Wat dan ook direct het "gevaar" is bij zo'n motor. Dat nodigt gewoon uit om sneller te rijden.Gewoon een keer proefrijden op een racer/supersport.
Een supersport voelt bij stilstand gewoon zwaar aan en manoeuvreert dan lastig.
Tijdens het rijden merk je dat de druk op je polsen minder wordt (in combinatie met je knieën klemmen) en dat het heerlijk rijdt.
Niet laten intimideren ;-)
Gefeliciteerd en welkom
'91, dus 26 jaar, dus meteen "vol"?
Zoals je mogelijk al hebt gezien wordt deze vraag ongeveer twintig keer per dag gesteld. Blader dus vooral even het forum door en lees een aantal andere "eerste motor" threads.
Yesss!! Geslaagd!!!
Alleen nu heb ik geen motor, en mis ik het rijden, ondanks het koude weer. Beetje aan het kijken geweest op marktplaats, kwa uitzien gaat de voorkeur uit naar racers, of nieuwere naked modellen maar die laatste qvallen buiten het budget.
Naar motorzaak gegaan en op wat verschillende motoren gaan zitten (zonder te rijden). Kom ik er achter dat ik de meeste racers niet fijn vind zitten. De gsxr had wel een fijn zadel op zich maar denk dat mijn polsjes te zwak zijn om continu mijn bovenlichaam te ondersteunen, dus ik twijfel of ik niet beter voor een motor kan gaan die optisch wat minder mijn smaak is...
Had niet gedacht dat er zo veel verschil in zou zitten... Ik dacht ik ga naar een leuke racer kijken via marktplaats en rij meteen een testrondje. Maar nu ben ik bijna bang dat ik er iets doms mee doe omdat ik er niet mee overweg kan.
Heb les gehad op een Yamaha mt07, wat ik een erg fijne motor vond kwa houding en hanteerbaarheid. Dat lijkt makkelijker met een "slanke" motor, een racer lijkt als je erop zit meteen zo log door die kappen. Maar merk je dat ook in de bochten?
Dus... hoe hebben jullie dat gedaan en ervaren? De zoektocht naar je eerste motor
Alle tips zijn welkom!
Je moet kopen wat je leuk vindt, maar de statische zithouding in de motorzaak is niet goed vergelijkbaar met rijdend op de weg. Hoe harder je rijdt, hoe logischer de houding op een sportmotor wordt.
De verschuiving in de verkoop van sportief naar naked heeft te maken met de vergrijzing van de kopers van nieuwe motoren.
Circuit lijkt me ook gaaf om eens te proberen..
Ik ben 171 cm lang en heb meestal geen moeite om mijn voeten op de grond te zetten.
Op marktplaats kleding kijken had ik al gedaan inderdaad heel veel vrouwen die alleen af en toe achterop hebben gezeten. Ideaal!
Met lessen kon ik gewoon kleding lenen die je over je normale kleding heen aantrok. En leren schoenen waarmee de enkels bedekt werden waren voldoende. Ik heb wel een eigen helm en handschoenen.
Schoonbroer heeft een z1000 die vind ik ook wel gaaf en dat is ook naked. Maar ligt net boven het budget eigenlijk dus dan moet ik doorsparen.
Ik moet er wel bij zeggen ik heb het over een triumph daytona 675,die zitten nog wat extremer dan een gemiddelde japanner.
Wat ik een hele comfortabele supersport vind is de 1996-1999 GSXR 750 SRAD,het liefst een injectie (98-99)
Een tour ritje van ca 700 kilometer heen en weer naar luxemburg is een eitje
Valt nog in je budget ook
Nomen est omen.Hier mijn duit in het zakje,
Ik ben 182cm en 82kg. Maar heb kleine polsen, die nog gevoelig zijn ook!
Mijn zoektocht naar mijn eerste, en nu dus 2e motor, is als volgt gegaan.
Proefrit op sport model, looks geweldig, statische zit bagger. Zelfde verhaal aangehoord gekregen...
....eenmaal rijden word het beter... oké prima, dan gaan we rijden, GEWELDIG! Althans de eerste 20 minuten. Of alles boven de 120km per uur.
Was er gauw van bekocht.
Dus dat word hem niet. Statische zit moet goed zijn bij mij. Passen meten, vele motoren gehad, om te zitten, en dan vrolijk een dik half uur... voor de gein op een cb650f uit 2014 gezeten. Ik wist niet wat me overkwam! Direct als een handschoen. Je merkt niets. Niets valt op. Geen rare zaken, of andere dingetjes. Was meteen een met de motor.
Pas na een halfuur besefte ik dat pas. Ik had niets te klagen. Vreemd.
Als icter weet ik dat bv toetsenborden, muis, stoel en monitor belangrijk zijn. Dat is je input met je machine.
In dit geval kan ik mezelf niet aanpassen, Maar de machine wel. Dus ik moet een motor die bij mij past. Houding op dat ding is het belangrijkste. Het mag dan mooi zijn, als je er niet lekker op zit.. is de lol ver te zoeken.
Waar ga ik het langste plezier mee hebben,want waarom ben ik begonnen met motorrijden?
Annyway,
Verschil tussen deze 2014 zgan en een 2017 net niet oud overjarig nieuw, met 1000 euro voordeel was me eigenlijk te klein. .Dus ik opteerde voor een nieuwe, met die 1000 euro korting.
Even proefzitten dan maar? stelde de verkoper voor...
Nee joh, ziet er hetzelfde uit, zelfde type,enkel 3jaar jonger, ze zullen hem vast niet kapot verbeterd hebben in 3 jaar tijd.
Toch drong de man aan, nou ben ik daar niet zo gevoelig voor, maar de vrouw wou een foto maken, met mij op me nieuwe motor. Kijk daar ben ik dan wel gevoelig voor!
Ga zitten zei ze, ik pak jouw telefoon, die maakt betere foto,s...
Ik op het ding zitten, en van de standaard af, handjes aan het stuur, BAH! Wat zit dat vreemd! Klop da wel? Geen lekke band of toevallig geen veren in de voorvork?
Blijkt de zit heel anders te zijn dan het 2014 model. Hele middag aan het puzzelen met een ander stuur, risers, en combinatie hiervan alles mocht niet baten... Zelfs het 2014 stuur met risers was niet prettig voor mij..
Proefrit gemaakt, op de in mijn ogen te dure 2014 model, na wat babbelen,een stuk wat extra korting gekregen, en extra garantie erbij.. nou doe er maar een lintje om, haal hem in het voorjaar wel op...
Moraal, zitten zitten zitten, en proefrijden...
Nu ben ik al 40, dus de motor moet zich maar aan mij aanpassen, andersom ga ik dat nooit doen!
Je eerste gedachte en gevoel,is meestal de juiste.
Gebruiksdoel is wel iets om in de gaten te houden..
Snelwegen rijden vindt ik toch geen zak aan, moet dan veels te hard wil het leuk zijn...
Mijn Nick gebruik ik al sinds mijn eerste online tijd, toen ik ongeveer 13 jaar was. Toen wist ik nog niet dat psygho, met ch was, ipv gh....Dus ja,later achter gekomen, maar toen kon ik dat bij de bewuste bbs niet meer veranderen... Heb er maar mee leren leven..Nomen est omen.
Ik vermoed dat RR's profetische commentaar eerder de inhoud dan de naam betrof.Mijn Nick gebruik ik al sinds mijn eerste online tijd, toen ik ongeveer 13 jaar was. Toen wist ik nog niet dat psygho, met ch was, ipv gh....Dus ja,later achter gekomen, maar toen kon ik dat bij de bewuste bbs niet meer veranderen... Heb er maar mee leren leven..