Geklapper/ overslaande aandrijving bij veel vermogen

Robinjo

MF veteraan
17 mei 2003
16.012
8.671
Driebergen
Facebook
Techneuten...

Ik heb een Moto Martin, hier heb ik een '88er GSX1100F motorblok ingebouwd met een zelfbouw turbosysteem.
Nu heb ik er een probleem mee waar ik niet uitkom, het is een serieuze voelbaar en hoorbaar geklapper ergens in de aandrijving wanneer er veel vermogen op gezet wordt, dit is in elke versnelling dus niet alleen in de 3e of zo dat had simpel geweest ;) wel is het zo dat het in zijn 5 minder heftig is als in z'n 1.

Ik ben al een tijd bezig hiermee en heb al van alles gedaan om het op te lossen:

Gecheckt of het motorblok recht in het frame zit, ik heb tenslotte zelf de motorsteunen gemaakt ;) Check
Ketting loopt goed vrij van het frame en de achterbrug.
Kettinglijn gecontroleerd met een speciaal laserapparaatje, deze is op de millimeter nauwkeurig in lijn.
Ketting en tandwielen vervangen, geen verschil met de vorige set die er 6700 km op had zitten -O-
Gekeken of het voortandwiel en achtertandwiel even verticaal staan, dit scheelde 0.5 graad.
Splines van de as waar het voortandwiel op wordt gemonteerd zijn in goede staat.
Afwijking zijwaarts van de tandwielen, het voortandwiel zit nu op 0.05 mm en het achtertandwiel op 0.2 mm.
Gecontroleerd of het achterwiel recht in de achterbrug zit, hier heb ik een gereedschapje voor gemaakt waarmee je precies de afstand van de achteras t.o.v. de achterbrugas kan controleren welke ik elke keer gebruik als het wiel er uit is geweest.
Ik heb geen speling op de motorsteunen, wiellagers, achterbruglagers of lager van de uitgaande versnellingsbak-as wat ik kan voelen.
Afgelopen winter heb ik de koppeling (waar een lock-up op is gebouwd, werkt geweldig, geen geslip sinds dag 1) nagekeken en alles zag er goed uit.

Iemand suggesties wat het nog meer zou kunnen zijn?
 
Van mij heeft ook schuine vertanding.

Ben ook wel benieuwd naar het verschil, die van jou heeft sowieso meer pk's, qua koppel wordt spannend.
M'n collega met z'n 180 Pk cbr schrok wel, die was blij dat het stapje in de buddyseat er in zat. 😉

Als je niets zo kunt ontdekken zul je moeten gaan zoeken naar ongewone slijtsge sporen....
Heb je ook meer deeltjes in je olie/carter?

Hij heeft nu met de externe wastegate een bult koppel onderin erbij gekregen joh!!! Hij boost vanaf 3800 rpm, maximale boost al bij 6000 rpm en hij heeft nu ook al veel boost bij 1/4 gas als je hem in dat gebied houdt.

Als ik ergens sporen zou vinden ben ik al blij, weet ik tenminste wat het is, komt vast nog wel :Y
Olie is altijd deeltjesvrij als ik het aftap, alleen zwart, heb ik ook elke keer naar gekeken...

Tandwieldrager en achterwiel horen bij elkaar?
Geen speling in lagers drager?

Ding op de testbank en dan goed luisteren, bepalen waar het geluid vandaan komt

Achterwiel is een PVM wiel met bijbehorende tandwieldrager, deze zit niet in van die grote rubbers zoals origineel maar 6 ringen met rubber en stalen bussen, dit is directer en strakker, niet echt een setup die kan bewegen en wringen.

Heb je wel eens met dat ding gereden op vol vermogen zonder turbo?

Sorry hoor, maar met zoiets zul je een boel vragen krijgen

Kan niet, geen originele uitlaat en originele airbox past niet in het frame, wel vaak zat met lagere boost en dan is het niet aanwezig.
 
En veel vragen is geen probleem, probeer alles mee te nemen en te beantwoorden!!

Wat ik nu ga doen is denk ik eerst camera fixen (of een nieuwe kopen) en de ketting filmen als het gebeurt, heb ik ook gelijk het geluid te pakken hopelijk. En ik wil de testbank op om te kijken en te luisteren.
 
Laatst bewerkt:
hij is dus afgesteld op vroeg veel koppel niet op hoog topvermogen. dan zou ik eens gaan kijken of de transmissiedemper niet aan het doorslaan is. die heeft minder problemen met vermogen als met veel koppel bij lage toeren. dan krijgt een transmissie demper echt enorm op zijn falie. hoe hoger de toeren hoe minder een transmissiedemper hoeft te doen.
 
Misschien wat vergezocht maar speling op de bouten van reactiestang van de remklauw kan bij slepende rem ook voor stoekerig geklapper zorgen.

grtz,

Cees

PS: Ik neem aan dat je de dempingsrubbers in het achterwiel ook onder de loep hebt gehad?
 
Laatst bewerkt:
hij is dus afgesteld op vroeg veel koppel niet op hoog topvermogen. dan zou ik eens gaan kijken of de transmissiedemper niet aan het doorslaan is. die heeft minder problemen met vermogen als met veel koppel bij lage toeren. dan krijgt een transmissie demper echt enorm op zijn falie. hoe hoger de toeren hoe minder een transmissiedemper hoeft te doen.

Nou niet helemaal, het doel is veel vermogen, in dit geval is 250 achterwielpk's wat ik wil halen, het koppel wat je dus ook bij relatief lage toeren hebt is een bij-effect van de gekozen turbo, deze heeft genoeg flow voor zo'n 315 pk maar bouwt redelijk vlot druk op, is wel zwaar voor je blok allemaal. Als hij 1 Bar overdruk levert verdubbeld je koppel ongeveer, zit je ergens tussen de 200 en 250 Nm.

De transmissiedemper waar je het over hebt bedoel je de veren aan de achterkant van de koppeling mee?
 
Misschien wat vergezocht maar speling op de bouten van reactiestang van de remklauw kan bij slepende rem ook voor stoekerig geklapper zorgen.

grtz,

Cees

PS: Ik neem aan dat je de dempingsrubbers in het achterwiel ook onder de loep hebt gehad?

Ik heb helemaal geen reactiestang dus die kan het niet wezen. ;) Gebeurt ook niet bij remmen maar bij hard accelereren.
De dempingsrubbers in het achterwiel hebben we een paar posts eerder al besproken.
 
transmissie dempers heb je in vele vormen en maten. vaak is het een getande aangrijping die door een veer in elkaar wordt geduwd. de aandrijf schokken (veroorzaakt door de verbranding) zorgen er voor dat deze tanden een beetje over elkaar schuiven (waardoor de veer extra comprimeert) en als er dan geen verbranding is of de kracht vermindert duwt de veer de tanden weer terug in elkaar. dit vangt schokken op in de aandrijving. zet je hier echter te veel kracht op komen de tanden helemaal uit elkaar (of komen tegen de aanslag aan) en hoor je hele rare geluiden.
 
transmissie dempers heb je in vele vormen en maten. vaak is het een getande aangrijping die door een veer in elkaar wordt geduwd. de aandrijf schokken (veroorzaakt door de verbranding) zorgen er voor dat deze tanden een beetje over elkaar schuiven (waardoor de veer extra comprimeert) en als er dan geen verbranding is of de kracht vermindert duwt de veer de tanden weer terug in elkaar. dit vangt schokken op in de aandrijving. zet je hier echter te veel kracht op komen de tanden helemaal uit elkaar (of komen tegen de aanslag aan) en hoor je hele rare geluiden.

Zo ééntje als in je voorbeeld heeft een 1100F blok niet, net nog even het werkplaatsboek erbij gepakt om zeker te weten dat ik hem niet vergeten was sinds ik het blok weer heb opgebouwd twee jaar terug maar ik heb alleen de veren achter in de koppeling en de rubbers in het achterwiel als demping.

Die koppeling gaat wel op het lijstje om weer eens heel goed te checken :Y
 
Nog een optie misschien, mijn relatief zachte achterveer, de complete vering voor en achter is van een CBR600RR, de voorkant is ondertussen aangepast met zwaardere veren, de achterkant is nog origineel, zou die het niet trekken en gaan stuiteren???
 
Nog een optie misschien, mijn relatief zachte achterveer, de complete vering voor en achter is van een CBR600RR, de voorkant is ondertussen aangepast met zwaardere veren, de achterkant is nog origineel, zou die het niet trekken en gaan stuiteren???
In het verlengde hiervan, heb je ook op evt (kleine) spelingen in de lagers van achterbrug, tandwieldrager en achterwiel gekeken?
 
Het motorblok wordt scheef getrokken bij veel vermogen op het achterwiel dit frame is ontworpen voor een GSX1100 van ongeveer 100 pk maak een steun tussen het frame en achter tegen het motorblok zodat het blok nooit naar achter getrokken kan worden.
 
@ Jspp1946.
We hebben het hier over een "Moto Martin" frame, met een GSX1100F motor die standaard al 136 PK heeft en waar Robinjo een Turbo opgebouwd heeft. ( zie openings post)


grtz,

Cees
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf eens meegemaakt dat geperste tandwielen onder dergelijke "overbelasting" gaan slippen/vreten over de as waar ze op geperst zijn. Is dat mogelijk ook van toepassing? Ik weet verder niet hoe zo'n blok er uit ziet maar bij mij liep het tandwiel dus over de as los. Ik heb ergens nog foto's. Even zoeken.
 
Heb zelf eens meegemaakt dat geperste tandwielen onder dergelijke "overbelasting" gaan slippen/vreten over de as waar ze op geperst zijn. Is dat mogelijk ook van toepassing? Ik weet verder niet hoe zo'n blok er uit ziet maar bij mij liep het tandwiel dus over de as los. Ik heb ergens nog foto's. Even zoeken.

Dan gaat ie gewoon slippen.
Daarom heb ik het 2de versnellings tandwiel van mijn GS1000 vastgelastt op zn as...
 
Sorry heb een paar posts gemist sinds de laatste keer dat ik keek. :X

Ben ondertussen wel met de motor bezig geweest, meerdere dingen tegen gekomen, een haastig vervangen bougie met een electrodeafstand van 1.1 mm die onder boost een dikke stotter veroorzaakte, slordig... bougies vervangen en weg stotter. *O*

Ondertussen bezig met mengsel afstelling en boostregeling finetunen zag ik mijn blok weer bewegen in het frame, weer de bout bovenaan het blok aan de achterkant gebroken :X Voor de derde keer meen ik, de originele nu weggemikt en 10 mm staf gehaald van goede kwaliteit en deze langer gehouden als de oude, schroefdraad er op en aan beide kanten een dikke koppelmoer erop gedaan zodat ze met een goede hoeveelheid koppen vastgezet konden worden en daarna was het weer een stuk beter.

Het lijkt er op dat (o.a.) het haperen van de motor gecombineerd met de ruimte in de blokophanging het klapperen veroorzaakte.

Daarna nog als test de cilinderkop ook verbonden met het frame, niet fraai maar het voelt gelijk stabieler aan met sturen en volgens mij ook geen geklapper meer maar ben momenteel met de 2e verse van m'n zelfbouw boostregelaar bezig en die schiet nog weleens door dus dat vraagt dan meer mijn aandacht. :+


full
 
En ik ben me er zeer van bewust dat ik dingen uithaal met deze motor waar dit frame nooit voor bedoeld is, er zat een Z 900 blok in bij aankoop met 74 achterwielpk, nu zit ik daar ruim boven met m'n 1216 turboblokje.

Zot heeft groot gelijk met zijn vraag en heeft in het echt al twee keer onder de motor gelegen om de constructie te bekijken en verbeterpunten te bespreken, deze kwam eigenlijk met eenzelfde idee als JSPP1946 (die als mijn vermoeden klopt genoeg ervaring heeft met veel pk's) met een steun tussen blok en frame om kromtrekken te voorkomen.

Hier moet het blok er weer voor uit dus dat pak ik in de winter aan denk ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan