Gerbing verwarmde sokken - korte review / discussie

lionofjudah

MF veteraan
9 jul 2019
1.373
626
Gelderland
Heb vanadaag mijn Gerbing verwarmde sokken in gebruik genomen. 1 dag nadat het -7 celcisus was geweest deze week.

Buiten temperatuur: +4 celcius
Schoenmaat zelf: ongeveer maat 40
Gerbing Sok maat: 39-42
Motor laars: lang
Gerbing extra temperatuur controller gebruikt: Nee, is wel te koop
Katoen sok aangedaan, daaroverheen de Gerbing sok, ter bescherming tegen de directe hitte van de verwarmings element.
Aansluiting methode op stroom: direct via een Y kabel op de motor accu.
Prijs: 119 Euro (daarvoor krijg je: paar sokken, accu aansluit kabel, Y-kabel. Y- kabel is dezelfde als die van je gerbing handschoen)


Korte review:

Kost wel wat extra tijd om aan te trekken. De sok is ongeveer 30 cm lang, ik heb geen last gehad van de stroom connector aan de sok. Dezelfde connector type als de Gerbing handschoen. Voelde nisk ervan. De kabel loopt binnen door de broekspijpen, dan bij de broek rand eroverheen en dan sluit ik deze aan op de kabel die naa rde accu gaat.

De verwarmings element is een stugge stuk materiaal van over de voet hak, onderdoor je voet, dan helemaal op de bovenkant van je voet. De verwarmings element is 1 stuk.
Geprobeerd op de 2AH accu van Gerbing, wordt nauwelijks warm. De accu levert te weinig stroom/ Spanning. 7.2 volt. motor Accu spanning wordt 13.5 volt ongeveer.
De sok wordt meteen warm na het aansluiten. Tijdens het rijden wordt bereikt de temperatuur na 20 minuten ongeveer zijn max.
De warmte kan nog wat stijgen daarna. Soms voel ik hoge warmte, maar niet pijnlijk. De bal van je voet wordt niet veel warmer dan andere plekken. Ik heb vaak de bal van mijn voet op de steun.

Tot nu toe, moet ik zeggen dat ik zeer tevreden ben. Ik heb sneller last van koude tenen en vingers. De verwarmings element komt tegen de tenen aan, dat is goed vind ik.
Ten eerst, daar is de meeste warmte verlies, het verst van het lichaam. Ten 2de, bescherm het verwarmings element dat de sok sneller kapot gaat omdat de teen de katoen eerst kapot maakt.
 
Vanwege 'moet in de was/zit nog in de was en toch nodig' heb ik ooit gekozen voor verwarmde inlegzolen van Lenz.
Ook te besturen met een app maar in mijn 1.0 versie werkt dat niet meer, geen verlies verder de besturing op de accu's werken prima.
Ook dit jaar weer met veel plezier in gebruik. De losse accu klik je achterop je laars en blijft daar gewoon zitten, geen gedoe met kabels, behalve die je laars in loopt. Enkel even zorgen dat de kabel met instappen goed ligt. Helaas is 1 accu dit jaar (5e jaar in bezit) echt slecht geworden en moet elke dag geladen worden ipv 1x in de 3 tot 4 dagen.
Wel lastig te verkrijgen incl. accupacks zie ik nu.
 
@Joostst :
Heb ik ook naar gekeken. De accu kan handig zijn op zijn tijd. Is inderdaad gemakkelijker in gebruik, omdat het een schoenzool met kabeltje is.
Dat het bestuurbaar is via een App is wel mooi. De prijs is ook wel maatschappelijk, als ik even google op de woorden "Lenz zool".
3 tot 4 dagen warmte is wel lang, hoeveel rij uren zijn dat totaal?
 
Dat je het met een app kunt besturen is tijdens het rijden natuurlijk volkomen onzin. Als je tenen er af fikken moet je niet op de telefoon rommelen maar gewoon aan een knopje kunnen draaien.
 
@Woekie : klopt, iets beter dan helemaal geen optie, zoals ik. :+ Ik zou een controller kunnen kopen, maar dat is weer iets extra aansluiten.
Elke winter gebruik ik al ik weet niet hoeveel minuten om mijn "Ridderlijke" harnas aan te trekken. :o
 
@lionofjudah Passen ze gewoon erbij in je laarzen of heb je eigenlijk te grote laarzen?

Ik heb ook al zitten kijken naar zoiets ivm koude tenen. Handen is wel te doen met gewone winterhandschoenen, en als het echt vriest pak ik de auto wel als ik niet kan thuiswerken.
 
@Henkje : ik heb een paar motorlaarzen die misschien 1/2 maatje te groot zijn. Er hoort altijd wat ruimte te zijn. Had een verkoper gevraagd wat de beste maat is. Een normale tennis sok en de Gerbing sok samen is net goed. Ze zitten niet te strak. Wat je kan doen, is alleen de Gerbing dragen, maar dan adviseer ik je een controller erbij te doen, anders is het BBQ daar. :o.

ik voel na 30 minuten rit de hitte komen soms.... maar niet pijnlijk of zo.
 
Heb ik ook naar gekeken. De accu kan handig zijn op zijn tijd. Is inderdaad gemakkelijker in gebruik, omdat het een schoenzool met kabeltje is.
Dat het bestuurbaar is via een App is wel mooi. De prijs is ook wel maatschappelijk, als ik even google op de woorden "Lenz zool".
3 tot 4 dagen warmte is wel lang, hoeveel rij uren zijn dat totaal?
Ja dat ligt natuurlijk ook aan op welke van de 3 standen je het ding zet. Standje 1 voel je heel lichtjes kan echt lang mee. Volgens mij wel > 20 uur. Stand 2 is met een uur of 6-8 wel bekeken. Stand 3 heb ik laatste jaren niet meer gebruikt maar toen ik nog 1,5 uur enkele rit had nam ik de lader mee naar het werk en daar bijladen om niet zonder te komen op de terugweg. Maar ik merk nu wel dat de accu's minder worden.
(Maat)Schappelijke prijs, tsja voor hoe vaak ik ze per jaar gebruik is het best duur, maar comfort is best lekker en verwarmd stuur of stoel in een auto is tegenwoordig ook normaal, dus waarom niet!

Overigens heb ik ook de accupacks voor de Gerbing handschoenen en is relatief makkelijk omdat ik die handschoenen pas inzet als het echt rond 0° wordt en dan niet alle kabels en connectoren door mn jas hoef te trekken. Maar wat een lompe bedoening is dat zeg. Vorige week en vanmorgen ook weer even aangetrokken maar het zit echt niet comfortabel en je handen worden bijna in 1 stand gedwongen wat rijden niet echt ontspannen maakt.
(Wat een tyfusweer was het vanmorgen ook zeg!! zooo das er ook weer uit :9 )
 
Ik rij met verwarmde handschoenen en vest en als het echt koud is ook de verwarmde broek. Ik hang dus toch al aan de kabels. Die van de sokken lancer nog wel bij.
De connectoren zitten al in de jas en broek. Het aansluiten is op zich niet heel veel extra werk. Ik schat zo in dat het geklooi met batterijen omslachtiger is.
 
@Woekie : batterijen moet ik in mijn jack mouw doen, die heb ik ooit in de kleine compartement van de handschoen gedaan, XRL versie extra lang, maar dat zit echt ongemakkelijk. De kabel wordt ook sterk gebogen omdat de compartement zo klein is. Kabel is echt beter, meer spanning, dus meer warmte!

@Joostst : accu's hebben hun toepassings gebied, alleen vind ik kabel toch nog wat beter. Heb ze soms mee als backup....
 
Dat bedoel ik dus. Gepruts. Dan is een paar stekkers verbinden kinderspel èn warmer.
 
Super review, dit soort dingen lees ik graag.

Zelf heb ik last van koude handen, ook al heb ik het verder Spaans benauwd. Op aanraden van een vriend, voordat ik dit forum had ontdekt, heb ik Gerbing gekocht en nooit spijt van gehad. Als ik langer dan 1 uur reed in de winter, dan zou ik ook m'n laarzen verwarmen, nu is dat nog niet nodig.
 
Ik vind juist die dradenbende ontzettend gemier. Hangt in de weg, klappert, je zit aan je motor vast bij het afstappen, enz. Nooit "goed" gekregen.

Heb alleen verwarmde handschoenen, maar die gebruik ik daarom dus alleen onder nul. Zou het setje wel willen uitbreiden met iets voor de voeten een keer, dus bedankt voor de reviews!
 
Ik vind juist die dradenbende ontzettend gemier. Hangt in de weg, klappert, je zit aan je motor vast bij het afstappen, enz. Nooit "goed" gekregen.

Heb alleen verwarmde handschoenen, maar die gebruik ik daarom dus alleen onder nul. Zou het setje wel willen uitbreiden met iets voor de voeten een keer, dus bedankt voor de reviews!
Het nadeel van een accu is deze leeg raakt en dan ben je de klos.......
Als je het alleen gebruikt voor werk en terug prima maar in je vrijetijd een dagje weg. dat werkt niet.
 
@web : de foto. wat vertraagd. excuses.

1671616122967.png


De kabel klappert helemaal niet, geen last ervan. Probeer een manier te vinden om het weg te werken. Of via de stuur een stekker vastmaken of zo? Misschcien werkt dat bij jouw?
 
Ik heb sokken en binnenjas handschoenen en duo controller met dubbele afstandsbediening zg draadloze controller.
Sokken aangesloten op controller1
Jas aangesloten op controller 2
Voeding met y stuk naar controller en handschoen.
Op de handschoen temperatuur instellen op de handschoen.
Kabels van de handschoen aangesloten op de uiteinden van de binnen jas 12 volt.
Op het stuur 2 knoppen om draadloos sokken en jas te regelen.
Op de motor 12 volt die op de y kabel wordt aangesloten.
Snappen jullie het nog🤣.
 
@No-geranium ik snap het precies. Ik heb alleen de broek erbij en twee dubbele controllers. Alleen Moet ik voor de tweede controller de remote nog instellen. Ligt al klaar.
Ik vind de remote handiger dan op je handschoenen moeten pielen.

Aanvulling op de sokken review: op mijn boxer is standje twee bij min drie voldoende om lekker warme voeten te houden. De aansluiting van de sokken zit boven je laars dus dat knelt niet. Je kunt ze genoeg niet aan de broek aansluiten omdat de pluggen daarvoor verkeerd zitten. Die lijken meer bedoelt voor de zooltjes.
 
@No-geranium ik snap het precies. Ik heb alleen de broek erbij en twee dubbele controllers. Alleen Moet ik voor de tweede controller de remote nog instellen. Ligt al klaar.
Ik vind de remote handiger dan op je handschoenen moeten pielen.

Aanvulling op de sokken review: op mijn boxer is standje twee bij min drie voldoende om lekker warme voeten te houden. De aansluiting van de sokken zit boven je laars dus dat knelt niet. Je kunt ze genoeg niet aan de broek aansluiten omdat de pluggen daarvoor verkeerd zitten. Die lijken meer bedoelt voor de zooltjes.
De handschoen die ik heb zitten controllers op de handschoen en daar ben ik heel tevreden mee. De duo controller heb ik met tyrips aan m’n rem reservaar vast gezet.
Een broek heb ik niet wel een thermo legging. Het scheelt ook dat ik een goede windbescherming heb.
 
Ik moest gisteren twee uur rijden voor ik op mijn werkplek was. Dan vind ik een verwarmde broek toch echt veel lekkerder dan enkel een thermo voering. ( Heb er een icebreaker 260 onder aan, moest de hele ochtend bij 3 graden stilstaan/rustig lopen).
 
Terug
Bovenaan Onderaan