Garmin Zumo deel 7

In 2014 reed ik met mijn nagelnieuwe Zumo 350 door de Vogezen. Regelmatig zat de Zumo flink naast de weg. Ach, zullen wel kinderziektes zijn dacht ik toen. Nu rij ik weer in de Vogezen, en weer zit de Zumo er regelmatig flink naast, is dit een bekend iets? Is hier een oplossing voor? Of is het gewoon een misser van papa Garmin en zijn kaart leverancier en zal ik er mee moeten leren leven....
 
In 2014 reed ik met mijn nagelnieuwe Zumo 350 door de Vogezen. Regelmatig zat de Zumo flink naast de weg. Ach, zullen wel kinderziektes zijn dacht ik toen. Nu rij ik weer in de Vogezen, en weer zit de Zumo er regelmatig flink naast, is dit een bekend iets? Is hier een oplossing voor? Of is het gewoon een misser van papa Garmin en zijn kaart leverancier en zal ik er mee moeten leren leven....

Dit was een kaartfout in 2014. Heb je je kaarten wel eens geupdated?
 
Is er bekend wanneer de nieuwe kaarten voor de oudere garmins uit komen ? CN 2019.10 NT
De NTU versie is reeds beschikbaar ...

Eerst 4 X per jaar
Vorig jaar 2 X
En nu ?
Als het 2 X per jaar zou zijn hadden we die al moeten hebben

Ze dwingen je een beetje een opvolgend model te kopen
En dat is wat mij zo tegen staat

Heb nu een Samsung S9 plus gekocht met 256gig er in
MyRoute er op en navigon met live time update
Vele malen beter als die garmin troep

Na diversen zumos die pas goed werken na diversen updates

Binnenkort gaan mijn 2 zumos 660 er uit
 
Laatst bewerkt:
Vaak zijn niet alle USB-poorten 3.0. Redelijke kans dat er op jouw laptop toch nog 1 of 2 USB2.0 poorten zitten.

Beste advies is niet zozeer het hubje alleen, maar een active hub die een eigen voeding heeft en dat de voeding niet uit je Laptop geleverd moet worden, want de zumo's trekken het maximale vermogen uit de usb poorten en dan besluit de electronica van die poorten regelmatig dat het genoeg is geweest en sluiten de stroom naar die poort af, dus verbinding weg.

Via een losse hub die eigen voeding heeft ben je van dat probleem af en blijft elk toestel netjes gekoppeld.
 
Beste advies is niet zozeer het hubje alleen, maar een active hub die een eigen voeding heeft en dat de voeding niet uit je Laptop geleverd moet worden, want de zumo's trekken het maximale vermogen uit de usb poorten en dan besluit de electronica van die poorten regelmatig dat het genoeg is geweest en sluiten de stroom naar die poort af, dus verbinding weg.

Via een losse hub die eigen voeding heeft ben je van dat probleem af en blijft elk toestel netjes gekoppeld.

Afhankelijk van je gebruik denk ik.
Ik heb juist een klein laptopje gekocht om mee op reis te nemen.
Samen met het kleine usb-hubje werkt het met de Zumo nu goed.
Een extra voeding voor een USB-hub is onhandig omdat ik dan altijd een stopkontakt nodig heb.
Maar ieder zijn keuze natuurlijk.
 
Ik heb een probleempje met mijn Zumo 350. Ik teken mijn vakantieroute normaal in Basecamp en ik sleep deze dan naar het intern geheugen van mijn Zumo.

De route ziet er op de PC gewoon normaal uit zoals ik deze getekend heb.

YNdQ9wh.jpg


Echter selecteer ik in basecamp het toestel zelf en klik daar op het geheugen dan ziet de route er niet meer uit.

Ik wordt ineens over Brussel gestuurd om over de rood gekleurde route maar te zwijgen. En ja op het toestel heb ik te vermijden Snelwegen, Tol en kosten, carpoolstroken, en onverharde wegen aangevinkt.

x9s9Bg0.jpg


Eenmaal op het toestel verwerkt is de boel weer anders... rarara??? Wat doe ik verkeerd? Aangezien de Basecamp eerst aangaf dat het kaartmateriaal niet geinstalleerd stond op de Zumo (strange want dit had ik èn aangevinkty, èn de zumo gaf aan dat het er op stond èn basecamp gaf aan dat het er op stond in het pulldpownmenu) heb ik alles maar weer opnieuw geinstalleerd..

Als voorbeeld hier nog een route:

In Basecamp: 310 km

XuMmx9j.jpg


En op de Garmin (even uitgezoomd): 903 km

FRI5cZC.jpg


g3FzDMc.jpg



Iemand enig idee waar dit aan ligt?
 
Laatst bewerkt:
Probeer de route eens opnieuw te maken zonder maar iets te vermijden (eventueel alleen onverhard).
Begin bij het startpunt, plaats het eindpunt en verleg de tussenliggende lijn net zo lang totdat de gewenste route gemaakt is.

Zorg er voor dat er in de Zumo ook niets op vermijden staat (eventueel alleen onverhard). En dat herberekenen uit staat. Kopieer de route naar de Zumo en bekijk het resultaat eens.
 
Ik ga dat eens doen dan, maar dan nog hoor dit niet zo te gebeuren. Ik heb net alle bestanden uit mijn maps directory gehaald (want ik vermoed dat daar iets mis mee is gezien die melding in basecamp) en ben ze nu opnieuw op de Garmin aan het zetten. Die is dus even bezig. Mocht nog meer tips hebben? Graag! Morgen ga ik er weer me eerder want ik moet zo weer weg. De PC kachelt hier zo lekker door.
 
Met tracks rijden is geen optie. Herberekenen van de route moet ook mogelijk blijven in geval van plotseling verdwenen wegen of wegafsluitingen. Het probleem is dat ik een maand geleden nog een foutloze route in mijn toestel kreeg op deze manier en nu na een update ineens niet meer....

Wederom kreeg ik de melding dat kaarten niet geinstallee3rd waren. Als ik in de Garmin route keek liep ook alles schots en scheef in basecamp als ik de kaart op de garmin selecteerde ipv die op de pc. Via mapinstaller (nog nooit eerder mee gewerkt) zag ik ook dat een gedeelte van 2019.10 (een van de 2) niet geinstalleerd was. Ik ben nu bezig de regio's die ik nodig heb los te installeren op de garmin. Benieuwd of dit effect heeft.... maar dat kan zoals de software van garmin zeg "uren" duren.... wordt vervolgd...
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt alsof het toestel routeert over een basiskaart in plaats van de City Navigator kaarten. Inderdaad alle kaarten opnieuw installeren zou ik proberen.

Controleer ook even dat er geen andere kaarten aan staan in het toestel dan CN kaarten.
 
Via mapinstaller bepaalde gedeeltes van europa opnieuw geselecteerd (mijn garmin was schijnbaar te klein voor een gehele installatie wat ik erg vreemd vind) en de eerste 12 routes gingen goed! Op een paar bochtjes na (wel of geen dorpskern) werden de routes op misschien 1 kilometer verschil na geheel goed mee overgenomen... Echter de laatste 3 routes van mijn trip was het weer 1 groot drama, dit terwijl deze over hetzelfde kaartmateriaal gaan...

Vanavond dus weer verder proberen en eens uit zien te vinden of ik de Garmin geheel terug kan zetten naar fabrieksinstellingen. Ik zal ook al het kaartmateriaal van mijn pc halen en het daar opnieuw opzetten...

Mocht iemand nog tips hebben dan zijn deze altijd welkom!
 
Via mapinstaller bepaalde gedeeltes van europa opnieuw geselecteerd (mijn garmin was schijnbaar te klein voor een gehele installatie wat ik erg vreemd vind) en de eerste 12 routes gingen goed! Op een paar bochtjes na (wel of geen dorpskern) werden de routes op misschien 1 kilometer verschil na geheel goed mee overgenomen... Echter de laatste 3 routes van mijn trip was het weer 1 groot drama, dit terwijl deze over hetzelfde kaartmateriaal gaan...

Vanavond dus weer verder proberen en eens uit zien te vinden of ik de Garmin geheel terug kan zetten naar fabrieksinstellingen. Ik zal ook al het kaartmateriaal van mijn pc halen en het daar opnieuw opzetten...

Mocht iemand nog tips hebben dan zijn deze altijd welkom!

Klinkt alsof het toestel vol staat met dingen die je niet nodig hebt. De kaarten moeten met gemak passen. Het feit dat na een aantal routes de berekeningen fout gaan kan wel eens liggen aan een gebrek aan schijfruimte.

Dus, probeer eens goed te kijken of er niet teveel zooi op staat. MP3 bestanden misschien? Of oude kaarten? Een mooi tool hiervoor is de JaVaWa Device Manager.
 
Javawa had ik natuurlijk al geprobeerd... en daar alles mee verwijdert.. Ik ga ook dat vanavond nogmaals doen... dan de harde reset... dan alles van Garmin van mijn pc afhalen en de gehele boel vers installeren...

Thnx voor het meedenken allemaal!
 
Laatst bewerkt:
Kijk je toestel eens na met javawa jdm. Nadien je daarmee hier een link plaatsen, zodat we kunnen meekijken of alles ok is op je toestel en of er soms fouten inzitten.
 
En daar was de oplossing... een verneukeratief vinkje wat standaard aan staat om routes te herberekenen tijdens het kopieren... Ach weer wat geleerd. Voor de zekerheid ook maar tracks aangemaakt en die zal ik ook op de zumo zetten.
 
Weet iemand hoe ik het logboek in mijn Zumo 395 leegmaak?

Als ik een route wil maken zie ik allemaal oude routes die ik gereden heb in de kaart en dat is nogal vervelend. In Basecamp kan ik ze niet weghalen omdat ze op de Zumo staan.

Heb alle routes er al afgehaald maar geen idee hoe ik het logboek leegmaak.

Heb de zoekfunctie gebruikt maar die komt met 0,0.
 
En daar was de oplossing... een verneukeratief vinkje wat standaard aan staat om routes te herberekenen tijdens het kopieren... Ach weer wat geleerd. Voor de zekerheid ook maar tracks aangemaakt en die zal ik ook op de zumo zetten.

Waar stond dat vinkje precies? Ik had vandeweek precies hetzelfde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan