Garmin Zumo XT

-tomtom voor de kronkelroutes en garmin om de tracks, daar maakt tomtom een zooitje van en garmin niet
Wat ik zelf wel fijn vind aan de Garmin is dat hij een ingebouwde mp3 speler heeft waar je eventueel muziek op kan zetten. De Tom tom ondersteund dat niet en dan moet het via je telefoon gaan. Terwijl ik daarvan de batterij juist zo lang mogelijk vol wil houden.

Zelf geen ervaring met beide hoor. Maar, ben zelf ook opzoek. En mede door de mp3 speler in de garmin gaat daar redelijk mijn voorkeur naar uit.
 
Is er iemand die zowel de Zumo XT als de TomTom Rider 550 in huis heeft (gehad)? Ben wel benieuwd naar ervaringen. Welke redenen zijn er - buiten het scherm - om ca 200 piek extra neer te leggen voor de XT?

Hoor vaak dat de Garmin veelzijdiger is, maar de TT meer gebruiksvriendelijk. Waar uit dat veelzijdiger zich dan in? Wat zijn opties die je bij Garmin hebt, die TT niet heeft?

Is TT550 nog altijd beter in bochtige weggetjes en leuke adventurous routes dan de Zumo XT?

Ik heb nog geen navigatie en twijfel erg tussen deze TT en Garmin.

Naar wat ik begrepen heb van o.a. MrGPS;

Wil je het nieuwste van het nieuwste, het maximale uit het toestel halen, offroad tracks willen rijden en ben je niet bang om te leren hoe ermee om te gaan; neem de Garmin XT.

Ben je meer van de A naar B (via kronkelroute’s) en staat bedieningsgemak hoog op het lijstje; pak een Rider 550.

Ikzelf heb er ook een hele studie van gemaakt.
Puur voor het scherm alleen had ik de Garmin willen hebben, maar het is toch de TT550 omwille van de prijs, het gemak en goede kronkelroute’s geworden.
Plus einde van de rit doen ze beide waarvoor ze gemaakt zijn; je op plaats van bestemming brengen :)

Succes met je keuze!
 
Ja, ik heb ervaring met beide toestellen en systemen.

_De Zumo is gewoon een prachtig toestel. Met een onovertroffen scherm. Ziet er nieuw en shiny uit. Lijkt qua hardware erg degelijk te zijn. En je kunt er meer mee als je bijvoorbeeld tracks (offroad) wilt gaan rijden. Of als je andere kaarten zoals Topo kaarten en OSM kaarten wilt laden. De routes maak je bij Garmin in Basecamp. Best een ingewikkeld programma dat heel veel mogelijkheden heeft.
Als je een route rijdt met je Zumo gaat hij bij herberekenen wel eens onverwachte dingen doen. Ze zijn er mee bezig geweest, maar het is nog steeds niet goed! Ik had van de week een rondje van circa 100km er in staan. Herberekenen op "vragen". Halverwege week ik even van de route af. En dacht laat ik eens kijken wat ie doet als ik op "ja" klik toen hij vroeg om te herberekenen. Nou dat was in 1 streep naar huis. Over de snelweg. Kon de route wel opnieuw opstarten en weer oppakken trouwens. Vlakbij huis week ik weer af van de route om een stuk af te snijden. Nu wilde hij mij voor de laatste paar kilometer wel terug naar de route sturen. Met een behoorlijke omweg. Zelfs tot ik 3 km van huis was. Huis was einde route. Niet heel logisch gedrag dus.

Qua verkeersinformatie is TomTom ook heer en meester. Nagenoeg alle files, wegafsluitingen en flitsers staan er in. Ze missen zelden wat. De verkeersinformatie van Garmin heeft meer een alibi-functie. Het staat leuk op de doos, maar je hebt er weinig tot niks aan. Tot 2 keer toe voor een wegafsluiting gestaan die wél in TT stond en niet in Garmin.

TomTom Rider is de laatste 5 jaar niet veranderd qua uiterlijk. Dus voor mijn gevoel zou ik dan een "oud" toestel kopen. Ook heb ik te vaak mensen gesproken die toch vochtproblemen hadden. Of afgebroken steuntjes. Mijn idee is dat de hardware gewoon iets beter voor elkaar is dan bij TomTom. Zelfs de stokoude Garmins (net een 210 opgehaald voor mijn vriendin) doen het nagenoeg allemaal nog. De oude oer-Zumo 550 wordt ook nog steeds verkocht en die blijven het ook doen.
Qua routeplanning uit de losse pols heeft TT toch weer echt mijn voorkeur. De kronkelroutes zijn van prima kwaliteit. In 3 gradaties kun je ze laten uitrekenen. De webomgeving "MyDrive"' gebruik je voor het plannen van routes. En bijvoorbeeld het uploaden van POI's. Werkt erg eenvoudig en intuïtief. Ik heb eigenlijk nog niemand gehoord die er moeite mee had. De routes die gemaakt worden zijn "logisch". Natuurlijk blijft het een computer programma dat niet zelf kan nadenken. Maar ik rijd al mijn vakantie etappes met de camper met TT. Gewoon tevreden over.
Bij het verlaten van een route reageert een TT Rider veel logischer. Hij blijft je gewoon terug sturen naar het dichtstbijzijnde punt op de route. Echt gekke dingen heb ik er nog niet met mee gemaakt.

De Rider is nu met cashback actie bijna de helft goedkoper dan een Zumo XT. Toen ik mijn XT bestelde was dat nog niet bekend. Ik ben dus voor de nieuwe Zumo gegaan. Gewoon omdat ik dat het mooiste toestel vond. Misschien wel niet geheel rationeel gekozen. Een Rider had voor mij ook gedaan wat ie moest doen. Was er een nieuwe shiny Rider geweest dan had ik die genomen denk ik.

De Zumo 346 is momenteel ook in de aanbieding bij Louis trouwens:
 
Zelfs de stokoude Garmins (net een 210 opgehaald voor mijn vriendin) doen het nagenoeg allemaal nog. De oude oer-Zumo 550 wordt ook nog steeds verkocht en die blijven het ook doen.

Ik ben het met heel je verhaal EENS !
Behalve:...
Maar ik heb ook 2 Zumo's gehad(500 & 590) en niets anders dan ellende.
En ik ben niet de enige,vrienden van me hebben al diversen keren d'r Zumo 550 weg kunnen brengen omdat die zo door als een pier was !
En dan de ellende van de 590,softwarematig het gekloot met het herberekenen,softe & Harde punten enz enz....Hardwarematig een accu die helemaal k#t was en dan de USB board problemen die de kop opstaken !
Allebei de toestellen omkunnen ruilen bij Waypoint (Moordrecht) tegen bijbebetaling,gebeurde allebei net toen de garantie over was,topservice van Waypoint maar Garmin is helemaal K#t.

Ps...
Oja lekker he die XT , net op de markt en begint al met een houder waar spelling op zit.....
Voor mij nooit geen Garmin meer !!!
 
Nu van de andere kant, ik heb 10 jaar een Zumo 550 gehad, altijd meegenomen met onze vakanties usa/aus, trips op de motor in nl/DL en altijd perfect gedaan.

Totdat de de touchscreen stuk ging....

Nu een tt550, gekloot met de WiFi update dus nu via ‘connect usb’ en voor de rest ook een prima apparaat.
 
Nu van de andere kant, ik heb 10 jaar een Zumo 550 gehad, altijd meegenomen met onze vakanties usa/aus, trips op de motor in nl/DL en altijd perfect gedaan.

Totdat de de touchscreen stuk ging....

Nu een tt550, gekloot met de WiFi update dus nu via ‘connect usb’ en voor de rest ook een prima apparaat.
Zeg ook niet dat er niets mankeert aan TomTom,maar volgens velen is een Garmin veel beter....
Nou ik heb dat zo nooit ervaren !
 
Nu van de andere kant, ik heb 10 jaar een Zumo 550 gehad, altijd meegenomen met onze vakanties usa/aus, trips op de motor in nl/DL en altijd perfect gedaan.

Totdat de de touchscreen stuk ging....

Nu een tt550, gekloot met de WiFi update dus nu via ‘connect usb’ en voor de rest ook een prima apparaat.

Dat lees ik dus wel vaker van jou, dat updates via WiFi helemaal ruk is... Nu heb ik naar aanleiding van je post in het TT550 topic de April update binnengehaald, via WiFi en dat was in een paar minuten gebeurd :t
 
Mijn zumo 350 staat nu zo'n 150000 km op de motor met één enkel probleem dat ik de stroomkabel 1 keer heb moeten vervangen. Voor mij dus een zeer degelijk toestel. Dus voor mij doet de garmin het goed. Sommigen hebben geen problemen maar gebruiken het toestel maar 2000 km per jaar. Het zou erg zijn dan al problemen te hebben. En zijn er kinderziektes die opgelost worden is er niets aan de hand toch?
 
Dat lees ik dus wel vaker van jou, dat updates via WiFi helemaal ruk is... Nu heb ik naar aanleiding van je post in het TT550 topic de April update binnengehaald, via WiFi en dat was in een paar minuten gebeurd :t
Ach, ik doe de update via de usb en klaar. Ik kreeg de tip, van GS-ben, om de kanaal frequentie vd router aan te passen ivm andere routes in mijn woonomgeving.

Ohja, vriend van mij heeft 15 jaar een Garmin 660...doet het ook nog steeds goed. Alleen rij ik altijd voorop met de tt.... :+
 
Ik ben het met heel je verhaal EENS !
Behalve:...
Maar ik heb ook 2 Zumo's gehad(500 & 590) en niets anders dan ellende.
En ik ben niet de enige,vrienden van me hebben al diversen keren d'r Zumo 550 weg kunnen brengen omdat die zo door als een pier was !
En dan de ellende van de 590,softwarematig het gekloot met het herberekenen,softe & Harde punten enz enz....Hardwarematig een accu die helemaal k#t was en dan de USB board problemen die de kop opstaken !
Allebei de toestellen omkunnen ruilen bij Waypoint (Moordrecht) tegen bijbebetaling,gebeurde allebei net toen de garantie over was,topservice van Waypoint maar Garmin is helemaal K#t.

Ps...
Oja lekker he die XT , net op de markt en begint al met een houder waar spelling op zit.....
Voor mij nooit geen Garmin meer !!!
Die ervaring heb ik dus ook .!!
Al die ellende heb ik ook !
 
Zeg ook niet dat er niets mankeert aan TomTom,maar volgens velen is een Garmin veel beter....
Nou ik heb dat zo nooit ervaren !
Prima om ervaringen te delen.

Maar het overgrote deel van gebruikers hebben gelukkig geen slechte ervaringen vandaar dat ze een succes zijn voor motorrijders....
 
Prima om ervaringen te delen.

Maar het overgrote deel van gebruikers hebben gelukkig geen slechte ervaringen vandaar dat ze een succes zijn voor motorrijders....
Dat is niet helemaal waar,het regent klachten over de Zumo's....
Wat ik niet snap is dat Garmin het dan niet op lost , zelfde met de software....hoe vaak is er al niet geklaagt door diversen specialisten over het herbereken van de 590/595 ???
En waarom kan het dan nu na al die jaren met de XT wel ?
 
Dat is niet helemaal waar,het regent klachten over de Zumo's....
Wat ik niet snap is dat Garmin het dan niet op lost , zelfde met de software....hoe vaak is er al niet geklaagt door diversen specialisten over het herbereken van de 590/595 ???
En waarom kan het dan nu na al die jaren met de XT wel ?
Luisteren nu naar de klanten...verloren terrein op de markt weer heroveren, zeg het maar.

Fijne dag verder, ik klik hem straks op de motor en stel een bestemming in...ik denk de Achterhoek.... :W
 
Garmin raakt steeds meer klanten kwijt aan TomTom. Daarom hebben ze de XT zo gemaakt dat ie veel kan wat een Rider ook kan. Denk aan kronkelroutes en uploaden van routes vanuit de cloud zonder steeds dat ding aan Basecamp te moeten hangen met een draadje.
Had TomTom nu als eerste een nieuwe moderne blingbling Rider uit gebracht dan was dat momenteel hét toestel geweest.
Ik was toe aan wat nieuws, zat van het geklier met de Chinees en wilde geen smartphone oplossing meer. Dan moet je een keuze maken. Ouwe vertrouwde Rider of nieuwe shiny XT. Ik heb me laten verleiden. En tot nu toe niet ontevreden. Maar er is wel ruimte voor verbetering.
 
Nu van de andere kant, ik heb 10 jaar een Zumo 550 gehad, altijd meegenomen met onze vakanties usa/aus, trips op de motor in nl/DL en altijd perfect gedaan.

Totdat de de touchscreen stuk ging....

Nu een tt550, gekloot met de WiFi update dus nu via ‘connect usb’ en voor de rest ook een prima apparaat.
Dat wifi kan je TomTom niet aanrekenen. Bij vrijwel iedereen gaat dit goed, bij mij gaan updates super snel via wifi. Zal dus meer met jouw wifi en thuis siyuatie te maken hebben.
 
Wat ik niet snap is dat Garmin het dan niet op lost , zelfde met de software....hoe vaak is er al niet geklaagt door diversen specialisten over het herbereken van de 590/595 ???
En waarom kan het dan nu na al die jaren met de XT wel ?


Ik heb nooit geen problemen gehad met de manier van werken... ook de 590/595/390/395 kan je op dezelfde manier laten werken als de vorige modellen qua herberekenen... je moet gewoon een beetje willen (leren) werken met dat ding.

Hier gaat mijn 395 dit jaar ook vervangen worden door de XT, maar zeker niet omwille van die functie.
 
Garmin raakt steeds meer klanten kwijt aan TomTom. Daarom hebben ze de XT zo gemaakt dat ie veel kan wat een Rider ook kan. Denk aan kronkelroutes en uploaden van routes vanuit de cloud zonder steeds dat ding aan Basecamp te moeten hangen met een draadje.
Had TomTom nu als eerste een nieuwe moderne blingbling Rider uit gebracht dan was dat momenteel hét toestel geweest.
Ik was toe aan wat nieuws, zat van het geklier met de Chinees en wilde geen smartphone oplossing meer. Dan moet je een keuze maken. Ouwe vertrouwde Rider of nieuwe shiny XT. Ik heb me laten verleiden. En tot nu toe niet ontevreden. Maar er is wel ruimte voor verbetering.
Tomtom zal ook niet stil zitten om een antwoord te hebben op de XT van Garmin.......
 
Ja, en dan komt Garmin (of wellicht een ander, alhoewel dat niet binnen afzienbare termijn zal zijn) weer, en zo herhaalt dat spelletje zich tot in de oneindigheid. Als je in de markt bent en je verwacht geen gigantische doorbraken dan zou ik gewoon kijken naar wat op dat moment voor jou de beste keuze is. Zit er niks tussen dan is afwachten een prima tactiek, maar anders blijf je aan het wachten want vroeg of laat komt er altijd wel wat beters.
 
Tomtom zal ook niet stil zitten om een antwoord te hebben op de XT van Garmin.......

TomTom is met de iOS en Android App aan het migreren naar nieuwe NDS kaarten.
Het zal mij niet verbazen als ook de navigatie kastjes een update krijgen naar NDS kaarten.

De Nav4 generatie was er ook eerst voor de auto en later kwam de Rider 400 als eerste Nav4 toestel voor de motor.

Hetzelfde voor de Nav5 WiFi generatie eerst voor de auto en later de Rider 550 als eerste Nav5 toestel voor de motor.

Ik vermoed dat toestellen met NDS kaarten zullen wel Nav6 gaan heten.
Zowel de Rider 400, 410, 450 als 550 zijn op de motorbeurs geïntroduceerd.
Met de helderheid van het scherm lopen ze nu achter op Garmin.

Dus een introductie van nieuwe Nav6 Rider met een beter scherm tijdens de volgende motorbeurs lijkt mij waarschijnlijk.
 
Die app heb ik al geprobeerd. Grootste nadeel is dat de synchronisatie met MyDrive (nog) niet werkt. En dat is voor het rijden van routes wel essentieel. Verder zie ik weinig verschil met de old-style app. Voordeel zou moeten zijn dat de kaarten real time geupdate worden. En niet meer 2 keer per jaar.
 
Heb al een paar jaar een 595 Lm maar erger mij kapot aan dat ding .valt zomaar op de meest onmogelijke plekken uit waardoor je in vervelende situaties terecht komt(drukke stad)!
Heb op mijn vakantie s altijd nog mij 550 bij me en die heeft mij dan uit de shit geholpen!
Met een 595Lm is het fijn rijden .maar het gevoel dat hij elk moment uitvalt is niet prettig!

Ben ook benieuwd of dat met de XT zoveel beter gaat zijn. Ben met de 350 ook regelmatig even het contact kwijt en schakelt die uit.
Nieuw werkte dat bij alle toestellen prima natuurlijk.
 
Het rijden van routes gaat goed met de XT. Het onderweg (weer) oppakken van de route doet ie nog niet zo handig en logisch als een TomTom. Ik heb koningsdag een ritje gedaan die ik gedownload had van internet. De verkeersinformatie is niks van Garmin. We begonnen gelijk met een afgesloten weg. (Stond wel in TomTom als afgesloten). Het startpunt van de route had ik blijkbaar op een paar meter gemist. (Stond ergens op een rotonde). Alleen opnieuw de route opstarten en dan "dichtstbijzijnde punt" kiezen bood soelaas. Anders blijft hij je terug sturen.
Vanaf het einde van de route naar huis wilde ik de "kronkelroute" van de XT proberen. Niet echt onder de indruk. Ongeveer 20km N weg gereden. Terwijl daar wel andere mogelijkheden zijn. Dat doet TT ook beter. Gelukkig heb ik de nieuwste versie van de Onroute Motorkaart er ook weer op staan. Dat werkt over het algemeen wel goed als je leuk binnendoor wilt rijden. En anders maar met Kurviger op de telefoon een route maken en die naar de Zumo sturen. De Drive app voor route overdracht werkt ook prima.
 
Terug
Bovenaan Onderaan