zien of op een andere manier te testen?

1620684374551.png


Deze heb ik al een keer geprobeerd los te halen maar is niet gelukt en zit nu een doorgedraaide schroef op waardoor het echt niet meer lost komt.
 
  • Verdrietig
Waarderingen: AWH
Update:

Deze documentatie/informatie is vooral voor toekomst Elmer, platen genoeg, oplossing ligt ergens tussen vaste en slippende koppeling, goeie dikte vinden met warme olie en motor.

Geert hier uit de buurt heeft zn nieuwe FZR 3HE set koppelingsplaten opgemeten en kwam op een totale dikte van 27.10mm

Ik heb hier
Genoeg stalen platen van 2mm dik.

Al (+/- 20 stuks) mijn koppelingsplaten zijn dus 3.18-3.20mm, + nog 5, die zijn 3.04mm.

Volgens de manual moet de totale dikte tussen de 9*3.08 en 9*2.92 zijn.
27.72mm + 8*2mm staal = 43.72
26.28mm + 8*2mm staal = 42.28

Al geprobeerd,

Te dik
9 koppeling, 8 staal:
9*3.19 = 28.71 + 16 = 44.71

1 koppelingsplaat vervangen door staal:
8*3.19 +2 +16 = 43.52

Werkt tot nu toe:

1 koppelingsplaat minder:
8*3.19 + 16 = 41.52

Voor de mensen die vroeger wel opletten bij wiskunde:
Is het mogelijk om met platen van 3.19, 5*3.04 en stalen platen van 2mm op een dikte tussen de 43.72 en 42.28 uit te komen?
Met uiteraard het liefst zo dicht bij mogelijk bij de 9 koppeling en 8 staal.

In theorie zou de "1 koppelingsplaat vervangen door staal" tussen de goeie maten vallen, dit werkte echt niet. Grote kans dat als we een oplossing met beoogde dikte ala manual nog steeds te dik zijn.
De oplossing is dus gewoon te gaan rijden en als het nu slipt stapsgewijs dikker maken.
 
De oplossing was nieuwe koppelingsplaten van een goeie dikte.

Kwestie van opletten, toeval en snel regelen.

Lang verhaal kort:

@grrtjuhh Had een FZR3HE koppeling over die ook zou moeten passen omdat de FZR die hij had ook koppelingsproblemen had maar hij nog niet de tijd en zin had gehad om het op te lossen. Dit was (met de wormschroef?) opgelost voor de motor verkocht werd en dus werd mij de koppeling verkocht voor 25 euro.

Na het brengen van de nieuwe koppelingsplaten pasten de 3HE platen niet op de 4JH, veel te klein.

2 uur later zag ik op Marktplaats een man in Assen die een 4JH koppeling met veren verkeerd besteld had, hij had 3HE nodig.

Ik de platen in de olie gelegtd hier, die man kwam hierheen op zn motor, platen gewisseld, ik 4JH platen die uit de olie kwamen, hij 3HE platen.

Ik volgende dag 4JH platen volgens het boekje in de motor gedaan, alles klaar.

Als iemand weet welke motor dezelfde vorm platen nodig heeft maar dan 3.19mm, daar heb ik er nog een heleboel van liggen...

Bedankt voor het meedenken heren, tot de volgende keer :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan