een 2 cilinder leeft meer onderin.. heeft in de lage toeren al behoorlijk wat koppel.. een 4 cilinder niet; die komt pas bij zo’n 6000rpm een beetje tot leven.. het is maar net wat je wilt..
Ok dan (viertakt):Je kunt niet stellen dat een viercilinder per definitie een bepaald gedrag vertoont want ze verschillen onderling nogal sterk.
Zo heb ik een Honda viercilinder (supermagna) die vanaf 2000 rpm al aardig tot leven komt en vanaf 3000 rpm als een speer gaat tot boven de 10.000 rpm.
Ik vermoed dat RR's profetische commentaar eerder de inhoud dan de naam betrof.
Mooie post Martell, maar het toerenbereik heeft dacht ik meer te maken met de boring/slagverhouding dan met het aantal cilinders.
Motoren met een lange slag zullen bij zeg 5500 rpm al een enorme zuigersnelheid hebben en zuigers kunnen dan enorme krachten te verwerken krijgen op de kantelpunten.
Maar lange slag motoren hebben wel een fijn karakter als je er van houdt.
Ja, dat is onderliggende techniek.Mooie post Martell, maar het toerenbereik heeft dacht ik meer te maken met de boring/slagverhouding dan met het aantal cilinders.
Motoren met een lange slag zullen bij zeg 5500 rpm al een enorme zuigersnelheid hebben en zuigers kunnen dan enorme krachten te verwerken krijgen op de kantelpunten.
Maar lange slag motoren hebben wel een fijn karakter als je er van houdt.
Ik denk dat het technisch verhaal TS een beetje aan haar bibs kan roesten,die wil gewoon een motor.
P.S. ik heb toch de grootse ....zuigers 107 mm,extreem kort slag blok .
Bialbero corsacorta.
Klinkt ook veel beter als testastretta dat vernoemt is naar een italiaans ijsje
Proefzitten en proefrijden is altijd het belangrijksteIn februari is de motorbeurs weer, kan je elke motor proefzitten en bekijken.
In februari is de motorbeurs weer, kan je elke motor proefzitten en bekijken.
Dat lijkt me een goede manier om en motor uit te zoeken.Ik heb inderdaad niet zo veel verstand van de technische aspecten van de motor. Maar ik vind het wel interessant en wil het graag leren begrijpen. Ik kan er alleen (nog) niet over meepraten.
Weet wel ongeveer wat de verschillen zijn tussen de soorten motoren, maar ik weet natuurlijk nog hoe dat rijd en wat ik fijn vind.
Denken jullie dat ik gewoon naar een motorzaak kan gaan en kan vragen of ik een paar verschillende motoren mag proberen en kijken wat ik fijn vind? Of is dat raar?
Ik heb inderdaad niet zo veel verstand van de technische aspecten van de motor. Maar ik vind het wel interessant en wil het graag leren begrijpen. Ik kan er alleen (nog) niet over meepraten.
Weet wel ongeveer wat de verschillen zijn tussen de soorten motoren, maar ik weet natuurlijk nog hoe dat rijd en wat ik fijn vind.
Denken jullie dat ik gewoon naar een motorzaak kan gaan en kan vragen of ik een paar verschillende motoren mag proberen en kijken wat ik fijn vind? Of is dat raar?
Oh zát keuze in gebruikte motoren en zát keuze in kleding.. dus wel de moeite om daar heen te gaan.. toegangskaartje is vaak met korting via de ANWB. Dus als je daar lid van bent of iemand kent scheelt dat. Ook kun je vooraf een parkeerplaats voor de auto reserveren. Scheelt 1 euro en je hoeft niet in de rij bij vertrek.Ja mijn instructeur zei dat al. Ik had er nog nooit van gehoord. Zijn er ook gebruikte motoren of alleen nieuwe?
Toen mijn vrouw haar motorrijbewijs had gehaald gingen we naar de motorzaak. Daar zag ze een motor die ze mooi vond, even proefzitten en gekocht.
Helemaal niet moeilijk.
Zij kan het ook interessant vinden. Sportmotoren worden doorgaan flink op toeren gereden en het karakter daarvan is nogal verschillend van bijvoorbeeld Harley achtige motoren.
Ik zie dagelijks automobilisten die met een supermoderne automobiel rijden alsof het een A Ford is en ik denk dat motorrijders ook zeer verschillen.
Ik heb een oude auto met een boring van 83 en slag van 106 mm, zes cilinders, maar die gaat probleemloos in zijn vierde over een rotonde met geen 1000 rpm. Dat moet je met een sportieve moderne auto niet proberen. Met motorfietsen is het niet anders en de TS dame gaat ontdekken wat de verschillen zijn en wat zij het prettigst vindt.
Ze mag mijn Supermagna met alle plezier uitproberen.
Goed advies is zowieso proefrijden, als ik je tip mag geven kies iets waarop je erg vertrouwd voelt, met een normaal stuur, kun je lekker rijden en vol zelfvertrouwen toeren. Kijk eens naar een Honda Cbf 600, Honda cb600 Hornet, Yamaha Fazer 600, of Suzuki bandid 600, daar rij je gemakkelijk op weg, mocht je na een tijdje toe zijn aan wat anders ruil je hem in doe je er wat geld bij en kies je je volgende stap.
Ik heb inderdaad niet zo veel verstand van de technische aspecten van de motor. Maar ik vind het wel interessant en wil het graag leren begrijpen. Ik kan er alleen (nog) niet over meepraten.
Weet wel ongeveer wat de verschillen zijn tussen de soorten motoren, maar ik weet natuurlijk nog niet hoe dat rijd en wat ik fijn vind.
Denken jullie dat ik gewoon naar een motorzaak kan gaan en kan vragen of ik een paar verschillende motoren mag proberen en kijken wat ik fijn vind? Of is dat raar?