Geluidprobleem

Ai Hans dat is balen. Kun je niet iets aan je tandwielverhouding doen oid? Ik rijd nu met 15-45 op de R1 waardoor ik iets eerder naar 6 ga op de veenslang. Scheelt redelijk in geluid, want normaal ging ik in 5 net voor de toerenbegrenzer onder de meting door.
Lijkt me niet echt een lekker gevoel als t steeds op t randje is.

Hoop dat je er wat op kunt vinden! Een paar db eraf is al zat om bij de cup en zac geen problemen te krijgen.
 
Ai Hans dat is balen. Kun je niet iets aan je tandwielverhouding doen oid? Ik rijd nu met 15-45 op de R1 waardoor ik iets eerder naar 6 ga op de veenslang. Scheelt redelijk in geluid, want normaal ging ik in 5 net voor de toerenbegrenzer onder de meting door.
Lijkt me niet echt een lekker gevoel als t steeds op t randje is.

Hoop dat je er wat op kunt vinden! Een paar db eraf is al zat om bij de cup en zac geen problemen te krijgen.

Tja, misschien is dat een mogelijkheid. Aan de andere kant ben je altijd bezig je afstelling zo optimaal mogelijk te krijgen en dan moet je dat ineens omwille van het geluid gaan veranderen. Overigens rij ik met 16/44 en schakel voor het meetpunt over naar 6, dus zou ik daar theoretisch minder toeren maken als met een nog kortere verhouding. Ik gok dat het aanzuiggeluid de boosdoener is (beetje Suzuki kwaal).
 
Tja, misschien is dat een mogelijkheid. Aan de andere kant ben je altijd bezig je afstelling zo optimaal mogelijk te krijgen en dan moet je dat ineens omwille van het geluid gaan veranderen. Overigens rij ik met 16/44 en schakel voor het meetpunt over naar 6, dus zou ik daar theoretisch minder toeren maken als met een nog kortere verhouding. Ik gok dat het aanzuiggeluid de boosdoener is (beetje Suzuki kwaal).
Kan het niet zijn dat je toevallig net achter/in een groepje zat bij de hogere metingen?
 
Onlangs op een circuitdag op Assen werd ik met mijn standaard R6 met E keurmerk demper ook van de baan gehaald. 1.8 db teveel. We hebben de ketting extra gesmeerd en hebben explosafe voor in de luchtinlaat van de R6 gestopt als laatste redmiddel.

Wel even de temp in de gaten houden, maar het resulteerde in een verder onbelemmerde circuitdag. Ook de jongen die naast ons stond met een GSXR 1000 K6 Soes heeft dat gedaan ook hij werd er niet meer uitgepikt. Dat is gewoon de laatste mogelijkheid het geluid te reduceren. Maar leuker word het er allemaal niet op.
 
Heb gisteren m'n whisperer gemonteerd (2e demper aan de linkerkant). Had laatste keer 1x 100.3dB (98dB statisch). Ga indd ook nog explosafe in de inlaat doen, zal indd de temp. ff in de gaten houden.

Die 2e demper wijst trouwens naar beneden, dus geluid zou wel minder moeten zijn.


@Susanne
E keurmerk dempers maken meestal meer lawaai als niet e keur dempers.
 
Heb gisteren m'n whisperer gemonteerd (2e demper aan de linkerkant). Had laatste keer 1x 100.3dB (98dB statisch). Ga indd ook nog explosafe in de inlaat doen, zal indd de temp. ff in de gaten houden.

Die 2e demper wijst trouwens naar beneden, dus geluid zou wel minder moeten zijn.


@Susanne
E keurmerk dempers maken meestal meer lawaai als niet e keur dempers.


Het ging me erom dat het natuurlijk volgens 'de regeltjes'die gesteld worden gereden werd met de dempers die men verlangt.
Ik hoop echt dat er een oplossing komt, anders zullen we op de korte duur gewoon geen opstartklasses meer hebben voor 'talenten in de dop'. En een x leuk rijden op het circuit van Assen is er dan ook niet meer bij.

Zullen zien, ik heb in ieder geval de petitie getekend.
 
Hey, heb jij je melktandjes nog :j
Speciaal gebit voor meer stroomlijn wat staat voor snellere rondetijden. *D
Ahoehaaa :W
full
 
Ongetwijfeld rijden al vele van ons met explosafe in de inlaat ben benieuwd of dit veel gevolg heeft voor afstelling van de motor en vermogen. Rij zelf 750k6 (op circuit org uitlaat) maar zal waarschijnlijk ook iets moeten doen want ook ik word er in zolder bijna altijd afgehaald en assen zal nu ook wel problematisch worden.

Petite 5 keer getekend
 
Op de ZAC-site staat nu:

De geluidsgegevens van 21 mei zijn geanalyseerd



Van de top 10 in de S3 waren er 3 te luid, en 7 dus niet.

Veel geluid maken en heel hard rijden heeft dus niets met elkaar te maken.

Dat het menens is met het geluid is al bekend, dat het niet eerlijk is weten we allemaal ook al, dus daar gaan we het verder nu niet over hebben. Alleen nog dit: bij de eerstvolgende dagoverschrijding zal een boete betaald moeten worden. Bij volgende overschrijdingen loopt de boete heel snel torenhoog op. Dan wordt het organiseren van circuitevenementen zoals de onze een te groot risico. Dat geldt niet alleen voor de ZAC, dat geldt voor alle evenementen met een geluidsbeperking . Een ander evenement kan het dus voor ons ook verpesten, en wij kunnen het op onze beurt voor ieder ander ook verpesten. Wordt stil.


Het gaat bij de geluidsnormen om het dagtotaal. Het dagtotaal wordt opgebouwd uit het geluid wat individuele rijders maken.

Hoe minder geluid per rijder, hoe minder geluid dus per saldo.

Het circuit van Assen geeft als richtgetal 100dB als maximum toelaatbaar voor een individuele rijder. Daarmee halen we het dagtotaal dan overigens niet.

Wat we daarom bedoelen is dat het niet erg is als iemand af en toe bijna 100dB maakt. Ook niet als er een paar rijders zijn die alle maatrgelen hebben genomen die maar kunnen, en daar tekens ronde na ronde tegenaan zitten.

Anderen moeten dat dan weer opvangen, omdat ze zo vreselijk stil zijn.



Overigens is het belangrijk te weten dat de geluidsschaal logaritmisch is en niet lineair, daar hoef je alleen van te onthouden dat 97dB ongeveer 2 keer zoveel geluid is als 94dB, en 100dB twee keer zo veel geluid als 97dB.

Omdat het dagtotaal telt is het dus heel goed als je door maatregelen die je neemt je motor van bijvoorbeeld 96dB naar 95dB krijgt.



Nu de geluidsgegevens zelf: Wat we gedaan hebben is de 2 luidste valide metingen van iedere rijder genomen, zat dat op 100dB of hoger dan heb je het predikaat “rood” gekregen (te luid), zat dat op 99dB of hoger dan heb je het predikaat “oranje” gekregen (erg luid).

Zat je niet in een van deze catagorien dan viel je voor 21 mei althans in de catagorie “groen” (wellicht niet te luid).

Waarom is de catagorie groen niet gewoon “niet te luid” en in plaats daarvan “wellicht niet te luid”?

Dat heeft 3 redenen:

Er zijn rijders waarvan geen valide metingen beschikbaar zijn (omdat ze alleen maar in een groepje reden bijvoorbeeld)
Een aantal rijders zaten erg dicht tegen de oranje grens, voor hetzelfde geld komen ze een volgende keer in die catagorie terecht (dat heeft te maken met de spreiding in de metingen)
We weten niet precies waar de bovengrens moet liggen, wellicht is 99dB voor maximale individuele doorkomsten nog te luid


Verder publiceren we geen meetgevens van “groene” rijders, want dat is niet van belang; we willen namelijk alleen maar dat iedereen stiller wordt, alle groene rijders dus nog groener.



Als je hier klikt zie je de tabel met 85 rode en oranje rijders op volgorde van startnummer.



Ducati! Gaat nu iedereen roepen. Maar dat is te kort door de bocht. We maken ons zorgen over onder andere de 1098 ja, en inderdaad menig Ducati rijder zal zich achter de oren moeten krabben maar dat moet iedereen die te luid was. Wat ons vooral opvalt is dat voor zowat elke motor van een bepaald merk en type die te luid was, er 2 of 3 rondreden die dat niet waren. Het kan dus zeker beter:



MERK/TYPE
AANTAL TE LUID
AANTAL TOTAAL

APRILIA RSV MILLE
4
14

DUCATI
4
8

DUCATI 1098
4
5

DUCATI 749
4
6

DUCATI 955corsa
1
1

DUCATI 960
1
1

DUCATI 996
8
13

DUCATI 998
2
4

DUCATI 999
5
11

HONDA CBR1000RR
2
7

HONDA CBR600
2
15

HONDA CBR600RR
6
14

HONDA VTR1000
1
1

KAWASAKI ZX6R
1
7

MUZ SKORPION
1
1

PAUL SMART 1000 (?)
1
1

PIEROBON FO42
1
1

SUZUKI GSXR1000
5
13

SUZUKI GSXR600
8
13

SUZUKI GSXR750
7
16

SUZUKI SV650
1
2

TRUIMPH DAYTONA
1
3

YAMAHA 750
1
1

YAMAHA R1
8
25

YAMAHA R6
4
25




Wat nu?

We moeten maatregelen nemen. Allemaal. Rijders en organisatie. Hier komen ze:

Rijder: Iedereen is verplicht met een stille uitlaat te rijden voorzien van dB killer. Wij zeggen niet e-keur, als je stilste uitlaat geen e-keur heeft pak je die. Wie overigens na de keuring wordt betrapt zonder dB killer mag naar huis en is nooit meer welkom.
Rijder: Binnenzijde kuipwerk van de zijkuip(en) moet vanaf 20 Juni verpicht geisoleerd zijn met brandwerend geluidsisolatiemateriaal (kost ongeveer 9 euro ex lijm en is bij alle bouwmarkten te verkrijgen) Onderkuip en bij de uitlaat is niet nodig en wordt afgeraden.
Rijder: Het voortandwiel mag vanaf 20 Juni niet langer onbedekt zijn.
Wij raden geluidsisolatie in de inlaten aan voor alle rijders maar verplichten het (nog) niet. Als je op 21 mei te luid was is het een belangrijke aanrader.
DNRT: Gaat statische geluidsmetingen uitvoeren bij de keuring. Het is overigens daarbij niet zo interessant om te weten wat de absolute geluidsmeting bij 5000 toeren oplevert, het geluid dat telt wordt gemeten bij de hoge toerentallen op de baan, als je motor het zwaar heeft. Wat wel interessant is om weten dat de ene motor van type A bijvoorbeeld 2dB meer geluid maakt dan zo'n zelfde andere. Omdat er een ander merk uitlaat opzit. Of omdat de vulling gedeeltelijk weggebrand is.
DNRT: Eenmaal 100dB of meer individueel en valide gemeten bij een rijder leidt tot waarschuwing en controle op naleving maatregelen. Nog een keer meer dan 100dB leidt tot een gratis kop koffie van de organisatie, maar helaas ook tot uitsluiting van verdere deelname voor die dag.
Of het allemaal genoeg is? Het zou kunnen van niet. Het circuit geeft daarbij geen voortschrijdend totaal over de dag zelf. Dat hoor je pas achteraf. De DNRT overweegt daarom om zelf geluidsmetingen te doen op de dag zelf. Zodat we in de pauze bijvoorbeeld besluiten kunnen nemen om sessies toch in te korten. Of wat anders. We weten het ook nog niet precies. Maar onthoudt dat stiller helpt, ook al ben je al vrij stil. Maak je motor muisstil. Zet alles vast wat rammelt. Als je een oude uitlaat hebt prop hem dan weer vol met isolatie, want dat brandt weg op den duur. Wat ook maar helpt. Wij willen je zo vaak mogelijk laten rijden voor weinig geld. Doe er zelf alles aan wat je kan.
 
Hier is dus wel weer duidelijk dat de al STILLE rijders ook nog meer maatregelen moeten nemen.

Ook al ben je nu al stil toch moet er een dB-killer in.

Wat kost dat?

Vanwege deze maatregelen zal ik er waarschijnlijk 20 juni niet bij zijn. Het is allemaal te kort dag voor mij om dit te kunnen regelen.

En ik had me nog zo voorgenomen om voor het éérst (in mijn 4-jarige ZAC-carriere) toch maar eens een keer naar Zolder te gaan.

Ze zeggen dat een stekker kan balen, maar wat ik nu doe ...........

Stefan

S3- nr. 81
 
@Stefan: Het lijkt me sterk dat je in een originele uitlaat (wanneer deze al stil genoeg blijkt te zijn) nog een dB-Killer moet monteren... Volgens mij worden er alleen dB-Killers voor aftermarket dempers gemaakt. Zag dat je al een mail naar Ria hebt gestuurd. Ben benieuwd wat het antwoord is over dit punt...
 
Hier is dus wel weer duidelijk dat de al STILLE rijders ook nog meer maatregelen moeten nemen.

Ook al ben je nu al stil toch moet er een dB-killer in.

Wat kost dat?

Vanwege deze maatregelen zal ik er waarschijnlijk 20 juni niet bij zijn. Het is allemaal te kort dag voor mij om dit te kunnen regelen.

En ik had me nog zo voorgenomen om voor het éérst (in mijn 4-jarige ZAC-carriere) toch maar eens een keer naar Zolder te gaan.

Ze zeggen dat een stekker kan balen, maar wat ik nu doe ...........

Stefan

S3- nr. 81

Ik heb een reactie over originele uitlaten zonder DB-killer gelezen van Dannon (Onno Cram). Hij gaf aan dat een originele uitlaat altijd goed is.

Ik kan er uit eigen ervaring aan toevoegen dat in deze uitlaten vaak schotten zitten. Hierdoor krijg je verschillende kamers in de demper die nog meer effect hebben dan een DB-killer. Hier hoef je je dus geen zorgen over te maken. gewoon wat isolatiemateriaal kopen en de kuipen even beplakken waar het kan.

Zie je in Zandvoort wel.
 
Als ik een opsomming maak van alle geluidsdempende maatregelen die ik tot nu toe gelezen heb op dit forum kom ik tot de volgende maatregelingen :

Binnenkant van de kuipen isoleren m.b.v. isolatiemateriaal.

Glaswol in de demper proppen.

Ketting schoonmaken en goed smeren.

Zorgen dat de motor minder toeren maakt ter hoogte van de dynamische meting (b.v. een ander voortandwiel monteren).

Explosafe in de inlaat.

Alle uitstekende / loszittende indien mogelijk verwijderen of goed vastzetten~[/b].

Wie heeft er nog meer oplossingen om het geluid naar beneden te krijgen ?
full
 
Zorgen dat de meting gaat kloppen, dat doet hij nu namelijk niet.

Er zit verschil tussen links, rechts of recht onder het meetpunt door rijden en dat klopt niet.
En de tijd tussen 2 metingen is te kort (1sec ipv 3sec.)
 

Wat een gedoe weer. Als ik het zo samenvat voldoet de huidige milieuvergunning niet meer, omdat het circuit dusdanig is aangepast. En daarvoor zijn de CUP-races helaas de dupe -O- . Ik vraag me dan ook af hoe het met de circuitdagen zit?! Op 17 april 2007 heb ik één gereden en toen heb ik geen problemen gehad. Ik reed toen met een CBR600RR met Leovince uitlaat + dB-killer. Op 22 juni heb ik weer één, ik overweeg deze dag om mijn standaard uitlaat onder mijn RR te hangen, om zo eventuele problemen te voorkomen.
 
Als ik dit dit zo lees Motorfreaks: Jos Vaessen over de Geluidsproblematiek TT circuit. ligt de oorzaak van het probleem bij het bestuur circuit Assen zelf , terwijl wij vermanend door Huub worden toegesproken dat we stiekem op de racedag andere uitlaten monteren en db killers verwijderen :?
Keb het nog nooit gezien maar het zal vast wel eens gebeuren.
Mischien is het ook verstandiger om geen clubs (waarvan ik de meeste nog nooit eerder op een ZAC dag gezien heb) te laten meerijden , waarvan de meeste met open uitlaten rondreden (kunnen wij ook weer voldoende rondjes rijden :] )
 
Als ik dit dit zo lees Motorfreaks: Jos Vaessen over de Geluidsproblematiek TT circuit. ligt de oorzaak van het probleem bij het bestuur circuit Assen zelf , terwijl wij vermanend door Huub worden toegesproken dat we stiekem op de racedag andere uitlaten monteren en db killers verwijderen :?
Keb het nog nooit gezien maar het zal vast wel eens gebeuren.
Mischien is het ook verstandiger om geen clubs (waarvan ik de meeste nog nooit eerder op een ZAC dag gezien heb) te laten meerijden , waarvan de meeste met open uitlaten rondreden (kunnen wij ook weer voldoende rondjes rijden :] )
:^

Maar in Zolder is die club er weer...
 
:^

Maar in Zolder is die club er weer...

Komt de 3D cup ook weer naar zolder? :(

Dan kom ik zeer waarschijnlijk niet omdat:
A: Er zijn dan te veel rijders wat resulteert in sessies van 6 ronden wat ik gewoon belachelijk vind (waarschijnlijk schrijft een aantal zich ook weer leuk in voor de ZAC zodat ze dubbel kunnen rijden maar er minder rijtijd overblijft voor de normale ZAC rijders)
B: Wat Huub ook zegt die Duc's maken gewoon te veel geluid dat kon je met het blote oor al horen op 21 mei

Voorbeeldje: Een niet nader te noemen Ducati rijder staat op de lijst met 'herriemakers' volgens de geruchtenmachine omdat hij met een open uitlaat reed maar dat kan ik niet bevestigen. Daarnaast reed hij zowel in de 3D cup als de Sx. Behalve dat hij al gewoon te veel lawaai maakte was hij daardoor ook nog eens twee keer zo veel als anderen op de baan. Goh wat zou dat met ons daggemiddelde doen? En wij maar lekker ons kuipwerk beplakken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan