Geschikte sport/toer motor

Over onzin gesproken,kleppen stellen hoeft helemaal niet vaak als je het door Biggelaar laat doen.
Verder heb ik zelf diverse Duc,s gehad,dus weet waarover ik praat,Duc,s uit die tijd zijn gewoon niet zo betrouwbaar als een Japanner.

Biggelaar hanteert 24.000 km tussen kleppen stellen, de dealer 10.000 km. Biggelaar heeft veel kennis, maar kan natuurlijk niet toveren. Het risico op schade neemt nou eenmaal toe bij grotere onderhoudsintervallen. Maar Biggelaar geeft daar geloof ik wel garantie op, dus het risico is financieel wel te behappen. Plus de Biggelaar beurt is duurder dan de dealer-beurt.

Verder: zeg je nou dat ALLE ducati's minder betrouwbaar zijn dan WELKE japanse motor dan ook? Ik hoop dat je snapt dat dat onzin is. Je kunt altijd geluk of pech hebben, maar als we over algemeenheden praten staat juist de ST serie erom bekend erg betrouwbaar te zijn - in tegenstelling tot sommige andere modellen. Maar die 'slechte modellen' hebben sommige japanners ook hoor (*kuch* Honda NAKS *kuch*).

Ik wilde TS alleen een andere optie dan de al genoemde geven en een EERLIJK beeld van wat de ST is. Tip: als je van wat doorrijden houdt, ga dan wel voor een ST4s of ST3s. De ST2 en ST4 hebben duidelijk minder vermogen én minder goede vering.
 
Hmmmm, zeer nuttige informatie die ik nu voorgeschoteld krijg. Ik ben zeer enthousiast over de alternatieve modellen die nu voorgesteld worden. Met name de Triumph vind ik een erg mooie fiets die ook nog eens betaalbaar lijkt zonder dat de km stand de hoogte in gaat.

Ik ga marktplaats bestuderen en eens kijken of ik een aantal exemplaren die bij elkaar in de buurt staan eens in levende lijven kan bekijken. Zaterdag aanstaande lijkt mij een mooie gelegenheid. Het lijkt mij wel interessant om de verschillen tussen de VFR, de RST en de Triumph eens te bekijken. De Suzuki 1250 vind ik ook een mooie. De FJR lijkt mij een erg comfortabele, maar vind wel dat ze relatief duur zijn tov andere motoren met vergelijkbaar bowujaar/km stand. Blackbird vind ik helaas niet zo mooi. De ST4 doet mijn hartje ook niet zo hard kloppen als menig ander model van de zelfde fabrikant. Toch bedankt voor het tippen van dit model. Ik heb er iig met veel plezier over zitten lezen.

De baas vindt dat ik vooral fun moet hebben, ik ga eerst de kaf van het koren scheiden en daarna mag ze een keertje achterop om te kijken of ze lekker zit.
 
Laatst bewerkt:
Even een korte update voor het slapen gaan. Vandaag een nieuwe outfit gekocht. Ook alvast een proefrit gemaakt op een gsx 1250fa. Was even wennen om voor het eerst sinds zo lang weer te rijden. Ook even kunnen zitten op een triumph, de Aprilia en de Honda. Voor mij vallen de triumph en de Aprilia af zonder erop gereden te hebben, had er totaal geen geen click mee en de zithouding vond ik niet zo gek veel afwijken van de VFR. Tot nu toe is de gsx de motor waarop ik het meest overeind zit, maar viel mij tijdens het rijden ook op dat ik echt amper bescherming van de wind had. Hopelijk kan ik dinsdag aanstaande wat kilometers maken op een VFR en nog een andere GSX.
 
Even een korte update voor het slapen gaan. Vandaag een nieuwe outfit gekocht. Ook alvast een proefrit gemaakt op een gsx 1250fa. Was even wennen om voor het eerst sinds zo lang weer te rijden. Ook even kunnen zitten op een triumph, de Aprilia en de Honda. Voor mij vallen de triumph en de Aprilia af zonder erop gereden te hebben, had er totaal geen geen click mee en de zithouding vond ik niet zo gek veel afwijken van de VFR. Tot nu toe is de gsx de motor waarop ik het meest overeind zit, maar viel mij tijdens het rijden ook op dat ik echt amper bescherming van de wind had. Hopelijk kan ik dinsdag aanstaande wat kilometers maken op een VFR en nog een andere GSX.
Hum dus je zoekt een sportieve toermotor en ving aan met Honda VFR, Aprilia ST en BMW S als voorbeelden van wat je zoekt. Nu lees ik dat je juist rechtop wilt zitten, en met een goede windbescherming. Ik hoop dat je mij niet kwalijk neemt dat ik nu even niet meer weet wat je precies zoekt ;)

Want op geen enkele sportieve toermotor zul je echt volmaakt rechtop zitten. Zie de plaatjes die je zelf eerder postte: klik. Dat komt mede omdat zo'n rechtop-zithouding helemaal niet past bij het doel waarvoor een sportieve toermotor is gemaakt: op hoge snelheid grote afstanden afleggen, al dan niet met bochten onderweg. In elk geval biedt géén van de motoren die je als vertrekpunt opsomde een rechtop-zithouding. Een FJR doet dat (standaard) ook niet, en zelfs op een BMW RT (toermotor) helt het bovenlichaam iets naar voren, als je er tenminste goed op zit, en niet met gestrekte armen rondrijdt, of zoiets.
Nu geldt wel dat bij alle motoren de zithouding altijd wel aan te passen is, bijvoorbeeld door stuur of stuurhelften te verhogen. Dat kost bij de ene motor wat meer dan bij de andere, maar het kan. Daarnaast ben jij - met een lengte van 191 cm - een kleine 20 cm langer als de theoretische mens waarvoor verreweg de meeste motorfietsen worden ontworpen, zeker de Japanners, dus misschien helpt dat.

Windbescherming: is wat het is, op een sportieve toermotor, oftewel: het is nooit perfect, soms verre van dat. Dat geldt zeker als je wat langer bent. Met after market kuipruiten en/of opzetstukken is er vaak nog wel wat te verbeteren, maar perfect wordt het zelden. Als goede windbescherming is wat je zoekt, dan zul je imho naar een heel ander segment motorfietsen uit moeten wijken: zware toermotoren, de grote all-roads, of zware cruisers met grote windschermen. En zelfs dan weet ik niet of wat jij verwacht ook kant en klaar te koop is.
Bijvoorbeeld, een BMW R1200/1250RT (ruim boven jouw voorgenomen budget, dus kun je verder meteen weer vergeten) is zo'n beetje het beste van het beste als het gaat om windbescherming, want het ding werd juist omwille van dat specifieke doel in de windtunnel ontworpen. Maar zelfs bij de windbescherming van zo'n RT kun je nog wel een paar kanttekeningen plaatsen als je een beetje kritisch bent.

Ik vrees dat rijwind wel een klein beetje inherent is aan het motorrijden, maar dat wist je als het goed is zelf ook wel (want een Aprilia AF1 is beslist geen hoogtepunt op dat vlak). Dus weet je zeker dat het niet iets is waar je zelf gewoon weer even aan moet wennen? Hoedanook, de vraag of de eisen die je kennelijk stelt (zie jouw laatste bericht) verenigbaar zijn met het segment motorfietsen waar je kennelijk de voorkeur aan geeft (zie openingspost), is een vraag waar je mss voor jezelf even een antwoord op wilt dichten, voordat je geld gaat uitgeven :) .

Als je dan nog steeds in het voorgenomen sportieve toersegment wilt blijven, dan zou je eventueel nog kunnen kijken naar een Honda CBF 1000 SA. Net als bij de GSX 1250 FA die ik eerder opperde, en die je inmiddels hebt gereden, kun je daarbij het stuur d.m.v. universele risers gemakkelijk een paar centimeter hoger plaatsen, er zijn volop vervangende kuipruiten voor te koop, er passen koffers op, en binnen jouw budget zou je er meerdere moeten kunnen vinden.

Veel succes (en plezier) met zoeken :]
 
Laatst bewerkt:
Misschien heb ik mij gisteren wat ongelukkig uitgedrukt, maar ik ben niet op zoek naar de fiets met de meest rechtop zittende houding, ik had alleen verwacht iets meer uit de wind te zitten op de GSX. Ik had niet eens het gevoel dat er een ruitje op zat als je begrijpt wat ik bedoel. De reden dat ik het rechtop zitten appart benoemd heb is omdat zowel de VFR, de RST 1000, en de ST1050 een soortgelijke zithouding gaven en dat de GSX daar juist vanaf week. De sporthouding van de andere motoren vind ik ook totaal niet vervelend overigens, maar daar heb ik nog geen meters op kunnen maken. Ik hoop dinsdag aanstaande op een VFR een rondje te doen.

Van wat ik gewend was van mijn AF1 kon ik, in de "normale houding" waar je in gedwongen wordt door het lage stuur, mijn lijf uit de wind houden achter de ruit en stak vooral mijn hoofd in de wind. Mijn lijf kon wel wind vangen, maar dan moest ik echt overdreven rechtop gaan zitten. Denk maar aan het remmen in de motoGP. Wou ik helemaal uit de wind zitten, dan moest ik echt achter het schermpje duiken en zat ik volledig beschermd inclusief hoofd. Ik vind wat rijwind helemaal niet erg overigens.

Gisteren ben ik wezen shoppen voor wat kleding en een nieuwe helm. Zal hiermee ook eens een rondje doen op een GSX, denk dat hiermee de windbeleving tov mijn gewone jas ook heel anders zal zijn. Ik was helemaal niet voorbereid op een ritje, wou eigenlijk alleen even kijken naar de zithouding en had alleen mijn oude helm in de auto liggen.

1587367722115.png

1587367929958.png

1587367878865.png

1587367988101.png

1587368025920.png

1587369642180.png
 
Oké, duidelijk verhaal. Was gisteren natuurlijk ook wat vlagerige wind, althans waar ik de afgelopen dagen reed, dus dat zou ook een rol kunnen hebben gespeeld. Mooie spulletjes gekocht trouwens, geen half werk :t
 
Uit mijn eigen ervaring: Ik had een Diversion XJ600S en toen die aan vervanging toe was wilde ik een nieuwere sporttoer motor. Ik rij nu op een allroad. Zeker wanneer je wat langer bent is dat een heel fijn segment. Je kunt er mee gooien en smijten, ze komen vlot van de plek, windbescherming is redelijk, je kunt ze volhangen met koffers en een passagier meenemen, etc. Dus ga vooral eens proefrijden op een motor die niet perse je eerste keuze is, wie weet vind je dan ineens de perfecte motor, oftewel het beste compromis.
 
BMW kan je beter overslaan,voor dat bedrag kom je in de oude BMW categorie en daar word je wat gebreken betreft niet vrolijk van,
zelfde geld voor een Aprilia,de VFR zou een goede keus zijn maar als je met z,n 2en wil rijden in combinatie met je lengte toch minder geschikt,
je zou beter kunnen kijken naar de ST1100,of 1300 maar dan krijg je exemplaren met een erg hoge km stand,of de FJR1300,
met name de laatste is een super fiets,een alleskunner die zowel sportief en als toermotor te rijden is.

Deze ben ik het toch echt niet mee eens.
Juist de 'oilheads' zijn zeer betrouwbaar. Niet voor niets zijn er zeer veel BMW's van dit type die heel veel kilometer op de teller hebben staan.

Ik zou zeker ook kijken naar de BMW R1100S. Fijne fiets, ook wat groter wat wellicht wel handig is met jouw lengte. Wel heel wat anders dan een AF1 O-). Zal bij de eerste testrit waarschijnlijk erg groot en zwaar aanvoelen.
 
Deze ben ik het toch echt niet mee eens.
Juist de 'oilheads' zijn zeer betrouwbaar. Niet voor niets zijn er zeer veel BMW's van dit type die heel veel kilometer op de teller hebben staan.

Ik zou zeker ook kijken naar de BMW R1100S. Fijne fiets, ook wat groter wat wellicht wel handig is met jouw lengte. Wel heel wat anders dan een AF1 O-). Zal bij de eerste testrit waarschijnlijk erg groot en zwaar aanvoelen.
Je vergeet er even bij te vermelden wat er allemaal vervangen en gerepareerd is om die km standen te kunnen halen,leest elk willekeurig BMW forum,cq model topic ff na,dan schrik je wat er allemaal kapot gaat aan die motoren,ik krijg af en toe bijna medelijden met die eigenaren.
Pas geleden nog een video zitten bekijken van de voorzitter van de BMW K1200LT club van de USA,die goede man rade mensen af
om een K1200LT te kopen als je een betrouwbare motor zocht_O-
 
Laatst bewerkt:
Je vergeet er even bij te vermelden wat er allemaal vervangen en gerepareerd is om die km standen te kunnen halen,leest elk willekeurig BMW forum,cq model topic ff na,dan schrik je wat er allemaal kapot gaat aan die motoren,ik krijg af en toe bijna medelijden met die eigenaren.

Heb er zelf een dus ben wat bevooroordeeld.. Heb me voor de aanschaf goed ingelezen en weet de zwakke punten van de motor, echter vind ik de motor betitelen als onbetrouwbaar sterk overdreven.
Ieder motor type heeft zo zijn zwakheden maar met goed en regelmatig onderhoud hoeft dit bij de BMW zeker niet meteen desastreuze gevolgen te hebben.
Ik heb specifiek gezocht op een 2004 model zonder ABS.
Bij dat model waren de kinderziektes er wel uit, heeft twin spark en niet de kwetsbare ABS en te vinden binnen budget van TS.
 
Deze ben ik het toch echt niet mee eens.
Juist de 'oilheads' zijn zeer betrouwbaar. Niet voor niets zijn er zeer veel BMW's van dit type die heel veel kilometer op de teller hebben staan.

Je vergeet er even bij te vermelden wat er allemaal vervangen en gerepareerd is om die km standen te kunnen halen,leest elk willekeurig BMW forum,cq model topic ff na,dan schrik je wat er allemaal kapot gaat aan die motoren,ik krijg af en toe bijna medelijden met die eigenaren.
Pas geleden nog een video zitten bekijken van de voorzitter van de BMW K1200LT club van de USA,die goede man rade mensen af
om een K1200LT te kopen als je een betrouwbare motor zocht_O-
Er wordt door Kansloos voorgesteld een oilheads als optie en jij begint over een K serie :?
Ben zelf Ex R1100S rijder, heb er 3 gehad (totaal meer als 150K mee gereden), het ergste wat ik ooit gehad heb is dat de koppeling versleten was, bij een KM stand waar ik dat redelijk normaal vond bij 80K +
RG- waar komt jou kennis vandaan over de Oilheads ? Neem jij alles wat je op het internet voor de gemiddelde waarheid aan? Vaak worden alleen de negatieve verhalen op een forum geplaatst, als iemand tevreden is hoor je niets en er zijn behoorlijk wat BMW's verkocht.

Voor de R1100S zijn trouwens meerdere opties voor het stuur vanuit BMW leverbaar. de stuurhelden (clipons) onder de kroonplaat, of bij als comfort uitvoering boven de kroonplaat, dan krijg je een wat minders sportive zithouding, zoals Ojo zoekt.
 
Er wordt door Kansloos voorgesteld een oilheads als optie en jij begint over een K serie :?
Ben zelf Ex R1100S rijder, heb er 3 gehad (totaal meer als 150K mee gereden), het ergste wat ik ooit gehad heb is dat de koppeling versleten was, bij een KM stand waar ik dat redelijk normaal vond bij 80K +
RG- waar komt jou kennis vandaan over de Oilheads ? Neem jij alles wat je op het internet voor de gemiddelde waarheid aan? Vaak worden alleen de negatieve verhalen op een forum geplaatst, als iemand tevreden is hoor je niets en er zijn behoorlijk wat BMW's verkocht.

Voor de R1100S zijn trouwens meerdere opties voor het stuur vanuit BMW leverbaar. de stuurhelden (clipons) onder de kroonplaat, of bij als comfort uitvoering boven de kroonplaat, dan krijg je een wat minders sportive zithouding, zoals Ojo zoekt.
Ja ja nog een BMW fanaat,ik heb vele jaren bij een BMW dealer gewerkt ,dan zie je pas echt wat voor ellende eigenaren meemaken met dat merk.
 
Ja ja nog een BMW fanaat,ik heb vele jaren bij een BMW dealer gewerkt ,dan zie je pas echt wat voor ellende eigenaren meemaken met dat merk.
Ok, duidelijke wel verstand van zaken dan!
Ik zie mezelf overigens niet als BMW fanaat :D, dit is pas de eerste BMW die ik rijd.
Ik heb vooral geluisterd naar Chris Harris (youtube BMW klusser, jou wellicht bekend) en hij raadt in ieder geval af een BMW nieuwer dan 2004 te kopen, hij kan ook altijd wel lekker zeuren over de tekortkomingen van BMW's.
Nogmaals geloof zeker wel dat ze zwakheden hebben maar of dit meer of minder dan andere motoren is durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken.

Verder misschien niet zo relevant om TS zijn hele topic te kapen met een discussie over betrouwbaarheid van BMW's :D
 
Ok, duidelijke wel verstand van zaken dan!
Ik zie mezelf overigens niet als BMW fanaat :D, dit is pas de eerste BMW die ik rijd.
Ik heb vooral geluisterd naar Chris Harris (youtube BMW klusser, jou wellicht bekend) en hij raadt in ieder geval af een BMW nieuwer dan 2004 te kopen, hij kan ook altijd wel lekker zeuren over de tekortkomingen van BMW's.
Nogmaals geloof zeker wel dat ze zwakheden hebben maar of dit meer of minder dan andere motoren is durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken.

Verder misschien niet zo relevant om TS zijn hele topic te kapen met een discussie over betrouwbaarheid van BMW's :D
Inderdaad,geloof overigens dat zijn voorkeur meer naar een Suzuki uit gaat.
 
Pak een Fjr 1300, dijk van een toermotor die ook heel vlot en sportief te rijden is.

Zelf heb een 2005 vtec geval, werkt perfect en boven de 7k klinkt en gaat hij sportief er vandoor...daaronder lekker soepel en vlot zat.

Ohja, ik heb ook een ducati voor het echte werk, ik bedoel ‘werken’ en beleving..... _O-
Ik weet nog eentje:

En kawa Z1000 XS...ook goed.

Van een ducatie zou ik afblijven, duur in onderhoud en ik kan het weten..._O-
 
Als ik nu nog niet zou weten hoe je t schrijft Bekijk bijlage 1489377
Schitterende machine, maar ik koop niets meer..motoren dan. Ik had een paar jaar geleden nog een 748 willen kopen die stuk was...ruim onder de 2k. Alleen al voor de looks en natuurlijk de uitdaging om hem zelf te repareren.

Helaas, of gelukkig is de garage vol....kan niets meer bij of de 888 moet de uitbouw in. Gebeurd ooit keer als ik achter de rollator loop en niet meer kan rijden, dan kan ik ernaar kijken en denken dat het mooie jaren waren...:]
 
Ik raadt je aan om een paar verschillende motoren te huren via motoshare. Je kan dan in de praktijk ervaren wat je belangrijk vindt. Kuipruitjes, ,zitpositie, bloksoort, merk, geluid, etc). Sporttour is een breed segment met ontzettend veel lekkere motoren en tegenwoordig heb je ook nog dualsports/adventurebikes. Dus of lekker 1tje kopen die je makkelijk weer verkoopt als je beter weet wat je wilt, of een heleboel verschillende huren en daarna pas kiezen.

persoonlijk: Ik heb zelf een oude xj900 uit 1991 en die rijdt ook heerlijk en voor 1000 euro heb je er 1 in perfecte staat :) de diversion 900 is ook een allemansvriend en ongeveer net zo goedkoop.
 
Oh ja, nog 1 protip: check www.cycle-ergo.com om te kijken hoe je op allerlei motoren zit. Je kan je lengte en been lengte opgeven en dan betekent de website hoe je knieën en heupen gebogen zijn. Voor mij was dit best handig om een aantal modellen uit te sluiten.
 
Ja ja nog een BMW fanaat,ik heb vele jaren bij een BMW dealer gewerkt ,dan zie je pas echt wat voor ellende eigenaren meemaken met dat merk.
Helemaal geen BMW fanaat, maar dat JIJ dan niet weet dat een K geen Oilhead is :?

En een K heb ik gehad, een K1200S in 2005 uit de eerste serie, dat was inderdaad een ramp. Maar daar hadden we het niet over, het ging over een R1100S, wel graag bij de les blijven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan