Gaatje in uitlaatcollector, welke oplossing?

Vynnie

MF’er
30 okt 2020
117
94
Het viel me onlangs op dat ik een klein gaatje heb in mijn uitlaatcollector. Het gaat om een Yamaha FZS 600 uit 2003.
Wat zijn mijn opties om dit te repareren?
Lassen? Vervangen kost 175 euro ex montage. Of zijn goedjes als gumgum, kneedbaar staal of uitlaat cement hier mogelijk ook een oplossing voor?
 

Bijlagen

  • 07D7A294-9260-4D40-9228-2557AB467671.jpeg
    07D7A294-9260-4D40-9228-2557AB467671.jpeg
    770,8 KB · Weergaven: 27
Die uitlaatpasta's zijn niet om gaten te dichten, ze zijn om te gebruiken bij de verbindingen tussen pijp en demper. Je smeert de pijp aan de buitenkant in, de demper aan de binnenkant, schuift de boel in elkaar en zet de klem vast. Daar is het voor.

Een gat en zeker als het door rotting komt, krijg je er niet mee dicht langer dan een paar minuten, dan blaast hij het er weer uit.

Lassen, en ga me niet vertellen dat het gat te groot is want ik heb gaten dichtgelast van wel vijf centimeter groot. En als je niet kunt lassen: koop een goedkoop lasapparaatje bij HBM en ga gewoon aan de gang. Als je een beetje je best doet las je al snel een gaatje dicht en zeket met een apparaaatje dat flux core kan verwerken. Dat is in principe eenzelfde apparaat als Mig/Mag, maar werkt zonder gas en met een gevulde draad.

Je kunt ook met beklede elektroden gaan lassen, maar voor een gaatje in de uitlaat is dat moeilijker. Het flux core draadje is veel dunner dan de beklede elektrode en dus kun je met veel minder stroom lassen en als je het even doorhebt bak je zo'n gaatje dicht, of je last er een stukje plaat overheen.

Het is geen rocketscience.
 
We gaan het meemaken, het is ook bedoeld als tijdelijke fix en dan kan ik tzt op zoek gaan naar een garage welke dit wil en kan lassen terwijl ik er op wacht en zonder dat ik het hoef te demonstreren. Online lopen de meningen sterk uiteen, bij sommige ligt het er na een paar minuten af (vraag me af of je de handleiding dan wel gevolgd heb) en bij andere hoor je successen in termen dat het 2 week tot enkele maanden blijft zitten.
Voor die 5,95 en die 2 minuten tijd om het te smeren vind ik het best waard om zelf te ondervinden hoe ik het product vind werken. Ik zal hier, als ik het niet vergeet, nog updates posten wanneer het erop zit en wanneer het er weer af is gebrokkeld ter referentie voor de volgende koppige noob ;)
 
Werkelijk niemand heeft je geadviseerd om die rommel te gebruiken. Bijzonder dat je dan toch de conclusie trekt dat dit de beste optie is.

Nergens zeg ik dat dit de beste oplossing is.
Ik omschrijf de afweging die ik maak, ik heb liever nu een tijdelijke fix en dat ik even geen lek uitlaat geluid heb en dan rustig op zoek kan gaan naar een garage die gaat lassen want dat is hopelijk de fix voor lange termijn. En in de tussentijd doe ik zelf wat ervaring op met een product waar de meningen online sterk over verdeeld zijn. Mag toch?
Ik vind het wel leuk om zoiets te testen en ik zie het probleem ook niet echt, als het 2 weken houdt is het een succes want dat vind ik al best lang voor zo’n goedkope makkelijke oplossing en blijft het echt maar 1 dag zitten dan ben ik iemand die uit ervaring er bij een volgend topic er iets over kan zeggen.
 
Als je m’n eerste post bekijk vraag ik om opties. Die heb ik gekregen. De beste langetermijnoplossing daar ga ik uiteindelijk voor in de tussentijd probeer ik iets uit - uit nieuwsgierigheid of noem het zelfs in de naam van wetenschap *D
Baat het niet dan schaadt het niet.

Heb het idee dat er wat ruis op de lijn zit en het voegt ook weinig toe als ik mezelf 3x moet herhalen.
Voor de waarde van het onderwerp zal ik in dit topic nog updates posten van hoe het cement houdt.
En vervolgens hoe het houdt als het gelast is. Het is geen exacte wetenschap want er zijn veel variabelen die van case tot case zullen verschillen maar had hierover nog niet veel echte gebruikerservaring op lange termijn online gezien, dus dat lijkt me wel leuk om te doen.
 
Als je m’n eerste post bekijk vraag ik om opties. Die heb ik gekregen. De beste langetermijnoplossing daar ga ik uiteindelijk voor in de tussentijd probeer ik iets uit - uit nieuwsgierigheid of noem het zelfs in de naam van wetenschap *D
Baat het niet dan schaadt het niet.

Heb het idee dat er wat ruis op de lijn zit en het voegt ook weinig toe als ik mezelf 3x moet herhalen.
Voor de waarde van het onderwerp zal ik in dit topic nog updates posten van hoe het cement houdt.
En vervolgens hoe het houdt als het gelast is. Het is geen exacte wetenschap want er zijn veel variabelen die van case tot case zullen verschillen maar had hierover nog niet veel echte gebruikerservaring op lange termijn online gezien, dus dat lijkt me wel leuk om te doen.
:^ :t
Wel je ervaringen posten, altijd handig voor diegene die later met een zelfde vraag zit. Ben benieuwd.
 
Als je m’n eerste post bekijk vraag ik om opties. Die heb ik gekregen. De beste langetermijnoplossing daar ga ik uiteindelijk voor in de tussentijd probeer ik iets uit - uit nieuwsgierigheid of noem het zelfs in de naam van wetenschap *D
Baat het niet dan schaadt het niet.

Heb het idee dat er wat ruis op de lijn zit en het voegt ook weinig toe als ik mezelf 3x moet herhalen.
Voor de waarde van het onderwerp zal ik in dit topic nog updates posten van hoe het cement houdt.
En vervolgens hoe het houdt als het gelast is. Het is geen exacte wetenschap want er zijn veel variabelen die van case tot case zullen verschillen maar had hierover nog niet veel echte gebruikerservaring op lange termijn online gezien, dus dat lijkt me wel leuk om te doen.
1606215160799.png


Als je voor gungum gaat, kijk dan of je er zo'n bandje omheen kunt frotten. Dan heb je kans dat het wel eventjes blijft zitten. Gewoon wat gungum er op plakken, dat valt er waarschijnlijk snel weer af. Maar als je zo'n bandje er omheen kunt trekken, dan houdt het wel even.
 
Met gumgum heb ik dezelfde teleurstellende ervaring als menig ander. Mocht je die ervaring willen bevestigen dan moet je dat vooral doen. Mocht je in de buurt wonen van Delft, dan mag je ook langs rijden. Tig en Mig/Mag zijn beschikbaar, ervaring wat minder (geen beroeps), maar zo'n gaatje moet ik vast wel dicht krijgen.
 
Probeer eens Metalset A4 bij FORMX.NL FormX Home te Amsterdam (KNSM-Laan 810). Mijn collector zit al jaren weer potdicht, ook al waren de gaatjes ontstaan door roest dus op dun materiaal. Goed ontvetten, staalborstel en/of schuren en een dikke kwak er in iets indrukken en er op, en een dagje laten uitharden.

Ik heb hier (Amersfoort) een setje tubes hier liggen (had 2 sets besteld vanwege de verzendkosten). Kost iets van 12 euro zelf halen in A'dam. Zie Hard solderen carburateur. | Motor-Forum (motor-forum.nl)
 
Met gumgum heb ik dezelfde teleurstellende ervaring als menig ander. Mocht je die ervaring willen bevestigen dan moet je dat vooral doen. Mocht je in de buurt wonen van Delft, dan mag je ook langs rijden. Tig en Mig/Mag zijn beschikbaar, ervaring wat minder (geen beroeps), maar zo'n gaatje moet ik vast wel dicht krijgen.
Denk dat die een beetje te ver uit de beurt woon . er is een topic van een gebroken boutje van hem en toen zat die in Groningen .
Dat is zo jammer dat er niet bij vermeld word in welke omgeving het probleem geval staat ( grove locatie zoals alleen de provincie ) kan betekenen dat er iemand persoonlijk help kan bieden en bereikbaar is
 
Bekijk bijlage 1567936

Als je voor gungum gaat, kijk dan of je er zo'n bandje omheen kunt frotten. Dan heb je kans dat het wel eventjes blijft zitten. Gewoon wat gungum er op plakken, dat valt er waarschijnlijk snel weer af. Maar als je zo'n bandje er omheen kunt trekken, dan houdt het wel even.
Helaas zit het net in het stukje waar bochten samenkomen in een soort van ‘dalletje’, het is lastig om daar iets op te laten klemmen maar kan we wel voorstellen dat het anders een positieve werking zou hebben.
Met gumgum heb ik dezelfde teleurstellende ervaring als menig ander. Mocht je die ervaring willen bevestigen dan moet je dat vooral doen. Mocht je in de buurt wonen van Delft, dan mag je ook langs rijden. Tig en Mig/Mag zijn beschikbaar, ervaring wat minder (geen beroeps), maar zo'n gaatje moet ik vast wel dicht krijgen.

Thanks! Helaas omgeving Groningen maar wel een tot aanbod.
Probeer eens Metalset A4 bij FORMX.NL FormX Home te Amsterdam (KNSM-Laan 810). Mijn collector zit al jaren weer potdicht, ook al waren de gaatjes ontstaan door roest dus op dun materiaal. Goed ontvetten, staalborstel en/of schuren en een dikke kwak er in iets indrukken en er op, en een dagje laten uitharden.

Ik heb hier (Amersfoort) een setje tubes hier liggen (had 2 sets besteld vanwege de verzendkosten). Kost iets van 12 euro zelf halen in A'dam. Zie Hard solderen carburateur. | Motor-Forum (motor-forum.nl)
Erg interessant, woon in Groningen dus daarvoor niet echt handig maar wel een leuke optie om te proberen als deze optie er onderuit valt.
 
Zoals beloofd hierbij de start post voor de ultieme beun oplossing :Y

Dag: 24/11/2020
Km stand: 29916
Gat diameter: 0,5 cm (bij benadering)

Heb het niet van te voren schoongemaakt, stond ook niet in de handleiding.
En ga het 24 uur laten uitharden.

Mocht het eraf vallen binnen 2 weken dan post ik het en anders volgt een update over 2 weken
 

Bijlagen

  • 9AEC7C9B-8C43-4EA9-855C-43F521DF1882.jpeg
    9AEC7C9B-8C43-4EA9-855C-43F521DF1882.jpeg
    952 KB · Weergaven: 10
  • 915AE4B3-6D21-4414-9727-73A3DC09CF16.jpeg
    915AE4B3-6D21-4414-9727-73A3DC09CF16.jpeg
    3 MB · Weergaven: 8
  • B390DE3C-3C44-4FF2-BA7F-5A2B2224099F.jpeg
    B390DE3C-3C44-4FF2-BA7F-5A2B2224099F.jpeg
    1,7 MB · Weergaven: 11
  • 9E6580E4-3E8A-427A-8D66-D87C06ECFF9C.jpeg
    9E6580E4-3E8A-427A-8D66-D87C06ECFF9C.jpeg
    1,1 MB · Weergaven: 16
  • 7E1FFDA1-272B-4896-AA94-4075F31AF50D.jpeg
    7E1FFDA1-272B-4896-AA94-4075F31AF50D.jpeg
    1,6 MB · Weergaven: 9
Weet niet zeker of JB weld een oplossing zal zijn gezien de plek en de temperatuur die daar kan oplopen .
Maar is zeker een test waard .
Was net als Rammelbak van plan om aan te bieden om dat gaatje dicht te lassen tot het topic van een gebroken boutje langs kwam en het bleek helemaal in Groningen te zijn waar het probleem stond .
Hemelsbreed zit Rammelbak vlak bij mij dus dat aanbieden hoefde ik niet te plaatsen .
Op die plek kan de temperatuur oplopen tot over de 600 graden , iets wat je wel mee rekening moet houden voor een oplossing
 
Bekijk bijlage 1567936

Als je voor gungum gaat, kijk dan of je er zo'n bandje omheen kunt frotten. Dan heb je kans dat het wel eventjes blijft zitten. Gewoon wat gungum er op plakken, dat valt er waarschijnlijk snel weer af. Maar als je zo'n bandje er omheen kunt trekken, dan houdt het wel even.
Precies zoals je het zelf zegt: 'Kans dat het wel eventjes blijft zitten'
Dat betekent: Kans. Dat is dus ook kans van NIET. De tijdsduur is maar voor EVENTJES. Dus veel energie voor nauwelijks resultaat!

Toen ik 18 was en met moeite een oud brikkie kon rijden, had ik niet het geld voor een nieuwe uitlaat.
Sindsdien heb ik al geleerd dat deze kauwgom gewoon als FLUT kan worden beschouwd. Gewoon zonde van de centjes!!
Zelfs die paar (toen nog) guldens had ik beter kunnen besteden aan een lekker pilsje!

Beste voor de auto was een nieuwe pijp, of anders evt. een plaatje oplassen.
Maar als alles is weggerot, lukt zelfs dat niet meer.
 
Laatst bewerkt:
Precies zoals je het zelf zegt: 'Kans dat het wel eventjes blijft zitten'
Dat betekent: Kans. Dat is dus ook kans van NIET. De tijdsduur is maar voor EVENTJES. Dus veel energie voor nauwelijks resultaat!

Toen ik 18 was en met moeite een oud brikkie kon rijden, had ik niet het geld voor een nieuwe uitlaat.
Sindsdien heb ik al geleerd dat deze kauwgom gewoon als FLUT kan worden beschouwd. Gewoon zonde van de centjes!!
Zelfs die paar (toen nog) guldens had ik beter kunnen besteden aan een lekker pilsje!

Beste voor de auto was een nieuwe pijp, of anders evt. een plaatje oplassen.
Maar als alles is weggerot, lukt zelfs dat niet meer.
Bij mijn xj900f heeft het zich toch een tijdje goed gehouden. Bandje nat maken, strak er omheen draaien, ijzerdraadje er omheen, en hard laten worden. Weet niet of ze die bandjes al hadden toen jij 18 was? Toen ik 18 was nog niet in ieder geval :) Heb daarna de yamaha ingeruild met de vermelding van het gumgum bandje. De eerlijkheid gebied me te vermelden dat ik maar een paar weken met de xj heb gereden na de "reparatie"....
 
Bij een auto gebruik je het voor een gaatje in de demper en daar zijn de drukken niet meer zo hoog. Zou je het voor een gaatje in de downpipe, dus vlak na het spruitstuk gebruiken, dan blaast hij het in no time weg.


En dat is vergelijkbaar met de collector, die zit immers ook voor de dempers.
 
Weet niet zeker of JB weld een oplossing zal zijn gezien de plek en de temperatuur die daar kan oplopen .
Maar is zeker een test waard .
Was net als Rammelbak van plan om aan te bieden om dat gaatje dicht te lassen tot het topic van een gebroken boutje langs kwam en het bleek helemaal in Groningen te zijn waar het probleem stond .
Hemelsbreed zit Rammelbak vlak bij mij dus dat aanbieden hoefde ik niet te plaatsen .
Op die plek kan de temperatuur oplopen tot over de 600 graden , iets wat je wel mee rekening moet houden voor een oplossing
bol.com | JB-Weld ExtremeHeat, Reparatie-pasta voor extreem hete toepassingen tot wel 1.300-Gr....
 
Ik ben benieuwd hoe lang het blijft zitten, altijd interessant. Ik heb gungum eens gebruikt als quickfix in combi met alu tape. Het spul heeft het letterlijk tot het einde van de straat volgehouden. Na de rotonde trok ik op -rustig- en weg was het...
Het heeft bij mij dan ook geen 24uur gedroogd, kan zijn dat dát een groot verschil maakt.
 
Heb het eens gebruikt als uitstel op de verroeste originele demper hier. Dikke laag erop gesmeerd, en omwikkeld met dunne plaat en 2 slangeklemmen. Heeft uiteindelijk best lang gezeten :). Zonder wikkel was het allang eraf geblazen. Het gat was ook een heel stuk groter dan deze. Om een gat van 5mm zou ik me niet eens heel druk maken, en zou ik dat wel doen, dan kost dat potje gungum bijna evenveel als een lasser :).
 
Vaak is het ook dat je kleine gaatjes en het groter worden daarvan niet eens waarneemt.
Sluimerend wordt het probleem steeds erger en de geluidsvermeerdering valt dan niet op.
Zo was het ook bij mijn FZ. Pas toen ie op de hefbrug stond merkte ik dat ie veel lawaai maakte en constateerde een lek.
Op dat moment gelijk het probleem aangepakt. Daarna bij het rijden bleek de uitlaat aanmerkelijk stiller geworden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan