Geen spoedje meer!

APH3X2N

Die hard MF'er
20 okt 2011
821
0
Probleem: Ik krijg mijn moer van mn voortandwiel niet los. Ik heb een luchttol met een compressor die tot 10 bar gaat. Zowel linksom als rechtsom geen beweging in te krijgen.

Iemand tips tricks of suggesties, Help!
 
Zorg dat je tandwiel vast staat. Een luchtsleutel geeft klappen maar die zijn heel kort (geen lange slag). Kort genoeg om door de speling in je ketting op te vangen.
Net als een hamerboor losjes vast houden, dan krijg je ook geen gat in de muur.

Dus zorg er voor dat je sleutel ergens klappen op kan geven. (en straks gewoon vast zetten met een momentsleutel, een luchtsleutel is daar niet voor. Krijg je hem de volgende keer ook weer normaal los)

Succes
 
Ketting erop, houten balkje door het achterwiel
glijdend T stuk met een goede zeskant dop (eventueel een 3/4")
een half metertje pijp over de T en laten zien wie baas is
 
Been there, done that. Didn't even get a lousy t-shirt.

Het beste wat je kunt doen is de moer opofferen. Die kost maar een paar euro en dat is beter dan het risico iets aan de motor zelf te mollen. Met de boormachine een paar gaten boren net buiten de schroefdraad. Dan gaat de spanning eraf en kun je de moer normaal gesproken zo losdraaien.

Succes!
 
Hetzelfde heb ik ook gehad, met twee man moet het lukken, met een koevoet blokkeer je het voortandwiel(ketting ertussen ) en vervolgens een ander met een lange pijp op de ratel en dan maar zweten .
Als je met een zware luchtsleutel probeert belast je toch de bak zwaar, moet je niet doen. Succes
 
Hetzelfde heb ik ook gehad, met twee man moet het lukken, met een koevoet blokkeer je het voortandwiel(ketting ertussen ) en vervolgens een ander met een lange pijp op de ratel en dan maar zweten .
Als je met een zware luchtsleutel probeert belast je toch de bak zwaar, moet je niet doen. Succes

onzin...juist met een ketting of andere eenzijdige blokkade krijg je nare belastingen in de vorm van zijdelingse componenten .. een snelle tik van een luchtsleutel die vrijwel circulair werkt is vele malen mooier qua het ontzien van assen/de bak
 
onzin...juist met een ketting of andere eenzijdige blokkade krijg je nare belastingen in de vorm van zijdelingse componenten .. een snelle tik van een luchtsleutel die vrijwel circulair werkt is vele malen mooier qua het ontzien van assen/de bak
+1

en verder met een drijvertje erop meppen en in de kruipolie zetten en vloeken wil ook vaak helpen
 
Heren,

Hartelijk dank voor de reacties, we hebben de hoop voor vandaag opgegeven. Luchttol maakte geen verschil en op andere moeren ging ie meteen los! dus het zit goed vast! Ik ga even kijken of mijn dealer wat zwaarder spul heeft.

Jullie horen hoe dit afloopt! want los gaat ie!

Groet
 
Je hebt wel een luchttol en een compressor tot 10 bar, maar wat minstens zo belangrijk is, is het volume wat de compressor kan leveren. Die luchtsleutels hebben nogal wat luchtverbruik. In het algemeen is dit echter wel het beste gereedschap om iets los te krjigen. Ook al omdat vanwege de kloppende werking eventuele roest tussen de verbinding gebroken wordt en verpulverd.
 
Yup.. Vaak is de aansluiting te klein.. Oftewel veel lucht uitblazen door een klein gaatje gaat niet vlot en is de standaard aansluiting en de slang vaak de bottleneck..

Ik heb op de tank van mijn compressor welke eigenlijk iets te klein bemeten is voor een luchttol een extra aansluiting direct gemaakt met een grotere doorlaat. Ook een wat stevigere slang met een grotere doorlaat gebruiken en niet zo'n hobbyslang.. Nu ramt dezelfde luchtsleutel vrolijk iedere bout/moer los.. Soms tijdens het sleutelen even wachten tot de ketel weer op druk is, maar het werkt in ieder geval..
 
Laatst bewerkt:
Yup.. Vaak is de aansluiting te klein.. Oftewel veel lucht uitblazen door een klein gaatje gaat niet vlot en is de standaard aansluiting en de slang vaak de bottleneck..

Ik heb op de tank van mijn compressor welke eigenlijk iets te klein bemeten is voor een luchttol een extra aansluiting direct gemaakt met een grotere doorlaat. Ook een wat stevigere slang met een grotere doorlaat gebruiken en niet zo'n hobbyslang.. Nu ramt dezelfde luchtsleutel vrolijk iedere bout/moer los.. Soms tijdens het sleutelen even wachten tot de ketel weer op druk is, maar het werkt in ieder geval..


Je moet de iso 2000 aansluiting hebben, dat werkt perfect.
 
De tijdelijke oplossing is nu wel:

Nieuwe ketting op oude tandwielen. Die gaan nog zo'n 8000 mee dus dat kan nog wel even. Binnenkort naar dus naar de dealer...
 
twee man. één gaat op de achterrem staan, de ander heeft een goede passende sleutel en een stuk steigerpijp nodig.

als het met meer dan een meter pi9jp nog niet lukt dan is ie of vast gelast, off je hebt niet genoeg pindakaas gegeten :+
 
Tenzij je tandwielen extreem versleten zijn zal het gevaarlijk wel meevallen (disclaimer, niet verantwoordelijk enz). Maar je nieuwe ketting zal wel sneller slijten dus gewoon z.s.m. ook de tandwielen vervangen. Gewoon meteen naar de motorzaak en alles netjes op orde hebben. Rijdt ook wel zo gerust.
 
Terug
Bovenaan Onderaan