garmin streetpilot 3 & 2610

ijpie013

Die hard MF'er
14 sep 2005
476
71
tilburg
Zijn de streetpilot 3 of 2610 nog bruikbaar als motornavigatie?
Ik wil hooguit 3 of 4 keer per jaar een route downloaden en rijden, heb nu nog een gps V maar die kan ik niet meer updaten aangezien dat alleen via lpt poort gaat, en die heb ik niet meer.

Ik zoek dus een goedkoop alternatief, heb geen behoefte aan touchscreens, bluetooth of zelf routes maken.
 
Tuurlijk. Waafom niet? Dw 2610 wordt nog best veel gebruikt.
Een zumo 550 koop je echter ook al 2ehands voor €150,-
 
Laatst bewerkt:
Voor de StreetPilot 3 heb je net zoals voor de GPS V een COM-poort nodig (geen LPT dus). Voor de datacard van de SP3 zit er (als het goed is) wel een USB-lezer bij, maar daar kun je alleen kaarten mee overzetten, geen routes.
Het aansluitprobleem kun je oplossen met een adapter zoals deze: Serial RS232 to USB Adapter
 
Com port inderdaad. Thanks voor de tip, kan ik toch nog gebruik maken van mijn gps v.

Zumo 550 vind ik niet voor dat bedrag, eerder rond 250€.
 
als je de 2610 dan ook nog voorziet van de laatste openstreetmap kaarten dan ben je gewoon behoorlijk up to date
 
maar de laatste updates voor de streetpilot3 en 2610 zijn van 2009 geloof ik. loop je dan niet te veel achter?
 
maar de laatste updates voor de streetpilot3 en 2610 zijn van 2009 geloof ik. loop je dan niet te veel achter?

Niet als je, zoals vermeld, gebruikt maakt van open steet maps, dan heb je op elk moment dat je dat wil de laatste kaarten.

Ik gebruik mijn 2610 al jaren zo. Voor die enkele keer dat ik hem nodig heb....
Toen mijn vorige 2610 overleden is, heb ik voor 50 euro een andere gekocht (incl. steunen/ kabels etc.)
 
open street maps ??? waar vind ik deze info?

ik heb nog een goede werkende 2610 liggen waar ik niks meer mee doe.

heb een 2820 die het prima doet verder
 
Als je ooit met een NT gebaseerde Garmin hebt gewerkt wil je niet meer terug naar een SP3 (met een 2610 geen ervaring)
Vooral de GPS fix in bebost/bebouwd gebied is met de nieuwere modellen stukken beter en de unit zelf is veel sneller met berekenen en tekenen van je kaarten :Y
Een ander voordeel is het formaat van de nieuwere modellen.
Een nuvi 510 of zumo 220 stop je in je binnenzak.
 
Laatst bewerkt:
Ah! Dit is leuk. In de zin dat we al snel geneigd zijn apparaten van meer dan vijf jaar oud definitief naar de eeuwige jachtvelden te verwijzen. Maar dat dat lang niet altijd nodig is.
En ook heel erg leuk de GPS-V weer eens tegen te komen; het toestel dat voor mij de eerste kennismaking met GPS was.

Paar opmerkingen in dit verband:
- inderdaad: je kunt de kaarten van Free worldwide Garmin maps from OpenStreetMap probleemloos is alle garmins gebruiken
- een SP-III zou eventueel ook kunnen. Het laden van routes gaat weliswaar serieel, maar kaarten gaan via een usb-cardreader
- echter: aangezien je op marktplaats een 2610 al voor enkele tientjes koopt zou ik daar voor gaan.
- de 2610 biedt tov de sp-III ook als voordeel dat hij véél sneller is en het geheugen véél groter
- aan de 2610 kan weinig kapot gaan; als er al iets kapot is dan is het meestal het touchscreen. Let er op dat dat niet bladdert c.q. 'blaasjes' heeft
- ideaal is als je hem in combinatie met de 'prefect cradle' kunt kopen. Hou er wel rekening mee dat, bij defect, die bekabeling niet meer te krijgen is.
- belangrijkste verschil met de opvolger 2720/2820 is dat die laatste nog met NT kaartmateriaal werlkt en nog officieel te updaten is. Dat maakt de marktwaarde ook hoger
- belangrijkste verschil met de zumo 550 (en later) is kwaliteit van ontvangst - die is echt wel enorm verbeterd. Van de andere kant: we hebben het jarenlang met de streetpilot kunnen doen, dus waarom zou dat nu niet meer kunnen?
- De OSm kaarten zijn uitstekend bruikbaar en juist zeer actueel. Wel zul je eerder tegen technische kaartfoutjes aan kunnen lopen, kan het zijn dat lange routes niet berekend kunnen worden en dat het opzoeken van een adres soms wat lastiger is.

Tot slot: mocht je toch gaan voor een tweedehands zumo dan vind je hier nog wat tips:
Tips bij aanschaf van een tweedehands Zumo — MrGPS

Succes (en geef die gps-V een mooi museum-plekje!)
 
Dank je Hans. Voor mijn gps V ben ik toentertijd nog bij jullie geweest in notter.

Naar het museum hoeft ie nog niet, ik gebruik hem nog vaak op de fiets. Heb nu een kabeltje besteld, even kijken of ie op de motor ook nog bevalt.
 
ah, Hans is van de grote GPS shop die ook in Heerhugowaard zit?
daar kom ik vandaan, was er beetje teleurgesteld.
ik heb gebruikte 2820 die nog op een anders naam geregistreerd staat, nu kan ik er geen updates op plaatsen helaas.
 
ah, Hans is van de grote GPS shop die ook in Heerhugowaard zit?
In het verleden wel, maar al een tijdje niet meer...

Als de vorige eigenaar van de 2820 het toestel loskoppelt van zijn account, kun jij 'm registreren.
Kun je hem bereiken? Zo niet, dan heb je een probleem, en daar kan WayPoint niets aan veranderen...
 
Ah! Dit is leuk. In de zin dat we al snel geneigd zijn apparaten van meer dan vijf jaar oud definitief naar de eeuwige jachtvelden te verwijzen. Maar dat dat lang niet altijd nodig is.

- belangrijkste verschil met de opvolger 2720/2820 is dat die laatste nog met NT kaartmateriaal werlkt en nog officieel te updaten is. Dat maakt de marktwaarde ook hoger
Nou, ik heb nog een 2820 en ik heb geprobeerd om via het officiele Garmin kanaal de kaarten te updaten. Dat lukte niet, ik kreeg het spul niet gedownload. Commentaar van Garmin: "uw gps is eigenlijk te oud, we raden u aan een nieuwe te kopen." Heb mijn geld terug gekregen en dat was het dan.
Nou ben ik niet voor één gat te vangen, en als ze tegen mij zeggen 'het kan niet' terwijl het wel moet kunnen, dan ga ik zelf wat verzinnen. Dus ik heb op het internet een recente kopie gevonden en het is prima gelukt om die te installeren. Zowel op de computer als op de gps. Voor de gps heb ik verschillende files gemaakt, eentje voor West- en Zuid-Europa, eentje voor het noorden en zo nog een paar. Dus het kan wel, het updaten, maar wees voorbereid op problemen.

:]
 
In het verleden wel, maar al een tijdje niet meer...

Als de vorige eigenaar van de 2820 het toestel loskoppelt van zijn account, kun jij 'm registreren.
Kun je hem bereiken? Zo niet, dan heb je een probleem, en daar kan WayPoint niets aan veranderen...


vind ik nogal kort door de bocht,
idd, de vorige eigenaar heeft hem geregistreerd, ik heb bij aankoop alle papieren erbij gekregen, dus kan aantonen dat het een eerlijk apparaat is. Helaas, de vorige eigenaar laat niets meer van zich horen ondanks meerder pogingen.
De database waarin dit wordt geregistreerd is van Garmin, moet een beheerder hebben, dus niet kunnen is bij mij een non issue.

ik ga wel ff op zoek naar iets werkends maar dan minder legaal.
 
Laatst bewerkt:
In het verleden wel, maar al een tijdje niet meer...

Klopt. Is zelfs alweer drie jaar geleden dat ik daar vertrokken ben..

Zo niet, dan heb je een probleem, en daar kan WayPoint niets aan veranderen...

Ja en nee.

Alleen Garmin kan bij die database. Je moet je verzoek dus aan Garmin richten. Maar dat zou waypoint allicht ook namens jou kunnen doen. Ik weet niet hoe het beleid tegenwoordig is, maar 'in mijn tijd' deden we dat veelal wel; ook al was het toestel misschien niet bij ons gekocht. Maar het hangt er allicht ook van af hoe 'ingevoerd' de medewerker in kwestie is.

De 2820 moet je in principe gewoon nog kunnen updaten, ofschoon het best wat gestoei kan zijn. Toestellen van de oudere generatie werken niet optimaal samen met de nieuwe software.

Ik zou je adviseren een mail te sturen aan NLsupport(at)garmin.com, met daarin het unit ID van je toestel (moet je ergens in het apparaat of in mapsource kunnen uitlezen, is niet hetzelfde als serienummer!) daarbij meteen een scan van papieren die aantonen dat je de rechtmatige eigenaar bent. En daarbij het verzoek om je toestel te ontkoppelen van het MyGarmin account.
Mijn ervaring is dat ze dat vervolgens snel zullen doen.

Ik zou in die mail verder niet reppen over updates; dat maakt het voor de helpdesk medewerker onnodig complex. O-)

Vervolgens kun je een lifetimeupdate aanschaffen en die op je account registreren.

ECHTER:
Ik weet niet of ik zelf, gezien economische waarde, bij een 2820 nog geld zou uitgeven voor een lifetime. Wellicht is ook hier gebruik van de open street map een interessant alternatief.
 
Hans,
dankjewel voor je antwoord, ik ga het proberen op deze wijze op te lossen.
die 2820 heb ik nu, doet het goed, als ik moet kiezen voor een ander, wordt het weer een tweedehandse, gezien budget.
al is de economische waarde 0, als ik voor een update minder betaal, kan dat voor mij een goed alternatief zijn.
ik ga zeker eens kijken voor die open sreet maps.

gr. Jos
 
Laatst bewerkt:
kabeltje is binnen, mapsource geinstalleerd, basecamp ook maar ben nog gewend aan mapsource.
OSM kaarten NL gedownload en naar de GPS V gestuurd (een klein deel uiteraard aangezien de GPS V maar 19mb geheugen heeft.
mijn eigen motor is nu bij de dealer voor vervangen van de abs unit, dus kan de gps v morgen niet uitproberen, maar vrijdag zal ik het ritje naar mijn werk (tilburg-eindhoven) eens proberen met de gps v icm OSM.

ik denk dat ik vrijdag misschien wel eens tot de conclusie ga komen dat het echt tijd is voor een andere navigatie, gps v te langzaam, te klein scherm....

ondertussen op marktplaats al wat rondgesnuffeld voor 2e hands streetpilot 3, 2610, 2620. Nog voldoende aanbod voor idd een paar tientjes.
Dus als die OSM goed bevalt en de gps v niet meer dan zou ik wel eens hard op zoek kunnen gaan naar streetpilot 3 of (iets) nieuwer.
 
Afgelopen vrijdag dus mijn good old gps V getest i.c.m. OSM.
De route van en naar mijn werk/huis ging boven verwachting goed.

Helaas door de sneeuw niet de kans gehad om een van internet gedownloade route te proberen maar als dat net zo goed gaat dan ben ik zeer tevreden.
 
Vroeg me af, ik heb twee Streetpilots liggen, zou er interesse zijn voor een 2610 en een 2820 voor een vriendelijk prijsje? Zeg 100 euro voor alle twee? Beiden voorzien van motorsteun en bekabeling en alles wat er bij geleverd werd. De 2610 doet het wel maar ik zie hem niet op de computer. De 2820 werkt goed, heb ik kaarten van tot 2011, maar is voorzien van een recente 'gevonden' kaart. Zie de post van mij hierboven.
Kortom een berg spullen voor de hobbyist met een smalle beurs. Ga het ook niet opsturen, af te halen in Den Haag. Iemand?
 
Laatst bewerkt:
Van een 2610 naar 2720 naar 550 nu bij 350 LM.

Stiekem nog altijd spijt dat ik de 2720 destijds verkocht heb. :/
een apparaat dat doet wat je van een navi verwacht.....navigeren.

Zonder alle ongein van de modernere apparaten .
[nostalgie modus]
 
Terug
Bovenaan Onderaan