Geschikte sport/toer motor

Ojoj81

Rookie
14 apr 2020
19
6
Jawel, deze herintreder wil de weg weero op, maar weet nog niet zeker welke motor het best bij hem zou passen.

Ik ben 1.91m lang en weeg nu circa 97 kilo. Ik ben 38 jaar en beschouw mijzelf als een verantwoorde bestuurder.

In mijn voorstel topic heb ik verteld dat ik tot ongeveer 2002 op een 125cc twee takt Aprilia AF1 rond heb gereden en daarna door omstandigheden mijn helm aan de wilgen heb gehangen. Inmiddels wil ik de weg weer op om met mijn vriendin leuk te kunnen toeren, maar ik heb een beetje moeite met inschatten wat voor motor goed zou passen bij mij.

Ik wil een opfriscursus volgen of iig onder begleiding aan een zware motor gaan wennen, maar ik wil ook een motor wat goed aansluit op mijn lengte, gewight en toekomst plannen.

Na wat leeswerk heb ik bedacht dat het handig is om niet met een nieuwe motor te beginnen. Upgraden kan altijd nog en ik laat liever een goedkope motor vallen dan een nieuwe. Momenteel heb ik de volgende motoren op mijn lijstje staan. Mijn vraag is of ze geschikt zouden zijn en of ik mogelijk wat leuke kanshebbers over het hoofd zie?

Wat ik zoek is een sportieve toer motor waarmee je kan spelen, maar ook de nodige kilometers kan maken. Er moeten koffers op kunnen. Budget max 4.000 tot 5.000, maar liefst zo goedkoop mogelijk, ik zal ook nog wat kleding aan moeten schaffen en ben bezig met plannen om een huis te kopen. Alles wat ik niet uit hoef te geven is mooi meegenomen.

Aprilia RST 1000
BMW R1100S
Honda VFR 800 model 2006 liever niet ouder ivm de verbeteringen aan de VTEC die in 2006 is doorgevoerd.
 
Laatst bewerkt:
Kijk even naar de VFR van voor de V-tec. Dat zijn prima motorfietsen die helemaal aan je Eisen voldoet. De 1998 - 2002 versie.

Met een budget tot € 4.000,- moet je daar een hele goede van kunnen kopen en heb je ook nog geld om hem helemaal netjes te maken met goede banden, grote beurt en kettingset. Zelfs dan houd je nog geld over.
 
BMW kan je beter overslaan,voor dat bedrag kom je in de oude BMW categorie en daar word je wat gebreken betreft niet vrolijk van,
zelfde geld voor een Aprilia,de VFR zou een goede keus zijn maar als je met z,n 2en wil rijden in combinatie met je lengte toch minder geschikt,
je zou beter kunnen kijken naar de ST1100,of 1300 maar dan krijg je exemplaren met een erg hoge km stand,of de FJR1300,
met name de laatste is een super fiets,een alleskunner die zowel sportief en als toermotor te rijden is.
 
BMW kan je beter overslaan,voor dat bedrag kom je in de oude BMW categorie en daar word je wat gebreken betreft niet vrolijk van,
zelfde geld voor een Aprilia,de VFR zou een goede keus zijn maar als je met z,n 2en wil rijden in combinatie met je lengte toch minder geschikt,
je zou beter kunnen kijken naar de ST1100,of 1300 maar dan krijg je exemplaren met een erg hoge km stand,of de FJR1300,
met name de laatste is een super fiets,een alleskunner die zowel sportief en als toermotor te rijden is.

Kan je misschien toelichten waarom de VFR minder goed is dan de andere twee als ik wel eens met een passagier op stap zou gaan? De Aprilia lijkt mij het meest comfortable houding hebben van de drie, maar ik zie weinig verschil tussen de VFR en de BMW of mis ik iets? Ik ga er vanuit dat mijn vriendin soms achterop zal zitten, maar ze heeft zelf een GSX-R600, dus ik ga er vanuit dat zij meestal zelf zal rijden en het niet vaak zal zijn dat zij achterop zit. Zelf wil zij ook de overstap maken naar een sport toer motor overigens.

1586956919645.png

1587567454497.png

1586956939948.png



1586956972484.png
 
Laatst bewerkt:
Als dat achterop zitten niet belangrijk is dan maakt het niet uit en kan je net zo goed voor een VFR gaan,
al vind ik persoonlijk het hoge koppel van de FJR veel prettiger.Ik heb ooit een 750 nieuw gekocht ik was bijna thuis toen ben ik omgekeerd en heb hem
weer terug gebracht en een 1000 gekocht,ik miste zelfs op die paar km,s het koppel te veel.
 
Hi Ojoj81, leuk dat je weer gaat beginnen en op een verstandige manier zo te lezen. Ik ken het probleem van je lengte, ben zelf ook 1,92. Qua storingsgevoeligheid zou ik inderdaad niet voor een oudere BMW of een italiaan gaan die wat ouder is. Ik zou persoonlijk goed kijken naar een Yamaha FJR1300. Die zijn van nature (yamaha) redelijk sportief. Heeft koffers geïntegreerd, betaalbaar en heerlijk om op te rijden!
Maar dat is alleen maar mijn mening natuurlijk
 
Je zoekt een Ducati ST4S, die vinkt alle vakjes af.
Hier de review.
Ducati zou ik ver weg van blijven tenzij er een volledige en recente onderhoudshistorie van Biggelaar bij zit.
Als je een Vtwin wil kan je beter naar bijvoorbeeld een DL1000 of Varadero kijken,of de kleinere DL650 en Trans Alp.
 
Ducati zou ik ver weg van blijven tenzij er een volledige en recente onderhoudshistorie van Biggelaar bij zit.
Als je een Vtwin wil kan je beter naar bijvoorbeeld een DL1000 of Varadero kijken,of de kleinere DL650 en Trans Alp.

Onzin, dit geldt niet voor de ST serie. Die is vrij bullitproof, en onderhoud heeft elke motor nodig. Wel is de grote beurt vrij duur, en die moet relatief vaak ivm kleppen stellen. Maar dat is motorisch, voor de rest is het een prima motor!

 
Ojo, je gaat hier op dit topic allerlei heel veel persoonlijk gekleurde meningen te horen krijgen.
Zou verder kijken dan jou lijstje, zou eens bij dealers gaan proef zitten op diversen motoren en als je wat meer idee hebt wat je wil gaan PROEFRIJDEN. Dat is naar mijn idee.
En verder mijn idee, als je een nieuw huis gaat kopen, zou ik dat eerst doen en dan kijken of je dan nog budget over hebt voor een motor.
 
Ik heb 3 jr een ST 3 gereden. Grote toerritten Dolomieten. Como piemonte ligurie noordelijke meren in Italië. Geen enkele keer storing gehad. En onderhoud 3 klepper. Betaalbaar !! Valt echt mee. Ik wilde er eerst niks van weten totdat ik een proefrit had gemaakt. Nu heeft ie plaats gemaakt voor een 1200 multistrada. Maar zou er zo weer eentje terug kopen als de multi niet gaat bevallen. En ze zijn redelijk gunstig geprijsd omdat ie ondergewaardeerd is.
 
Onzin, dit geldt niet voor de ST serie. Die is vrij bullitproof, en onderhoud heeft elke motor nodig. Wel is de grote beurt vrij duur, en die moet relatief vaak ivm kleppen stellen. Maar dat is motorisch, voor de rest is het een prima motor!

Over onzin gesproken,kleppen stellen hoeft helemaal niet vaak als je het door Biggelaar laat doen.
Verder heb ik zelf diverse Duc,s gehad,dus weet waarover ik praat,Duc,s uit die tijd zijn gewoon niet zo betrouwbaar als een Japanner.
 
Jawel

[...]

Aprilia RST 1000
BMW R1100S
Honda VFR 800 model 2006 liever niet ouder ivm de verbeteringen aan de VTEC die in 2006 is doorgevoerd.
Zet anders ook de Triumph Sprint 1050 even op je lijstje, en eventueel de Suzuki GSX 1250 FA.

Yamaha FJR is ook een mooie fiets (heb er 6 gehad, dus je zou kunnen zeggen datik er vrij enthousiast over ben), maar die is wel meteen een stuk zwaarder (massa), en als je zo'n ding uit je knuistjes laat vallen zit je tegen een serieus schadebedragje aan te kijken. Sowieso zou ik voor een FJR wat meer uitgeven dan het budget dat je in gedachten hebt, want voor dat budget vind je hoofdzakelijk de oudere modellen en de hogere km standen.
Oude BMW's zou ik ver weg van blijven, tenzij je volledig overtuigd bent dat alles werkt, en dat de onderhoudshistorie overeenkomt met wat de fabrikant daaromtrent oorspronkelijk zoal in gedachten had (en dat komt vrij zelden voor).
 
Laatst bewerkt:
Met jouw lengte en gewicht: de Honda Blackbird! Prima exemplaren te koop voor rond 3k en ze rijden en blijven erg goed.
 
Met jouw lengte en gewicht: de Honda Blackbird! Prima exemplaren te koop voor rond 3k en ze rijden en blijven erg goed.
Zou dan wel voor 1 van de laatste injectiemodellen gaan,maar verder een zeer goede motor voor relatief weinig geld.
Maar de FJR en ST hebben het voordeel dat ze standaard al koffers hebben.
 
Pak een Fjr 1300, dijk van een toermotor die ook heel vlot en sportief te rijden is.

Zelf heb een 2005 vtec geval, werkt perfect en boven de 7k klinkt en gaat hij sportief er vandoor...daaronder lekker soepel en vlot zat.

Ohja, ik heb ook een ducati voor het echte werk, ik bedoel ‘werken’ en beleving..... _O-
 
Kortom genoeg keus,gewoon op een aantal die je aanspreken gaan proefrijden,want gezien je lengte zal
de keuze toch meer persoonsafhankelijk zijn,en neem de baas mee,dan kan ze ook ervaren hoe de zit achterop is.
 
Laatst bewerkt:
Verder zijn nakeds ook leuk,zoals de XJR1200/1300,CB1000R en ZRX.


Heel af en toe zeg je ook wel zinnige dingen😉👍,vooral de ZRX in dit lijstje is natuurlijk een erg fijne alleskunner 👍,en zeker sportief te rijden,toevallig weet ik nog een erg mooie, binnen budget
 
Heel af en toe zeg je ook wel zinnige dingen😉👍,vooral de ZRX in dit lijstje is natuurlijk een erg fijne alleskunner 👍,en zeker sportief te rijden,toevallig weet ik nog een erg mooie, binnen budget
Gelukkig ben je wat dat betreft geheel objectief ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan