Gelijkrichter en Accu plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Patatties

MF'er
12 feb 2016
182
4
Amersfoort
Goedenavond,

Ik heb een KTM EXC 300 1995, welke zn lampjes kapotbrand. Wat ik ervan heb gelezen ligt dat aan de spanningsregelaars, welke nogal makkelijk kapot gaan. Omdat ik mn KTM 300 op de straat wil rijden, leek het me een leuk idee om die spanningregelaars eruit te halen, en met een gelijkspanner, en een kleine accu zo ervoor te zorgen dat de stroom op de lampen stabiel zijn. Het zou volgens mij niet zo heel ingewikkeld moeten zijn, maar ik vraag het toch even. Dit is mijn plan:

- Spanningregelaars verwijderen (die zitten beide toch parallel?)
- De accu aansluiten op de kabelboom, waar nu de lichtspoelen zitten aangesloten.
- Er is een duidelijke grond kabel, die gaat gewoon op de - van de accu, en op t frame.
- Gele draden van de spoelen door een gelijkrichter op de + van de accu zetten.
- Profit, stabiele stroom zonder gedoe.

Klopt dit een beetje? Zou dit moeten werken?
 
Ik snap dat het verhaal iets verwarrend kan zijn. Helaas zijn voor deze bouwjaren alleen zeer matige bedradingschema's beschikbaar. Ik heb een hoop gegoogled, maar een accurate schematische tekening zit er niet in.

Dit is wat ik heb kunnen vinden in de manual.
ktm300exc1995wiringdiagram.png
 
Wat ik even mis in je verhaal, heeft de KTM iets van een contactslot of een lichtschakelaar, zoniet, dan blijft het licht branden tot de accu leeg is.

Wat voor ontsteking zit er in de KTM, en wat voor gelijkrichter wil je eigenlijk gaan gebruiken?
 
Laatst bewerkt:
Er is een lichtschakelaar aanwezig (volgens mij :p). Wat voor gelijkrichter weet ik nog niet zeker, misschien een van n KTM 620 oid.

Ik heb overigens zojuist een Wiringscheme weten te vinden die volgens mij goed overeen komt met de mijne.

ktm300exc1998wiringdiagram.png
 
Oké leuk verhaal maar waarom zou je niet gewoon een nieuwe spanning regelaar erin zetten ? Dat ding komt toch uit de fabriek met licht erop ? En ik neem aan dat je er geen doos lampen bij krijgt
 
Oké leuk verhaal maar waarom zou je niet gewoon een nieuwe spanning regelaar erin zetten ? Dat ding komt toch uit de fabriek met licht erop ? En ik neem aan dat je er geen doos lampen bij krijgt

Het aantal mensen dat spanningregelaar issues heeft rond dit bouwjaar is echt niet normaal. Ik heb geen zin om telkens mezelf af te moeten vragen of mn remlicht nog werkt, of dat weer zon apparaat t begeven heeft. Ik heb een hekel aan dat soort dingen, en met een accu weet ik dat t goed is! Het halen van 2 nieuwe spanningregelaars is ongeveer even duur als het halen van een gelijksrichter en een kleine accu.
 
Laatst bewerkt:
Een accu aansluiten zonder spanningsregelaar gaat het niet worden. De spanningsregelaar zorgt ervoor dat met toenemen van de toeren de spanning niet hoger komt dan 14,4 Volt.

vanaf de spoel krijg je dus een spanningsregelaar en dan de gelijkrichter. Die is dan aan de accu te maken. Echter moet alles goed op elkaar afgestemd zijn. Zo moeten de gelijkrichter en de spanningsregelaar voldoende stroom kunnen doorlaten die een lege accu vraagt. Als je geen kaas heb gegeten van deze materie wordt het lastig. Heb het zelf gemaakt op een CR 500 om deze te voorzien van led verlichting. Echter zonder accu. Die heb je ook niet nodig als je het goed doet.
 
Hm dat is natuurlijk waar, dan is een accu niet erg nodig. Als ik kijk naar het draadschema van mn andere motor (Suzuki GS500) dan heeft die tussen de spoelen en accu alleen een spanningregelaar zitten. Als ik er zo een haal, en de draden juist aansluit, dan zou dat voldoende moeten zijn toch?



(afbeelding voor referentie)

Haynes_WiringDiagram_US_90-96.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan