Gaat Harley-Davidson het motormerk Ducati overnemen?

"Uitschakelen van een concurrent" zie ik niet echt als reden; de H-D VR1000 met het watergekoelde R Evolutionblok, de racer waar later de V-Rod van is afgeleid, was niet echt concurrerend te noemen.
H-D heeft destijds, onder de vlag van ................................
 
Sorry Kibbe; de Evolutionmotor was een 'gewone' luchtgekoelde 45 graden vtwin, terwijl de Revolution ( het NOVA project) de watergekoelde 60 graden vtwin was.
Beide blokken zijn niet meer in productie, de indiase Street 500/750 is een afgeleide..
 
Laatst bewerkt:
Da's wel heel kort door de bocht.
Bijna alles tussen 1936 en 1949 (intro telescoop) zal zelfs de grootste Harley-hater 'sexy' noemen.
Een J(D) uit eind jaren '20 of een kale Shovel Elektra ( a la Terminator 1) is ook niet verkeerd.
De rest is niet echt my cup of tea..
 
Laatst bewerkt:
Of een Indian oven voor de Italiaanse of american pizza...

Wat ik bedoel is welke van de twee je meer aanspreekt qua karakter en techniek. Maar dat is iets anders als hoe de markt als geheel en de aandeelhouder/directie ernaar kijken.
 
Zo ben ik altijd wel benieuwd hoe het was gelopen als Indian de contracten had binnengesleept tijdens WOII.

Dan was in de Lemmer een persoon heel blij . :+

full
 
Ducati maakte voor wo2 radio's.
Harley is al wat langer aan de gang.

Maar toch _O-
Ducati maakt nog steeds allerlei elektronica. Het zou natuurlijk zijn als ze een knaller van een elektrische fiets zouden bouwen. Ik begrijp er helemaal niets van.
De singles waren in hun tijd het toppunt van techniek. Daar kon de hele industrie wat van Leren. Harlie maakte in die tijd nog gewoon opgeboorde Liberators. Gelukkig kwam in '57 de eerste Sportster. Conventioneel maar wel een vooruitgang. Anders hadden ze volgens mij nog steeds zijkleppers gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Ducati maakt nog steeds allerlei elektronica. Het zou natuurlijk zijn als ze een knaller van een elektrische fiets zouden bouwen. Ik begrijp er helemaal niets van.
De singles waren in hun tijd het toppunt van techniek. Daar kon de hele industrie wat van Leren. Harlie maakte in die tijd nog gewoon opgeboorde Liberators. Gelukkig kwam in '57 de eerste Sportster. Conventioneel maar wel een vooruitgang. Anders hadden ze volgens mij nog steeds zijkleppers gemaakt.
Harley wilde toch ook een e-motor uitbrengen?
 
Zo ben ik altijd wel benieuwd hoe het was gelopen als Indian de contracten had binnengesleept tijdens WOII.

Dat kun je nu toch zien in de Polaris Indian?
Lilikke fietsen die, net als H-D, wanhopig vasthouden aan een ontwerp uit 1940...
Resultaat; kitsch...en dat vinden amerikanen mooi..
 
Dat kun je nu toch zien in de Polaris Indian?
Lilikke fietsen die, net als H-D, wanhopig vasthouden aan een ontwerp uit 1940...
Resultaat; kitsch...en dat vinden amerikanen mooi..

Bovendien had Indian tijdens WO2 niet te klagen; men heeft ruim 35000 fietsen voor diverse legers (behalve the US Army) geproduceerd...ongeveer de helft van H-D's productie..
Helaas was Indian toen al een onderdeel van een bedrijf was vooral winst en divident als oogmerk had en niet wilde investeren in modellen, gereedschap of nieuwe machines.
De stomste fout die het management nam (al ruim vóór WW2) was stoppen met de 101 Scout..
 
Laatst bewerkt:
Is er al.
Ben benieuwd wanneer die in verkoop gaat.
Volgens mij was het alleen een teaser. De reacties waren best positief, ik denk dat ze nu het commentaar aan het verwerken zijn en straks met een fiets met een beetje actieradius komen. Het prototype haalde nog geen 100km.
 
Betwijfel ik: H-D heeft een óntzettend conservatief publiek, dat niets anders wil dan relaxed ploffende luchtgekoelde V-twins.
Men heeft in het verleden wel vaker geprobeerd het over een andere boeg te gooien met soms technisch interessante producten, maar die blieven hun achterban niet...en de modellen bloedden dood bij gebrek aan interesse...het verbaast me dat de VRod-lijn het zolang wist uit te houden.

Nu is alternatieve aandrijving 'hot', vandaar ook het proefballonnetje "Lime Wire"..
Betwijfel of het tot productie komt en of het kans van slagen krijgt van het publiek...
 
Laatst bewerkt:
Betwijfel ik: H-D heeft een óntzettend conservatief publiek, dat niets anders wil dan relaxed ploffende luchtgekoelde V-twins.
Men heeft in het verleden wel vaker geprobeerd het over een andere boeg te gooien met soms technisch interessante producten, maar die blieven hun achterban niet...en de modellen bloedden dood bij gebrek aan interesse...het verbaast me dat de VRod-lijn het zolang wist uit te houden.

Nu is alternatieve aandrijving 'hot', vandaar ook het proefballonnetje "Lime Wire"..
Betwijfel of het tot productie komt en of het kans van slagen krijgt van het publiek...
Het is een conservatieve kijk op (mogelijke) klanten van Harley.

De vrod heeft qua verkoopsucces hd gered van een faillissement.

Men wil meer en meer comfort, hetgeen ook gegeven wordt. Al jaren standaard abs op de big twins bijvoorbeeld. En inmiddels ook watergekoeld, blok in rubbers, 6 versnellingen, etc.

Er zijn diverse rijders. Die van de oude stempel tot aan nieuwe comfortrijders. Kan allemaal, want ook de oudere harley's rijden nog vrolijk rond.

Sinds vorig jaar de Street 750 (ook 500, maar niet in nl).

LiveWire is zo goed als af, en ik hoop ook op een grotere actieradius. Das met laadtijd toch 1 vd grote issues van e-rijden. Maar als conservatief merk hebben ze wel een werkende e-moto die zo in productie kan. Heb ik van kawa, yamaha, honda, enz nog niet gezien.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan