Gerommel aan de motoren van Tomcat

Gisteren verder gegaan met de Katana. Het wordt toch een ander verhaal.....
Vandaag nog maar eens gekeken na een nachtje erover geslapen te hebben.
Met F voorvork hou ik 85mm ruimte over tussen het spatbord en het kuipframe. En dat is echt te weinig bij 125mm veerweg.
full

Wanneer ik vergelijk met de originele vorkpoten dan zijn deze dus korter
full

full

De originele poten zijn 50mm langer, en het voorwiel is 1"groter qua diameter, dus de radius is dan een halve duim groter, ik kom dan dus ruim 6 cm te kort.....
Ik kan het spatbord weglaten (is natuurlijk niks in de praktijk, scheelt 2 cm, en de vorkpoten nog minder ver in de kroonplaten laten steken, maar dat wordt knoeien. Moeten de poten perse in de bovenste plaat? Origineel zaten ze daar helemaal in gelijk met de bovenkant. Dus ik denk dat ik toch de originele vork maar ga monteren. Ik weet zo niet ff iemand die een paar bussen voor de bovenkant kan maken. Ook is de verstelling van de demping die aan de bovenkant zit dan een probleem. Kortom het was leuk maar het gaat niet zomaar. Deze maar weer in de ES, blijkbaar hangt de kuip daar een stuk hoger.
 
Dat is balen voor je.........ooit heb ik mijn brommer(MT`tje) dubbel verhoogd, en dat stond voor : 1x in het inwendige en 1x aan de bovenkant.......ben even aan het hardopschrijf denken.
Zeer waarschijnlijk is er ergens op `het net`een manier te vinden om op een simpele manier je voorvork inwendig te verhogen, ga daar anders eerst eens naar zoeken?
 
Dat is balen voor je.........ooit heb ik mijn brommer(MT`tje) dubbel verhoogd, en dat stond voor : 1x in het inwendige en 1x aan de bovenkant.......ben even aan het hardopschrijf denken.
Zeer waarschijnlijk is er ergens op `het net`een manier te vinden om op een simpele manier je voorvork inwendig te verhogen, ga daar anders eerst eens naar zoeken?

Hallo Wynand2000,

Och zo erg is het nou ook weer niet. Ik begrijp alleen niet wat je bedoelt met "je vork inwendig verhogen". Er zijn wel bussen te koop/te draaien die in plaats van de bovenste dop kunnen worden gemonteerd. Dan verandert er dus niets aan het binnenwerk, alleen de poten worden een stukje verlengt aan de bovenkant. Ook zijn er verlengbussen die niet in de poot worden geschroefd, maar er overheen vallen. Deze moeten behoorlijk strak passen en worden geklemd met 3 borgschroefjes. Omdat ik zelf niet kan draaien moet ik iets dergelijks laten draaien, en dat gaat lang duren/wordt kostbaar. Ik heb het nu geprobeerd en weet dat het niet zomaar gaat dus. Ik heb ervaring opgedaan en weet straks waar ik naar moet kijken. Maar misschien koop ik nog wel eens een GSX 750 F, verlengstuk aan de voorvork en in de kat, achterwiel in de kat en blok in een 750 ES :z . Of wellicht een fraaie usd voorvork en nog modernere wielen en remmen voor en achter. Alleen moet er achter dan veel veranderen. Eerst de kat zo maar eens rijdend maken.
Vanavond de achterwielen gewisseld en de achterremmen weer gevuld en ontlucht. Na een paar kleine dingetjes moet de wit/blauwe ES weer zo zijn als op de foto's van 7 april. Dan de kat afmaken.
 
Zo, eindelijk wat te melden.
Allereest de eigen wielen maar weer in de Klapkat gefreubeld. (en de 3-spaaks "F" wielen in de GSX750ES) Als je alles van te voren weet.............is er niks an ;)
Electrisch een en ander getest. Ik had hier en daar het een en ander weggehaald aan kabelschoenen en kroonsteentjes :r en vervangen door soldering met krimpkous.
De originele uitlaat flink geschuurd en afgelopen donderdag op mijn werk gespoten in hittebestendig zwart. Daarna de verföhns erin om 'em warm te stoken. Een ondersteund met een balkje. Maar was toch iets weggeschoven. Bijna fikkie......
Toen moest er andere vloerbedekking in de garage en stond m'n hele koninkrijk buiten :+
full

full

Zaterdag de uitlaat eronder gehangen.
Vandaag verschrikkelijk zitten kloten heel erg zoet geweest met de kap onder het zadel. Kwam totaal niet uit met het achterlicht. Tot ik erachter kwam dat de boutjes voor de nummerplaat en kentekenverlichting niet alleen aan het kunststof hangen maar ook door het metalen binnenspatbord horen.....Enfin 2 uur later zat het 'al' op z'n plek.....ahum. Zoet hoor met die mecanodoos.
full

full


Nog even wachten op de nieuwe koppelingsleiding, dan de kuip en tank er weer op en rijden met die handel. (hoop ik)
 
Inmiddels is de koppelingsleiding gemonteerd en ziet de Katana er zo uit:
full

Lekker :] vandaag
full

Nog te doen:
- wielen, poetsen, harten van de schijven zwart spuiten. (of wielen toch maar andere kleur, zwart, zilver, helmaal blank en dan polijsten)
- nieuwe foam handvatten
- kuip, zwart en klapafschermdeel opnieuw laten spuiten.
- voorspatbord, zwart en grijs opnieuw spuiten, metalen deel polijsten??
- andere doorzichtige kunststof in de tellers, alleen hoe ga ik daaraan komen of zelf iets zien te maken.
- versnellingsindicator en olietemperatuurmeter in de kuipbekleding aan de binnenkant maken. (oude van 750es)
- andere knipperlichten
- claxons schuren en spuiten (was ik vergeten)
- blok blanke delen netjes polijsten
- wat voor de spiegels verzinnen, want die zien er niet uit, moeten ook iets verder naar buiten.
- voetsteunen alle 4 netjes maken. (spuiten staal en polijsten alu)
- nieuw schakelstangetje (deze is krom en roestig)
- wat zo nog erbij zal komen en ik nu dus vergeten ben.........
Maar eerst :]
 
Laatst bewerkt:
In de teller hoort een hele dunne glasplaat. Die was bij mij gebroken dus heb ik geprobeerd er zelf een te maken. Dat ging heel aardig tot ik het gaatje maakte voor de terugsteller van de dagteller.
Scherven... ;(
Schurft in... |(
Nieuw plaatje gemaakt van perspex, zit er nu twee jaar in en ik zit nog steeds te prakkezeren of ik het nog eens met glas zal proberen of het zo maar laten... :?
Nou is de mijne natuurlijk een es, dus het zou zomaar kunnen dat een Katana origineel kunststof heeft, maar ik denk het niet :N

Je bent goed bezig :Y

Groeten,
Cor
 
Laatst bewerkt:
Mooi hoor, vanwaar de naam `klapkat`eigenlijk?

De wielen/velgen vind ik eigenlijk heel mooi staan, beetje chique, zoals de hele motor!


kan me voorstellen dat je trots bent op zo`n aparte verschijning.
 
Mooi hoor, vanwaar de naam `klapkat`eigenlijk?

De wielen/velgen vind ik eigenlijk heel mooi staan, beetje chique, zoals de hele motor!


kan me voorstellen dat je trots bent op zo`n aparte verschijning.

Klapkat omdat de koplamp omklapt, zoals op een Madza 323F bijvoorbeeld.
De wielen zijn precies dezelfde als van een GSX 750 ES.
 
In de teller hoort een hele dunne glasplaat. Die was bij mij gebroken dus heb ik geprobeerd er zelf een te maken. Dat ging heel aardig tot ik het gaatje maakte voor de terugsteller van de dagteller.
Scherven... ;(
Schurft in... |(
Nieuw plaatje gemaakt van perspex, zit er nu twee jaar in en ik zit nog steeds te prakkezeren of ik het nog eens met glas zal proberen of het zo maar laten... :?
Nou is de mijne natuurlijk een es, dus het zou zomaar kunnen dat een Katana origineel kunststof heeft, maar ik denk het niet :N

Je bent goed bezig :Y

Groeten,
Cor

Hoi Cor,

Volgens mij is dit echt plasic:
full

Kijk maar eens naar de krassen op de snelheidsmeter. En het weegt ook bijna niks.
Probleem is dat het "glas" vast zit in de grijze kunststof, en die Suzuki kunststof van de tellers is na bijna 30 jaar "een beetje" breekbaar geworden. Kortom een geduldwerkje denk ik. (eerst flink geduld sparen denk ik....)
 
Van de week mijn tellerkabels eens bekeken.
Bij de Katana was de kilometerteller er mee opgehouden :/
Had ik de telleraandrijving verkeerd gemonteerd........ |(
Nadat ik de lipjes weer had terug gebogen deed ie het een stuk beter.
Omdat ik toch zo lekker bezig was met de tellers, ook nog maar eens gekeken of ik nog wat kon met de tellerkabel van de ES en het "F" wiel. In de gewone postitie van de telleraandrijving is de F kabel te kort.
In de gedraaide stand paste het prima:
full

Ik begrijp alleen niet dat ik dat 2 maanden geleden al niet heb geprobeerd.
Tellerkabel loopt nu achter de remklauw langs.
Toch wel fijn een stel werkende tellers met al die flitskasten hier.
full
 
Van de week mijn tellerkabels eens bekeken.
Bij de Katana was de kilometerteller er mee opgehouden :/
Had ik de telleraandrijving verkeerd gemonteerd........ |(
Nadat ik de lipjes weer had terug gebogen deed ie het een stuk beter.
Omdat ik toch zo lekker bezig was met de tellers, ook nog maar eens gekeken of ik nog wat kon met de tellerkabel van de ES en het "F" wiel. In de gewone postitie van de telleraandrijving is de F kabel te kort.
In de gedraaide stand paste het prima:
[afbeelding]
Ik begrijp alleen niet dat ik dat 2 maanden geleden al niet heb geprobeerd.
Tellerkabel loopt nu achter de remklauw langs.
Toch wel fijn een stel werkende tellers met al die flitskasten hier.
[afbeelding]

Zo Kees, goed bezig, een mooie oplossing voor de tellerkabel, hij is mooi weggewerkt.
 
Zo Kees, goed bezig, een mooie oplossing voor de tellerkabel, hij is mooi weggewerkt.
Ach soms is het simpel. Schitterend weer vandaag om lekker binnendoor te rijden. Het wordt alleen echt tijd voor een goed passende helm :/
Vanavond nog even gepoetst.
De wit/blauwe ES heeft nu de aluremhendel van de F, en een zwarte koppelingshendel (en is nog krom ook). Dat kán natuurlijk niet. Dus een andere koppelingshendel opgesnord, het zwart eraf geschuurd en gepolijst.
full

De kettingspannerafdekkapjes (leuk woord voor scrabble??) van de Katana zijn zwart en van kunststof. Maar waren gebroken. Ik had nog een paar alu exemplaren liggen. Deze ook geschuurd en gepolijst:
full

Is iets meer werk dan het zo opschrijven....
 
Is het een goedlopend en compleet blok?
Wat zit er verder allemaal bij dan?
Kan wel wat donor materiaal gebruiken voor mijn 2 gsx750esjes namelijk
 
@Tomcat en @daddyphilipsen , ik heb een paar jaar geleden gedacht dat ik wel even 3 projecten aankon......maar dat gaat dus echt niet lukken, dus wil ik het kenteken van het (verzaagde) frame van de `es`inleveren bij de RDW en dan het liefst het blok van de `es`in het frame van de `E`monteren en het blok van de `E`verkopen , mat carbs en al. Nu hangt het een beetje af van de eventuele vraag natuurlijk. Maar gratis wegdoen gaat me te ver, dus ik wil er nog wel wat voor hebben(anders laat ik ze liggen.
 
Heeft natuurlijk niet direct met het gerommel in de garage te maken. Afgelopen zondag naar de Café Racerdag in Achterveld geweest. Was geweldig mooi weer. Heel veel motoren en ook veel leuke verbouwde motoren gezien. Het volgende door de sensor laten vastleggen:
https://plus.google.com/u/0/photos/114770627682783862419/albums/5898660215508843905
Hopelijk werkt de link......

Link werkt.
Zo, heb je zo ongeveer alle motoren op de foto gezet. Er zitten prachtige exemplaren tussen.

@wynand, neen geen belangstelling in een blok, heb er nog 4 staan en die moeten eerst op :+
 
Link werkt.
Zo, heb je zo ongeveer alle motoren op de foto gezet. Er zitten prachtige exemplaren tussen.

@wynand, neen geen belangstelling in een blok, heb er nog 4 staan en die moeten eerst op :+

maak die dingen eens rijdend, dan heb je tenminste weer eens een blok nodig! :+
 
Link werkt.
Zo, heb je zo ongeveer alle motoren op de foto gezet. Er zitten prachtige exemplaren tussen.

@wynand, neen geen belangstelling in een blok, heb er nog 4 staan en die moeten eerst op :+

Nee, ik heb niet alle motoren op de foto. Het was erg druk, dus dat viel niet mee. En ook niet alles spreekt direct aan. Maar jouw verbouwde fiets was er wel op zijn plaats geweest denk ik zo...Zo heb je toch een beetje een idee.
Zitten ook wanstaltelijke creaties tussen. Maar goed ieder zijn smaak.
Hoe bepaal ik trouwens of een blok op is? Als ik compressie meet krijg ik geen vrolijk beeld, maar het kan natuurlijk best dat er een klep te strak staat of een vuiltje er tussen, of roest/vuil op de klepsteel. Ik heb er 2 met op een paar cilinders behoorlijke compressie. Een blok, die ik bij de gratis wit/blauwe es als extra kreeg, heeft nauwelijks compressie. Heeft heel lang buiten gelegen in het plasic en ziet er erg gecorrodeerd uit. Het zou dus best eens zo kunnen zijn dat ik helemaal geen jofel reserve blok heb....(ondanks dat er 3 liggen) :?
Zeker weet je het pas als je het ingebouwd hebt denk ik......
 
Zeer hoogdravend bezig geweest vanavond. Jaha echt ;)
Een kettingspannerafdek kapje
full

en een kuipruitje gemonteerd.
full

Toch is vooral dat nieuwe kuipruitje een hele opknapper als je de motor in het echt ziet. (Peterrr bedankt!!).
 
Eens aan het rommelen geweest met een losse tank die ik hier heb liggen van de sloper.
Tank is voor wat lak en deuken betreft nog heel redelijk. Alleen is ie op een plek door:
full

Ik denk dat dit wel te repareren is. Maar (uiteraard) zit er van het buiten staan ook roest in de tank. Dus eerst een een handje schroefjes erin. Alleen moet ik ook de vlotter demonteren?
full

Als dit gedemonteerd is zie je dit:
full

Maar hoe krijg ik de vlotter er nou uit?
Of hoeft die er helemaal niet uit?
Tankdop ziet er zo uit?
full
 
Tank ziet er zo uit:
full

Verder een ander kontje (zonder gaten aan de zijkanten) en ingekortte achterknippers knippers in "Henri-stijl" gemonteerd:
full

Ach, beter idee goed gejat dan zelf fout bedacht.....
Staat wel veel mooier die ingekorte achterknippers. En het flexibele deel wordt toch rot. Ik had deze als "flexibele deel is verrot maar nooit weggooien" knippers nog liggen.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan