Gasschuiven smeren?

Sleor

Die hard MF'er
16 feb 2004
421
0
Oostende-België
Nu ik bezig ben mijn zx6r 98 carbs te reinigen vraag ik mezelf af of dat de CV schuiven moeten gesmeerd zijn?

Loopt schoongemaakt en droog toch niet zo super vind ik, dus wat doe je hiermee?

Invetten, of fijn laagje olie of gewoon droog houden??
 
Ten overvloede: niet smeren.

En als er een zwart laagje op zit dat op sommige plekken weggesleten is, dan zou ik ze vervangen. Dat zwarte laagje is teflon of zoiets en zorgt er voor dat ze wat soepeler open en dicht gaan.

In mijn Firetractor zitten overigens gewoon plastic gasschuiven.
 
Omdat er een brandschoon lucht/benzine mengsel onderdoor moet?
denk je niet dat de benzinedamp de olie zo weer van de gasschoeve afspoelt?

Invetten, nee, maar een drupje olie zodat het wat soepeler in elkaar schuift kan geen kwaad.
Volgens mij is het zinloos, maar als je er een prettig gevoel van krijgt, vooral een drupje olie geven.
 
denk je niet dat de benzinedamp de olie zo weer van de gasschoeve afspoelt?

Invetten, nee, maar een drupje olie zodat het wat soepeler in elkaar schuift kan geen kwaad.
Volgens mij is het zinloos, maar als je er een prettig gevoel van krijgt, vooral een drupje olie geven.



Watervast vet, te verkrijgen in de betere watersportwinkel.
 
Als je ze smeert worden ze makkelijker omhoog gedrukt door het langsstromende mengesel, waardoor je een andere reactie krijgt, als wanneer ze met de originele "stroefheid" omhoog zouden gaan.

Dit is echter theoretisch, ik denk zelf dat je er in de praktijk weinig van zult merken.
But then again, als je gaschuifen vast zouden zitten, moet je dat toch eerst oplossen, en als je gasschuifen wel makkelijk omhoog en laag zouden gaan, waarom zou je ze dan nog extra smeren?

"don't fix it unless it's broken"
 
waarom zou je de gasschuiven niet mogen smeren? intressen..
Ik heb vele jaren geleden eens gehoord van een Gold Wing (toen een van de eerste motoren met cv carbs) met een raadselachtig carburatieprobleem.
Uiteindelijk werd heel veel later ontdekt dat de monteur de gasschuiven steeds met olie monteerde.
Kennelijk levert dat een ongewenst gedrag van de automatische gasschuiven op.
 
denk je niet dat de benzinedamp de olie zo weer van de gasschoeve afspoelt?

Invetten, nee, maar een drupje olie zodat het wat soepeler in elkaar schuift kan geen kwaad.
Volgens mij is het zinloos, maar als je er een prettig gevoel van krijgt, vooral een drupje olie geven.

Inderdaad dat zijn we met elkaar eens, het is onzin om het te doen. daarbij houden je bougies niet zo van druppels olie.

Even off-topic; waarom heb je een mannetje dat een Swastika in een vuilnisbak gooit als avatar?
 
Als je ze smeert worden ze makkelijker omhoog gedrukt door het langsstromende mengesel

"don't fix it unless it's broken"

Dat laatste zeker mee eens.

Maar de gasschuiven worden niet door het mengsel omhoog gedrukt. Het motorvacuum bepaald de stand van de schuiven en daarmee de luchtdoorlaat en de sproeierdoorlaat.

Ik zou ze niet smeren iig, omdat ik denk dat het een grotere reactie traagheid opleverd.
 
Inderdaad dat zijn we met elkaar eens, het is onzin om het te doen. daarbij houden je bougies niet zo van druppels olie.

Even off-topic; waarom heb je een mannetje dat een Swastika in een vuilnisbak gooit als avatar?

Ik heb een motorfiets gehad die een liter olie op 200km verbruikte, verdeeld over 2 bougies.
Als je maar genoeg snelheid houdt blijven de bougies nog steeds schoon.
die twee druppeltjes olie op de gasschoeve zullen de bougies niet eens merken. Bedenk ook dat een tweetakt 1 liter olie op 25 liter benzine kan smeren.

Die anti nazi avatar heb ik omdat ik ziek word van die mentaliteit in Nederland om alle problemen af te schuiven op een groep die toevallig andere gebruiken en tradities aanhangt dan de roomse kerk. Daar zitten duidelijke parallellen in met de 30-er jaren.
Natuurlijk heb ik niet de illusie dat ik met een avatar een boekverbranding of kristallnacht voorkom, maar ik wil wel het signaal uitzenden. Op duitse fora kom je deze avatar overigens vaker tegen.
 
Olie 'plakt' en zal de schuiven stroever laten lopen (het dempt de beweging). De reactie wordt dus trager, en dat merk je in de gasreactie.

Overigens zal de olie niet snel weg gaan omdat de benzine er niet langs komt (misschien een beetje door wervelingen). Mogelijk wordt de olie dikker na verloop van tijd en gaat je motor nog slechter reageren.

Anyway, je gasreactie wil je niet dempen. Als je motor te fel op het gas reageert, dan kun je dat ook met je rechterhand dempen. Dwz. minder lomp op het gas gaan...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan