Gasschuif gelimiteerd op ong. 50% open, what the fuck?

PART 66

MF veteraan
14 aug 2007
2.833
238
Amsterdam
Luitjes,

Tijdens het nalopen van mijn carburateur (choke en rubbers i.v.m ploffen) viel mij op dat de gasschuiven slechts tot de helft opengeschoven kunnen worden.

DSC00057.jpg


DSC00056.jpg


Bij het verwijderen van het deksel kwam ik dit tegen:

DSC00058.jpg


DSC00059.jpg


Kan iemand mij vertellen wat dit is? Is dit een begrenzer? of is het gedaan om het karakter / brandstofverbruik van de motor aan te passen?

Toen ik de motor kocht heb ik nml nog een dik bedrag neer mogen tellen voor het begrenzen. Nergens heb ik vervolgens andere inlaatrubbers of een kleinere gasslag mogen merken en toen ik prima meekwam met vier dezelfde motoren op een vakantie begon ik steeds meer en meer te geloven dat het begrenzen niet eens uitgevoerd was!

...tot tien minuten geleden...? *O*
 
hoezo?
hoe word de mengselverhouding dan verstoord?
leg eens uit.

Bij een carburateur met een vacuümgestuurde gasschuif wordt de sproeiernaald omhoog getrokken door de drukval over de vacuümschuif. Hierdoor wordt de doorlaat opening van de benzinesproeier groter.
Dit systeem is zo in elkaar gebreid dat de drukval over de vacuümschuif binnen nauwe grenzen hetzelfde blijft. Door de vorm van de naald is de sproeier bij alle luchthoeveelheden precies groot genoeg om de hoeveelheid brandstof bij te mengen.

Als je de gasklep wél open laat gaan, maar de vacuümschuif gaat tegenhouden, gaat er meer lucht stromen terwijl de vacuümschuif op zijn plek blijft. Hierdoor wordt de drukval over de vacuümschuif groter.

Op dat moment loopt er dus méér lucht langs de sproeier, terwijl de benzine doorlaat van deze sproeier niet groter geworden is. Doordat de snelheid van de lucht die langs de sproeier stroomt ook toeneemt wordt er nog wel iets meer benzine opgezogen, maar niet genoeg om de hoeveelheid lucht tot lambda 1 te 'carbureren'

meer lucht + niet voldoende extra benzine = armer mengsel.


snappez-vous?
 
Laatst bewerkt:
Als je de gasklep wél open laat gaan, maar de vacuümschuif gaat tegenhouden, gaat er meer lucht stromen terwijl de vacuümschuif op zijn plek blijft. Hierdoor wordt de drukval over de vacuümschuif groter.

Er kan toch niet meer lucht stromen dan dat die vacuümschuif doorlaat? Die beperkt de luchtstroom net zo goed als de gasklep dat doet. Daardoor wordt ook de hoeveelheid brandbaar mengsel beperkt en blijft de samenstelling binnen de grenzen.

Hetzelfde effect heb je bij injectiesystemen met een kabelbediende gasklep en een tweede die door de computer wordt versteld om de luchtsnelheid op peil te houden.
 
Bij een carburateur met een vacuümgestuurde gasschuif wordt de sproeiernaald omhoog getrokken door de drukval over de vacuümschuif. Hierdoor wordt de doorlaat opening van de benzinesproeier groter.
Dit systeem is zo in elkaar gebreid dat de drukval over de vacuümschuif binnen nauwe grenzen hetzelfde blijft. Door de vorm van de naald is de sproeier bij alle luchthoeveelheden precies groot genoeg om de hoeveelheid brandstof bij te mengen.

Als je de gasklep wél open laat gaan, maar de vacuümschuif gaat tegenhouden, gaat er meer lucht stromen terwijl de vacuümschuif op zijn plek blijft. Hierdoor wordt de drukval over de vacuümschuif groter.

Op dat moment loopt er dus méér lucht langs de sproeier, terwijl de benzine doorlaat van deze sproeier niet groter geworden is. Doordat de snelheid van de lucht die langs de sproeier stroomt ook toeneemt wordt er nog wel iets meer benzine opgezogen, maar niet genoeg om de hoeveelheid lucht tot lambda 1 te 'carbureren'

meer lucht + niet voldoende extra benzine = armer mengsel.


snappez-vous?
Toch klopt je beredenering niet. Zowel de vlinderklep als de vacuumschuif kunnen de beperkende factor zijn voor het doorlaten van lucht. Wanneer je normaal gesproken rijdt 'rem' je de luchtstroom door de vlinderklep niet geheel te openen bij alles minder dan vol gas. De luchtsnelheid door de opening van de gasschuif is hierbij redelijk constant en hierop is de naald juist berekend.
In de praktijk heb ik dit ook meermalen gezien: bij begrenzen op de gasschuif blijft de mengverhouding gelijk. Dit is gemeten op de testbank met misschien een half uurtje tussen de runs.
 
Bij een carburateur met een vacuümgestuurde gasschuif wordt de sproeiernaald omhoog getrokken door de drukval over de vacuümschuif. Hierdoor wordt de doorlaat opening van de benzinesproeier groter.
Dit systeem is zo in elkaar gebreid dat de drukval over de vacuümschuif binnen nauwe grenzen hetzelfde blijft. Door de vorm van de naald is de sproeier bij alle luchthoeveelheden precies groot genoeg om de hoeveelheid brandstof bij te mengen.

Als je de gasklep wél open laat gaan, maar de vacuümschuif gaat tegenhouden, gaat er meer lucht stromen terwijl de vacuümschuif op zijn plek blijft. Hierdoor wordt de drukval over de vacuümschuif groter.

Op dat moment loopt er dus méér lucht langs de sproeier, terwijl de benzine doorlaat van deze sproeier niet groter geworden is. Doordat de snelheid van de lucht die langs de sproeier stroomt ook toeneemt wordt er nog wel iets meer benzine opgezogen, maar niet genoeg om de hoeveelheid lucht tot lambda 1 te 'carbureren'

meer lucht + niet voldoende extra benzine = armer mengsel.


snappez-vous?



je gaat er vanuit dat het toerental toch nog verder stijgt, ondanks dat de gasschuif niet verder opengaat en dat klopt niet.
 
Het is één van de manieren om het vermogen te begrenzen.

Ik heb het bij een GSX600 ook wel eens gezien (die carb heb ik nog liggen zelfs, dacht ik :? ).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij een carburateur met een vacuümgestuurde gasschuif wordt de sproeiernaald omhoog getrokken door de drukval over de vacuümschuif. Hierdoor wordt de doorlaat opening van de benzinesproeier groter.
Dit systeem is zo in elkaar gebreid dat de drukval over de vacuümschuif binnen nauwe grenzen hetzelfde blijft. Door de vorm van de naald is de sproeier bij alle luchthoeveelheden precies groot genoeg om de hoeveelheid brandstof bij te mengen.

Als je de gasklep wél open laat gaan, maar de vacuümschuif gaat tegenhouden, gaat er meer lucht stromen terwijl de vacuümschuif op zijn plek blijft. Hierdoor wordt de drukval over de vacuümschuif groter.

Op dat moment loopt er dus méér lucht langs de sproeier, terwijl de benzine doorlaat van deze sproeier niet groter geworden is. Doordat de snelheid van de lucht die langs de sproeier stroomt ook toeneemt wordt er nog wel iets meer benzine opgezogen, maar niet genoeg om de hoeveelheid lucht tot lambda 1 te 'carbureren'

meer lucht + niet voldoende extra benzine = armer mengsel.


snappez-vous?

Lezen in theorie kan soms je geest op een dwaalspoor brengen...

Als je geen CV carburrateur hebt, dan is het anders, maar een CV carburateur zorgt er juist voor dat vooral bij veranderen van de gasklep/vlinderklep, de brandstof -luchtverhouding bijna ideaal is, dus dat veranderd niet als je de CV-schuiven gaat beperken, blijft ideaal, omdat je de brandstoftoevoer OOK regelt met die CV-schuif. niet met de vlinderklep.

Brandstof wordt aangezogen door het vacuum wat in je inlaattraject ontstaat, door allerlei beperkingen (venturi's) in je traject te maken.
Een van je beperkingen is je vlinderklep.
Als die op b.v. 1/8e open staat, dan zuigt je cilinder hard aan die klep, want de zuigkracht van de cilinder is bij elke slag hetzelfde. ( en vergeet even de verliezen door snelheidsverhoging)
Dus achter jouw vlinderklep is nu een groot vacuum want je houdt de luchtstroom tegen.
Omdat de benzineaanvoer op een excate plaats zit, zorgt deze ervoor dat de luchtstroming genoeg benzine meezuigt met de beperkte luchtstroom.

Draai je nu het gas plotseling helemaal open, dan valt het vacuum weg, en zou er dus geen of veel te weinig benzine meekomen, dus dat moet je oplossen...
Dat kun je doen door een extra acceleratiepomp op je carburateur te bouwen, OF je gaat een demping maken in je venturi...
EN DAT IS DE VACUUMKLEP
Valt het vacuum weg doordat je de vlinderklep verder opendraaid, , dan stijgt de gasschuif niet mee, die zakt zelfs een fractie , om zo je mengsel iets te verrijken, waardoor je mengsel dus nooit te arm is....
Dus bij CV carburateuren ( mits technisch in orde) KAN het mengsel nooit te arm zijn
 
Ik heb er twee jaar mee gereden en nog geen last gehad van ontploffende blokken. bougies hebben ook de juiste kleur; Ik heb niets te klagen!

Ik vind dit wel een geniale manier om te begrenzen: machine heeft 60PK, vernauw de doorlaat met ong. 50% en we zitten op 30 PK! Gelukkig ben ik onderhand al 25KW af, anders had ik ze moeten laten zitten!

Maar jongens... tijd voor een nieuwe dicussie? ;)
 
Dat maakt toch niks uit? Wat de opstelling ook is, je trekt altijd via de kabel iets (klep of schuif) tot een aanslag. De kabel knapt alleen als je er harder aan gaat trekken, niet doordat je de slag beperkt.
De kabel kan je ook niet kapot trekken, wat dat betreft is het een non discussie. Je kunt met een gaskabel een vrachtwagen van zijn plek trekken. Een gaskabel breekt door vermoeiing, of slijtage (bramen).
 
De kabel kan je ook niet kapot trekken, wat dat betreft is het een non discussie. Je kunt met een gaskabel een vrachtwagen van zijn plek trekken. Een gaskabel breekt door vermoeiing, of slijtage (bramen).
Je zou nog kunnen zeggen dat ie door een hogere kracht sneller vermoeid en/of verslijt (en dat is dus niet aan de orde), maar idd.. wat mij betreft is het ook een non discussie.
 
Dat maakt toch niks uit? Wat de opstelling ook is, je trekt altijd via de kabel iets (klep of schuif) tot een aanslag. De kabel knapt alleen als je er harder aan gaat trekken, niet doordat je de slag beperkt.
Kennelijk weten niet veel mensen meer hoe een ouderwetse carb + gashandle werken. Als je bij "eenvoudig spul" een begrenzend busje boven de gasschuif aanbrengt en toch probeert gas open te draaien tot de aanslag van de handle, duurt je kabeltje heus korter.
 
Kennelijk weten niet veel mensen meer hoe een ouderwetse carb + gashandle werken. Als je bij "eenvoudig spul" een begrenzend busje boven de gasschuif aanbrengt en toch probeert gas open te draaien tot de aanslag van de handle, duurt je kabeltje heus korter.
Je gashandvat word begrenst op de gasschuif al voor je gashandvat zelf tegen de aanslag zit.
Anders zou je gas niet helemaal open kunnen als er iets teveel speling op de kabel zit.
Knappe jonge overigens die zoveel kracht kan zetten met de gashendel dat hij daardoor de kabel kapot trekt.
Ik sta er niks van te kijken als de kabel pas kapot gaat bij een belasting van hondere kilo's
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je gashandvat word begrenst op de gasschuif al voor je gashandvat zelf tegen de aanslag zit.
Anders zou je gas niet helemaal open kunnen als er iets teveel speling op de kabel zit.
Knappe jonge overigens die zoveel kracht kan zetten met de gashendel dat hij daardoor de kabel kapot trekt.
Ik sta er niks van te kijken als de kabel pas kapot gaat bij een belasting van hondere kilo's
Ook de treksterkte van staalkabel is in te delen in een aantal kwaliteiten, zo kennen we 1570 N/mm², 1770 N/mm², 1960 N/mm² en zelfs 2160 N/mm²
Euronorm
Ja, dan ben je sterk als je dat stuk kan trekken.
 
Op bromfietsen was bij mij het gaskabeltje het vaakst gebroken, veel beweging helpt.

Het leek mij toch echt wel dat de stop in de handle het eind bepaalt en dat het laatste stukje beweging van de gasschuif geen effect had op snelheid of toerental.
 
Kennelijk weten niet veel mensen meer hoe een ouderwetse carb + gashandle werken. Als je bij "eenvoudig spul" een begrenzend busje boven de gasschuif aanbrengt en toch probeert gas open te draaien tot de aanslag van de handle, duurt je kabeltje heus korter.
De brommers die ik heb gehad kwamen uit de jaren '60 en '70 (kleppenkasten), en deze hadden allemaal de aanslag op de schuif, niet op de handle.
Wel heb ik knappende kabels gehad, maar dat kwam elke keer door vocht in de buitenkabel waardoor de binnenkabel doorroeste en/of doorsleet (oude kabels, niet goed gesmeerd etc.). Dat het gas niet vanzelf terugging was vaak al een voorteken :o :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan