Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Gerommel in de garage van Ram

Zo positief ingesteld ben ik ook begonnen met pc / laptop reparaties. Ach het is voor een vriend, kennis, etc dus dat regel ik wel even.

Ik gebruik ook eigen (nieuwe) onderdelen en reken geen kosten voor onderdelen en mijn tijd (helemaal niets dus) en er kan vaak nog niet eens een bedankje van af. Ja soms een 'oh de zus van mijn buurman z'n vriend heeft ook een defecte laptop...wanneer kan ik die langs brengen?'.

Men verwacht ook dat de reparatie een levenslange garantie biedt, ook als ze hem zelf verprutsen. Laatst een laptop aan de dochter van de gastouder verkocht voor 50% van de actuele waarde. 6 maanden later moest ik met spoed langs komen want 'hij doet niets meer en is morgen voor school nodig'. Nee vind je het vreemd als ze er zelf 12!! schroeven aan de onderkant uit draait...dan valt in dit geval de SSD er uit.

Moraal: alleen zo doen als je er zelf lol aan beleefd
 
Laatst bewerkt:
Moraal: alleen zo doen als je er zelf lol aan beleefd
Dat doe ik zeker Maar inderdaad, als je uren begint te tellen.. Een setje (3 stuks) carburateurs zandstralen en ultrasonen kostte me bij de motorzaak in de buurt 120 euro. Dus 40 euro / stuk, dat was met 20 min "werk" per carburateur inbegrepen. Daarvoor had ik ze al compleet uit elkaar aangeleverd, dus letterlijk enkel stralen, in bad, klaar.

En dan kom je carburateurs tegen zoals bv. die van de KLE. Die moet je dan volledig uit elkaar draaien, eerst reinigen met een borstel en remmenreiniger of een droogontvetter ofzo. Zit je zo een paar uur verder. Dan is een setje carburateurs dus bv. 5u (voor de-/assemblage, schoonmaken, etc.), die motorzaak rekende 60 euro per uur: 300 euro's.

Ik moet de eerste nog tegen komen die dat er voor wil betalen Maar goed, die zullen er ook wel zijn, die probeer ik nu dus te vinden Het geluk is dat het voor mij niets moet opbrengen, het is gewoon bezigheid en "gratis sleutelen" (e.g. ik moet er zelf geen geld in steken om het te kunnen doen).
 
gerommel in een garage is altijd leuk! volg*modus
Vandaag wat ont-rommeld in de garage. 2 extra plaatjes opgehangen die ik van mijn ega had gekregen:


Ook de houten kist waar de motorhefbrug in kwam uit elkaar gemept en een stuk hergebruikt om een extra werkblad te maken voor de oven / zandstraalcabine:


Meteen ook gebruikt trouwens
theredone51 in "Ram's XS750E Scrambler / Tracker project"

En zo dus weer lekker veel ruimte voor nieuwe rommel:


Fijne avond!
 
Laatst bewerkt:
Gisteren nog wat meer rommel gemaakt, om zo meer rommel te voorkomen Onlangs had ik van het resthout van de motorhefbrug kist al een plank gemaakt, maar ik kreeg wat nieuwe inspiratie om er nog iets anders van te maken! Dus heb ik dit in elkaar geschroefd:


Een spuit / coatcabine Ik moet werken in een beperkte ruimte en heb geen zin om iedere keer alles weer te doen ontdoen van spuitnevel, dus heb ik dit kastje gemaakt. Wat verder aangekleed en aan de muur ziet hij er zo uit:


De kast is ongeveer 75 cm hoog, 75cm breed, 60cm diep en, als de deurtjes dicht zijn (boven en onderstuk kunnen er uit), steekt maar 20cm uit vanaf de muur zodat hij niet teveel plek inneemt. Ook een ventilatort ingebouwd met filter om een beetje luchtstroming te creëren Eerste test moet ik nog doen, maar ik heb genoeg om nog te coaten / spuiten, dus dat komt zeker in orde!

Verder gisteren nog een beetje gesleuteld, dit keer aan een 4-wieler:


Set parkeersensoren van de Action ingebouwd in de Franse "crappy car" van een maatje. Werkt boven verwachting goed, dus dat was weer een geslaagde dag

Fijne zondag nog!
 
hé ik heb dezelfde gereedschapskoffer als degene in de camionette
 
Hey oma! Ik heb vandaag weer wat nieuwe rommel binnen gekregen:


Een heuse Peugeot Squab "Ik heb die scooter gekocht voor 100 euro weet ge, en die start niet meer enzo, maar dat gaat iets klein zijn enzo, want ik heb daar nog op gereden weet ge." Uhm, ik weet

Aangezien ik niet "weet" maar op onderzoek uitgegaan Contact op, rem in, knopje van de starter induwen, niets Goed, ik weet al iets meer! Kapje verwijderen om bij de batterij te komen:


Accuspanning is nog in orde, dat kan het dus al niet zijn:


Maar dit uiteraard wel:


Voor het betere startwerk maar even de "grote jongen" er aan gehangen:


Maar vroem-vroem wilde hij niet doen.. Er was wel een benzinegeur waar te nemen, dus dan gok ik dat er iets mis is met de bougievonkjes Kapje er af in de buddyseat:


En bougie er uit:


Hoe vettiger hoe prettiger Even schoongemaakt en getest, maar geen vonkjes Dus nog wat meer plastic er af gesloopt:


Om hier bij te kunnen:


Even primair:


En secundair doormeten:


Zien er normale waardes uit Even meten wat er uit de pinnen van de CDI komt:


Dat ziet er ook correct uit. Jammer genoeg kan ik geen frequentie meten met mijn multimeter, dat was in dit geval wel makkelijk geweest Maar dus, er is spanning, bobine lijkt ok, voor de zekerheid even controleren met een oude bobine van de XS:


Maar geen vonkjes Ik gok dat er dus een probleem is met de CDI, waarvoor het makkelijk was geweest om iets nauwkeuriger te kunnen meten. Dan had ik kunnen zien of de spanning op de bobine ook van 12V terug naar 0 gaat (om zo te vonken). Maar dat is niet het geval, dus volgende keer nog wat verder zoeken (En eens uitkijken naar een mini-scope ofzo ) Heb ook het 1 en ander tegen gekomen over "immobilisers" op deze 2-wielers, kan goed zijn dat daar eventueel ook het probleem ligt. We shall see!

Fijne avond nog!
 
Laatst bewerkt:
Hey Sander, ik heb via Bang Good een DIY mini scope gekocht en werkt echt prima.

Ps. ben je zeker dat de bougie goed is
Zoiets was ik inderdaad ook van plan, bedankt voor de tip Bougie heb ik al uitgesloten door hem te testen op de "grote jongen" (e.g. mijn XJ) en verder testen heb ik gedaan met een nieuwe bougie Geen vonk is blijkbaar een gekend probleem bij deze "franse troep". Er zijn zelfs "immobiliser de-mobilisers" te koop om het originele systeem te vervangen. Maar daarvoor moet ik nog even wat kappen verwijderen om te kijken welk type CDI het hier om gaat
 
Gisteren nog wat gerommeld aan de "Squab". Ik had in de tussentijd al tot de constatering gekomen dat de CDI de boosdoener was en een nieuwe laten overkomen met de postduif:


13 euri, er zijn duurdere oplossingen! En toen deed 'ie het weer (video, even klikken):


Sorry voor het gedraaide beeld Goed, kan die stofzuiger weer buiten en plek maken voor 2 toekomstige projecten:
- Honda CB250
- Honda CB125

Van de CB125 al wat foto's:





Dat, en meer, dus binnenkort
 
Dit weekend nog wat herinneringen opgehaald aan het "brommertijdperk" en een maatje geholpen met zijn Peugeot BB uit 1972:


- Carburateur gereinigd
- Banden gewisseld
- Cilinder er af en schoongemaakt
- Nog meer schoonmaken
- Vloeken op trappers die er niet af willen

Vooral de trappers brachten nogal wat flashbacks
 
Vandaag nog eens wat "gerommeld" in de garage, met het oog om uiteindelijk minder rommel te hebben Dit is hoe de garage er bij stond:


Motorbrug in de hoek, iedere keer maar weer de indeling wat aangepast aan wat er nieuw is bijgekomen. Tijd voor wat verbetering!


Werkbank verplaatst om zo de brug in het midden te kunnen zetten. Vervolgens gereedschapswand leeg gemaakt:


En opnieuw opgehangen en een beetje opgeruimd ziet dat er zo uit:


Al stukken beter Dingen die ik nog ga aanpassen, kastje maken / plaatsen:


En een verlenging maken voor de werkbank (meer werkbank = meer beter), kastje/plank maken boven de gereedschapswand, plank maken boven de werkbankverlenging:


Ohja, ook nog wat meer opruimen / poetsen uiteraard Ook is er nog een dwarsbalk boven het einde van de garagepoort, daar ga ik een roede aan vast maken en dan een afdekzeil met ogen aan hangen. Op die manier kan ik dan de voorkant (het "vuile deel") afscheiden van de rest van de garage. Ideaal voor las, slijp, spuit, coat, .. werken, zodat ik niet iedere keer alles kan schoon maken als ik bezig ben geweest

Later deze week meer!
 
Vandaag wat geld uitgegeven bij de bouwmarkt:


Bietje zagen:


Bietje schroeven:


Plat leggen en nog wat schroeven:


Begint al vorm aan te nemen:


Onderkant van het werkblad er op:


Legplank die op maat moet worden gemaakt:


En daar staat hij dan


Nog een beetje veel rommelig, maar mijn interesse om alles op te ruimen na van 15u tot 21u in de garage te hebben gewerkt was op een laag pitje Bijna weekend, dus dan zal ik nog wat verder klussen

Fijne avond!
 
Vandaag nog een beetje opgeruimd en wat planken omhoog gehangen:



Nu de elektriciteit nog verleggen, wat onderdelen weg doen (lees verkopen) van de XJ en de XL en eventueel nog wat deurtjes maken voor onder de werkbank en dan kunnen er weer nieuwe projecten binnen komen

Laters!
 
Ziet er goed uit. Wordt nog eens wat.
Uiteindelijk wel inderdaad Elektriciteit is ondertussen ook verlegd, dus "back in business" Vandaag samen met een maat gerommeld aan zijn BMW K75. Er was namelijk een voorvork keerring lek en dat is natuurlijk niet ideaal

Het slachtoffer:


Stofhoezen losgewipt en omhoog geschoven:


Klembouten van de wielas er uit:


Schmutzig:



Borgringen losgewipt:


Vulboutjes aan de bovenkant al even los gezet, ging redelijk vlot gelukkig:



Krik er onder om de voorkant van de grond te krijgen (ook nog houtblokken er extra bij gestoken mocht de krik zakken, niet op foto):


Wielas losmaken:


Was kort geleden nog los geweest en netjes met kopervet gemonteerd



Achterkant van het spatbord er af en de remklauwen los maken:


Even ophangen natuurlijk:


Wiel er uit:


Spatbord en vorkbrace er af:


En toen waren de poten er al snel uit:


Lekker spul kwam er uit


Andere poot was niet veel beter:


Even laten uitlekken tijdens het eten:


Linkerpoot (die niet lek was) gaf al snel op na enkele klappen door aan de binnenpoot te trekken:


Was zo te zien ook geen slecht idee om die te vervangen Professioneel gemonteerd enzo door de vorige sleutelaar.. Nieuwe keerringtrekker ook even kunnen gebruiken


Glijbussen van de vork zien er nog netjes uit:


Nieuwe keerring monteren met behulp van de "isolatietape truc":


Et voila, good as new


De rechterpoot daarentegen Zo vlotjes als links ging, zo moeilijk ging rechts.. Als in, helemaal niet. Compleet vast, ook het gebruiken van de binnenpoot als slagtrekker wilde niet lekker werken. Normaal zou ik dan gewoon de binnenpoot er uit trekken en de keerring er uit lepelen, maar dat gaat niet bij deze geweldige Showa poten, de onderste glijbus is namelijk dikker dan de bovenste glijring als deze gemonteerd is. Ik gok dan ook dat het probleem vooral zit in het feit dat de bovenste glijring vastgerot zit in de vorkpoot.

We hebben nog een poging gedaan met warmstoken, proberen de keering er uit te lepelen, etc. maar no way José... Poot staat dus nu te badderen in wat kruipolie in de hoop dat dat alles was losweekt en we dan wel de keerring er uit kunnen trekken.


We gaan het morgen zien of het plan werkt, nu bedtijd!
 



Hij heeft goed zijn best gedaan, maar moest zich uiteindelijk toch gewonnen geven En dan zat hij al snel terug in elkaar:


410 ml olie afmeten:


En vullen maar!


Morgen de poten er terug onder, remmerij en voorwiel terug op zijn plek en dan kunnen er weer kilometers gemaakt worden Fijne avond nog!
 
Laatst bewerkt:
Nieuw slachtoffer in de garage! Een paar van mijn vrienden zijn terug naar het "brommertijdperk" en die machines moeten natuurlijk wat onderhoud hebben. Deze keer een Honda Camino Meneer had zelf al wat onderhoud gedaan (nieuwe bougie, brandstofslang, etc.), maar na een stuk rijden, parkeren, ging de motor niet meer rond. De krukas blijkt stroef te gaan, dus blok er onder uit:


En alles uit elkaar gegooid:


Jammer genoeg is de koppeling niet van de krukas te krijgen zonder een speciale tool, of het maken van een hulpstuk, dus dat is iets voor de volgende keer. Ondertussen loopt de krukas nog altijd stroef, dus 1 of beide krukaslagers hebben de geest gegeven. Maar dat zullen we zien als het blok gesplitst is
 
Vandaag een verwarmingskoppeling bewerkt tot koppelingstrekker en zo de koppeling er af getrokken:


Carter gesplitst:


En dan was de schuldige snel gevonden:



Setje nieuwe lagers fixen dus (kruk is verder nog goed), meteen ook nieuwe keerringen. En dan zal hij snel weer rondrijden

 
Oei dat was wel nodig dan!
En mooi dat je de voorvork uit elkaar hebt gekregen.
Was inderdaad nodig Voorvork was een rotwerkje, ging gelukkig bij mijn XJ 10x vlotter

Gisteren waren de onderdelen binnen voor het camino blokje, maar de carters en dergelijke moesten nog wel even netjes gemaakt worden:


Even snel door de zandstraalcabine gehaald:


En de carburateur en een paar bouten ook even gedaan:



De krukas ligt nu in de diepvries, de carterhelften straks in de oven en dan kan alles terug in elkaar
 
Zaterdag nog wat verder gewerkt aan de Camino, lagers in de carters:


Krukas er in en pakking er op:


En weer dicht:


Carburateur ook al afgewerkt:



En dat was het weer voor het weekend, niet veel gedaan in de garage wegens veel andere dringende zaken.. Binnekort weer meer!
 
Zo! De CB125 is eigenlijk afgeleverd in mijn "werkplaats":


Zoals te zien, er is nog wel wat werk aan Inspiratie van de eigenaar:


Ga mijn best doen Eerst maar eens begonnen met de hoop onderdelen uit te sorteren:


Hoppetee:


Grootste doos is die met "rommel" natuurlijk.. Gestart met de carburateurs:




Ziet er van binnen nog redelijk uit:


Alles er uit:


Carburateur 2 zag er hetzelfde uit:


Wel nog een vreemde eend in de bijt, dat wel:


En zo ziet dat er dan uit:


Dat was het weer voor vandaag, volgende keer weer meer